Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik, als beginnend Geocacher loop met mijn Garmin Etrex Summit tegen het "probleem" dat de werkelijke plaats van de cache afwijkt van de opgegeven coordinaten. Het verschil is zeker zo'n 100 meter.......................... Ik heb mijn instellingen reeds gechecked maar daar zit het hem volgens mij niet in. Wie kan me vertellen wat ik verkeerd doe of anders moet doen. Ik lees hier en daar dat je je GPS ook zo af en toe "rust" moet geven om zich te herbezinnen, klopt dat?!

Wie o wie helpt me?!

Geplaatst (bewerkt)

Toch denk ik dat het aan de instellingen ligt. Er zijn namelijk voor het cachen twee belangrijke afspraken gemaakt:

1. Alle coördinaten worden weergegeven in het formaat ddºmm.mmm' (graden, minuten en decimale minuten), en

2. Het gebruikte mapdatum is WGS84.

Ik vermoed het mapdatum bij jou op 'Dutch' staat.

bewerkt door Peetee
Geplaatst
heb het gechecked maar mijn GPS staan op de door jou aangegeven waarden ........! heb je nog een andere optie?

Nee, helaas, meer smaken heb ik niet ... :)

Geplaatst
Dank PeeTee

heb het gechecked maar mijn GPS staan op de door jou aangegeven waarden ........! heb je nog een andere optie?

hoop je te horen

Ben je niet een mystery (puzzel) cache aan het zoeken met de opgegeven coördinaten? Deze wijken namelijk altijd af van de werkelijke coördinaten waarvoor je eerst de puzzel o.i.d. moet oplossen.

LTeunis

Geplaatst

Heel vreemd probleem, eh dat noemen ze een uitdaging. Ik kan er even geen touw aan vast knopen, misschien helpt het als je wat meer details verteld, welke cache zoek je? en waar kom je uit (welke richting uit gaat het mis).

Misschien dat er op die manier een kwartje gaat vallen bij iemand.

Geplaatst
Of toch eens vertellen hoe je GPS is ingesteld.

Of met je GPS naar een in de buurt gelegen RD meetpunt gaan, zo kun je de opgegeven coordinaten vergelijken met je door de GPS aangegeven coordinaten.

(Let op de weergave van coordinaten in het RijksDriehoek systeem wijkt af van de notatie zoals we die tijdens het cachen gebruiken. Omrekenen is wel mogelijk tussen beide)

Zie voor de RD punten de link meetpuntenjacht op de geocaching.nl pagina.

Meetpuntenjacht.

Succes, Jan-Willem.

Geplaatst

Je kunt ook proberen met een wat meer ervaren cacher in contact te komen en bij hem langs te gaan. Spreek uit eigen ervaring,kan zeer leerzaam zijn.

:)

Geplaatst

dank voor jullie tips, vanmorgen weer een cache geprobeerd maar weer niet kunnen vinden op de plek die mijn Summit mij aangeeft. Hier de instellingen:

Tijd:

24 uur, tijdformaat

Paris, tijdzone

+01:00, utc tijdsverschil

automatische, zomertijd

Eenheden:

hddd - mm'ss.s, positie formaat, stond vroeger op hddd - mm'ss.s

wgs 84, kaartdatum

metrisch, afstand

meters, hoogte

milibars, hoogte

graden, hoek

Kunnen jullie hier wat mee?!

hoor het graag

Geplaatst
Eenheden:

hddd - mm'ss.s, positie formaat, stond  vroeger op hddd - mm'ss.s

Kunnen jullie hier wat mee?!

hoor het graag

Heb je voor de coordinaatweergave ook de mogelijkheid om H D M.M' in te stellen, dat is namelijk de notatie die er voor het cachen in gebruik is.

De kaartdatum heb je al op WGS 84 staan, dus dat gaat goed.

Voor projecties is de instelling van het noorden nog van belang, true (waar) of magnetic (magnetisch) dit hangt van de cacheplaatser af welke er in gebruik is.

Van de overige instellingen zie ik zo niets wat van invloed kan zijn op de fout die je aangeeft.

Succes Jan-Willem.

Geplaatst

heb de positie format op hddd mm.mmm' staan, morgen maar weer eens proberen waar ik uit kom................ hoop nu eindelijk eens op de juiste plek.

zit er anders niets anders op dan een nieuwe gps te kopen?! ik zit hard te denken aan een 60 cs. is dat wat?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...