De Roode Loper Geplaatst 17 september 2005 Geplaatst 17 september 2005 Ik ben bezig om een aantal nieuwe caches te maken. Bij één van deze ligt een waypoint precies onder een hoogspanningsleiding. Heeft dat ook invloed op het ontvangst van de GPS?
de Roode Lantaarn Geplaatst 17 september 2005 Geplaatst 17 september 2005 Ik denk dat je dat het beste zelf kunt/moet controleren tijdens het uitzetten. Ik denk persoonlijk wel dat het wat invloed zal hebben maar of je GPSr er helemaal door van slag raakt. Je zou kunnen proberen de mast eens in te klimmen en kijken wat ie doet als je de GPSr er een meter vanaf houdt Ger@ld
De Roode Loper Geplaatst 17 september 2005 Auteur Geplaatst 17 september 2005 Ik denk dat je dat het beste zelf kunt/moet controleren tijdens het uitzetten.Ik denk persoonlijk wel dat het wat invloed zal hebben maar of je GPSr er helemaal door van slag raakt. Je zou kunnen proberen de mast eens in te klimmen en kijken wat ie doet als je de GPSr er een meter vanaf houdt Ger@ld <{POST_SNAPBACK}> Ik heb al verschillende keren gecontroleerd, maar krijg het WP niet (volgens mij) goed. Ik zit daar ook tussen hoge bomen en die draden boven je, dus geen ideale situatie. Mast inklimmen? Die is gek! Ik ga er met een luchtballon vlak over heen
harrie Geplaatst 17 september 2005 Geplaatst 17 september 2005 Probeer 100 keer het wp punt te bepalen/controleren en neem het gemiddelde, dan zitten de hunters er ook niet zo ver naast. Gr Harrie
De Roode Loper Geplaatst 17 september 2005 Auteur Geplaatst 17 september 2005 (bewerkt) Probeer 100 keer het wp punt te bepalen/controleren en neem het gemiddelde, dan zitten de hunters er ook niet zo ver naast. Gr Harrie <{POST_SNAPBACK}> Ik stel het punt wel met Ozi vast, lijkt mij handiger . Ik had al aardig wat punten laten bepalen, maar als ik die dan in Ozi bekijk, wijkt hij teveel af. Als ik het punt via Ozi bepaal, hen ik ter plekke ook een afwijking van zo'n 20 meter. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Heeft iemand ervaring gehad met een GPS onder een hoogspanningskabel? 17 september 2005 bewerkt door De Roode Loper
debendevanvier Geplaatst 17 september 2005 Geplaatst 17 september 2005 Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Heeft iemand ervaring gehad met een GPS onder een hoogspanningskabel? <{POST_SNAPBACK}> onder de hoogspanning Deze hebben wij gedaan en geen afwijking gehad! Jolanda
Crow & Éowyn Geplaatst 17 september 2005 Geplaatst 17 september 2005 Opzich geven hoogspannings leidingen natuurlijk wel wat afwijking. Afhankelijk van het voltage en het electromagnetisch veld dat wordt opgewekt kan het GPS radio signaal in meer of mindere maten vertsoord worden. Echter is de afwijking vrij klein, bij een goede gps ontvangst naganoeg nihil. Bovendien hebben dan alle cachers die afwijking. Dus gewoon zo nauwkeurig mogelijk peilen en even een hintje voor dat punt plaatsen lijkt me zo. Suc7 met je cache
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 september 2005 Geplaatst 17 september 2005 Met verstoring door electrisch gedoe valt het wel mee. Je positie kan wat onzeker zijn als een satelliet verstoppertje speelt achter zwaaiende draden. Maar dat is lauw kans in de praktijk. Wel kunnen ijzeren torens reflecties geven wat een foute positie kan opleveren maar meestal geeft dat slechts een grote EPE. Ik denk dat de bomen je parten spelen of mogelijk een ongunstige satellietconfiguratie die zich op ongeveer hetzelfde moment iedere dag manifesteert. Ik zou in dit geval in Ozi gaan kijken of ik het cache-plekje precies op de kaart kan duiden. In het verlengde van een sloot, een pad of zo iets (hoogspanningsleidingen staan ook op de kaart; de zware lijn geeft het midden aan en de zwarte puntjes het centrum van de 4-poot mast.!) Soms kan een meetlint handig zijn. En 5 meter precies met de kaart moet lukken!
koedeboe Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 Henk (captain van de Roode lopers) misschien gewoon een goede average meten? Bij jouw GPS (magellan) zit dat er al ingebakken. Volgens mij is dat makkelijk te doen door je GPS er gewoon een paar minuten te laten hangen. Zelf heb ik nog nooit plotselingen afwijkingen gehad onder "spanning". Bij Koningsheide loop je bijvoorbeeld ook onder de draden door. Als je wilt mag je mijn Garmin wel eens lenen voor een contraexpertise, als collega´s onder mekaar
De Roode Loper Geplaatst 18 september 2005 Auteur Geplaatst 18 september 2005 (bewerkt) Tot nu toe bedankt voor alle tips. Ik kom er wel uit nu (denk ik). Ik ga het uitgezette punt (door de Magellan) testen met de Garmin Venture en ach een hek zie je ook niet over het hoofd . 18 september 2005 bewerkt door De Roode Loper
BushMan Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 Mijn vorige GPS, een Magellan Sportrak, raakte totaal van slag bij het zoeken van de Don Quichotes cache in Denemarken. De cache lag verstopt in een windmolenpark en of het nu door de opgewekte stroom kwam, of door de stalen torens, of de turbines, ik kon er niets meer mee en een reset was de enige oplossing. Voor deze cache hadden we al andere caches gedaan waarbij de GPS prima functioneerde! Ook vreemd is dat andere logs van deze cache geen melding doen van in de war geraakte GPS-jes.... goedgoan, BushMan
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 [...]Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Heeft iemand ervaring gehad met een GPS onder een hoogspanningskabel? Ja, ik heb ervaring. De cache 'Brandneteleiland' ligt onder een hoogspanningsleiding. Verder tgv. nabije electrische treinen (met bijbehorende bovenleidingen) lopen er stromen door de grond. Ook staan er bomen. Ik heb met mijn GPS12 gewoon een kwartiertje gemiddeld en later nog eens op de topo-kaart de plek uitgemeten. Niemand heeft gemeld dat zijn GPSr ter plekke echt slecht werkte. De cache wordt nagenoeg altijd gevonden.
Nickx Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 [...]Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Heeft iemand ervaring gehad met een GPS onder een hoogspanningskabel? <{POST_SNAPBACK}> knip-> De cache wordt nagenoeg altijd gevonden.<- knip <{POST_SNAPBACK}> Zou dat handige gele lintje hier misschien ook iets me te maken hebben? Nickx
dusee Geplaatst 18 september 2005 Geplaatst 18 september 2005 (bewerkt) Behalve ter plekke stilleggen of middelen kan je ook een projectie uitvoeren vanaf een punt dat goed ontvangt; voorliggende koers is de richting waarin de gps wijst naar de mast en de afstand kan je meten. Onder een groot object op 325 graden bijvoorbeeld is ook redelijk trefzeker. Ook kan je een lang touw nemen, aan de mast binden en op drie punten werken met deze proximity waarbij de mast op het snijpunt ligt, mark op de kaart. Of je kijkt op een gedetailleerde kaart waar een Mastsymbool staat? 18 september 2005 bewerkt door dusee
Aanbevolen berichten