Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Prima verhaal, prima gesprek, en dus een prima zaak dat het plaatsvond.

Het sterkt mij in de overtuiging dat je bij het maken van een cache, maar zeker ook bij het zoeken, vooral gevraagd wordt om je verstand te gebruiken: probeer enerzijds een cache samen te stellen die de natuur op geen enkele wijze verstoort, en probeer anderszijds ook bij het zoeken ernaar hiermee rekening te houden. Als iedereen dat doet, zullen weinig beheerders problemen hebben met het verschijnsel geocaching.

Waterboys bedankt.

Geplaatst

Wow, dat zijn nog eens leuke boswachters, leuk verhaal. :ph34r:

Ik heb na college een hoogleraar bestuursrecht aangeschoten met de vraag of hij een idee had waar de bevoegdheid van een boswachter om boets uit te delen is geregeld. Helaas kon deze deskundige mij het antwoord niet geven. Maar ik blijf verder speuren. :D

Geplaatst

.

Yep, het overleg bevestigt mijn opvatting dat het bij boswachters in negen van de tien gevallen gaat om prima personen (blij te lezen dat er ook vrouwelijke natuurbeheerders zijn), waar je veel van kunt leren over de omgeving.

En het is inderdaad zo dat wij, geocachers, onszelf een spiegel moeten voorhouden. We bedrijven en beleven geocaching elk op een andere manier. Geocaching is een combinatie van het zoeken naar een cache en het genieten van de omgeving. Voor sommigen ligt daarbij de nadruk op het zoeken/vinden van een cache. Voor anderen is een cache vooral een aanleiding om te gaan wandelen/navigeren in een bijzonder (mooi) gebied.

De climax van een cachehunt is voor mij niet het moment dat de cache boven de grond komt, maar de aanloop daartoe. Als ik de vermoedelijke lokatie nader, geniet ik er van om eerst een paar minuten te gaan zitten om de omgeving in me op te nemen en de GPS tijd te geven voor een nauwkeurige peiling. Waar zou ik de cache verstoppen? Valt de plek op door een onnatuurlijke schikking van natuurlijke materialen? Wijst dat gebroken takje op activiteiten van wild of voorgaande hunters? Enfin, ik denk dat de meeste geocachers zo te werk gaan.

Als ik een volledig omgeploegde lokatie aantref (zoals bij PIM’s) is de lol er voor mij vanaf. Zonder aan personen in het bijzonder te denken of iemand voor het hoofd te willen stoten, weet ik dat er teams zijn die met 4WD’s proberen zo dicht mogelijk bij een cache te komen, ook als de paden voor gemotoriseerd verkeer zijn afgesloten. Als de cache vervolgens niet snel wordt aangeprikt, wordt de lokatie met veel geweld omgespit. Ik chargeer nu een beetje, maar een ieder die wel eens verwoeste lokatie heeft aangetroffen kan zich voorstellen wat daar is gebeurd.

Bij het plaatsen van caches probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met de verschillende uitgangspunten van geocachers. Mensen voor wie het primair om de cache gaat, kunnen deze met wat speur/denkwerk vooraf (Internet), wat omrijden en na een korte wandeling doorgaans snel vinden. Zij hoeven van mij niet in de prachtige en bijzondere gebieden te komen waar ik in alle rust wil wandelen, zonder gestoord te worden door luidruchtige gezelschappen of ronkende/stinkende (auto)motoren.

Ach, eigenlijk is het allemaal heel vanzelfsprekend; een kwestie van gezond verstand en vooral respect. In de eerste plaats respect voor de natuur, maar ook voor de belangen/beleving van mede-hunters.

.

Geplaatst

:ph34r: Perfecte actie waterboys. Hulde!

Zo wordt ons spelletje een gewaardeerd spel, ook door terreinbeheerders. Ik hoop dat de 5 boswacht(st)ers ook deze goede reclame doorgeven aan hun hoofdkantoor. En als boswachters zelf caches gaan verstoppen, dan kunnen we nog wat verwachten aan mooie plekjes!

Nog maals een dik compliment voor je (of is het jullie) actie.

Geplaatst

Ook van mij complimenten voor het goede gesprek wat er heeft plaatsgevonden. Het meeste is al gezegd in de diverse reacties en daar kan ik me ook helemaal in vinden!

...

dat er teams zijn die met 4WD’s proberen zo dicht mogelijk bij een cache te komen, ook als de paden voor gemotoriseerd verkeer zijn afgesloten. Als de cache vervolgens niet snel wordt aangeprikt, wordt de lokatie met veel geweld omgespit. Ik chargeer nu een beetje

...

Je geeft het al aan de je het een beetje chargeert, maar ik wil er toch even op doorgaan. Ik heb namelijk het idee dat die voorvallen niet echt meer voorkomen. In het begin was er inderdaad wel eens sprake van, maar zijn daar nu nog voorbeelden van naar jullie weten? Zo ja: laten we elkaar daar gewoon op blijven aanspreken, want anders kan de situatie ontstaan dat die paar het vergallen voor de rest. Zoals helaas zo vaak op diverse vlakken gebeurt.

