kinetics Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Tijdens wandelen met onze GPS Etrex valt ons op dat als wij een WP benaderen en dan opeens stoppen de afstand naar het WP kleiner wordt. Voorbeeld: Stel je ziet dat GPS nog een stand heeft van 40m tot het WP en dan stoppen dat de afstand geen 40m is maar 25m. Kan iemand dit uitleggen waarom dit zo werkt of heeft het misschien met de instellingen van onze GPS te maken? grts Hans
theedgeforu2 Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 volgens mij heeft dat met de nauwkeurigheid van de ontvangst te maken. en aangezien je ook nog eens voort beweegt is hij blijvend aan het rekenen. als je stil staat zou je dus een betere berking in de afstand krijgen.
de Roode Lantaarn Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Er kunnen twee oorzaken zijn. A: Je ontvangst is slecht terwijl je loopt (EPE 20). Op het moment dat je stil gaat staan kan het natuurlijk zijn dat je ontvangst beter wordt (EPE 10). Je staat dan ineens 10 meter dichterbij zonder dat je een stap verzet hebt. Deze situatie kan natuurlijk ook omgekeerd zijn zodat je ineens 10 meter verder van de cache staat. B: Je ontvangst is slecht tot zeer slechten de ontvanger verliest tijdelijk het kontakt met de satelieten. Omdat hij weet dat je met een snelheid van bijv. 3 km/h richting 132 graden liep rekend hij simpelweg gewoon door waar je na 1, 2, 3 seconden zou kunnen staan, in de hoop dat je daarna weer ontvangst hebt. Het lijkt dan dat hij gewoon ontvangst heeft maar heeft dat dus niet. Je wordt dus gewoon genept. Dat zie je dus als je plotseling stil gaat staan, een bocht maakt of de andere kant oploopt. Met instellingen van je GPS heeft het dus niets te maken. Alle GPS ontvangers hebben dit en kunnen dit ook niet voorkomen. Garmin reageert wat accurater dan Magellan zodat het pijltje van de Garmin wat 'zenuwachtiger' aan doet. Met de Magellan kan je gerust 20 meter de cache voorbij lopen voordat hij aangeeft dat je er al bent. Ger@ld
kinetics Geplaatst 9 oktober 2005 Auteur Geplaatst 9 oktober 2005 Volgens mij klopt dat wel met mijn bevindingen. Door rustig te lopen zeg stap voor stap kregen we een betere nauwkeurigheid om in de buurt van het WP te komen.
willyver Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Het is ook mijn ervaring dat door rustiger te gaan lopen de meting nauwkeuriger wordt. Dus gewoon wat gas terug nemen als je in de buurt van een wp komt.
Woezel & Pip Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Met de Magellan kan je gerust 20 meter de cache voorbij lopen voordat hij aangeeft dat je er al bent. Ger@ld Nee hoor........Megallan laat je rustig 40 meter doorlopen om dan aan te geven dat je al weer te snel bent geweest en 40 meter terug moet.... Maar t went, t went....
