Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Op het Christmas-event te Belgie was een cache, waarbij een kruispeiling gemaakt moest worden tussen 4 waypoints. Kan ik, en zo ja, op welke wijze op een Garmin Gpsmap 60cs met 4 waypoints een kruispeiling maken om de juiste lokatie te bepalen.

Ik heb nu maar dit gedaan op mijn laptop via Mapsource, omdat gelukkig het laatste waypoint een paar honderd meter van de auto af was. Dus, wie weet het antwoord en kan/wil mij helpen ?

Geplaatst (bewerkt)

Ja, dat kan. Door een route te maken via de vier punten. Stel dat de punten op de volgende wijze t.o.v. elkaar liggen:

A .... B

C .... D

Dan maak je een route van A, via D en C, naar B. Als je dan vervolgens naar het plot/kaartscherm gaat zie je die route ingetekend terug. Je wandelt vervolgens naar de plek waar de beide lijnen elkaar kruisen.

Op het scherm zou het er zo uit kunnen zien:

kruispeiling.JPG

bewerkt door Peetee
Geplaatst
Ja, dat kan. Door een route te maken via de vier punten. Stel dat de punten op de volgende wijze t.o.v. elkaar liggen:

A .... B

C .... D

Dan maak je een route van A, via D en C, naar B. Als je dan vervolgens naar het plot/kaartscherm gaat zie je die route ingetekend terug. Je wandelt vervolgens naar de plek waar de beide lijnen elkaar kruisen.

Op het scherm zou er zo uit kunnen zien:

kruispeiling.JPG

Dat wilde ik ook uitleggen. En wat ik dan vervolgens doe, is inzoomen op de kruising en daar met de cursor een waypoint maken. Heb je ook nog een pijl waar je op kunt lopen. Ik heb trouwens een GPS 60. Dus geen kaart voor mij.

Geplaatst

Misschien als mosterd na de maaltijd: Qua nauwkeurigheid v/h WP maakt het niet uit of je de laptop/mapsource manier of de Ruud4D manier gebruikt.

Ik heb beide een paar keer naast elkaar geprobeerd > dezelfde uitkomst.

groeten Nachtbraker

Geplaatst (bewerkt)
Toen ik destijds 't Kateekerspieker 1 deed heb ik dat eens uitgezocht. Het PDFje staat hier : Kruispeilen in RD-grid

Als je alle vier de punten al hebt, is deze manier misschien een beetje omslachtig. De RD-coördinaten kan je dan 'gewoon' wiskundig benaderen.

Als punt A tegenover B ligt en C tegenover D dan kan je de functies van de lijnen door de punten afleiden:

Voor A-B (y=a*x + b ):

a = (Ya - Yb)/(Xa - Xb), b = Ya - (Xa * a), waarbij Xa, Ya, etc. de RDX en RDY coördinaten van punt A zijn.

hetzelfde voor C - D (y=c*x+d):

c = (Yc - Yd)/(Xc-Yd), d = Yc - (Xc * c)

Nu kan je het snijpunt van de lijnen bepalen door ze aan elkaar gelijk te stellen:

a*X + b = c*X + d

Eerst de X-coördinaat van het snijpunt (Xs):

Xs = (b-d)/(c-a)

Deze Xs kan je dan invullen in de functies van de lijnen. Als je het goed gedaan hebt moet er voor beide functies dezelfde Y-coöordinaat uitkomen:

Ys = a*Xs + b = c*Xs + d

Als het goed is moet deze manier werken voor alle even combinaties van 4 of meer punten. Als je bijvoorbeeld 6 punten hebt, dan kan je gewoon 2 tegenoverliggende punten weglaten. Want of je nou 2 of 80 lijnen hebt, het snijpunt blijft hetzelfde :thumbup:

bewerkt door KarelKraak
Geplaatst (bewerkt)
Als het goed is moet deze manier werken voor alle even combinaties van 4 of meer punten. Als je bijvoorbeeld 6 punten hebt, dan kan je gewoon 2 tegenoverliggende punten weglaten. Want of je nou 2 of 80 lijnen hebt, het snijpunt blijft hetzelfde  :thumbup:

Een vraagje, hoe weet je bij bijvoorbeeld 6 punten welke je met elkaar moet verbinden? Volgens mij heb je daar extra info voor nodig.

