Spring naar bijdragen

Kompas aanschaf.... DP65 of DP10 ?


svencoonen

Aanbevolen berichten

Ik ga toch liever voor de analoge technologie. Ik heb zelf een DP10 als toppertje(naast een aantal "mindere" exemplaren DP2 en bezard). Die werkt perfect! Het is misschien even wennen aan het prisma. Je hoek van kijken is beperkter (je moet hem goed voor het oog houden...) maar dat maakt hem nu juist zo nauwkeurig.

Naast het prisma kun je hem overigens ook makkelijk op de "oude" manier gebruiken.

Groot nadeel is natuurlijk de prijs, die is ook top :D ...

 

Voor geocaching is het misschien overkill. Je gebruikt je kompas maar zeer beperkt.

 

Hoewel het bij een cacheje van mij (Zwols Balletje-Balletje) wel handig is om een nauwkeurig kompas te hebben... Die cache had ik als verjaardagsfeestje voor mijn oudste gemaakt. Aan je GPS heb je daar niet zoveel, alleen op het einde heb je die pas nodig.

Tijdens de verjaardag was het team met de DP10 duidelijk sneller klaar en kon de meeste punten onderweg al van grote afstand zien liggen. Geen gezoek. Het team moets bijna een half uur op de eerstvolgende wachten... Het "DP2-team" had al duidelijk meer problemen.. Het team met het GPS kompas moest een nog stevigere hand geholpen worden.... Vanuit de logs en het grote aantal hulplijntjes (bijna iedereen blijkt die nodig te hebben :thumbup: ) wordt dat beeld bevestigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi Koedeboe :D

 

Ik heb via marktplaats net een DP10 gekocht....

Kun jij me enige tips / uitleg geven hoe je het kompas

gebruikt als aanvulling op de GPS zelf ?

 

Gebruik jij het kompas bij iedere cache om de tijdens laatste meters

nauwkeuriger te kunnen zoeken, of gebruik je alleen

wanneer er gevraagd wordt om een wpt te projecteren op x meter en y graden ?

 

Alvast bedankt voor tips / uitleg !

 

Groetjes SvenCoonen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verschil weet ik niet, maar ik kan wel zeggen dat de DP2 voor projecties al ruim voldoende is.

 

Met mijn magellan 100 explorist kan ik geen projecties doen. ( tenminste niet dat ik weet) Vult dit apparaatje dit dan aan?

Met andere woorden hiermee kan ik projecties berekenen? :dribble:

 

Edit Camelion: Kipchen heeft een quote-probleem. Aangepast en volgende, identieke post met nieuwe quote-poging verwijderd :P

bewerkt door camelion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een los magnetisch kompas kan je slechts helpen een richting tov je standpunt naar een object te bepalen. Soms wordt dat bij caches gevraagd.

Het helpt niet bij het projecteren om een nieuw waypoint te maken.

Het helpt ook niet om dichtbij een cache de cache beter te lokaliseren.

 

Als je GPS geen geprojecteerde waypoint kan aanmaken, je niet de beschikking hebt over een draagbare computer(tje) om het ter plaatse te berekenen, is er altijd nog een manier. Deze is al eerder op dit forum ter sprake geweest.

 

Bekend is het punt (WP1) waarvandaan je moet projecteren: hoek en afstand NAAR WP2.

Geef in je GPS aan dat je naar dat waypoint (WP1) toe wil.

Loop nu weg van dat WP1 en je ziet richting en afstand naar WP1.

Omdat je nu WP1 en WP2 wisselt moet je de richting in gedachte omkeren dwz 180 graden bij of af

Was het 90 graden naar WP2 dan wordt dat nu 270 naar WP1. Loop nu net zolang tot de opgegeven hoek (90) maar nu (270) klopt en ook de afstand klopt. Je bent dan op WP2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Koedeboe :P

 

Ik heb via marktplaats net een DP10 gekocht....

Kun jij me enige tips / uitleg geven hoe je het kompas

gebruikt als aanvulling op de GPS zelf ?

 

Gebruik jij het kompas bij iedere cache om de tijdens laatste meters

nauwkeuriger te kunnen zoeken, of gebruik je alleen

wanneer er gevraagd wordt om een wpt te projecteren op x meter en y graden ?

 

Alvast bedankt voor tips / uitleg !

 

Groetjes SvenCoonen

 

Sorry voor de trage reactie:

 

ik gebruik hem niet altijd bij het cachen (soms vergeet ik hem ook :dribble: ), ook afhankelijk van de cache natuurlijk. Met name voor een wat grotere (vlak voor het eindpunt kan ook) afstand in open terrein kun je hem zeer goed gebruiken.

Je stelt hem zo in dat je door het prisma kunt kijken (kies dus 0 of 180 graden) en je kijkt door het prisma. Het naaldje zet je dan op het aantal graden en kijkt even over het prisma heen om te zien waar die op gericht is. Je zult merken dat de naald stabiel en nauwkeurig is en daarom kun je ook meteen zien waar je naartoe moet (even af te leggen afstand in het hoofd houden). Als je je oog goed houdt kun je de graden en het onderwerp in letterlijk één oogslag zien.

Bij andere kompassen is dat meer een gok omdat de spleet nogal breed is, met name bij grotere afstanden. Je kunt natuurlijk ook een aantal markante punten proberen te onthouden in de juiste richting (het hekje, de boom, bla, bla). Je weet immer nooit precies welk voorwerp het nu precies is (kwestie van afstand kunnen schatten).

Ook in bossen werkt het redelijk, maar dan moet je misschien van boom tot boom lopen.

Met je GPS kun je natuurlijk ook projecteren, het kompas is dan een visueel (hulp)instrument waar je wat makkelijker op kunt lopen.

 

Bij het eindpunt is het handig als je nog een wat grotere afstand hebt (zeg maar 20 of 30 meter), dan voorkom je namelijk het gehop met je GPS. Bij mijn 60cs is het kompas namelijk redelijk traag en daar valt dan niet zo goed meer mee te werken (of heel langzaam lopen...). Bij het gebruik van het kompas zie je dan meestal al waar je naartoe moet. Ook hier: afstand in gedachten houden. Normaliter kijk je immers ook naar de afstand en maakt vaak draaiende bewegingen om de cache heen. Die kunnen al behoorlijk minder worden bij het gebruik van een kompas....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kompas aanschaf.... DP65 of DP10

 

Gewoon ene van Grass!!! die zijn daar Speciaal mee begonnen

 

Grass??? Die zijn er speciaal mee begonnen?????

Waarmee? Kompassen?

Op google is hierover niets te vinden.

 

Wat wil je drinken? Cola of bier? Doe maar melk?

Snappie?

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
De DP 10 kun je volgens mij door een prisma heel nauwkeurig aflezen. Ik heb zelf een DP 65 deze kun je door het "global system" overal ter wereld aflezen. Deze heeft geen last van Inclinatie. Voor Geocachen is dit een beetje een luxe. Of je moet van plan zijn de hele wereld over te gaan. De DP 2 heeft dit "global system" niet. Die kun je dus alleen in onze streken gebruiken. Is voor geocaching volgens mij meer dan genoeg.

 

Klopt helemaal. De DP10 kun je alleen op het noordelijk halfrond gebruiken en de Dp65 kun je overal op de aardbol gebruiken.

 

Een ander verschil is dat je op de Dp65 de declinatie "vast" kunt zetten mbv een schroefje. Hier heb je dus wel wat aan in Nederland als je nauwkeurig wilt werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...