damasterman Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 ik heb gelezen dat de etrex legend volgens de ipx7 standaard ofzo 1 meter onder water voor 30 minuten moet kunnen. Maar vooral het batterijafdekklepje lijkt mij op het oog niet af te sluiten. Geen optische mankementen ofzo maar het lijkt me niet waterdicht afsluiten. Wie heeft (praktische) ervaring met het waterdicht zijn van de legend of andere etrexen?
Camelion Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 Je hebt 2 jaar garantie. Wat let je, gewoon proberen Verder heb ik er geen ervaring mee. Spatwaterdicht is voldoende voor mij.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 Volgens mij slaat die garantie van waterdichtheid bij dit model op de GPS zelf en niet op het batterijcompartiment. Wat niet ernstig hoeft te zijn omdat - als het goed is - dit compartiment naar de GPS -hardwarekant toe volledig waterdicht is.
Peetee Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 Volgens mij slaat die garantie van waterdichtheid bij dit model op de GPS zelf en niet op het batterijcompartiment. Wat niet ernstig hoeft te zijn omdat - als het goed is - dit compartiment naar de GPS -hardwarekant toe volledig waterdicht is. Zo heb ik het inderdaad ook begrepen. Ik kan me herinneren dat op het Notter-forum die vraag ook een keer is gesteld m.b.t. de Quest. Daar werd gesteld dat de op de Quest gemonteerde rubbertjes (op de GPS60 zitten die ook) niet zouden kunnen voorkomen dat er water in de compartimentjes die ze moeten beschermen terecht zou komen. Dit werd erkend door Notter, maar met de kanttekening dat het water vanuit het compartimentjes niet verder het binnenwerk van de gps in zou kunnen dringen. Het zou dus kunnen zijn dat je, als je gps een poosje in het water heeft gelegen, het batterijencompartiment droog moet maken. Maar veel meer "schade" zul je niet hebben. En indien wel: dan terug voor de garantie! Ook als die al een poosje verlopen zou zijn.
Kruimeldief Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 Klopt helemaal. De GPS is waterdicht. De batterijenvak moet je dus goed afdrogen en schoonpoetsen, en waarschijnlijk na het "zwemmen" nieuwe batterijen. In ieder geval is het raadzaam om direct de natte batterijen eruit te halen. De hele opzet van het waterdicht is niet direct dat je het ding in het water kunt gebruiken of direct erna weer verder kunt, de opzet is dat het apparaat na het dobberen niet gelijk rijp is voor een klikodump. Ik heb de 76S, die heeft buiten een batterijenklepje nog een voeding en data stekeraansluiing en een externe antenneaansluiting. Alledrie zijn echt niet waterdicht. Dus na een flinke onderdompeling en dobberen zou ik hem niet zo aan stroom durven te klikken in de auto. Gewoon droogdeppen, en dan moet het voldoende zijn. Kort maar krachtig: Onderdompelen voor een half uur en een meter diep betekent dat hij niet volgelopen is met water en dus niet electrisch kaduuk is. Dat je er direct mee verder zou kunnen is niet gezegd en lijkt me niet verstandig.
bjorri Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 Mijn Legend C en ook de Euro daarvoor hebben toch al de nodige buien gehad op de motor. Geloof me op een motor is vrijwel nix echt geheel waterdicht (met 100 km/h) Nooit problemen gehad dat het ding echt nat was in het batterij compartiment, hooguit wat vochtig maar omdat je elke dag toch wel eens baterijen wisselt merk je dat snel zat. Ik ken diverse mensen die de gps OP de kano gebruiken en dan gaat er ook regelmatig een golf water overheen. Ik zou er niet te bang voor zijn, ik zet het ding echt niet uit als het wat natter wordt. bjorri, de reis is het doel.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 oktober 2005 Geplaatst 21 oktober 2005 Ik dacht dat het de Garmin 76 was die gemaakt voor de watersport blijft drijven. Daar is dan dus dat 'diep in het water'-verblijven zeer onwaarschijnlijk maar desalnietemin is die toch waterdicht volgens de norm gemaakt. Water dat met grote snelheid of druk in kontakt komt met de GPSr is een andere zaak: over plonsbestendigheid en 100 km/h regen spreekt de norm niet.
damasterman Geplaatst 21 oktober 2005 Auteur Geplaatst 21 oktober 2005 ok, ok dus ik zit veilig met mijn gps! tnx
Kruimeldief Geplaatst 22 oktober 2005 Geplaatst 22 oktober 2005 Ik dacht dat het de Garmin 76 was die gemaakt voor de watersport blijft drijven. Daar is dan dus dat 'diep in het water'-verblijven zeer onwaarschijnlijk maar desalnietemin is die toch waterdicht volgens de norm gemaakt.Water dat met grote snelheid of druk in kontakt komt met de GPSr is een andere zaak: over plonsbestendigheid en 100 km/h regen spreekt de norm niet. <{POST_SNAPBACK}> Klopt als een Bus Prof. De mijne drijft Maar ja, dan nog kan de onderkant in het water verblijven. Hij drijft in het water en blijft er niet boven zweven En de onderkant, of achterkant, is gewoon met rubberen dopjes afgesloten. Lijkt me redelijk watervast nmaar gegarandeerd niet waterdicht. Voor alle duidelijkheid, ik doel nog steeds op de stekerbussen en batterijcompartiment
Aanbevolen berichten