Spring naar bijdragen

Caches moeten zonder prikstok te vinden zijn


postman

caches zouden niet begraven moeten zijn  

56 leden hebben gestemd

  1. 1. caches zouden niet begraven moeten zijn

    • mee eens; een begraven cache boycotten we
      8
    • mee eens; maar er zijn uitzonderingen
      19
    • niet mee eens; maar moet et duidelijk aangegeven zijn
      13
    • niet mee eens; moet gewoon overal kunnen
      5
    • bah; dat zou onze vrijheid beperken
      5


Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Naar aanleiding van de discussie die ik aangezwengeld heb in het onderwerp De ultieme GeoCaching prikstok?, Wie weet wat dit is? wil ik wel eens weten wat jullie ervan vinden. (o ja, het is voor mij de eerste keer dat ik een onderwerp en een poll nog wel start, dus ik ben benieuwd).

 

Mijn stelling is dat een prikstok eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Wanneer caches in de natuur worden begraven (en in de natuur worden toch de meeste cahes verstopt), dan ontstaat op z'n minst het risico dat de bodem wordt beschadigd en omgewoeld.

 

Tijdens de discussie kreeg ik daar duidelijk support op, maar er waren ook mensen die dit maar weer lastig vonden. Maar ik denk dat als we netjes met de natuur om gaan, ons dit helpt bij de acceptatie (door terrein beheerders) van deze snel groeiende leuke recreatieve bezigheid.

 

Ik en benieuwd naar julie reacties.

 

(Oeps :blink: ; foutje in de middelste regel van de poll. Hier had moeten staan:

niet mee eens; maar het moet duidelijk aangegeven zijn

mijn excuses, maar hoe je dit in de poll herstellen moet, dat weet ik ook niet... :unsure: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik (dus persoonlijke mening B) ) vind dat een cache nooit begraven mag worden.

 

Waarom niet:

 

Beschadigen van flora en fauna.

Beschadigen van archeologische vindplaatsen (eigen ervaring in Turkije).

Beschadiging van het geocachen als hobby: Graven in natuurgebieden etc. doet ons geen goed.

 

Dus begraven: Kan niet!

 

We leven in een vlak land, maar er zijn zat alternatieven:

 

- Het waait hier vaak: bomen waaien weleens om en gezien het huidige beleid van Natuurmonumenten etc. bliven ze ook liggen, perfecte cache places! (Wortelstelsel, het gat wat is ontstaan etc.)

- In een natuurlijke diepte in de oppervlakte kan je mooi een cache plaatsen en opvullen met mos/aarde/bladeren.

- De hoogte in. (Zoek eens in een boom!).

- Be creative! Dat maakt elke cache zo bijzonder! Het is de een eigen idee van de plaatser.

 

Met het laatste wil ik zeggen dat als je een cache plaats juist creativiteit een grote rol speelt in de beoordeling van een cache. Dat zal je terugvinden in de bezoekersaantallen!

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal met de stelling eens! Maar ik kan me voorstellen dat er ook gebieden zijn waar begraven geen probleem is (niet-natuurgebieden/stad).

 

Vooral het dieper (cache volledig onzichtbaar) begraven vind ik problematisch omdat bij de huidige stand van techniek m.b.t. de gps'en toch al snel een behoorlijke afwijking mogelijk is. Het niet precies weten waar de cache te vinden kan m.i. te snel uitnodigen om te gaan graven op te veel plaatsen.

Ik heb enkele caches gezien waar dat leidde tot te grote vernielingen van de omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuur vernielen? Niet als we gewoon verstandig bezig zijn!

 

Graven naar een cache, alleen als de graafplaats volkomen duidelijk is! Een prikstok helpt gewoon om te zoeken onder een laagje bladeren of naalden (een verstopplaats die in Nederland veel voorkomt)

 

een cache "verzinken" in een gegraven gat is vaak nodig in Nederland!

 

wees verstandig

 

goede jacht in 2003

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op maaihoogte vindt ik geen begraven, en ja dan is een prikstok makkelijk om door de blaadjes mos of naalden te prikken ipv de verstopitems aan de kant te schoppen.

 

Dus jammer genoeg staat mijn antwoord er niet bij en stem ik nog niet .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

verzinken is diep genoeg, is mijn mening. ( wie zit daar op te wachten!!!) B)

zeker in een bos.

