Spring naar bijdragen

Map nodig voor fietsroutes

Aanbevolen berichten

Gast plop en kwebbel
Geplaatst (bewerkt)

Laatst hebben wij een gps gehuurd bij Bever, omdat geocachen ons wel leuk lijkt. :)

Na wat vergelijkingen te hebben gemaakt lijkt voor ons de beste keus een gps 60. Ivm levensduur baterijen, ontvangst, positie van de knoppen en het aantal routes dat ingegeven kan worden. ;)

Nu is de vraag is heeft iemand ervaring met fietsen of wandelen met de gps 60. Dan bedoel ik de gele versie zonder kaartweergave!! Ik wil namelijk routes vanuit www.gpstracks.nl in mijn gps gaan laden. En dan gaan fietsen, maar moet ik dan kiezen voor een gps met kaart, of kan het ook makkelijk zonder?

bewerkt door plop en kwebbel
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb zelf al een tijdje ervaring met een GPS op de fiets en wandelen (geocaching). Echter als je routes op straat gaat fietsen via de GPS dan zal de GPS toch een route berekenen die voor auto/motor geschikt is, om te voorkomen dat je ongewild de snelweg opgestuurd wordt kun je de optie... snelwegen vermijden aanvinken (in het instelmenu routes) Mocht je toch de snelweg opgestuurd worden of een andere route dan gewild, dan kun gewoon de aanwijzing negeren, dan herberekend je GPS gewoon een nieuwe route!! :D:blush:

Bij wandelen (in bos, natuurgebied en geocaching) kun je het beste werken met vooringestelde waypoints en dan vervolgens de route kiezen (NIET via wegen) Maar daar kun je ook weer kiezen uit navigeren met het bekende pijltje en blauwe lijn of kompas.

bewerkt door Spider
Geplaatst
Nu is de vraag is heeft iemand ervaring met fietsen of wandelen met de gps 60. Is dit mogelijk of moet je een gps aanschaffen die een kaart weergeeft??

Ik neem aan dat je de gele GPS60 bedoelt.

Ik heb hem nu al een tijdje en gebruik hem vooral bij het geocachen. Ik kan je vertellen dat hij mij daarbij prima bevalt. Topokaarten mis ik daarbij eigenlijk nooit, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die totnutoe eigenlijk ook niet beschikbaar waren. Maar volgens mij kun je in het veld ook uitstekend zonder.

Zeker ook als je deze gps wilt gaan gebruiken voor wandelingen en fietstochten van bijvoorbeeld www.gpstracks.nl, dan is hij daar ook heel geschikt voor. Wel heb je voor het laden van deze routes een pc-kabel nodig, maar die wordt bij de GPS60 gelukkig standaard meegeleverd.

Maar ook als je het apparaat enkel gebruikt om je auto te kunnen terugvinden, dan is de GPS60 een prima apparaat.

Geplaatst

Het Cairnteam heeft de laatste tijd nogal wat gps-fietservaring opgedaan en is daarbij op het volgende probleem gestuit, zie draadje http://forum.geocaching.nl/index.php?s...t=0entry91266

In dit draadje lezen wij dat het probleem van de trage kaartopbouw in steden zich ook voordoet bij de GPS60 van Garmin.

Verder heb je voor het gebruik van de gps op de fiets een fietssteun nodig. De Garmin-fietssteun die wij onlangs kochten vonden we knap duur.

Geplaatst

Mijn Etrex Legend C kan ik met een gereedschapklem van 10 stuks voor 2 Euro prima op het stuur klemmen, wel een steuntje verzinnen tegen wegdraaien van het apparaat.

Router laat ik nooit doen tijdens het fietsen, door te kiezen voor 'niet via wegen' krijg ik een mooie paarse lijn van mijn positie naar het doel en als ondergrond toch een kaart die ik prima kan gebruiken. De kaartschaal moet je een beetje mee experimenteren zodat je gebied groot genoeg is voor het overzicht maar dat het niet een brij van straten is waartussen je het onderscheid niet meer van kan maken. Binnen wooonwijken de 200 meter schaal en daarbuiten vaak de 500 meter schaal.

Geplaatst

Hoi,

Ik gebruik de 60c nu al 2 jaar om te fietsen.

Zelf heb ik de city navigator 7 kaarten erbij.

Ideaal zeker in onbekende steden.

Het is wel een dure combi maar erg handig.

Inmiddels zou ik dus de 60csx gekocht hebben

Metname het grotere geheugen is fijn.

Verder mis ik het ingebouwde compas.

Meer weten mail me maar.

Geplaatst (bewerkt)
Mijn Etrex Legend C kan ik met een gereedschapklem van 10 stuks voor 2 Euro prima op het stuur klemmen, wel een steuntje verzinnen tegen wegdraaien van het apparaat.

