Wilxlii Carrotte Geplaatst 7 november 2005 Geplaatst 7 november 2005 ...Verder stellen ze wel dat ik moet voorkomen dat er schade wordt aangericht aan de natuur. Dit houdt in dat ik de cache niet ver van het pad moest leggen en ik heb ook een hint gegeven en wat takken op de cache aangebracht om het zoekgebied te verkleinen. <{POST_SNAPBACK}> Dit lees ik graag. Een cache moet volgens mij zo verstopt zijn, dat: - een geocacher de cache snel vindt. - een toevallige passant de cache zeker niet vindt. Dat is de kunst van het verstoppen van een cache. De natuur ondervindt geen schade. Als geocacher hoef je niet lang op de stash area rond te hangen.
dusee Geplaatst 7 november 2005 Geplaatst 7 november 2005 (bewerkt) En de vogelhuisjes? spijkerschrift? bordjes op en onder banken geschroefd bakken met deksel ingegraven en noem maar op? Vaak de leukste caches, maar onder het mom alles is hier bespreekbaar kan iedere "groene jas" dit uitleggen als vernieling als je er niets mee hebt Waar wil je naar toe met dit draadje; Het vingertje? 7 november 2005 bewerkt door dusee
Kapitein Haak Geplaatst 7 november 2005 Geplaatst 7 november 2005 En de vogelhuisjes? spijkerschrift? bordjes op en onder banken geschroefd bakken met deksel ingegraven en noem maar op? Vaak de leukste caches, maar onder het mom alles is hier bespreekbaar kan iedere "groene jas" dit uitleggen als vernieling als je er niets mee hebt Waar wil je naar toe met dit draadje; Het vingertje? <{POST_SNAPBACK}> Ik wil toch even mijn stem in dit draadje laten horen. Ofschoon ik in het begin een enorm tegenstander was van de afspraken zoals die met Het Geldersch Landschap zijn gemaakt heb ik in de afgelopen maanden geleerd dat die mening van mijn kant toch aardig moet worden bijgesteld. Ik heb vandaag een uur lang een gesprek gehad met de beleidsmedewerkster, de opzichter (van een bepaald perceel) en de regioopzichter van De Stichting Het Geldersch Landschap. Het thema was het leggen van een cache op een gebied van één van de meest sceptische opzichters van deze organisatie. Ik moet zeggen dat het een heel open en constructief gesprek was dat in elk geval in mijn geval zal leidden tot een cache op een bijzonder fraai gebied bij Arnhem. De opzichter, ja de sceptische, had een boel vragen over hoe geocaching dan wel niet in zijn werk ging en die heb ik naar eer en geweten beantwoord vanuit de optiek die ik op geocaching heb. Hij verbaasde mij met een aantal uitlatingen, ik zal ze hier niet allemaal noemen want dat gaat me te ver maar o.a. was het schroeven van plaatjes of aanwijzigingen op bankjes of paaltjes geen enkel probleem zolang ze er maar van op de hoogte waren. Het was zelfs zo dat de opzichter de route graag een keer zou lopen als geocacher, dus met opdrachten en GPS om op die manier een beeld te krijgen van de hobby die wij allen uitoefenen. Dat hij natuurlijk kritisch was over bepaalde zaken de natuur aangaande is pure logica, daarvoor is hij namelijk in dienst van Het Geldersch Landschap. Ik wil er dit over zeggen, als op deze manier op een open wijze overleg gevoerd kan worden, en ik bedoel met een open vizier van beide zijden, dan kan dat alleen maar leiden tot een verantwoorde wijze van het leggen van een cache. Hoe het vertrouwen van deze medewerker in geocaching zich verder ontwikkelt is geheel in de handen van de cachers die de cache zullen bezoeken in de nabije toekomst. Een simpele regels in acht nemen zou genoeg moeten zijn voor een goede langdurige samenwerking. De artikelen zoals dat een cacheovereenkomst wordt aangegaan voor 5 jaar is voor mij geen probleem. Het aantal caches dat 5 jaar zal blijven liggen zal bijzonder laag zijn, de meeste zijn na die periode al weer uit de roulatie, bovendien is niet gezegd dat ze na 5 jaar weg moeten zijn. Het artikel over vernielingen is mij door de opzichter in die zin ontkracht dat hij ook niet zo gauw een mogelijke vernieling in het gebied zag. Dat het dan wel in de overeenkomst voorkomt is dan ook niet meer als een stukje zekerheid, uiteindelijk weten zij ook nooit wat ze zich op de hals halen. Wat me ook opviel in het gesprek en wat mij persoonlijk wel goed doet is dat als zij caches aantreffen waar dringend onderhoud aan noodzakelijk zou zijn vanuit hun optiek, zullen zij met de cachelegger contact opnemen. Dat is makkelijk omdat er een vergunning word afgegeven waardoor je gegevens bij hen bekend zijn. Er zal dan gevraagd worden onderhoud te plegen en als dit uiteindelijk niet word gedaan zal de cache verwijderd worden. Het blijft hun terrein. Kortom ik kan zeggen dat ik in elk geval een positief gesprek heb gehad met hen en dat ik de toekomst voor in elk geval mijn cache (voor de insiders hij zal Bretanus gaan heten) positief in zie. Daarmee zou ook de weg weer geplaveid kunnen worden voor een volgend project. Wat iedereen hier van vind is natuurlijk ieders keuze maar zo kijk ik er tegenaan. In onze wet staan ook veel zaken waar je uiteindelijk nooit mee te maken krijgt. Groeten team Kapitein Haak.
