Spring naar bijdragen

Consumenten gids - Artikel gps dec-2002


stefanne_3

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Opvallend dat de Magellans als beste uit de test komen.

Overigens klopt de tabel niet helemaal v.w.b. de Etrex Euro: er zit wel een hoogtemeter op, die in de tabel niet genoemd wordt.

Ook valt op dat er blijkbaar geen slechte gps'en zijn.

Leuk om ze zo eens te kunnen vergelijken.  :xmas:

Stefanne, bedankt!  :xmas:

 

 

 

Edited By Peetee on nov. 29 2002 at 18:45

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 68-1037748881

Heel mooi, heel fijn, en bedankt.

 

Wel een beetje een verrassende uitkomst. Zullen ze dit zelf getest hebben of zullen de bevindingen werkelijk uit die ene consumersenquete komen?

 

GRTZ

 

Kruimeldief  :xmas:

 

[i:post_uid0]Zelfs als alle geleerden het eens zijn, kunnen ze er nog best naast zitten. [/i:post_uid0]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in dit soort tests (zoals laatst in op pad ook) mis ik gewoon zinvolle informatie over het normale gedrag van het apparaat.

hoe nauwkeurig is de gps in een bosrijke omgeving, hoe in een open vlakte.

ik vond het leuk om te merken dat mijn GPS 12 tijdens het lopen van de cache op de kabouterschool  steeds wat consequenter bleek te zijn dan die kleine e-traxjes.

ik meen ergens op een amerikaanse site wel eens een serie van deze verglijkingen gezien te hebben. daar kwamen de magellans trouwens wel als een slag nauwkeuriger dan de garmins uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de test zo lees, dan is het weinig meer dan informatie verzameld van internet en fabrikanten documentatie, aangevuld met een enquete. Die informatie verzamelen kan iedere internetter zelf wel (en beter! ) en hoe representatief die enquete is blijft een groot vraagteken.

 

Verder wordt er absoluut geen uitleg gegeven over de betekenis van de gegevens in de tabel. Zo blijkt uit de tabel dat sommige apparataten meer Megabytes hebben dan anderen, en sommige helemaal geen Megabytes. Waar die megabytes dan wel of niet goed voor zijn wordt in het geheel niet vermeld. Wat moet je daar als eenvoudige consument nu mee ?

 

Volgend het verhaal kan je met een GPS "de route bepalen". Als leek ga je al snel denken dat het dus een soort routeplanner is !?

 

Ik vindt het bovendien opvallend dat een van de "beste koop" modellen geen nederlands grid (ruitennet?! ) kent. Dat is toch wel essentieel als je met Nederlandse stafkaarten werkt.

 

Ik krijg de sterke indruk dat de schrijvers niet veel van GPS begrijpen. Wat mij betreft kunnen dit soort tests direct bij het oud vuil.

 

<Jos Warmer>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 68-1037748881
Overigens klopt de tabel niet helemaal v.w.b. de Etrex Euro: er zit wel een hoogtemeter op, die in de tabel niet genoemd wordt.

En dat geldt meteen voor alle etrexen. Alleen werken ze niet zo goed als bij de Vista heb ik begrepen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief  :xmas:

 

[i:post_uid0]De vreugde van de laagste prijs duurt maar even.

De ergernis van de laagste kwaliteit is blijvend. [/i:post_uid0]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt.  De Vista en de Summit hebben een barometrische hoogtemeter, welke redelijk nauwkeurig is. De andere Etrexen (ik dacht allemaal ..) kunnende hoogte bepalen op basis van de satelieten, maar dat is meestal niet erg nauwkeurig.

Ik heb zelf een Summit, en in Schotland klopte de gemeten hoogte op de meter nauwkeurig met de aangegeven hoogte op  de stafkaarten.  Ik heb zelf geen ervaring met de andere Etrexen.

 

<Jos Warmer>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens klopt de tabel niet helemaal v.w.b. de Etrex Euro: er zit wel een hoogtemeter op, die in de tabel niet genoemd wordt.

Typisch... Mijn eTrex Euro (of Camo) is het goedkoopste model en heeft (toen IK hem kocht, althans) daarom geen hoogtemeter (een echte, met druk en temperatuur) aan boord. Uiteraard kan een/iedere GPS de hoogte berekenen op basis van de satellietgegevens.

 

Of heeft mijn eTrexje een hidden feature waar ik niet van weet???  :xmas:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[b:post_uid0]Hoogtemeting:[/b:post_uid0]

Alle GPSsen geven de hoogte weer. Deze wordt berekend uit de satellietgegevens en is wat minder nauwkeurig dan de horizontale positie.

 

Enkele GPSsen beschikken over een barometrische hoogtemeting. Deze staat geheel los van de satellietontvangst, maar kan hoogteverschillen nauwkeuriger aangeven. D.w.z. dat je de meter kort voor gebruik moet ijken op een bekende hoogte als je de hoogte nauwkeurig wilt weten, want variaties in de luchtdruk verpesten het resultaat.

Deze ijking kan ook het instellen van de luchtdruk zijn, als je die kent uit een weerrapport.

 

Het is technisch mogelijk dat deze 'barometrische hoogte' geijkt wordt aan de 'satelliethoogte'. Het resultaat is dan, zonder zelf te hoeven ijken, wat beter dan de 'satelliethoogte', want er kan ook tijdens beweging gemiddeld worden over meer metingen.

 

Als je GPS kan middelen kan dat soms de moeite waard zijn. Een kwartiertje middelen geeft niet alleen een betere horizontale positie, maar ook een betere hoogtemeting.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met zo'n digitaal kompas...

In het openingskopje boven het artikel.

 

Goed, verderop wordt het een plaatsbepalingssysteem genoemd, maar ik vind het wel slecht om een GPS-ontvanger te omschrijven als iets wat hij nu juist niet is.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...