Spring naar bijdragen

Waas - Nauwkeurig zoeken


Gast sven55

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Nee, geen spoken. Zo te lezen in de newsgroups over GPS zijn er al vele mensen die nr. 33 zien of eventjes gezien hebben en ook blijkt 44 hier en daar te ontvangen in Europa.

Niet alleen Magellan maar ook Garmin GPS-en die geschikt zijn voor 'WAAS' lijken het signaal te kunnen gebruiken. Meestal worden ook 'D'-tjes gerapporteerd op het scherm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoera, hij doet het!

 

Vanochtend zag ik nog niets, maar nu (13h15) zag ik voor het eerst differential aangeduid op mijn Garmin (GPS V). Zolang het uitgezonden signaal nog als testsignaal wordt gekenmerkt maakt een Garminontvanger er geen gebruik van. Nu is het dus geen testsignaal meer.

 

Het signaal is dat van satelliet 33 (West-Afrika). Nu wordt ook voor het eerst aangegeven dat het signaal hiervan is gelockt. Dat is dus in de functie van plaatbepalingssatelliet, net als de gewone met nummers 1-32. Verder worden bij ontvangst van 33 de meeste staafjes op het ontvangstdisplay voorzien van een ‘D’, inclusief 33 zelf. Overigens blijft 44 (Oost-Afrika) onveranderd een grijze balk.

 

De aangegeven nauwkeurigheid nam toe tot soms 2 m, terwijl ik bij gewone ontvangst meestal 5 m of meer zie, soms 4 m, nooit minder.

 

Wel is wonderlijk hoe de ontvanger er mee omgaat. Een eerste indruk van wat ik zag:

Aanvankelijk is er gewone ontvangst, eerst 2-dimensionaal, dan 3-d. Nauwkeurigheid 5 m.

Als na zo’n 2 minuten het EGNOS-signaal doorkomt worden eerst enkele satellieten voorzien van een ‘D’; weer 2-dimensionale ontvangst, 7 m. Kennelijk wordt in dit stadium alleen gekeken naar de satellieten waarvan de correctie bekend is, zodat het resultaat slechter is dan zonder EGNOS.

Als er meer satellieten van een ‘D’ worden voorzien, verandert het weer in 3-d ontvangst en loopt de nauwkeurigheid op.

 

Bij afscherming van 33 verdwijnt na enige tijd de ‘differential’ aanduiding weer (ook de ‘D’-s) maar de aangegeven nauwkeurigheid houdt dan nog even de ongekend goede waarden. Mij is niet duidelijk of in dit stadium nog gebruik wordt gemaakt van de correcties of niet.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook bij mij is het gelukt. Aanvankelijk lukte het in de ochtend niet. Na update van Vista v2.50 naar v3.20 had ik binnen enkele minuten Egnos B) Dat kan trouwens ook gekomen zijn omdat de software update alle data heeft gewist en er een nieuwe almanac moest worden ingeladen. Daarom is het aan te raden om een reset te doen als je binnen een half uur géén Egnos/WAAS krijgt.

 

Je ziet de locatie van GeoSat-33 (=PRN120=Inmarsat AOR-E) op ca. 205° (=ZZW) en 25° boven de horizon. WAAS and its Relation to Enabled Hand-Held GPS Receivers geeft hier over wat meer info. Nog een tip: De GPS (bij Garmin in ieder geval) moet op 'Normaal' staan en NIET op 'batterijspaarstand' en natuurlijk moet de WAAS functie worden aangezet :o

 

Ook bij mij ging de EPE van 5m naar een EPE van 2m. Ontvangst van het signaal alleen getest midden in de polder en niet op plaatsen zonder vrij zich op het zuiden.

 

Op google-news:sci.geo.satellite-nav 'EGNOS Working' is te lezen dat ze er overal in europa mee bezig zijn.

 

egnos-01-04-2003.gif

 

P.S. zo te zien worden de postjes voorzien van een datumstempel in wintertijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook in Belgie komen de D-tjes tevoorschijn...... Maar het waait te hard om te experimenteren... :o

 

Stefanne, hoe maak je zo'n printscreen van je schermpje???

