Spring naar bijdragen

Welke GPS ontvanger is het meest geschikt voor mij?


awwexl

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Nu ik wat reviews lees over de GPS-ontvangers  blijkt het dat in dichte bebossing de ontvangst slecht is of volledig wegvalt. Wat is jullie ervaring hiermee? Daar heb je helemaal niks aan natuurlijk dan!

In principe heeft elke GPSontvanger hier last van. Volgens mij als je een (dure?) ontvanger met SirfIII chipset koopt heb je hier minder last van.

 

Dat is opzich wel jammer maar goed dan is het dus een kwestie van naar een open stuk toe wandelen en je waypoint vaststellen lijkt mij. Nu rest mij nog de vraag of Magallan of Garmin ook MAC ondersteunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is opzich wel jammer maar goed dan is het dus een kwestie van naar een open stuk toe wandelen en je waypoint vaststellen lijkt mij.

Vaak heb je wel ontvangst, maar is je positie niet erg nauwkeurig. Er is dan een grotere afwijking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is opzich wel jammer maar goed dan is het dus een kwestie van naar een open stuk toe wandelen en je waypoint vaststellen lijkt mij.

Vaak heb je wel ontvangst, maar is je positie niet erg nauwkeurig. Er is dan een grotere afwijking.

 

Ok dus het is geen reden om je erg zorgen over te maken. Maar ik twijfel nog steeds welke ontvanger ik moet nemen. Het blijft een instapmodel maar ik wil er geen spijt van krijgen namelijk. Linken met de PC is geen vereiste dus dan wordt de keus wat makkelijker. Ik zal nog eens goed rondsnuffelen op internet.

bewerkt door awwexl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPS receivers kunnen over het algemeen alleen heel slecht tegen stalen constructies (kooi van Faraday enzo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday ). Daarin zal je dus geen of bijna geen bereik hebben.

 

In het budget wat je noemt zijn alleen maar instapmodellen te vinden, als je iets meer uit zou willen geven kun je een wat "minder-instapmodel" nemen. Wel hebben de instapmodellen natuurlijk alle elementaire functionaliteiten...

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom hebben wij er na een razend enthousiaste start met de Etrex Camo een GPSMAP60 GSX bij gekocht. De SIRF chipset heeft een betere ontvangst. Maar ook met de camo hebben we nog geen cache gemist (maar wel alleen ervaring van dit voorjaar, dus nog geen dicht bladerdek).

 

Wat ook werkt is een kruispeiling doen of een plek zoeken waar je wel ontvangst hebt en dan de richting uitlopen die de pijl geeft en de meters tellen. Ik denk dat je 95% van alle caches met de meest eenvoudige GPS kan vinden (geen feit, mijn gevoel).

 

Natuurlijk is het wel slim te overwegen of je niet beter een iets uitgebreider model wil kopen. Dat je het leuk gaat vinden, daar ben ik bijna zeker van. Maar je moet er natuurlijk wel het geld voor over hebben. En zoals gezegd, het ligt meestal niet aan de techniek maar aan de zoeker achter de GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een tip: neem in ieder geval een GPS waarmee je kunt projecteren en het is ook erg handig als het RD-stelsel er in zit. Dat komt nogal eens bij caches voor.

Verder maakt het niet zoveel uit. In dicht bos heb je toch geen ontvangst, of je moet zo'n peperdure CSX o.i.d. hebben zo ongeveer ter waarde van mijn auto.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPS receivers kunnen over het algemeen alleen heel slecht tegen stalen constructies (kooi van Faraday enzo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday ). Daarin zal je dus geen of bijna geen bereik hebben.

 

Hey leuk dat je dit aansnijdt! Ik heb nl. een vraag:

 

Afgelopen week hebben wij een andere GPS gekocht, met elektronisch kompas. In de auto wijst de pijl alle kanten op, behalve de goede. Ontvangst is er voldoende. Het gaat om de Explorist 300. Met een Explorist 100 (zonder elektronisch kompas) werkt het wel goed. Iemand een verklaring en of oplossing?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk een probleempje waarin ook de kooi van Faraday een rol kan spelen. Alleen in dit geval zou ik ook denken aan (sterke) magnetische velden die het elektronische kompas laten afwijken. Het is een interessante proef om te kijken of je ook last hebt van de zwabberende pijl als je de gps achterin de auto legt... Dan zouden de afwijkingen namelijk kunnen komen van de elektronica (lees dynamo, boxen, enzovoorts) voorin de auto.

 

Waarschijnlijk slaat de gps ook op hol wanneer je hem naast een radiobox legt (die aan staat natuurlijk) :D

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duidelijk een probleempje waarin ook de kooi van Faraday een rol kan spelen. Alleen in dit geval zou ik ook denken aan (sterke) magnetische velden die het elektronische kompas laten afwijken. Het is een interessante proef om te kijken of je ook last hebt van de zwabberende pijl als je de gps achterin de auto legt... Dan zouden de afwijkingen namelijk kunnen komen van de elektronica (lees dynamo, boxen, enzovoorts) voorin de auto.

