Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 mei 2002 Auteur Geplaatst 5 mei 2002 Nee, het is geen NMEA want die kan niet alles 'bevatten' wat nodig is. Het wordt wel Garmin protocol genoemd wat ik gebruik. Mijn GPS12 kan op twee manieren via de draad wat doen: NMEA of Garmin. Binnen dat Garmin protocol zijn commando's die het downloaden van bepaalde gegevens initieeren. Het naadje van de kous kan je lezen op de page van Antiono Galan
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 mei 2002 Auteur Geplaatst 9 mei 2002 Ik heb weer eens wat op schrift gesteld: de voorlopige resultaten van mijn metingen aan mijn dakkapel en het GPS KernNet Punt 'Zuiddijk' als een lopend verhaal. Hier is het. Er ziiten ook een paar rapportjes bij en daar kan je geleerd uitziende grafieken bekijken.
Waterboys Geplaatst 27 mei 2002 Geplaatst 27 mei 2002 Of mijn fietstochten valt mijn oog geregeld op allerlei meetbouten in het wegdek. Ooit gebruikt door landmeters.Ik stap dan altijd eventjes af en ga met de GPS12 een averaged waypoint ervan maken. Het is dan wel geen cache hunting maar die bouten zijn ook heel klein en lastig terug te vinden. Zijn er nog meer mensen met zo'n hobby? Door dit door de prof. gestarte onderwerp ben ik er wel op gaan letten en je komt inderdaad van alles tegen. Vandaag heb ik in Utrecht deze bout uit de straat gefrutseld. Aangezien de bout niet al te moeilijk uit de straat was te halen, ga ik ervan uit dat hij een tijdelijke funktie heeft gehad. Ik hoop niet dat ik nu een groot Utrechts infrastruktureel werk heb vertraagd. Om de bout was een rode cirkel geverfd. De foto heb ik zojuist in de tuin gemaakt. De bout is 5 cm lang en de doorsnede van de kop is 2,5 cm. De prof. maakte er een waypoint van, wat een min of meer permanente funktie suggereert. Ik had mijn GPS niet bij me dus ik heb de bout maar meegenomen. Wie weet er iets te vertellen over dit soort meetpunten?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 27 mei 2002 Auteur Geplaatst 27 mei 2002 Je kan ze kopen. Er zijn diverse types in verschillende lengtes. Zie maar bij: http://www.meetcentrumpp.nl/meet/index.html als je doorklikt zie je foto's van gave nieuwe exemplaren. Op die webpage vindt je ook spuitbussen markeerverf die ze kennelijk voor jouw bout ook gebruikt hebben. Voor mensen die veel op fietspaden rijden: je hebt vast wel een zo'n witte cirkel met zwarte rand op het pad gezien en vlak daarna nog eentje. De doorsnede is ongeveer 30 cm. Die dienen om later op luchtfoto's precieze bekende plekken (in stereo, vandaar altijd twee stuks bij elkaar) te kunnen inmeten. Kijk maar eens goed naar zo'n 'oog', in het midden zit vaak een meetbout (of een gaatje waar die gezeten heeft). Om er nog een amusant verhaal aan te binden: vorige week reed ik op een fietspad met kilometers groen gras overal. In de verte stonden kranen, hijmachines enz. een kunstwerk te maken (zo heet dat in ingenieuren-vaktaal). Eerst viel mij een vreemde vlek op op het asfalt. Toen kwam ik een soort maatstreepjes tegen en vervolgens bout na bout al dan niet voorzien van verf of een cyfertje. Sommige klein, andere groot. Soms met opschrift. Soms niet. Ik schat dat ik over 2 km zeker 25 gemarkeerde punten tegen kwam. Dit is een goed voorbeeld van pure wildgroei en langs elkaar heen werken. Dat dit zo opvalt komt omdat het fietspad met zijn asfaltlaag de enige stevige vaste structuur is in de omgeving. Mijn landmeetkundig oog bespeurde maar twee andere geschikte monumenten in de buurt: kleine windmolentjes op betonnen voet. Ja dat is nog zo'n vakterm: 'monument' dat gebruikt wordt voor alles wat stevig is en dat een aantal jaren op zijn plaats staat en zal blijven staan.