De Roode Loper Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Met de Magellan kan je gerust 20 meter de cache voorbij lopen voordat hij aangeeft dat je er al bent. Ger@ld Nee hoor........Megallan laat je rustig 40 meter doorlopen om dan aan te geven dat je al weer te snel bent geweest en 40 meter terug moet.... Maar t went, t went.... <{POST_SNAPBACK}> Maar ik heb toch al een paar keer meegemaakt dat waar de Etrex het laat afweten de Magellan doorgaat en daarmee de cache vindt. Zoals Cruijf al zei: Elk nadeel heb zijn voordeel (of zoiets)
Woezel & Pip Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Met de Magellan kan je gerust 20 meter de cache voorbij lopen voordat hij aangeeft dat je er al bent. Ger@ld Nee hoor........Megallan laat je rustig 40 meter doorlopen om dan aan te geven dat je al weer te snel bent geweest en 40 meter terug moet.... Maar t went, t went.... <{POST_SNAPBACK}> Maar ik heb toch al een paar keer meegemaakt dat waar de Etrex het laat afweten de Magellan doorgaat en daarmee de cache vindt. Zoals Cruijf al zei: Elk nadeel heb zijn voordeel (of zoiets) <{POST_SNAPBACK}> Nou, sommigen (lees:velen) vinden dat je dan doorloopt op 'suggestie' van de gps. En dan nog, denk ik bij mezelf.... Tenslotte heeft de gps een redelijk beeld over de laatst afgelegde -tientallen- meters, waarom is die suggestie dan zo slecht? Beter dan niet verder kunnen... Terug lopen kan altijd nog toch? Nee, zolang ik door kan gaan ben ik tevreden. Wachten is iets voor de Garmineigenaars
bjorri Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 Door ook een dataveld met snelheid in te stellen zie je in ieder geval of het ding door heeft dat je niet meer loopt. Verder is het inderdaad van belang om in de buurt van het wp enorm te vertragen en de laatste meters stap voor stap af te leggen. bjorri.
De Wolvjes Geplaatst 1 november 2005 Geplaatst 1 november 2005 De Roode Lantaarn heeft de mogelijke oorzaken al goed verwoord. Voor de Magellan kan ik zeggen dat dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door middeling van de gemeten waardes. Dit zorgt dan voor een overshoot van ongeveer 25 meter. Ze noemen dit ook wel het slingshot-, boomerang- of honybee-effect. Als je 5 minuten de tijd neemt of even de gps uit/aan zet krijg je wel het goede coordinaat. Hoewel dit effect niet altijd optreedt was dit soms wel lastig. Onze Magellan Meridian Gold plaatste ons af en toe voor situaties waarbij we niet zeker waren of we nu in de voortuin dan wel aan de overkant van de weg moesten zoeken. Een soortgelijke situatie trad ook een keer op in Duitsland. Moeten we het nu hier boven of 40 meter beneden in het ravijn zoeken. Daarom hebben we maar een Garmin GPS60 erbij aangeschaft. De defacto standaard in GC land. De GPSMAP was voor ons niet noodzakelijk omdat de Meridian voor de mapfunctie goed voldoet. De ervaring is dat onder ideale omstandigheden de Garmin nauwkeuriger is qua EPE. Onder mindere omstandigheid in het bos of bergachtig gebied is de Garmin sneller zijn fix kwijt. De Magellan houdt het hier langer vol. Voor de zekerheid wordt op het kompasscherm ook de EPE waarde weergegeven om te kunnen zien of de fix niet kwijtgeraakt is. De ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt of je een Garmin of een Magellan hebt. In moeilijke omstandigheden heb ik inmiddels wel wat meer vertrouwen gekregen in de Meridian. Het is wel een dino maar voldoet wel in onze ogen. Ervaring nr 2 is dat als je een WP of cache op enkele tientallen meters genaderd bent dat je beter de GPS kunt opbergen en de omgeving eens goed gaat bekijken want vaak vind je dan het gezochte sneller dan dat je achter je GPS blijft aanlopen. Per slot van rekening heeft de cachelegger ook te maken met een afwijking. Laatst hadden we er weer eentje met een afwijking van bijna 50 meter op beide GPS'sen. Kortom een beetje afwijking is niet erg. Dat houdt het allemaal wat spannend. Als je straks met nieuwere generaties GPS'sen echt op de meter of lager kunt zoeken. Dan lijkt mij het vinden ook niet leuk meer. Mvg, De Wolvjes
