Spring naar bijdragen

Kompas aanschaf.... DP65 of DP10 ?


svencoonen

Aanbevolen berichten

We hebben besloten een goed kompas aan te schaffen naast onze vertrouwde Quest. Het cachen met de Quest gaat best aardig....tot de laatste meters !

Dan vliegt de richtingwijzer alle kanten op :lol1:

 

Gezien de kosten van een goede 2e gps voor te cachen hebben we toch maar besloten om voor een kompas te gaan.

Ik zie dat verschillende mensen een Recta kompas uit de DP serie gebruiken.

Nu is mijn vraag : waar zit hem precies het verschil in tussen de DP65 en DP10 van Recta ? Ik vind op internet niet echt het antwoord. Ja, de DP10 is "prismatic" ;) ... Wat wil dat precies zeggen ??

 

Kan iemand ons hiermee helpen ?

Of is nou juist toch een plaatkompas handiger voor te cachen ?

 

Groetjes Sven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

We hebben besloten een goed kompas aan te schaffen naast onze vertrouwde Quest. Het cachen met de Quest gaat best aardig....tot de laatste meters !

Dan vliegt de richtingwijzer alle kanten op  :lol1:

Dat gebeurt bij iedere gpsr zonder elektronisch kompas.

Wat mij bij de Quest meer stoort is de aangave van de te lopen afstand, zoals bijv. die verspringt van 250 n naar 200 m.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prismatic is een alternatief peilsysteem voor het vizier samen met het spiegeltje. Het bestaat uit twee hele kleine prisma's in de met de hand te draaien roos. Een bij 270gr en een bij 90gr. Door een gaatje op 270 gr kijk je hierdoor op de rand om de kompasnaald zodat je direct de kompashoek kunt aflezen en tegelijk het object in de gaten kunt houden. Aflezing op 1 gr. Het werkt erg goed en is heel nauwkeurig. In de praktijk voldoet een eenvoudiger peilkompas echter uitstekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus de DP65 is eigenlijk ook al voldoende ?!

Of is een eenvoudige plaatkompas dan eigenlijk ook al voldoende ?

 

Het gaat ons erom dat we ook caches kunnen lopen, waarin in de opdracht zoiets staat als : projecteer wpt op xxx graden en yyy meters.

 

Of heb je andere tips suggesties om dit probleem op te lossen ?

 

Groeten Sven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat ons erom dat we ook caches kunnen lopen, waarin in de opdracht zoiets staat als : projecteer wpt op xxx graden en yyy meters.

 

 

Dat kun je gewoon met je GPS doen, een wpt projecteren en er dan heen lopen. Zoek maar eens op in de handleiding van je GPS. Het enige nadeel is dat ze vaak niet op de meter nauwkeurig kunnen projecteren, maar daar heb ik nog nooit echt problemen mee gehad. Ik zie nu net dat het om een Quest gaat, daar weet ik niets van, dus misschien kan iemand anders wel vertellen of die dat ook kan.

 

Wij nemen trouwens wel altijd ook een compas mee, maar dan vooral voor vragen als: peil de hoek van deze kerktoren ofzo.. en wij hebben idd een Recta compas, maar weet zo even niet welk model. Het is zo'n kastje (groen) met een spiegel erin.

bewerkt door giga
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat ons erom dat we ook caches kunnen lopen, waarin in de opdracht zoiets staat als : projecteer wpt op xxx graden en yyy meters.

Dat kun je gewoon met je GPS doen, een wpt projecteren en er dan heen lopen. Zoek maar eens op in de handleiding van je GPS. Het enige nadeel is dat ze vaak niet op de meter nauwkeurig kunnen projecteren, maar daar heb ik nog nooit echt problemen mee gehad. Ik zie nu net dat het om een Quest gaat, daar weet ik niets van, dus misschien kan iemand anders wel vertellen of die dat ook kan.

Met de Quest kunt je niet projekteren, echter is er een work around en die staat geloof ik op elsinga.net.

Ik maak geen gebruik van deze work around, omdat ik naast de Quest ook nog een Geko 201 heb.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een "gewone"  DP10 doet het ook perfect hoor en is eigenlijk al een beetje 'overkill'. DP2 is voor cachen voldoende en betaalbaar.

 

recta-DP10.jpg

 

Waarom is het een overkill ?

Wat is precies het verschil tussen DP2 en DP10 ?

 

Sven

 

Het verschil weet ik niet, maar ik kan wel zeggen dat de DP2 voor projecties al ruim voldoende is. Ik heb hem nu een paar keer gebruikt en het werkt perfect, daar heb je echt geen duurdere kompas voor nodig. Prijs van de DP2 is rond de 35 euro. Bestellen via een outdoorshop op internet of in een betere sportzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De DP 10 kun je volgens mij door een prisma heel nauwkeurig aflezen. Ik heb zelf een DP 65 deze kun je door het "global system" overal ter wereld aflezen. Deze heeft geen last van Inclinatie. Voor Geocachen is dit een beetje een luxe. Of je moet van plan zijn de hele wereld over te gaan. De DP 2 heeft dit "global system" niet. Die kun je dus alleen in onze streken gebruiken. Is voor geocaching volgens mij meer dan genoeg.

bewerkt door dropje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de laatste meters de naald alle kanten opgaat is heel normaal. Dit heeft gewoon te maken met de beperkte nauwkeurigheid van de GPS. Dit fenomeen zal zich ook voordoen bij GPSr mét kompas!

Als je het mij vraagt is het goedkoopste peilkompas uit de Recta of Silva stal meer dan voldoende om te geocachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dp 10 is voor Geocaching voldoende, dit is zelfs voor onze scouts voldoende.

Omdat de dp 10 geen meeschuivend scherm heeft in de verticale richting moet jehet kompas wel recht houden. Bij de 65 kan je hem naar beneden of boven richten zonder dat je een graden afwijking krijgt.

Ook kan je bij de 65 een hoek van een kerk berekenen.

 

Wij hebben ze alle twee.

Persoonlijk vind ik de 65 voor het uitzetten van een tocht of lopen van een tocht, maar zoals ik al zei voor geocatching is het met een 10 al goed te doen.

;):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf gebruik een electronisch kompas gekocht bij de ....

 

Oeps dat mag geloof ik niet meer maar het is zo'n winkel waar alles achter glas staat en je alleen maar mag kijken. (niet aankomen dus)

Ik heb er geloof ik 20 euri's voor neergeteld.

Dat heet de Kijkshop. Dat mag je gewoon noemen. Maar als je alles bij de Kijkshop lijkt te halen :thumbup: en dat uitbundig ventileert, dan krijgen we daar andere gevoelens bij, namelijk dat je bewust reclame maakt.

Je kunt gewoon vertellen waar je je info of goederen vandaan haalt. Maar als dat in elke post terug lijkt te komen, wordt het een ander verhaal. Reclame maken voor je eigen winkel, dat is een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...