Spring naar bijdragen

Papieren topokaatrten - Een 1:50.000 atlas in de ramsj


Aanbevolen berichten

Het was vandaag koopzondag hier.

In de Witte Boeken Winkel, tegenwoordig ook wel de Boeken Voordeel geheten zag ik een stapel atlassen liggen.

De topokaarten (250 stuks) van 1:50.000 bijeen in een ringband. Niet volgens de indeling van de Topo Dienst Emmen maar wel daarvandaan afkomstig.

Gedrukt op een soort papier dat ik ook aantref in de WC van mijn macrobiotische vrienden. De kleuren zijn vaal en grof.

Op grote afstand van elkaar staan er ook rechte lijnen op de kaarten, zo te zien maken die vierkante hokken maar of die een verband hebben met het RD-rooster was mij onduidelijk.

Het ziet er liefdeloos gemaakt uit. Maar ja, kan je het laten liggen voor maar 8 euro? Ik ga morgen ernaar terug.

 

Zijn er meer belangstellenden? Dan neem ik er een paar meer mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi prof,

 

Lijkt mij weinig kans tot miskoop. Even nagekeken en gevonden dat er in rotterdam alleen al 3 vestigingen zijn van de "Boekenvoordeel BV". Ik ga er morgen gelijk heen om er een te halen.

 

Kunnen we met z'n allen beoordelen wat de achtergrond van deze uitgave is. Dus hoe bruikbaar blijkt deze informatie nog in het veld? We zullen zien!

 

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik neem aan dat het hier gaat om de Falk Topografische Wegenatlas. Die heb ik al ruim een jaar. De blauwe lijnen vallen inderdaad samen met km-lijnen van het RD-net.

De vertikale lijn midden op de bladzijde staat op 11 km afstand vanaf die op de volgende blz, de hokken zijn 6 km hoog.

Maar nergens is de betekenis van die lijnen aangegeven, zelfs niet dat het om RD-lijnen gaat. Je moet met een andere kaart bepalen om welke RD-lijnen het gaat. En de schaal klopt ook niet helemaal, de 6 km hoge vakken meten 11,6 cm. Het is dus wel moeilijk de coördinaten van een punt op de kaart te bepalen!

 

Het kruispunt het dichtst bij het professorale onderkomen (in de buurt v.d. ingang van vliegveld Valkenburg) is 88000, 466000.

 

Wat primitief allemaal, maar als ik naar Nederland reis gaat hij steeds mee in het vliegtuig. :D

 

 

 

Edited By lex on sept. 29 2002 at 23:02

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik heb er een voor EUR 7,99.  :)  Nu de bruikbaarheid: Het is zoals de titel aangeeft een wegenatlas. Het formaat en de kwaliteit van het papier is gelijk aan een telefoonboek. De druktechniek ook zo te zien.

 

De basis zijn de topografische kaarten. Je moet je hier echter niet teveel van voorstellen. Een soort slechte kopie waarvan de doorgaande wegen zijn ingekleurt.

 

En dan het assenstelsel: die is er niet. Althans, niet samen met een RD-raster of zo. Ze hebben gewoon net zoals een normaal stratenboek de pagina in hokjes verdeeld. Dus alleen om te gebuiken samen met de plaatsindex.

 

Conclusie: Handig voor in de auto als de cache aan de andere kant van de rivier ligt. In het veld niet te gebruiken.

 

zie ook deze scan

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog eens in de kaartindeling van de atlas gedoken, en nu blijkt dat het nog iets ingewikkelder in elkaar steekt dan ik eerst dacht.

 

Op de achterzijde vind je de bladindeling, met aanduiding van de overlappingen.

Aan weerszijden van de ringband passen de kaarten koud tegen elkaar, de overige drie kaartzijden vertonen een overlapping.

De vertikale middenlijn staat op 12 km van de volgende als het via de ringband gaat, en via de overlapping op 11 km.

De twee horizontale lijnen staan 6 km uit elkaar, en de afstand tot de eerste lijn op het naasthogere of -lagere blad is 11 km.

Verder liggen de linker bladen zuidelijk van Breda onder de rechter bladen van de noordelijker kaarten.

 

Als je de coördinaten afleesbaar wilt maken komt het hierop neer:

De onderste horizontale lijn heeft RD Y-kmcoördinaat

313 330 347 364 381 398 415 432 449 466 483 500 517 534 551 568 585 602.

