Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik kom in een cache de volgende opdracht tegen.

Ga vanuit deze cordinaat:

N:51°31.029

E:5°26.574

918 meter naar het oosten en 431 meter naar het noorden.

Hoe moet ik dit uitrekenen??

Alvast bedankt voor de rekenhulp..

Tema Adelaar

Geplaatst

Stelling van pythagoras??? Ik heb geen idee, kan je niet een pad oostelijk in en als je die afstand hebt gelopen is er misschien een pad naar het noorden?? Erg handig te bekijken als je topo NL hebt... :P

Geplaatst

ik weet niet wat voor een gps je hebt, maar met de meeste kan je een peiling doen, peil vanaf je coordinaat wat je gekregen heb het aantal meter in de gegeven richting en dan de 2e peiling naar de volgende richting, denk ik.

Ik ben het nog niet tegen gekomen dat ik dat moest doen.

Geplaatst

topo nl is een oplossing. als je iets hebt als mapsource kun je een punt 918 meter oostelijk zetten en vandaar weer een noordelink. Dit wordt je nieuwe WP waar je naar toe zou moeten.

In het vled is het een kwestie van lopen, gewoon 918 oostelijk gaan lopen en de afstand meten met je GPS dan weer noordelijk

:)

Geplaatst

Ik zou met de GPS gewoon twee keer projecteren.

1 keer 918 meter oost (90 graden) en 1 keer 431 meter noord (0 graden).

Na de tweede stap heb je dan het punt dat je zoekt.

Geplaatst (bewerkt)

Hoe moet ik dit uitrekenen??

Alvast bedankt voor de rekenhulp..

Tema Adelaar

Dit is in het veld te doen met een GPS met projectiemogelijkheid:

Stap 1: je maakt een projectie waypoint vanuit het gegeven coordinaat over een afstand van 918 meter in de richting 90 graden.

Stap 2: je maakt een projectie waypoint vanuit het coordinaat van stap 1 over een afstand van 413 meter in de richting 0 graden.

Stap 3: vanaf het gegeven coordinaat N:51°31.029 E:5°26.574 loop je dan naar het projectie waypoint die je in stap 2 gevonden hebt.

Ik ben het tot nu toe één keer tegen gekomen bij de cache Apekop bij Best.

EDIT: dets was me net voor terwijl ik dit aan het typen was :)

bewerkt door Team Firefox
Geplaatst (bewerkt)

Zet eerst de huidige coordinaten om in Rijksdriehoek (RD). Bij veel GPS-en kan dat al meteen door de instellingen te veranderen.

Vervolgens tel je de meters die gegeven zijn er gewoon bij op.

Dus niets moeilijk doen met 2x projecteren.

Bovendien veel GPS-en is het niet mogelijk om op de meter nauwkeurig de afstand in te geven. Vaak is dat maar begrenst op veelvouden van 100m of van 10m.

bewerkt door mr.Bean
Geplaatst

Het is me gelukt dank zij jullie hulp.

Ik wist niet dat ik dat allemaal kon met de gps.

Bedank voor de hulp..

Firefox: Het is ook voor die van apekop.

Vandaag nog eentje in son/best gedaan geohoek en daar moet je het ook gebruiken.

Groeten

Team Adelaar

Geplaatst
Zet eerst de huidige coordinaten om in Rijksdriehoek (RD). Bij veel GPS-en kan dat al  meteen door de instellingen te veranderen.

Vervolgens tel je de meters die gegeven zijn er gewoon bij op.

Dus niets moeilijk doen met 2x projecteren.

Bovendien veel GPS-en is het niet mogelijk om op de meter nauwkeurig de afstand in te geven. Vaak is dat maar begrenst op veelvouden van 100m of van 10m.

Even een correctie, want het is bijna goed.

Het RD raster loopt niet NZ, maar onder een kleine hoek. Op een afstand van een kilometer zal de afwijking niet enorm zijn. Maar probeer je dit met een projectie van 10Km, dan gaat dat niet werken.

Een truuk die ik recent zelf heb gebruikt met mijn Etrex Vista is:

1)Schakel de automatische GPS uit en voer handmatig je huidige locatie in. Gebruik daarvoor het opgegeven waypoint.

2) Gebruik "Verschuif kaart" en rommel met je cursor totdat de hoek en de afstand goed zijn.

3) Dat is het gewenste punt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...