 

indien men dieper gaat zitten moet men echt gaan graven en dan wordt dat een duidelijke plaats wat omgewoeld is. Indien men diep moet graven en na de vondst deze weer afdekken, dan zul je dit waarschijnlijk heel lang kunnen blijven zien.

en dat maakt t nu net iets te makkelijk voor de volgende.

 

echter op een vlak zandterrein kan dit een optie zijn. maarja dan is de kans groot dat een Duitser hem vindt!! :P

 

Groeten

Mad Blakeness

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Absoluut niet begraven, is mijn mening. De keuzemogelijkheid van boycotten heb ik uiteindelijk op gestemd, hoewel boycotten wellicht wat te ver gaat. Maar het is wel zo dat dit soort caches nooit de voorkeur zullen krijgen. Reden hiervoor is dat wij uit ervaring hebben geleerd dat dit soort caches bijna niet te vinden zijn. Lees de logs bij caches als Del en Klok maar eens, die worden bijzonder vaak niet gevonden en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Een ander voorbeeld van een cache die mijns inziens veel te moeilijk begraven ligt is First Dutch, door puur een toevalstreffer gevonden en dan gaat de lol er wel een beetje af. Ik ben het dan ook volledig eens met Bytheway dat er zeker na de storm van kort geleden zo veel goede verstopplaatsen zijn bijgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de boycotters van begraven caches.

Bespaar je de moeite om Kattendel Beach te gaan zoeken, hij ligt diep begraven. Omdat er op het strand zo weinig omgewaaide bomen liggen. Wel veel aangespoeld hout. Hij ligt diep omdat hij tijdens de storm van afgelopen okt. voor de derde maal is weggewaaid samen met honderden tonnen zand. Om dezelfde reden ligt hij tegenwoordig ook aan een ketting. Moeilijk te vinden is hij niet. De hint is duidelijk. Waar ik geen rekening mee had gehouden en wat ik vandaag in een log van Kattendel zag staan is het feit dat de grond bevroren kan zijn en daardoor graven onmogelijk is geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de boycotters van begraven caches.

Bespaar je de moeite om Kattendel Beach te gaan zoeken, hij ligt diep begraven. Omdat er op het strand zo weinig omgewaaide bomen liggen.

:P Kijk daar zat ik op te wachten. In de Nederlandse polder zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen te bedenken. Het strand is daarvan een goed voorbeeld. En er zijn er wellicht meer.

 

Maar ja, als je laat stemmen op stellingen, moeten die nu ook weer niet te genuanceerd zijn. Dan wordt er namelijk niets duidelijk. Maar wees gerust Waterboys (leuke naam trouwens). Als ik weer eens bij het Nederlandse Strand kom, ga ik zeker op zoek naar deze cache. Als tenminste niet een diep gravende oosterbuur me perongeluk is voorgeweest.

 

Wat ik dan wel spannend vind, is hoe ik met de nauwkeurigheid van een hand GPS de juiste positie vindt. Of hebben jullie hem met een 'rover' (o.i.d.) weg gelegd, zodat de positie tot een mm nauwkeurig is. Dan moet ik voor m'n strandvakantie ook even zo'n ding reserveren. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flapper gebruikte nou net het woord waar ik naar op zoek was, verzinken kan volgens mij ook geen kwaad.

Wel even in de omschrijving van de cache vermelden natuurlijk!

Verder vind ik dat de hint ook duidelijk genoeg moet zijn, volgens mij voorkomt dit een hoop gegraaf!

Ik heb wel eens hints gelezen waar je echt geen "steek" :ph34r: verder mee kwam!

 

GeoCaching is mij nog redelijk nieuw, zijn er veel onbegraven caches die gestolen of geript zijn?

Ik heb er een aantal gevonden die volgens mij nooit lang on-ontdekt kunnen blijven!

 

Godert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

inderdaad Godert dat is nu de spijker op zijn kop. Zolang de hint duidelijk maakt (en vrij precies duidelijk maakt) waar je moet graven is voor mij een begraven cache ook geen probleem. De kans op rippen of plunderen of vernielen van caches is bij begraven caches denk ik nihil, mijn ervaring is dat caches die in een wat stedelijke omgeving liggen het grootste risico lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...