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 2 november 2005 Geplaatst 2 november 2005 Misschien is het ook verhelderend voor sommige lezers als ze mijn oude in tekstje in dit forum lezen: http://forum.geocaching.nl/index.php?s...098entry14098
koedeboe Geplaatst 2 november 2005 Geplaatst 2 november 2005 De Roode Lantaarn heeft de mogelijke oorzaken al goed verwoord. Voor de Magellan kan ik zeggen dat dit hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door middeling van de gemeten waardes. Dit zorgt dan voor een overshoot van ongeveer 25 meter. Ze noemen dit ook wel het slingshot-, boomerang- of honybee-effect. Als je 5 minuten de tijd neemt of even de gps uit/aan zet krijg je wel het goede coordinaat. Hoewel dit effect niet altijd optreedt was dit soms wel lastig. Onze Magellan Meridian Gold plaatste ons af en toe voor situaties waarbij we niet zeker waren of we nu in de voortuin dan wel aan de overkant van de weg moesten zoeken. Een soortgelijke situatie trad ook een keer op in Duitsland. Moeten we het nu hier boven of 40 meter beneden in het ravijn zoeken. Daarom hebben we maar een Garmin GPS60 erbij aangeschaft. De defacto standaard in GC land. De GPSMAP was voor ons niet noodzakelijk omdat de Meridian voor de mapfunctie goed voldoet. De ervaring is dat onder ideale omstandigheden de Garmin nauwkeuriger is qua EPE. Onder mindere omstandigheid in het bos of bergachtig gebied is de Garmin sneller zijn fix kwijt. De Magellan houdt het hier langer vol. Voor de zekerheid wordt op het kompasscherm ook de EPE waarde weergegeven om te kunnen zien of de fix niet kwijtgeraakt is. De ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt of je een Garmin of een Magellan hebt. In moeilijke omstandigheden heb ik inmiddels wel wat meer vertrouwen gekregen in de Meridian. Het is wel een dino maar voldoet wel in onze ogen. Ervaring nr 2 is dat als je een WP of cache op enkele tientallen meters genaderd bent dat je beter de GPS kunt opbergen en de omgeving eens goed gaat bekijken want vaak vind je dan het gezochte sneller dan dat je achter je GPS blijft aanlopen. Per slot van rekening heeft de cachelegger ook te maken met een afwijking. Laatst hadden we er weer eentje met een afwijking van bijna 50 meter op beide GPS'sen. Kortom een beetje afwijking is niet erg. Dat houdt het allemaal wat spannend. Als je straks met nieuwere generaties GPS'sen echt op de meter of lager kunt zoeken. Dan lijkt mij het vinden ook niet leuk meer. Mvg, De Wolvjes <{POST_SNAPBACK}> Ik moet de ervaring van de wolvjes onderschrijven. De Magellan is trager door de middeling, maar wel nauwkeuriger. Niet als het om de EPE gaat, want dat is wat de fabrikant er zelf van maakt met zijn eigen formule. Een EPE van 5 is bij de beide merken dan ook niet niet gelijk... Oplossing: gewoon erg langzaam lopen . Bij het bepalen van een waypoint moet je bij Garmin expliciet gaan middelen, dat heeft de meridian dan niet nodig. Na verloop van tijd kan de meridian overigens een soort geheugen/effect krijgen. Je krijgt dan een soort permanente afwijking van ca. 10 meter. Een totale reset lost dat probleem op. Bij Garmin heb ik dat nog niet meegemaakt. Wel is de ontvangst van de Meridian een stuk beter dan de 60CS. De 60 is wel beter dan de etrex, maar legt het duidelijk af tegen de meridian. Dat is overigens niet te zien aan de "balkjes" voor de signaalsterkte. Ook daar heb ik het gevoel dat vriend Garmin erg optimistisch is. In dichte bossen en diepe dalen in de bergen is de Garmin toch wel erg snel de weg kwijt. De meridian wordt dan wel onnauwkeuriger, maar weet nog wel waar die is terwijl zijn concurrent al tijden "lost in space" is. Het ontvangen van WAAS/ EGNOS verloopt bij de meridian probleemloos terwijl de Garmin daar maar zelden aan toekomt. Het scherm van de Garmin is echter een stuk beter dan de Meridian Platinum, in kleur en met meer kaartjes (topo-versie Duitsland en Belgie!). Dat maakt voor mij de Garmin iets prettiger in het gebruik. In de praktijk is het feitelijk om het even..
Aanbevolen berichten