Eagles Geplaatst 27 mei 2002 Geplaatst 27 mei 2002 De foto heb ik zojuist in de tuin gemaakt. Goed, maar nu neem ik dus aan dat je hem heeeeeel nauwkeurig hebt uitgemeten! Wat zijn de coördinaten? Dan komen er misschien een paar geocachertjes je tuin ff omspitten! Als je hem nou iedere keer ergens plaatst waar je gespit wilt hebben, dan scheelt het jou werk
Wally Geplaatst 31 mei 2002 Geplaatst 31 mei 2002 vorige week reed ik op een fietspad met kilometers groen gras overal. In de verte stonden kranen, hijmachines enz. een kunstwerk te maken (zo heet dat in ingenieuren-vaktaal).Eerst viel mij een vreemde vlek op op het asfalt. Toen kwam ik een soort maatstreepjes tegen en vervolgens bout na bout al dan niet voorzien van verf of een cyfertje. Sommige klein, andere groot. Soms met opschrift. Soms niet. Ik schat dat ik over 2 km zeker 25 gemarkeerde punten tegen kwam. Dit is een goed voorbeeld van pure wildgroei en langs elkaar heen werken. Dat dit zo opvalt komt omdat het fietspad met zijn asfaltlaag de enige stevige vaste structuur is in de omgeving. Mijn landmeetkundig oog bespeurde maar twee andere geschikte monumenten in de buurt: kleine windmolentjes op betonnen voet. Ja dat is nog zo'n vakterm: 'monument' dat gebruikt wordt voor alles wat stevig is en dat een aantal jaren op zijn plaats staat en zal blijven staan. Waren die 25 gemarkeerde punten allemaal meetbouten? Als dat zo is, zijn ze daar inderdaad niet slim bezig. Met welk kunstwerk (en waar) zijn ze bezig (coordinaten zijn niet nodig hoor ) Als bijna civieltechnisch ingenieur ben ik daar zeer benieuwd naar...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 31 mei 2002 Auteur Geplaatst 31 mei 2002 Nee, het was ongeveer half om half. En dan is het nog steeds veel. Effe opzoeken met OZI en hier zijn gegevens: Het fietspad heet Ruige Kade en loopt van 96807E 462123N naar 98595E 463878N Het kunstwerk komt in de Munniken Polder op ongeveer (nu uit mij herinnering) 97345 463103
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 juni 2002 Auteur Geplaatst 5 juni 2002 Ik kreeg vandaag een paar echte originele landmeters meetbouten binnen. Zilver glimmend nieuw. Ik heb er een plaatje van gemaakt. De pin is 50 mm lang en de kop 25 mm met opschrift MEET PUNT en een inboring voor precisiemetingen. Voor schaling: dat zwarte doosje is een GPS12. Voor belangstellenden: ik heb er wel een paar over. Zelf heb ik een plan voor een micro-cache mbv. meetbouten. Zou het een product zijn voor de shop? In de USA hebben ze er al een spel van gemaakt Benchmark Hunting: meetpunten ontdekken en omgeving fotograferen. Zou dat iets voor ons ook zijn? Een hoop van onze officieele 'punten' zijn kerken. Of we die mee moeten nemen weet ik niet. Beperken we ons tot meetbouten? Om te snappen wat ik bedoel: zie: http://www.geocaching.com/mark/
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 juni 2002 Auteur Geplaatst 25 juni 2002 Hedenmiddag, 23 juni 2002 had ik een leuke ontmoeting. Fietsend langs een autoweg nabij Leiderdorp zag ik twee mannen staan te meten. Eentje als leider om te zien dat alles goed gaat en om te zorgen dat de ander, met rugzakje, antenne en professionele GPS aan boord de zaak goed opmeette. Ik stapte af, en na een goedemiddag vroeg ik of ik even mocht toekijken. Op mijn vraag, kijkend naar de wit/rode paal die de man rechtop hield met op de top een GPS-antenne (choke-ring model), 'is het een Trimble?' kwam het antwoord 'nee, een Leica' wat ik het volgende moment