Spring naar bijdragen

Willen we al die publiciteit nou eigenlijk wel?? - Wat schieten we er


Gast 73-1011035307

Aanbevolen berichten

Gast 73-1011035307

Op een enkele uitzondering na zie ik helaas dat de publiciteit rond geocaching vaak te summier, negatief getint, of zelfs helemaal incorrect is. Hierbij herhaal ik dan ook de oproep heel voorzichtig te zijn met journalisten. Verreweg de meeste zoeken eerder een sensatieverhaal dan de waarheid. Dit ten nadele van alle betrokkenen. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast 67-1015246823

Tja, we hebben er al een verhelderende zondagmiddag aan besteed. Ik heb er nog geen mening over gevormd eigenlijk. Er spelen zoveel zaken mee:

1) Ik zou eigenlijk best heeeeel Nederland willen laten meedelen in het plezier dat ik heb in GeoCaching. Van dat standpunt uit: SCHREEUWEN, VAN DE DAKEN.

2) Hoe meer mensen gaan GeoCachen, hoe groter de kans wordt op spelbrekers en vandaaltjes die de zaak geen goed doen. Van dat standpunt uit: SSSSSSTTT

3) Als overheden cq verantwoordelijke organisaties niet goed weten wat GeoCaching is dan is er eens kans dat deze het argwanend en dan ook meestal afwijzend benaderen. Van dat standpunt uit bekeken: Goede georganiseerde PR

4) Ik ben gek op het vrije en anarchistische idee van GeoCaching. Nauwelijks regels, geen verplichtingen, etc. Lekker gaan als je zin hebt er op uit. Van dat standpunt uit bekeken: Geen aandacht aan schenken en alles op zijn beloop laten.

Tja, zo te zien ben ik niet echt een hulp in deze discussie :-)

Ik stem dan ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik vrees dat de vele publiciteit de kans op vandaaltjes en ontwakende terreinbeheerders vergroot. Tel uit je winst. Maar publiciteit valt nu eenmaal niet tegen te houden en het kenmerk van een publiciteitsgolf is dat hij meestal gauw weer voorbij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De publiciteitsgolf valt echt niet meer te stoppen, als we daar nog aan dachten. Daarvoor is er al te veel gepubliceerd. Dan houden we over het trachten zo zuiver mogelijk in het nieuws te komen. Echter daar alle geocachers er zo hun eigen denkbeelden op nahouden en terecht overigens zal er telkens een persoonlijke noot in de berichten opduiken. Een nederlander laat zich, zonder sacties, niet zo snel iets opleggen. En al zouden we elke keer het zelfde verhaal aan een reporter vertellen dan nog verschijnen er verschillende berichten in de media omdat elke reporter zo zijn of haar eigen doeln heeft met een stukje over geocaching.

Maar is het ook weer niet leuk een cache te loggen die eigenlijk op een verbodengrondgebied ligt. Zonder in je kladden te worden gegerepen??? Lijkt mij wel aardig zo nu en dan.

:D Zuurtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

Dat het soms wel een beetje spannend mag zijn ben ik helemaal met je eens, Zuurtje. Alleen is nu de vraag hoe we kunnen voorkomen dat mensen een verkeerd beeld krijgen van geocaching  en het straks misschien helemaal verboden word in de mooie gebieden waar wij juist zo graag komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kunnen we misschien enigszins voorkomen door bij eventuele perscontacten te benadrukken dat de doorsnee-geocacher uiterst correct te werk gaat. In dit verband moet ook worden gezegd dat geocaching.nl en dan met name Hawkeyes goed werk doet door in het forum uit te dragen welk gedrag wel en niet gewenst is in het veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

Als ik nu zou denken als FOUTE journalist. Dan zou het volgende artikel zomaar het gevolg kunnen zijn van de hierbovenstaande (overigens zeer correcte) uitspraak.

 

---fictief citaat----

"De doorsnee geocacher houd zich dus keurig aan de wet maar helaas worden in het forum op www.geocaching.nl regelmatig mensen tot de orde geroepen. Deze geocachers nemen het niet zo nauw met de....  bla bla bla"

-------------------

 

Denk eraan dat de meeste journalisten HELAAS niet schrijven wat ze horen, maar wat ze denken dat de mensen willen lezen.

Voor een uitstekend voorbeeld van slechte journalistie verwijs ik naar het inmiddels beruchte artikel in "tevoet" van afgelopen jaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we ons houden aan de regel dat caches op plaatsen moeten liggen die openbaar zijn kan natuurlijk niemand ons verbieden die te gaan zoeken.

Lastig wordt het alleen als iemand moeite heeft gedaan en van de eigenaar van een niet openbaar gebied toestemming heeft gekregen daar een cache te plaatsen.

Dit zal dan echter duidelijk op de site aangegeven moeten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

Natuurgebieden zijn openbare tereinen maar toch zou het kunnen gebeuren dat geocaching nog eens toegevoegd word aan het beruchte bord met verboden bij de ingang. Ik bedoel alleen maar te zeggen Maak een slapende hond niet wakker voordat je héééél zeker weet dat hij niet bijt. Een beetje low-profile lijkt mij niet onverstandig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Gast 98-1011086937

Ik ben net gebeld door Omrop Fryslan. Ze waren aan het surfen en kwamen de elfstedentocht tegen. Morgen een stukje maken met ze. iemand nog hints?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 73-1011035307

Ik zou willen voorstellen in alle publiciteit niet meteen naar de website te verwijzen maar geinteresseerden contact te laten opnemen met de omroep (of krant). Hierdoor volgt een eesrte scheiding tussen serieus geinteresseerden en ongewenste meeluisteraars. De omroep kan dan evt. het URL van de website geven óf de mensen zelfs eerst door verwijzen naar ONZE voorlichters die ze dan verder begeleiden (misschien eerst een keer laten meelopen met een bestaand team??).

 

Drie grote voordelen zijn:

 

1. Je kunt een beetje kan zien met wie je te maken hebt voordat je meteen alle info prijsgeeft.

2. Er is een zekere regulatie in de toestroom. Een serieus geinteresseerde zal deze "hindernissen" best nemen terwijl het ongewenste volk vanzelf afvalt.

3. De nieuwkomers worden meteen wegwijs gemaakt in de "regels" van het geocachen.

 

Jullie mening?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1011086937

Gelukkig had ze zelf meteen al door dat het met wat geheimzinnigheid omgeven is. Maar deze punten zal ik met haar bespreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...