Heel mooi dat zo'n goed gesprek mogelijk is... het enige lastige is om te weten of je met een redelijk rationeel denkend persoon te maken zult hebben (even in het midden latend of die nou voor of tegen het plaatsen van een cache zal zijn) of met iemand die zó freaky op het terrein is dat eigenlijk elke stap in het gebied er haar/hem één teveel is.

Dat geeft namelijk een drempel om een gesprek aan te gaan, ook al ligt de cache in een gebied wat wel eens tot goedkeuring zou kunnen leiden.

Geplaatst

Waterboys ik moet zeggen dat de omschrijving van het plaatsgevonden gesprek perfekt is.

Ik spreek dan ook de hoop uit dat dat stukje van jouw met stip binnen komt op alle prikborden van de betreffende beheerders.

Eerlijk gezegd geeft het mij weer wat meer moed om contact op te nemen met deze mensen vóórdat ik een tweede cache ga plaatsen. Jammer blijft alleen dat het allemaal zo plaatselijk is en dat "iemand" er niet doorheen kan prikken om tot een bepaalde stroomlijn te kommmmen. Ik bedoel hier eigenlijk mee dat we een centrale ingang kunnen krijgen met wie we het e.e.a. moeten doornemen en dat die dus ook van tevoren weet waar het nu werkelijk om draait.

Wat betreft de spiegel, moet ik toegeven dat we daar best wel eens de sporen van hebben gezien. Gelukkig hebben wij zelf een grote mate van respect voor de natuur, waardoor wij caches laten liggen die in verboden gebied liggen, behoudens de genoemde misstap.

Naar aanleiding van dit gesprek zou wellicht de algemene Geocachingsticker op de auto's aangepast moeten worden, zodat we het niet meer hebben over:

GEOCACHING - The Sport where YOU are the search engine

maar:

GEOCACHING - The Sport where YOU respect nature !

Uiteraard zijn aanverwante ideeën welkom.

Doel:

Een soort ode aan de natuur en een duidelijke verweer tegen hen die daar geen respect voor hebben. Dit zou Geocaching ook in een beter daglicht plaatsen.

Al schrijvend bedenk ik mij dat het super zou zijn als je bijvoorbeeld een keurmerk als toegevoegde waarde op je cache-site zou kunnen plaatsen, middels het logo van bijvoorbeeld SBB of iets dergelijks.

Als dat ooit werkelijkheid zou kunnen worden is dat hét voorbeeld van een poldermodelcache.

Genoeg om over na te denken en ik hoop van ganser harte dat de dames en heren van SBB en Natuurmonumenten en natuurlijk alle andere terreinbeheerders die ik vergeten ben, daar ook zo over zouden denken.

Een keurmerk voor een legale SBB cache :o

Geplaatst

Beste allemaal,

Ik heb met tot op heden niet in het forum gewaagd. Maar na alle ophef rond mijn Musica-cache, moet ik er toch aan. Er is al heel veel gezegd hier over het onderwerp. Ik voeg dus alleen mijn beperkte hoeveelheid info toe. Daarbij moet ik allereerst mijn complimenten geven aan de beheerders van Duin en Kruidberg (Natuurmonumenten) waar ik afgelopen woensdag een bijzonder constructief gesprek mee heb gehad. Dit naar aanleiding van de bekeuring die iemand bij de Musica-cache heeft gekregen.

Ik kon helaas niet tegelijk met Waterboys bij de afspraak zijn. Maar was er wat later. Zijn weerslag van het gesprek zou elke cacher moeten lezen. Vooral daar waar het 'onszelf een spiegel voorhouden' betreft. Primaire aanleiding voor de bekeuring was namelijk - zo werd mij verteld - het gedrag van enkele cachers (en eerder al groepen cachers) die niets ontziend achter hun GPS-pijl aanliepen.

Nu heeft Musica een nieuw plekje gevonden. Vlakbij de oude plek. En zelf niet op/onder of zelfs dicht langs het pad. Met medeweten van de beheerders ligt Musica nu op een mooi plekje waar je dus niet bekeurd wordt als je je normaal gedraagt. Blijf gewoon zo lang mogelijk op het pad en loop niet vanaf Den Helder, Almelo of Maasticht in een rechte lijn naar de cache. Daar komen ongelukken van ;-)

Dan nog de kwestie Yotian Soldier. Kennelijk de beoordelaar/scheidsrechter namens geocaching.com Bij de plaatsing van de cache vroeg hij mij al of de Musica-cache wel alleen originele CD's bevatte. En nu heeft hij de cache on hold gezet. Ook hij is inmiddels door mij op de hoogte gebracht van het goede overleg dat heeft plaatsgevonden. De cache zal dus wel weer spoedig actief worden. Een snelle rakker die YS want ik heb inderdaad niet binnen twee dagen gereageerd...

Wees netjes in bos en veld. Zoek vooraf contact met terreinbeheerders (was voor mij de les), ze zijn zeer bereid mee te werken zo heb ik ervaren.