ook zag op het bedieningpaneeltje aan de paal. Na een korte babbel - over dat ikzelf 11/2 uur moest meten met mijn GPS en laptop - en het referentie station van Delft Universiteit gebruikte om met postprocessing 40 cm precies te halen pakte ik mijn GPS te voorschijn. In die uitvoering kenden ze het niet maar vonden het wel leuk. Het bleek dat we ook nog gezamelijke landmeter-plekken kenden: Zuiddijk Hazerswoude was hun startpunt geweest. Met hun station daarop opgesteld hadden ze de positie (met hun draagbare Leica) van een meetspijker op een Rijksdienst terreintje verderop langs de snelweg bepaald. En daar stond nu hun referentiestation (GPS-antenne) op. In tien tellen hadden ze hun positie in het veld. Ik vroeg ze of ze me de positie wilden geven. Best wel. Ik pakte een papiertje, en schreef het op. Ze werken ook in RD-ccoordinaten net zoals ik (en mijn GPS stond ook in RD-grid) dus direct bleek dat ik in twee richtingen 2 meter verkeerd zat. Nog een opmerkelijk feit: ze hebben geen meetspijker tussen de stoeptegels ter plekke geslagen maar een hol pijpje. Dat ging ook best. De punt van de meetstok paste prima erin. Mijn dank aan deze twee onbekende mannen, nu is er een tweede punt waarvan op de millimeter de positie aan mij is gegeven (de eerste was die al vermelde Zuiddijk). Voor belangstellenden: 095715,722 / 464995,207 met een geschatte 90 procent nauwkeurigheid van ongeveer 2 1/2 cm. Binnenkort kan je me daar ter plekke aantreffen met Spartamet, laptop en GPS12 want nu kan ik op een onafhankelijke tweede positie mijn onnauwkeurigheid meten. Meer daarover op mijn page: http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_accuracy.htm Hier een afbeelding van zo'n (maar op een andere plek met andere man) Leica geval: Edited By Prof. Y. Lupardi on juni 25 2002 at 20:06
Wally Geplaatst 26 juni 2002 Geplaatst 26 juni 2002 Hedenmiddag, 23 juni 2002 had ik een leuke ontmoeting. Fietsend langs een autoweg nabij Leiderdorp zag ik twee mannen staan te meten.Eentje als leider om te zien dat alles goed gaat en om te zorgen dat de ander, met rugzakje, antenne en professionele GPS aan boord de zaak goed opmeette. Ik stapte af, en na een goedemiddag vroeg ik of ik even mocht toekijken. Op mijn vraag, kijkend naar de wit/rode paal die de man rechtop hield met op de top een GPS-antenne (choke-ring model), 'is het een Trimble?' kwam het antwoord 'nee, een Leica' wat ik het volgende moment ook zag op het bedieningpaneeltje aan de paal. Na een korte babbel - over dat ikzelf 11/2 uur moest meten met mijn GPS en laptop - en het referentie station van Delft Universiteit gebruikte om met postprocessing 40 cm precies te halen pakte ik mijn GPS te voorschijn. In die uitvoering kenden ze het niet maar vonden het wel leuk. Leuk om dit te lezen hier. Ik heb zelf namelijk ook met Leica gewerkt (zelfde set als op het plaatje), en daarnaast ook met Trimble GPS total station 4700. Ik moet zeggen dat die Leica set toch minder gebruikersvriendelijk was in vergelijking met Trimble. Er zaten (in ieder geval 1,5 jaar geleden) nog storende bugs in de software (pagedown en up in de puntenlijst werkten bv niet). Alhoewel de Trimble GPS toendertijd een engelstalige interface had werkte dat een stuk makkelijker omdat deze meer grafisch georienteerd was. Waren die landmeters toevallig van de Grontmij Geogroep? Ik liep namelijk met een landmeter van geogroep mee toen ik met die leica apparatuur heb gewerkt. Wat waren die landmeters overigens aan het meten?
