Spring naar bijdragen

GPS games (scouting)


Flapper

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Bij onze scoutinggroep heb ik ze al aardig besmet; de gps

 

Ne weet ik dat er heel veel scouts aan het geocachen zijn, en ds veel met de gps spelen.

 

Maar ik kan nergens andere spelen vinden die leuk zijn om te doen met de GPS. :blink:

 

Natuurlijk een GPShike (zoals de Satelite in Maarn (leuk)) of een vossejacht...

 

Wat doen jullie met je (scouting)groep?

 

 

zullen we delen? Jij verteld jou spel, dan vertel ik die van mij.... ;)

 

 

 

goede jacht

 

Flapper

(scouting WASA Arnhem)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar ik kan nergens andere spelen vinden die leuk zijn om te doen met de GPS. ;)

Op de nieuwste GPS-en (60, Geko) zitten spelletjes! ;) Lijkt me best wel leuk om met een groep te doen. Je hebt dan wel veel toestellen nodig...

 

Maar je zoekt heel misschien iets spannenders dan dit vermoed ik... :blink:

Misschien een idee: iets waarbij ze onderling moeten communiceren tijdens het speuren (elk kind heeft tegenwoordig toch een mobiele telefoon?!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ik kan nergens andere spelen vinden die leuk zijn om te doen met de GPS. ;)

Op de nieuwste GPS-en (60, Geko) zitten spelletjes! ;) Lijkt me best wel leuk om met een groep te doen. Je hebt dan wel veel toestellen nodig...

 

Maar je zoekt heel misschien iets spannenders dan dit vermoed ik... :blink:

Misschien een idee: iets waarbij ze onderling moeten communiceren tijdens het speuren (elk kind heeft tegenwoordig toch een mobiele telefoon?!)

 

of regel porto's (PMR) en geef ze hints door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een echt spel met een GPS wordt altijd wat lastiger. Bevers lopen alleen maar 'dom' achter het pijltje aan, dwars door bos, weide en heide. Dan kom je inderdaad niet veel verder dan een vossenjacht. Hippe Springveer en Scheuremaar zien of horen ze vaak al op een afstand zodat de GPS in de laatste meters weinig bijdraagt.

 

Welpen en kabouters zij al iets snuggerder en lopen al iets meer over de paden. De praktijk leert dat slechts een enkeling (<5%) weet hoe je eventueel een coordinaat moet invoeren. Dus ook zij komen niet veel verder dan een soort vossenjacht. Wel kun je er een tocht met opdrachten aanhangen zodat ze het volgende waypoint moeten verdienen. Doen ze het goed, krijgen ze het goede waypoint; doen ze het fout, dan het verkeerde waypoint.

 

Scouts zijn iets handiger want een GPS heeft net zulke knoppies als de GSM. Bedienen wordt wat handiger en ze begrijpen ook iets beter wat ze moeten doen. Intussen werken we nu 2 jaar met GPS'en bij onze groep. Sommigen vinden het wel leuk; anderen haten dat ding. De leukste truuk die we tot nu toe hebben uitgehaald met de GPS is een waypoint bepalen aan de andere kant van het water (afstand meer dan een kilometer), in dit geval een meertje. We gaven ze ook een stafkaart mee. Daarop stond de omgeving zodat ze een beetje konden bepalen waar ze waren en hoe ze moesten lopen. Alleen jammer voor hun, het meertje was vervangen door een stuk omgeving wat ze heel goed kennen. Met een bewerkte kaart wordt het lastiger navigeren.

Wel werken we altijd met RD-grid en zelden of nooit met WGS-84. Juist om hen te leren omgaan met kaart, kompas en GPS. Dom achter het pijltje aanlopen is er niet meer bij. Uiteraard krijgen ze ook opdrachten als 400 meter op 327 graden OO etc.

Verder is de GPS een ideaal instrument om te gebruiken icm een noodenvelop als ze echt fout lopen. Met een hike krijgen ze altijd een GPS mee met het eindpunt waar ze zijn moeten. Of ze kunnen doorgeven waar ze zijn, als ze problemen hebben. Is ook al eens gebeurd.