 

mvg,

gps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een paar aanvullende opmerkingen:

 

In de loop van de middag heb ik een aantal malen gekeken, en steeds was er EGNOS-signaal. Wellicht gaat het hier in Malta iets beter dan in Nederland, omdat de satelliet hier hoger aan de hemel staat.

 

Bij het aanzetten gebeurt het volgende: eerst is er gewone ontvangst, maar al vrij snel (1 minuut) verschijnen de eerste 'D's. Hoewel de EPE aanvankelijk 5 a 6 meter geweest kan zijn, kan hij bij de eerste 'D's behoorlijk terugvallen, ik heb wel 17 m gezien. Kennelijk wordt als er tenminste 3 'D's zijn alleen naar die 'D'-satellieten gekeken. Dus eerst weer 2-dimensionale, dan 3-dimensionale plaatsbepaling. Na enige tijd wordt, afhankelijk van de satellietconstellatie, een EPE van 2 of 3 m aangegeven.

 

Bij de laatste keer aanzetten, na een pauze van zeker een uur, viel me op dat er al 'D's verschenen voordat 33 gelockt was. De correcties en het locken zijn dus ook zichtbaar twee verschillende zaken.

 

44 kan ik ook ontvangen, al wordt die bij mijn huis op meer plaatsen afgeschermd dan 33. Ik heb daar geen zwarte balk gezien, maar dat wil dus niet noodzakelijkerwjs zeggen dat hij geen correcties uitzendt.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P.S. zo te zien worden de postjes voorzien van een datumstempel in wintertijd!

Dat moet je zelf regelen:

Ga op de forumhoofdpagina naar mijn controles

Onder opties linksonder: Boord Instellingen

Dan achter Staat zomertijd aan? aanvinken.

 

Het board levert standaardtijd; welke tijd bij jou wordt weergeven bepaal je hier zelf.

Dat is niet zo handig, want nu moet iedereen zelf instellen dat de zomertijd is ingegaan. Ik heb daar in januari al op gewezen, maar het kan kennelijk niet anders.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vanavond een reeks waarnemingen gedaan; 220 waarnemingen van een stilstaande GPS, met een tussenruimte van 1 minuut, dus ruim 3,5 uur.

 

Enkele maanden geleden heb ik een soortgelijke reeks zonder EGNOS opgenomen.

 

Het betreft de UTM-positie van een punt op mijn dak. De stapgrootte van de waargenomen coördinaten is dus 1 m.

 

Standaardafwijking van de waarnemingen zonder en met EGNOS:

 

_oostwaarde: 1.16 m / 0.84 m

noordwaarde: 2.45 m / 1.07 m

_____hoogte: 3.53 m / 2.11 m

 

 

Dus vooral de noordwaarde is belangrijk verbeterd, de oostwaarde die al bijna net zo goed was als de noordwaarde nu is nog iets verbeterd, en de hoogte blijft het moeilijkst.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gisteren nog 2 series waarnemingen gedaan.

De resultaten:

datum: 1 apr / 2 apr / 2 apr

starttijd: 20.25 / 10.35 / 19.30

duur: 3h39 / 7h21 / 4h28

aantal: 221 / 443 / 270

oostwaarde

max.verschil: 4 m / 7 m / 5 m

standaarddev.: 0,84 m / 1,18 m / 1,13 m

noordwaarde

max.verschil: 5 m / 8 m / 10 m

standaarddev.: 1,07 m / 1,17 m / 2,09 m

hoogte

max.verschil: 16,4 m / 16,3 m / 17,3 m

standaarddev.: 2,11 m / 2,68 m / 2,78 m

 

Ik ben er niet helemaal zeker van of EGNOS steeds heeft gewerkt.

Het is dus te beschouwen als de nieuwe toestand, niet als de ‘EGNOS werkt’ toestand.

