Spring naar bijdragen

Kompas om te geocachen?


Nahal

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik lees dat verschillende geocachers behalve een GPS ook een los kompas bij zich hebben. Mijn vraag is, waar dit voor nodig is? Een GPS moet toch voldoende zijn? Of kan je met een kompas weer andere dingen die je met alleen een GPS niet kan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ligt een beetje aan de GPS.

 

De meeste GPS-en hebben geen ingebouwd kompas. Dat betekend dat je alleen een kompasrichting krijgt als je beweegt.

 

Voor sommige geocaches is er een opdracht dat je bv in een bepaalde richting moet kijken om iets te tellen of zo. Dat is een heel stuk makkelijker met een kompas. Ik gebruik daarvoor een heel goedkoop electronisch kompas dat ik bij de hema heb gekocht. Af en toe calibreren en voor mij voldoet het.

 

Volgens mij zijn er nog wel meer draadjes op het forum die hierover gaan.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hoeft daarbij zeker geen duur kompas te zijn. Meestal doe ik zoiets zelfs op de zon! Als Goedweerloper gaat dat natuurlijk prima.

Maar mocht het bewolkt zijn dan komt zo'n goedkoop goodies kompasje wel van pas. Je weet wel, zo'n klein ding waar een luchtbel in zit dus soms wel onnauwkeurig maar goed genoeg daarvoor. En het serieuzere projecteerwerk gaat met een combinatie van de GPS-functie en wat natte vinger werk ook goed. Ik heb tenminste nooit een echt probleem gehad daarmee, behalve bij de Weerterheide wat op een of andere manier fout gaat.

 

De zon of een kompas komt natuurlijk ook van pas als de GPS niet genoeg satellieten meer krijgt en de richting blijft hangen als je afdraait. Dat komt vaak genoeg voor. Dan weet ik dat ik nog ongeveer 40 meter zuidwest moet bijvoorbeeld, maar de GPS laat het daarbij afweten.

De zon staat met zomertijd om ongeveer half elf in ZO, half twee in Z en half vijf in ZW. Bij ingang van de wintertijd wordt dit een uur eerder.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik ook gezien. Iets van 19 euri of zo. Kom ik al weer in de verleiding, doen of niet doen?

 

Niet doen dus, dit kompas is niet nauwkeuriger dan 5 graden. Heb je een projectie over korte afstand, dan is dat niet zo erg, maar bij een lange afstand kun je er flink naast zitten. Een simpel Recta kompas is tot 1 graad nauwkeurig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ik ook gezien. Iets van 19 euri of zo. Kom ik al weer in de verleiding, doen of niet doen?

 

Ik geval van twijfel: altijd doen natuurlijk. Gadgets kopen :thumbup::D

 

Maar ff on topic: een kompas is toch wel heel handig. Bij slechte ontvangst bakt je GPS er namelijk niet zoveel van. Wat hem vaak wel nog goed afgaat, is een schatting van de afstand en van de richting (die je in de roos kunt aflezen). De pijl zelf wijst vaak alle kanten op (maar wel steeds ongeveer dezelfde windrichting). In zo'n geval gebruiken wij het kompas om ongeveer de goede kant op te lopen. Zelfs met minimale ontvangst kom je zo een heel eind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...