De Roode Loper Geplaatst 7 november 2005 Geplaatst 7 november 2005 Haak, Ben blij dit te lezen. Komt er toch nog heel veel begrip van GL. Ik heb met de voorwaarden geen probleem. Hoop binnenkort ook een "uitnodiging" te krijgen van de opzichter(s) hier bij Hattem. Wordt het toch nog mooi in Gelderland .
Fakir Geplaatst 7 november 2005 Geplaatst 7 november 2005 Waar wil je naar toe met dit draadje; Het vingertje?<{POST_SNAPBACK}> Sprak hij argwanend terwijl hij zijn vingertje heen en weer bewoog.
SN@G Geplaatst 8 november 2005 Geplaatst 8 november 2005 Ik heb niet zoveel moeite met het stellen van regels door bepaalde organisaties en ook de gemeente. Veelal is het onbekend wat eea precies inhoud en zijn ze bang dat wij met een kapmes door het bos lopen om alles wat in onze weg staat te kortwieken. Ik zelf heb een cache liggen op het grond van een particulier en heb hem gezegd als hij ooit 'hinder' ondervindt van geocachers die rondom zijn huis gaan lopen, continue aanbellen of zaken in zijn tuin vernielen hij mij onmiddelijk moet waarschuwen. Wat blijkt? Hij vind het geweldig. De cachers die hij ontmoet heeft waren uiterst vriendelijk en kwamen niet verder dan noodzakelijk was om de cache te pakken. En ja er heeft wel eens iemand gevraagd of hij bij hem naar de wc mocht, maar men belde daar niet voor aan, maar kwamen hem tegen. Hij had hier totaal geen moeite mee. Met afspraken kom je ver. Wat doe jezelf om een cache te vinden? Vernielen of grondig zoeken zonder te vernielen? Wat wel gebeurd is dat er caches zijn die een miswijziing hebben van 36m omdat het coordinaat niet goed is geprikt (zo ook afgelopen zondag) en dat er dan op veel grotere plaatsen wordt gezocht dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Laten we daarom met z'n allen proberen om de coordinaten zo nauwkeurig mogelijk te bepalen (ik weet ook dat dit niet altijd kan).
TheFalcon Geplaatst 8 november 2005 Geplaatst 8 november 2005 (bewerkt) Ben blij te horen dat er ook mensen zijn waar een goed gesprek mee te voeren is. Ik kwam er bij de beheerder van Natuurmonumenten niet doorheen (zie ook draadje). Het was niet zo dat de man geen geocache op het terrein wou, maar geen geocachers. Nou ja! Nu ligt de route heel mooi over het terrein van natuurmonumenten, en de cache zelf er buiten . Ik heb zelf ook een brief liggen waar staat dat er niets beschadigd mag worden, maar als je nu kijkt hoeveel mensen per jaar een cache bezoeken maak ik me niet druk over zoiets. En bij voorkeur dicht bij het pad neerleggen, indien gewenst alleen verder als het bos/natuur het toelaat. 8 november 2005 bewerkt door TheFalcon
Vinnie1 Geplaatst 8 november 2005 Geplaatst 8 november 2005 (bewerkt) Hey, Ook ik heb al ervaring met SBB en ik moet zeggen, dat ging uitstekend. Alleen je moet wel uitleggen wat Geocaching inhoud. En dat je - rond de cache - de natuur beschadigt, hoe licht ook. De boswachter begreep dit en keurde daarom mijn eerste cache plaats af en mijn tweede goed. We zijn er dus samen uitgekomen en omdat we de cache plaats samen hebben gekozen ben ik ook niet bang dat ik verantwoordelijk wordt gesteld voor eventuele beschadigingen. Hetzelfde wat Kap. Haak ook al aandroeg. Nu ligt er een cache waarbij we drie keer de paden verlaten. Ook afgestemd met SBB en weer geen probleem. Alleen je moet het polder model gebruiken geven en nemen dus. 8 november 2005 bewerkt door Vinnie1
SN@G Geplaatst 8 november 2005 Geplaatst 8 november 2005 Wat mij wel opvalt is dat men denkt dat er met geocachen wat beschadigt wordt, maar hoe zit het met alle die illegale boskabouters die onze bossen leeg plukken, om de paddo's vervolgens tegen veel geld in de soep te laten verdwijnen.
De Roode Loper Geplaatst 8 november 2005 Geplaatst 8 november 2005 (bewerkt) Wat mij wel opvalt is dat men denkt dat er met geocachen wat beschadigt wordt, maar hoe zit het met alle die illegale boskabouters die onze bossen leeg plukken, om de paddo's vervolgens tegen veel geld in de soep te laten verdwijnen. <{POST_SNAPBACK}> En bosbessenplukkers die over het draad van de heide heen stappen waar een bordje staat NIET BETEDEN! Ik denk dat er ook maar eens een georganiseerde club komt voor de paddozoekers en bosbessenplukkers, zodat die er op kunnen worden aangesproken. Als georganiseerde organisatie ben je al snel het pispaaltje (wel op het pad graag ). 8 november 2005 bewerkt door De Roode Loper
de Roode Lantaarn Geplaatst 8 november 2005 Geplaatst 8 november 2005 En bosbessenplukkers die over het draad van de heide heen stappen waar een bordje staat NIET BETEDEN! Deze soms? Ik denk dat het 'negatieve' imago' ook is ontstaan door de pers. We worden soms afgeschilderd als een stel neanderthalers. En als ik dan afgelopen zondag zie hoe een stel MTB-ers dwars door een bos, dus buiten het pad om, aan komt sjezen. Je zult beleven dat 1 minuut later de boswachter komt en ons vermanend toe spreekt. Ger@ld
Aanbevolen berichten