Of zie ik dat verkeerd?

Edit: hm, ik geloof dat ik de vraag te snel gesteld heb, of 6 is een verkeerd voorbeeld.

jan

bewerkt door Team Gelaen
Geplaatst
Een vraagje, hoe weet je bij bijvoorbeeld 6 punten welke je met elkaar moet verbinden? Volgens mij heb je daar extra info voor nodig.

Of zie ik dat verkeerd?

Edit: hm, ik geloof dat ik de vraag te snel gesteld heb, of 6 is een verkeerd voorbeeld.

jan

De snelste manier lijkt mij om een schetsje te maken waar je alle punten inzet. Dat hoeft niet zo precies dus je hebt er geen kaart voor nodig, als de verhoudingen maar kloppen. Dus punten met een hoge X rechts van punten met een lagere X en punten met een hogere Y boven punten met een lager Y. Om te controleren zou je van de derde lijn ook de functie kunnen bepalen. Xs moet in die functie dan ook weer dezelfde Ys opleveren.

Geplaatst (bewerkt)

ja, schetsjes heb ik net een boel gemaakt.

Echter Punt 5 en 6 (en ook de hogere) moet je goed neerzetten om nog door hetzelfde snijpunt te kunnen gaan.

Jan

bewerkt door Team Gelaen
Geplaatst

Echter Punt 5 en 6 (en ook de hogere) moet je goed neerzetten om nog door hetzelfde snijpunt te kunnen gaan.

Jan

Ja dat kan kloppen, een schetsje geeft ook slechts een beeld. En als twee punten erg dicht bij elkaar liggen wordt het moeilijker ;) Dan moet je ze nauwkeuriger op papier zetten. Een wiskundige benadering bestaat misschien wel maar ik zou niet (meer) weten hoe. Mijn parate wiskundekennis gaat helaas niet meer verder dan het bovenstaande :thumbup:

Als je geen Ozi of iets dergelijks hebt maar wel een spreadsheet (bv Excel) dan zou je van de punten een spreidingsgrafiekje kunnen maken. Dat geeft ook een nauwkeuriger beeld.

Geplaatst (bewerkt)

Jan

Klopt! Maar ik zoek dus een manier om het 'middelpunt' te bepalen, niet het 'snijpunt'. Zou je punt 1 t/m 4 helemaal links op de schets plaatsen en punten 5 en 6 helemaal rechts, dan zal je ook geen snijpunt kunnen vinden, maar wel een middelpunt.

bewerkt door Team Firefox
Geplaatst

Ok, dat idee had ik al (middelpunt ipv snijpunt)

Maar dan, van een regelmatige veelhoek (vierkant, rechthoek, er zijn er nog wel een paar) gaat dat wel redelijk eenvoudig.

Echter van een onregelmatige veelhoek, wat is daar het middelpunt van? Volgens mij gaat dat helemaal niet (zo eenvoudig).

Jan

Geplaatst
Klopt! Maar ik zoek dus een manier om het 'middelpunt' te bepalen, niet het 'snijpunt'. Zou je punt 1 t/m 4 helemaal links op de schets plaatsen en punten 5 en 6 helemaal rechts, dan zal je ook geen snijpunt kunnen vinden, maar wel een middelpunt.

Klopt! Maar er moet wel een verband zijn tussen de punten anders wordt het toch wel heel moeilijk. Als het over punten op een cirkel gaat waar je het middelpunt van moet weten dan kan ik nog wel helpen. Ik had hier ooit uitleg over gevonden op wisfaq.nl maar kan die zo snel niet terugvinden. Ik zal het dus zelf maar proberen uit te leggen.

Als je twee willekeurige punten op een cirkel met elkaar verbindt en dan exact in het midden van de verbindingslijn een andere lijn er loodrecht op zet, dan gaat die laatste lijn altijd door het middelpunt van de cirkel. Als je dat dus tweemaal doet (3 of meer punten) dan krijg je twee lijnen die elkaar snijden in het middelpunt van de cirkel.

Als het over onregelmatige veelhoeken gaat, dan moet ik afdruipen :thumbup:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...