Spring naar bijdragen

Consumenten gids - Artikel gps dec-2002


stefanne_3

Aanbevolen berichten

De andere Etrexen (ik dacht allemaal ..) kunnende hoogte bepalen op basis van de satelieten, maar dat is meestal niet erg nauwkeurig.

<Jos Warmer>

Ja da's nogal wiedes... Dat kan met elke GPS die tenminste vier statelieten ontvangt. Maar dan de hoogte... dat lijkt helemaal nergens op. Niet NAP, Niet NN of welk gewoon referentievlak dan ook! Maar de hoogte t.a.v. de 'mapdatum' geoide. Als je hieruit bijvoorbeeld NAP wilt afleiden heb je een flinke zakjapanner nodig, of beter... een pocket pc met een programmatje of zo. Het enige waar deze hoogtemeting standaard voorgeschikt is is superpositie meting. Dus bijvoorbeeld hoeveel hoogtemeters heb je afgelegd... :xmas:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Opvallend dat de Magellans als beste uit de test komen.

Dat is niet zo gek... Ik heb zelf een magellan meridian gold en ik heb al vaker gemerkt dat die snel een goede ontvangst heeft, Dat komt door de quad helix atenne, en die vindt je bij Garmin alleen in de duurdere modellen. En die bieden nou niet echt veel meer ten opzichte van mijn meri gold.

 

een ander zeer groot voordeel is dat je standaard extra geheugenkaartjes in kunt steken en er zijn er nog wel een aantal te noemen... Ik heb zelf voor de aanschaf van mijn meri gold een zeer uitgebreide vergelijking gemaakt. En dus niet de standaard voor de hand liggende Garmin etrex gekocht.

 

Nog steeds (een half jaar verder) super tevreden met mijn merigold.

 

Stefanne bedankt voor de info! :xmas:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan de hoogte... dat lijkt helemaal nergens op. Niet NAP, Niet NN of welk gewoon referentievlak dan ook! Maar de hoogte t.a.v. de 'mapdatum' geoide.

Maar die WGS84 geoïde is een benadering van het gemiddelde zeeniveau, en valt in Nederland dus vrijwel samen met NAP.

 

De WGS84 ellipsoïde wijkt weliswaar tientallen meters af, maar GPSsen geven de hoogte t.o.v. de geoïde, die binnen de meetnauwkeurigheid gelijk is aan NAP.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Lex,

 

als dat nu eens waar was... Maar dat is dus niet zo. NAP is dus NIET het gemiddelde zee niveau uit de WGS84. We gebruiken in Nederland standaard niet voorniets de Bessel Geoïde. Met het programma CC40 van de meetkundige dienst kan je een en ander omrekenen. Maar pasop de hoogte is altijd minder nauwkeurig dan X en Y (of lengte en breedte zo je wilt)

 

cc40 kan je  hier gratis downloaden. :xmas:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Postman,

 

ik heb de CC40 omrekenaar bekeken en kan daarin voor wat betreft de WGS84 hoogte alleen de ellipsoïde vinden.

Kijk ik met mijn neus of heb jij niet gezien dat ik onderscheid maakte tussen de WGS84 ellipsoïde en de WGS84 geoïde?

 

Ik schreef al dat NAP en de WGS84 ellipsoïde onderling tientallen meters afwijken. CC40 geeft aan dat de WGS84 ellipsoïde in Nederland ca. 40 tot 45 m onder NAP ligt.

 

Maar dat is niet de hoogte die draagbare GPSsen opgeven. Misschien zijn er die dat wel doen, maar voorzover ik weet geven ze alle de hoogte op t.o.v. de WGS84 geoïde. Deze is een betere benadering van het gemiddelde zeeniveau dan de ellipsoïde.

 

Het verschil tussen de geoïde en de ellipsoïde heet de geodetische undulatie of geoïde-ellipsoïde separatie.

Hieromtrent kan ik dus geen gegevens vinden in de CC40.

 

Voor zover ik weet kan deze geoïde enkele meters van het gemiddelde zeeniveau, en dus ook van NAP, afwijken.

Maar zoals je zelf ook zegt is de hoogtemeting minder nauwkeurig dan de horizontale meting. Reken hier op een meetfout van minstens een meter of 10, dan is de aangegeven hoogte binnen de meetnauwkeurigheid gelijk aan de hoogte t.o.v. NAP.

 

Het zou ook kunnen zijn dat de geoïde van GPS tot GPS verschilt. Elke GPS moet hiervoor een tabel bevatten, en die zou meer of minder gedetailleerd kunnen zijn. Daarom wordt voor nauwkeurige metingen uitgegaan van de ellipsoïde.

 

Tenzij iemand aan kan tonen dat de geoïde meer dan enkele meters van NAP afwijkt, of dat een bepaalde GPS de hoogte t.o.v. de ellipsoïde opgeeft, blijf ik er bij dat de opgegeven hoogte als NAP-hoogte kan worden beschouwd, omdat de toevallige meetfout veel groter is dan de systematische fout.

 

++ Lex ++

 

 

 

Edited By lex on dec. 05 2002 at 10:57

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stel voor de discussie over hoogtemeting voort te zetten in het draadje Hoogtemeting in de rubriek Garmin, Magellan en alle andere GPS ontvangers.

[b:post_uid0]Moderators[/b:post_uid0], misschien kan ook bovenstaande hoogtemetingdiscussie worden verplaatst? :xmas:

 

++ Lex ++

 

 

 

Edited By lex on dec. 05 2002 at 10:49

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...