Anders is deze configuratie altijd nog mogelijk:

f30a3b8a-6d5f-45e9-b376-c8b0fe26559e.jpg

bewerkt door gr2
Geplaatst
Laatst hebben wij een gps gehuurd bij Bever, omdat geocachen ons wel leuk lijkt. :P

Na wat vergelijkingen te hebben gemaakt lijkt voor ons de beste keus een gps 60. Ivm levensduur baterijen, ontvangst, positie van de knoppen en het aantal routes dat ingegeven kan worden. :)

Nu is de vraag is heeft iemand ervaring met fietsen of wandelen met de gps 60. Is dit mogelijk of moet je een gps aanschaffen die een kaart weergeeft?? Of is het zo dat de waypoint maar op één manier te benaderen zijn?? Ik heb geen idee, hoop dat iemand van jullie ons kan helpen. ;)

Ik heb precies een GPS 60. Dus niet een GPSmap 60, GPSmap 60c of whatever. Dus geen kaarten. Even voor de duidelijkheid, want het valt me op dat er op het forum nogal makkelijk met de namen van de diverse apparaten wordt omgesprongen en dat leidt tot verwarring.

Goed, nu je vraag wel of geen kaart. Zelf mis ik hem niet. Ik heb wél zelf een POI-database gemaakt, waarin alle grotere steden en plaatsen in Nederland zijn weergegeven. Het is een beetje werk, maar dan heb je ook wel wat. Hiermee kan je dan van dorp naar dorp fietsen, waarbij je ook gebruik maakt van de bestaande bewegwijzering (ANWB!). Dan heb je geen kaartjes nodig, maar het blijft een groffe benadering. Zou je goede kaarten hebben, dan kan je hier en daar wel eens wat korter fietsen dan noodzakelijk. Maar ja, daar zit dan wel weer een prijskaartje aan. Zo'n eigengemaakte database is gratis, gedetailleerde kaarten kosten €130 of meer. En je hebt een kostbaarder apparaat nodig om ze te kunnen weergeven.

En wellicht overvloedig, maar ook die GPS60 heeft een zeer eenvoudige kaartweergave, waarop zichtbaar zijn:

-je eigen posite

-waypoints in de omgeving

-je afgelegde weg (broodkruimelspoor)

-eventuele aangemaakte tracks en routes

-POI (Points Of Interest)

Hiermee kan je al heel aardig je weg vinden, zonder dat de weg exact zichtbaar is.

Wil je meer weten of heb je specifieke informatie nodig, mail me dan, want zo regelmatig check ik dit forum niet!

Groet Flatfisher

Geplaatst

Anders is deze configuratie altijd nog mogelijk:

f30a3b8a-6d5f-45e9-b376-c8b0fe26559e.jpg

waarom nog een kilometer teller als je al een gps op je fiets heb. :P en ja een gps op je fiets vind ik wel fijn. je hoeft hem niet in je hand of om je nek te houden

timo :)

Geplaatst
In dit draadje lezen wij dat het probleem van de trage kaartopbouw in steden zich ook voordoet bij de GPS60 van Garmin.

Allereerst even de quote de GPS60 heeft geen kaart functie, die heeft de gpsMAP 60 serie.

Ik zelf heb lang een gps 60 gebruikt om te fietsen, te cachen en te wandelen, en heb er altijd goed mee vooruit gekund, ik vond het met cachen ook wel leuk om geen kaart te hebben en maar te zien "zou er nog een pad tussen zitten" om te fietsen of te wandelen kan je in de bij geleverde trip en waypoint manager of in Ozi eerst je routes aan maken en deze dan na te lopen of te fietsen, de gps60 kent geen autorouting omdat er nu eenmaal geen kaart in zit, maar je kan in je gemaakte route bij punten waar je af moet slaan wel waypoints aanmaken welke je dan links of rechts noemt het apparaat piept namelijk wel als je bij een waypoint in de buurt komt en zo kan je het als een quasie navigatie systeem gebruiken.

Geplaatst

Het fijne van de officiele kaarten vind ik dat ik altijd in Spanje en Frankrijk altijd heel gedetaileerde kaerten bij de hand heb.

Verleden jaar gewandeld in Barcelona op de camping even alle bezienswaardigheden erin gezet. Garmin verteld je zo waar je moet wezen.

Kortom je kan zelf kaarten maken en dat gaat heel goed.

Ik vind je kaarten van garmin echt een rijke aanvulling.

Kost wat en heb je ook wat.

Als ik ergens ben kijk ik ook altijd even wat voor leuke plekken(poi) er zijn.(ik zit 6 weken per jaar in het buitenland)

Of als aan het fietsen ben even een supermarkt op te zoeken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...