Spring naar bijdragen

gps op hol


loek

Aanbevolen berichten

ik heb mn gps staan op andere kabel Nmea en com 5 . (heb bleutooth adapt)

ik ben aan het uitproberen of die niet spontaan uitslaat.

wat valt op ::::

 

als ik het gps scherm opend lijkt hij op hol geslagen terwijl de gps buiten ligt en de PPc binnen ik dus niet beweeg . zie je de snelheid van 4 en 6, dan naar 26 km per uur schieten hoe komt dit en dit al 20 minuten lang. is mijn gps nog wel betrouwbaar???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit lijkt mij zeer logisch!

Een gps toestel berekent voortdurend een positie met behulp van de signalen die het ontvangt. Ook de snelheid die het toestel aangeeft is een berekening die gebeurt op basis van de berekende positie op punt 1 en de positie op punt 2, x aantal tijd later.

Op de positiebepaling zit permanent een fout dus ook wanneer je stilstaat kan het zijn dat je op tijdstip 1 je op punt 1 bevind en op tijdstip 2 op punt 2 dat bijvoorbeeld 5 meter verder ligt. Het toestel neemt dan aan dat er in die tijdspanne een verplaatsing is gebeurd. Is dit 5 meter in een tijdspanne van 1 seconde dan is je zogezegde snelheid 5m/s = 28.8 km/hr.!

 

Door die permanente fout op de plaatsbepaling lijkt het dat je toestel tilt slaat als je de snelheid afleest.

Maar waarom zou je de snelheid aflezen als je stil staat :blush:

In feite geldt dat hoe sneller je beweegt hoe nauwkeurig de aangeven snelheid wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ander feit is dat een GPS dat niet beweegt nooit betrouwbaar is. Ook met een goede fix zul je in beweging moeten komen om een juiste positie te kunnen bepalen.

Een GPS onthoudt eerder de plek waar hij is stil blijven staan dan dat hij de positie gaat bepalen. Daarom lijkt het dat bij stilstand de positie goed is te bepalen.

 

Als je de dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd al kreeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

als ik het gps scherm opend lijkt hij op hol geslagen terwijl de gps buiten ligt en de PPc binnen ik dus niet beweeg . [...]

Wat als je GPS buiten ligt, de PCc buiten en jij binnen terwijl je beweegt (en het niet regent)?

 

Het verhaal van Kruimel snap ik niet. " Een ander feit is dat een GPS dat niet beweegt nooit betrouwbaar is.". Mijn ouwe inmiddels antieke GPS12 geeft als ik stil sta 0 km/h aan. Het display geeft dan wel wisselende posities aan, soms een paar meter per seconde maar de snelheid aangegeven op het display blijft nul.

Ik denk dat hier de software die de NMEA sentences binnen krijgt wat vlot van reageren is en gewoon elke seconde een snelheid blijft berekenen, domweg uit de opgegegeven wisselende posities. Hoe snel bij stilstand de posities in de NMEA string wijzigen hangt af van de instelling van het Kalman filter in de GPS ontvanger (=GPSr). Zodoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

als ik het gps scherm opend lijkt hij op hol geslagen terwijl de gps buiten ligt en de PPc binnen ik dus niet beweeg . [...]

Wat als je GPS buiten ligt, de PCc buiten en jij binnen terwijl je beweegt (en het niet regent)?

 

Het verhaal van Kruimel snap ik niet. " Een ander feit is dat een GPS dat niet beweegt nooit betrouwbaar is.".

 

Lees dus ANDER feit :blush: Ik heb het niet over bij stilstand wel of geen snelheidsmeting ;)

Gewoon een ander feit waar de GPSr ook onbetrouwbaar in is. In feite hetzelfde als de "wisselende" posities waar jij het over hebt.

Een stilstaande GPSr doet het gewoon niet goed qua positiebepaling. De GPSr moet in beweging zijn.

 

Eerlijk gezegd, heb ik bij stilstand nog nooit op welke van de GPSr die ik allemaal heb gehad, gekeken. Als ik cache loop ik en als ik navigeer rij ik. Ik zou niet weten wat het ding bij stisltand aangeeft. Voor mij is stilstaan gelijk aan .... jawel, achteruit gaan. En als ik achteruit ga kan ik de snelheidsmeter niet controleren ;)

 

Het is een gewichtig onderwerp, maar we moeten er niet te zwaar aan tillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

als ik het gps scherm opend lijkt hij op hol geslagen terwijl de gps buiten ligt en de PPc binnen ik dus niet beweeg . [...]

Wat als je GPS buiten ligt, de PCc buiten en jij binnen terwijl je beweegt (en het niet regent)?

 

Het verhaal van Kruimel snap ik niet. " Een ander feit is dat een GPS dat niet beweegt nooit betrouwbaar is.".

 

Lees dus ANDER feit :blush: Ik heb het niet over bij stilstand wel of geen snelheidsmeting ;)

Gewoon een ander feit waar de GPSr ook onbetrouwbaar in is. In feite hetzelfde als de "wisselende" posities waar jij het over hebt.

Een stilstaande GPSr doet het gewoon niet goed qua positiebepaling. De GPSr moet in beweging zijn.