stada Geplaatst 26 juni 2002 Geplaatst 26 juni 2002 Hoe zien die dingen er eigenlijk uit? Allemaal zoals dat Austerlitz-geval? Ik heb bij twee punten gezocht. Bij 79561 kon ik niets vinden en bij 79519 was een soort massieve bout van diameter circa 1 cm met 66 erop. Was dat 'm? Is er op een of andere manier nog kostenloos ergens een nadere omschrijving van de positie (in bijv. de brug) te achterhalen?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 juni 2002 Auteur Geplaatst 26 juni 2002 Waren die landmeters toevallig van de Grontmij Geogroep? Ik liep namelijk met een landmeter van geogroep mee toen ik met die leica apparatuur heb gewerkt.Wat waren die landmeters overigens aan het meten? Ik weet het niet. Ze deden iets voor de wegen met het Rijk want hun basisstation stond een eind verderop langs de snelweg (op zo'n terreintje van die dienst die de grote autowegen onderhoud, hoe heet die ook alweer?). Ze maten met de punt van de stok geprikt in een hol pijpje dat tussen de vierkante stoeptegels was geslagen. Dat kom je niet vaak tegen; meestal nemen ze een meetspijker.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 juni 2002 Auteur Geplaatst 26 juni 2002 Hoe zien die dingen er eigenlijk uit? Allemaal zoals dat Austerlitz-geval?Ik heb bij twee punten gezocht. Bij 79561 kon ik niets vinden en bij 79519 was een soort massieve bout van diameter circa 1 cm met 66 erop. Was dat 'm? Is er op een of andere manier nog kostenloos ergens een nadere omschrijving van de positie (in bijv. de brug) te achterhalen? Als het een RD-steen betreft meestal wel met zo'n spijker. Je hebt ze klein, middel en groot voor de normale landmeter ziehier. waar ze ook die holle pijpejs hebben: voor 1 euro per stuk. En meetspijkers/bouten kosten maar 50 cent. Maar spijkers met afwijkend opschrift zoals '66' zijn speciaal gemaakt voor een organisatie, maar welke? Voor ieder punt in de lijst bestaat een datasheet die je kunt opvragen. Vaak compleet met tekening. Zie hier. voor een voorbeeld. De precieze posities worden commercieel gehoed alsof het transgene schapen zijn.
stada Geplaatst 26 juni 2002 Geplaatst 26 juni 2002 Voor ieder punt in de lijst bestaat een datasheet die je kunt opvragen. Vaak compleet met tekening. Zie hier. voor een voorbeeld.De precieze posities worden commercieel gehoed alsof het transgene schapen zijn. Dat voorbeeld kende ik. Dus je kan alleen meer te weten komen door e.e.a. te bestellen? Jammer. Maar dat maakt het wel des te leuker een database op te bouwen van alle punten met foto en evt. omschrijving. Ik durf te wedden dat de heren geodeten daar dan gebruik van gaan maken.
JandeBeHanger Geplaatst 26 juni 2002 Geplaatst 26 juni 2002 Hoe zien die dingen er eigenlijk uit? 79561 BRUG OMGELEGDE EELDERDIEP N53.19193 E6.51987 Bij een brug verwacht ik toch een meetpunt in het wegdek van rond 25 met eventueel verf er omheen. 79519 VIADUCT A28-K- VERSCHUURLAAN N53.19267 E6.56418 De bronzen bout zat waarschijnlijk in een van de pijlers, neem ik aan? Zo’n bronzen bout ben ik al een aantal keren tegen gekomen in de muur van een huis. 129541 DUIKER WESTERSEVELD N53.05742 E6.51768 Bij dit punt zat het meetpunt in het wegdek, met nog wat verf er omheen. Nieuw asfalt en het is weg. Gemakkelijker is het zoeken naar stenen, zoals 129323 STEEN R-D- DERDE DIJK N53.05448 E6.42528 129320 STEEN R-D- ASSERWIJK - A28 N53.00188 E6.52622 Dit zijn beide kernnetpunten, ik heb idee dat de kernnetpunten beter onderhouden worden dan die andere punten.
Aanbevolen berichten