 

De resultaten van gisteren zijn dus slechter dan die van eergisteren. Het kan natuurlijk aan de satellietconstellatie liggen, want de waarnemingstijden waren niet dezelfde. Ik heb een beetje willekeurig opgenomen, en pas achteraf gezien hoe het was.

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Egnos wordt op meer plaatsen op de wereld gezien en er is zelfs een cache voor gemaakt.

 

Egnos & Garmin by Jever.

 

Ik had gisteren nog een EPE van 2,9 meter.

Sat 33 is te ontvangen, 44 laat het vooralsnog afweten.

 

Dit plaatje kwam ik tegen in de GC.com gallery en laat zien dat er meer mensen mee bezig zijn:

 

1205993_200.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een heel mooi resultaat. Maar zo te zien op de foto stond de persoon ook op een plek met goed uitzicht in Zuidoost Duitsland: "Höhe 486m" meen ik af te lezen.

Streken, zo herinner ik mij van vacanties heel vroeger toen ik nog klein was, waar de lokale bewoners in Lederhosen lopen te jodelen in Alpenweiden :-)

Dat zal wel niet meer zo zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zo te zien op de foto stond de persoon ook op een plek met goed uitzicht in Zuidoost Duitsland

Dat uitzicht is niet beter dan op een open plek in Nederland.

Vooral het uitzicht naar het zuiden kan niet bijzonder goed zijn. Het punt ligt aan de noordzijde van de bebouwde kom van Schwabhausen, 24 km ten NW van München. Ook nog direct ten zuiden van een klein riviertje, dus als er een helling is is die de verkeerde kant op voor uitzicht naar het zuiden. Aangezien alle satellieten behalve twee zeer laagstaande ontvangen worden, en ook gezien het stratenpatroon denk ik dat het landschap vrij vlak zal zijn. Met dank aan MapSource.

 

Ik meen me trouwens te herinneren dat de omgeving van München een tamelijk vlak gebied is dat op zo'n 500 m hoogte ligt. Ik heb daar eens een tussenlanding gemaakt waarbij ik voor het eerst ook tijdens de landing op mijn GPS keek hoe hoog we waren (foei!). Ik dacht nog: 'ik zou de hoogte veel geringer inschatten dan hij werkelijk is', waarna we op zo'n 500 m hoogte de grond raakten. Dom dom dom.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren samen met een maat aan het stoeien geweest met onze GPS'en, allebij een Etrex Legend. Mijn GPS heeft sat 33 en 44 'vast' in het overzichtsscherm staan en van sat 33 kreeg ik ook signaal en een 'lock', een nauwkeurigheid van 2 meter was geen uitzondering meer. :D

 

Bij de GPS van mijn maat ging het wat moeilijker, die had alleen sat 35 in het overzichtsscherm. Na een totale reset van de GPS hebben we deze weer aan gezet en met vrij zicht naar sat 33 gericht. Na ongeveer een half uur had de GPS sat 37 vast staan (zonder ooit signaal van deze sat gezien te hebben), verder waren er nog 3 andere sat's die beurtelings voorbij kwamen, sat 33 met signaal zonder lock, sat 39 met af en toe signaal maar zonder lock en sat 44 zonder signaal. Pas na een paar uur, we zijn uiteindelijk een stuk gaan rijden met de auto, kreeg de GPS een lock op sat 33. De andere sat's op het overzichtsscherm kregen een 'D', maar de nauwkeurigheid bleef hangen ronde de 5 meter. Dit heeft ongeveer een half uur geduurd dat sat 33 vast stond. Hierna begon de GPS spontaan weer beurtelings te zoeken tussen sat 33, 39 en 44. Sat 37 heeft al die tijd vast gestaan zonder signaal. B)

 

Tijdens dit alles stond mijn GPS ook aan en die had zeer regelmatig signaal en een lock van sat 33 en liep de nauwkeurigheid op naar 2 meter.

 

Iemand enig idee hoe we dit kunnen oplossen? Misschien nog langer wachten of toch nog maar weer een totale reset en opnieuw beginnen?

 

Grtx, Jacala.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...