Veel plezier

Wim

Geplaatst

Zou het niet een goed idee zijn als we dit probleem met boswachters en dergelijke voor eens en altijd proberen op te lossen? Bijvoorbeeld door een vertegenwoordiging van Geocachend Nederland (de mensen achter geocaching.nl of de stichting Geocaching) contact op te laten nemen met de betreffende natuurorganisaties in Nederland.

Zodat we op een gegeven moment kunnen lezen dat de hoge heren van bijvoorbeeld Natuurmonumenten dankzij een goed gesprek snappen wat geocaching inhoudt, snappen dat we geen kwaad willen, en dat ze het plaatsen van caches willen toestaan na overleg met de betreffende beheerder.

Want als je weet dat de beheerder mee zal werken, dan is er geen enkel probleem meer om de beheerder toestemming te vragen. De voornaamste reden waarom mensen dit niet doen, is omdat ze bang zijn dat het niet mag (en ze dus een slapende hond wakker hebben gemaakt).

Al deze verenigingen hebben mede tot doel om de natuur te behouden en zoveel mogelijk mensen er van te laten genieten. Ik geocache nu een jaar en ik heb nog nooit zoveel van de natuur genoten als het afgelopen jaar. Geocaching zorgt dus mede voor het vervullen van hun doelstellingen. Nou, als we dan ook nog allemaal trouw cache-in/trash-out doen, dan is iedereen toch gelukkig ? :rolleyes:

Gast GeoGerardII
Geplaatst

Dan zit ik nog met een vraag.

Ben momenteel bezig met een nieuwe cache in het kustgebied op een zeer mooie en afgelegen plek.

Ik met de beruchte CDs in de weer en een pad gevonden.

Uitgemeten tot op de pixel naukeurig en omgezet in RD grid en ingevoerd in mijn GPS.

Ben dit pad dus gaan lopen.

Dit pad blijkt inderdaad te bestaan, alleen ...

Het pad ziet er niet uit als een gangbaar duinpad.

Of het is jaren geleden in de vergetelheid geraakt en toch nog op de kaart zichtbaar of het is een wissel - een pad door dieren gemaakt - en door de cartografische dienst op luchtfoto's per abuis voor een toegankelijk pad aangezien.

Hebben jullie een advies hoe hiermee om te gaan en hoe kan ik met een boswachter van het duingebied contact opnemen ? :rolleyes:

Gast GeoGerardII
Geplaatst

Ik moet niet dubbel gaan posten...

Geplaatst
Zou het niet een goed idee zijn als we dit probleem met boswachters en dergelijke voor eens en altijd proberen op te lossen? Bijvoorbeeld door een vertegenwoordiging van Geocachend Nederland (de mensen achter geocaching.nl of de stichting Geocaching) contact op te laten nemen met de betreffende natuurorganisaties in Nederland..............

Het idee lijkt mij goed maar ik denk dat deze organisaties te groot zijn om dat op een makkelijke manier te regelen. En mocht er al iets uitkomen dat zal het vermoedelijk aan de lokale beheerders worden overgelaten. Om dit door één van beide Stichtingen te laten doen lijkt mij nog te prematuur. Je moet wel de goede kontakten hebben en daar eens even polsen of het een kans van slagen heeft; een beetje politiek bedrijven. De kans op een algeheel verbod (zie Nationale Parken in de VS) kun je ook vergroten.

Een vriend van mij is beheerder van NM in het oosten. Het gebied wat hij beheert is niet vrij toegankelijk, wel in excursieverband olv iemand van NM. Dat gebied is niet vrij toegankelijk omdat het zeer kwetsbaar is en omdat het een veengebied is. Eén meter/misstap naast het pad en je bent een veenlijk voordat je er erg in hebt. Ik moet er niet aan denken dat iemand daar een geocache plaatst omdat er toestemming is gegeven door het hoofdkantoor.

De beheerders zijn ook de mensen die je in het veld tegenkomt, met wie je een praatje kunt maken en die je alles over het gebied kunnen vertellen. Waarom doen we daar zo moeilijk over. We hebben toch geen slecht geweten? Stap op ze af. De GPS behoort bij veel beheerders tot de basisuitrusting dus dat heeft ook weinig geheimen meer.

Geplaatst

Aapje heeft mij de Sokrovisha geocache ter adoptie aangeboden vanwege tijdgebrek.

Ik zal samen met de beheerders een goede lokatie proberen te vinden. Niet vandaag en niet morgen maar begin maart lijkt wel mogelijk. Ik zal de geocache zsm ophalen.

Gast GeoGerardII
Geplaatst

Ik bedenk me nu dat er heel wat caches in NL zijn, die dus op verboden cq. ongeschikt gebied liggen.

Het gaat mij dus niet om de mogelijke boete die je dus kunt krijgen, ik vind de schade aan het terrein veel erger. :rolleyes:

Wat dachten jullie van al die honden die meekomen en die uit verveling de omgeving om gaan spitten, terwijl de cacher in het logboek schrijft.

Heb laatst een ravage gezien, ik zal jullie de details besparen. :blink:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...