 

Eerlijk gezegd, heb ik bij stilstand nog nooit op welke van de GPSr die ik allemaal heb gehad, gekeken. Als ik cache loop ik en als ik navigeer rij ik. Ik zou niet weten wat het ding bij stisltand aangeeft. Voor mij is stilstaan gelijk aan .... jawel, achteruit gaan. En als ik achteruit ga kan ik de snelheidsmeter niet controleren ;)

 

Het is een gewichtig onderwerp, maar we moeten er niet te zwaar aan tillen.

volgende week hopen wij naar duitsland te gaan en omdat ik wilde weten of ik een stabiele gps fix had wilde ik hem onder andere checken door de gps gewoon aan te zetten en de PPc dan op een aantal satelieten controleren. en kijken of de fix niet telkens weg is en na een aantal minuten pas weer terug is. dit zie ik als een goede voorbereiding op onze vakantie. dus omdat ik het aantal satelieten wilde bekijken zag ik de snelheidsmeter van het 1 naar het ander gaan vandaar mn vraagstelling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Een stilstaande GPSr doet het gewoon niet goed qua positiebepaling. De GPSr moet in beweging zijn.

??????

Een GPS moet prima kunnen werken bij stilstand, en ook bij beweging. Alleen met een continue varieerende snelheid duurt het locken aanzienlijk langer.

 

Een GPS berekent de snelheid trouwens niet uit de verschillen in positie tussen twee metingen maar uit de dopplerverschuiving van het ontvangen signaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste,

 

sinds kort in het bezit van een vista C van garmin toen ik hem kreeg gaf de gps keurig aan dat wanneer ik stil stond ik ook echt stil stond nu , twee firmware updates verder, beweegt mijn gps binnen de miswijzing als een idioot ik haal topsnelheden van 40 kmh te voet notabene maar stil staan doe ik niet echt meer

 

mijn trip comp heeft zo geen betrouwbare functie meer

 

ik heb garmin daarover gemaild kreeg als antwoord

 

Dear Jan

 

Thank you for contacting Garmin Europe.

 

You can revert to old software if you wish.

 

Because of our ISO standards, we cannot ship out previous versions of our

firmware, but they are available, readily, from this link,

<http://www.gpsinformation.org/perry/agree.html>. It is one of the may

useful links out of GPSinformation.net.

 

However the reason why the unit will not detect any 'stopped time' will be

due to the GPS accuracy.

 

With the GPS accuracy the satellites can place your unit in a 15m radius

around where you actually are.

 

This will continuously occur throughout your walk. When you stop, if you

imagine satellites place your unit 3m behind your actual position and the

next second (although you have not moved) the satellites place your unit 5m

in front of your position.

 

This gets updated every second so even if you have stopped the unit may

still belive it is moving.

 

 

Factors that can degrade the GPS signal and thus affect accuracy include the

following:

 

Ionosphere and troposphere delays - The satellite signal slows as it passes

through the atmosphere. The GPS system uses a built-in model that calculates

an average amount of delay to partially correct for this type of error.

 

Signal multipath - This occurs when the GPS signal is reflected off objects

such as tall buildings or large rock surfaces before it reaches the

receiver. This increases the travel time of the signal, thereby causing

errors.

 

Receiver clock errors - A receiver's built-in clock is not as accurate as

the atomic clocks onboard the GPS satellites. Therefore, it may have very

slight timing errors.

 

Orbital errors - Also known as ephemeris errors, these are inaccuracies of

the satellite's reported location.

 

Number of satellites visible - The more satellites a GPS receiver can "see,"

the better the accuracy. Buildings, terrain, electronic interference, or

sometimes even dense foliage can block signal reception, causing position

errors or possibly no position reading at all. GPS units typically will not

work indoors, underwater or underground.

 

Satellite geometry/shading - This refers to the relative position of the

satellites at any given time. Ideal satellite geometry exists when the

satellites are located at wide angles relative to each other. Poor geometry

results when the satellites are located in a line or in a tight grouping.

 

 

 

Regards,

Andy Phillips

Product Support

Garmin (Europe) Ltd

 

 

Een heel verhaal en plausible maar toch een tikkie onbevredigend heeft 1 van jullie ook een garmin raad ik aan dit zeker te melden misschien dat ze bij meer meldingen toch wat verder willen kijken

 

tot die tijd draai ik de firmware updates terug naar 2.30 en wacht af

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"However the reason why the unit will not detect any 'stopped time' will be due to the GPS accuracy.".

Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. De nieuwe firmware update veroorzaakt toch niet opeens andere ontvangstcondities? Als de oude versie je laat stilstaan en de nieuwe laat je bij stilstand virtueel rondrennen als een dolle hond dan is er toch iets mis met de firmware?

Kennelijk wordt bij de geciteerde uitspraak gedoeld op het feit dat het met een hoge EPE lastiger is om stilstand te bemerken dan met een lage EPE. Dat is wiskundig waar.

Maar als zij hun Kalman filter anders instellen in de nieuwe firmware dan vroeger dan kan inderdaad dit EPE-effect dit foutief gedrag veroorzaken, maar het is er niet voor verantwoordelijk: dat is het Kalman filter dat verkeerde parameters heeft meegekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...