 

Waarschijnlijk slaat de gps ook op hol wanneer je hem naast een radiobox legt (die aan staat natuurlijk)  :D

 

Ja, inderdaad: in de handleiding staat ook duidelijk aangegeven dat calibreren niet in de buurt van bebouwing (staal en beton) gedaan moet worden. Ik heb het proefje gedaan met de GPS op de bijrijdersstoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey leuk dat je dit aansnijdt! Ik heb nl. een vraag:

 

Afgelopen week hebben wij een andere GPS gekocht, met elektronisch kompas. In de auto wijst de pijl alle kanten op, behalve de goede. Ontvangst is er voldoende. Het gaat om de Explorist 300. Met een Explorist 100 (zonder elektronisch kompas) werkt het wel goed. Iemand een verklaring en of oplossing?

Beetje :D (Nouja, beetje?)

In een ander topic las ik volgens mij het antwoord op je vraag. Je moet het kompas best stil en vlak houden om een goede uitlezing te krijgen. Eigenlijk net als een normaal kompas. Ook gaf Wen D (die met een 60 MAP CSx loopt) aan dat je bij het lopen de instelling voor de snelheid waarbij het kompas automatisch inschakelt moet veranderen. Misschien dat dat voor die van jou ook werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey leuk dat je dit aansnijdt! Ik heb nl. een vraag:

 

Afgelopen week hebben wij een andere GPS gekocht, met elektronisch kompas. In de auto wijst de pijl alle kanten op, behalve de goede. Ontvangst is er voldoende. Het gaat om de Explorist 300. Met een Explorist 100 (zonder elektronisch kompas) werkt het wel goed. Iemand een verklaring en of oplossing?

Beetje :D (Nouja, beetje?)

In een ander topic las ik volgens mij het antwoord op je vraag. Je moet het kompas best stil en vlak houden om een goede uitlezing te krijgen. Eigenlijk net als een normaal kompas. Ook gaf Wen D (die met een 60 MAP CSx loopt) aan dat je bij het lopen de instelling voor de snelheid waarbij het kompas automatisch inschakelt moet veranderen. Misschien dat dat voor die van jou ook werkt.

 

Dan maar even offtopic :D

 

Maar toch ook wel ontopic als je de keuze wil maken tussen wel of geen elektronisch kompas. Ik vind het altijd wel makkelijk om de GPS in een houdertje achter de voorruit te klikken. Hij staat dan vertikaal en een GPS met elektronisch kompas moet inderdaad horizontaal gehouden worden. In het veld werkt het goed, maar om nou te zeggen: heb je een elektronisch kompas echt nodig? NEE! Het is een handige feature voor kinderen als ze nog niet door hebben dat je moet lopen om het pijltje de juiste kant op te laten wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPS receivers kunnen over het algemeen alleen heel slecht tegen stalen constructies (kooi van Faraday enzo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday ). Daarin zal je dus geen of bijna geen bereik hebben.

 

Hey leuk dat je dit aansnijdt! Ik heb nl. een vraag:

 

Afgelopen week hebben wij een andere GPS gekocht, met elektronisch kompas. In de auto wijst de pijl alle kanten op, behalve de goede. Ontvangst is er voldoende. Het gaat om de Explorist 300. Met een Explorist 100 (zonder elektronisch kompas) werkt het wel goed. Iemand een verklaring en of oplossing?

 

Ik heb ook de explorist 300 :D aangeschaft. Bijzonder goed ontvangst (ook in de auto en soms zelfs in gebouwen) en lage prijs. Dus goed ontvangst heet niets met hoge prijs te maken. Het electronisch compas heeft moeite met je auto omdat je auto van metaal. Het magneetje in de compassensor wordt aangetrokken door het metaal. Daardoor is het electronish compas niet in de auto te gebruiken. Je kunt hem in de auto uitzetten in het energie beheer menu zodat je er een gps compas van maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het veld werkt het goed, maar om nou te zeggen: heb je een elektronisch kompas echt nodig? NEE! Het is een handige feature voor kinderen als ze nog niet door hebben dat je moet lopen om het pijltje de juiste kant op te laten wijzen.

Het lijkt me ook wel handig op de laatste meters. Dan "zwabbert" het pijltje niet zo. Ik heb wel vaker de cache gevonden door voor de laatste meters het kompas te pakken en daarop de GPS te richten waardoor wel de juiste richting van de cache werd aangegeven. Maar om nou voor een elektronisch kompas meteen een die euro's meer te betalen, vind ik dus overdreven. Mijn conclusie is dus ook: kompas heb je niet echt nodig voor cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het magneetje in de compassensor wordt aangetrokken door het metaal. Daardoor is het electronish compas niet in de auto te gebruiken
Ik hoop dat je geen weekijzeren auto hebt :D:D

 

Het kompas werkt niet omdat het (toch al zwakke) magnetisch veld wat hij detecteert door de veiligheidskooi van de auto wordt opgenomen...

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...