Echt spellen is weer wat lastiger; veel verder dan een soort hindernisbaan waar ze steeds delen van coordinaten kunnen verdienen komen we ook niet. We werken met de eTrex Euro.

 

Explorers sluiten qua manier van werken aan op de scouts. Maar echt spellen, nee. Wel horen deze mensen wel zo slim te zijn (gemiddeld) dat ze ook opdrachten als afstanden moeten kunnen bepalen. Voorbeeld: kerktoren aan de andere kant van de rivier, hoe ver staat deze van de molen aan deze kant van de rivier. Dmv driehoeksmeting moeten ze daar uit kunnen komen. Dan is een GPS met kaartmateriaal onwenselijk omdat die kerktoren waarschijnlijk wel op het kaartmateriaal staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nu bezig om een levend cluedo te maken voor alle geocachers (meer zeg ik even niet, want hij is nog in de maak)

;)

 

HE dat klinkt interresant zeg.

Zou zo zeggen. hou ons maar op de hoogte en informeer ons maar als het klaar is.

 

:blink:

 

Ja is goed, jullie horen het als hij af is. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Levend ganzebord ...

 

Je maakt waypoint van de Coordinaten van alle vakjes op het ganzenbord. Voor elk team laat je 1 iemand in de thuisbasis. Daar zit je met de andere teams te dobbelen.

 

Staan ze op WP 5 en gooien ze 4 ga dan naar WP 9

 

Geef ze een bepaalde tijd hoelang ze er over mogen doen om van WP naar WP te komen. (Hoe hoger ze dobbelen hoe moeilijker het wordt) Om te controleren of ze daadwerkelijk bij de WP zijn, vraag je een omschrijving van hetgeen wat ze zien. Waar diegene die het spel heeft uitgezet, natuurlijk al heeft opgeschreven wat er te zien is.

 

 

GR. MART3223

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Levend ganzebord ...

 

Je maakt waypoint van de Coordinaten van alle vakjes op het ganzenbord. Voor elk team laat je 1 iemand in de thuisbasis. Daar zit je met de andere teams te dobbelen.

 

Staan ze op WP 5 en gooien ze 4 ga dan naar WP 9

 

Geef ze een bepaalde tijd hoelang ze er over mogen doen om van WP naar WP te komen. (Hoe hoger ze dobbelen hoe moeilijker het wordt) Om te controleren of ze daadwerkelijk bij de WP zijn, vraag je een omschrijving van hetgeen wat ze zien. Waar diegene die het spel heeft uitgezet, natuurlijk al heeft opgeschreven wat er te zien is.

 

 

GR. MART3223

 

 

Klinkt leuk word alleen wel een beetje ingewikkeld. normaal levend ganzenborden is voor mij al te ingewikkeld. :blink:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt leuk word alleen wel een beetje ingewikkeld. normaal levend ganzenborden is voor mij al te ingewikkeld.  ;)  ;)

 

Toch maar terug naar de kleuterklas dan? Kunnen ze je het misschien daar bijbrengen :blush:

 

MART3223

 

Ik als echte scout ben nie zo slim hoor. Bij onze groep lopen vaak de meest simpele spelletjes de mist in ;) vreemd eigelijk dat de moeilijke vaak wel goed gaan. :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt leuk word alleen wel een beetje ingewikkeld. normaal levend ganzenborden is voor mij al te ingewikkeld.  ;)  ;)

 

Toch maar terug naar de kleuterklas dan? Kunnen ze je het misschien daar bijbrengen :blush:

 

MART3223

 

Ik als echte scout ben nie zo slim hoor. Bij onze groep lopen vaak de meest simpele spelletjes de mist in ;) vreemd eigelijk dat de moeilijke vaak wel goed gaan. :blink:

 

Dan is de GPS versie van Ganzenbord ook wel mogelijk ...

 

Gr. MART3223

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens naar GPS-tekenen: www.geodrawing,com. Ik wordt (ten onrechte) in een minder populair blad en gelezen blad ook nog in verband gebracht hiermee: "Ben jijde eerste die de ekster van B... uit zijn gps krijgt", ondergetekende Corrie Gerritsma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...