De bovenste horizontale lijn heeft

319 336 353 370 387 404 421 438 455 472 489 506 523 540 557 574 591 608.

 

Tot en met blad 190 heeft de vertikale middenlijn op de linker pagina's X-coördinaat

30 53 76 99 122 145 168 191 214 237 260.

Rechterpagina's

42 65 88 111 134 157 180 203 226 249 272.

Vanaf blad 191, links

18 41 64 87 110 133 156 179 202

En rechts

30 53 76 99 122 145 168 191 214

Blad 250 is indelingstechnisch een linkerblad, zodat de middenlijn X-coördinaat 202 heeft.

 

Omdat de schaal niet helemaal goed is moet je nog een (papieren) lineaaltje maken, waarbij 6 km 116,5 mm lang is.

100 m strepen komen dus krap 2 mm uit elkaar te staan.

 

Zoals je ziet moet je eerst wat fröbelen, maar dan is het mogelijk RD-coördinaten af te lezen. :)

 

 

 

Edited By lex on okt. 01 2002 at 08:55

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan het assenstelsel: die is er niet. Althans, niet samen met een RD-raster of zo.

Met behulp van de gegevens in mijn vorige bericht kan je vinden dat het bovenste blauwe kruispunt op je gescande pagina (130) RD-coördinaten 180000,472000 heeft, en het onderste 180000,466000.

 

Maar zoals ik zelf ook al toegaf, je moet er wel wat fröbelwerk voor over hebben.

 

 

 

Edited By lex on sept. 30 2002 at 18:30

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Markant detail: Toen ik mij 1,5 jaar geleden of zo inschreef voor deze druk (voor iets meer dan €8,- vrees ik) toen kreeg ik bij ontvangst ook een brief waarbij werd vermeld dat de ANWB ten onrechte was vermeld in relatie met dit drukwerk. Het ANWB logo is bij mij dan ook afgeplakt met een geel stickertje "Nieuw". Dat laatste is ook wel enigszins van toepassing op de kaarten, moet ik zeggen. De schaal heb ik verder niet bekeken, maar ik heb wel gezien dat ze hele vrachten geografische gegevens achterwege hebben gelaten, die wel op de stafkaarten staan. Het papier is echter nogal kwetsbaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even goed duidelijk te zijn wat ik hier in huis heb gehaald:

Op buitenzijde voorkant

+

Wegenatlas van NEDERLAND

in 250 gedetailleerde kaartbeelden

schaal 1:50.00

+

Op binnenzijde voorkant (buiten de titelvermelding):

+

Uitgever: Wegener Suurland Falkplan bv

Ontwerp, productie, cartografie en index: Topografische Dienst Emmen, Projectiecolor Hoofddorp

-> 2-e herziene druk, juni 2000

Copyright notice (>een hele tekst inhoudende dat je er alleen maar naar mag kijken

+

Op de achterzijde staat nog: Herziene uitgave 2001/2003

ISBN 90-287-1717-X

Ook staat hier  op de overzichtkaart de kaartindeling van zowel de 'echte' topo kaarten ( 32W e.d.) en de eigen nummering.

 

Een ding staat er in ieder geval niet op: de hoogte. (geen hoogtelijnen en geen getallen) En ik kan beamen dat de schaal niet klopt; je zal zelf een lineaaltje moeten maken. Maar die kan je dan ook in beide richtingen (N/Z - O/W) gebruiken  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ding staat er in ieder geval niet op: de hoogte. (geen hoogtelijnen en geen getallen)

Ik ben nog geen cache tegengekomen, waarbij de hoogtelijnen van belang zijn. :)

En ik kan beamen dat de schaal niet klopt; je zal zelf een lineaaltje moeten maken.

Ik heb voor Ozi geen lineaaltje nodig ;)

 

 

 

Edited By Breggle on okt. 02 2002 at 08:57

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met behulp van de gegevens in mijn vorige bericht kan je vinden dat het bovenste blauwe kruispunt op je gescande pagina (130) RD-coördinaten 180000,472000 heeft, en het onderste 180000,466000.

De uitkomsten zijn goed. Alleen kan het eenvoudiger. Ik heb ook een auto-atlas uit 1996 (ISBN 90287-12119 fl34,95). Dit is een 1:100.000 uitgave met daar het RD-raster in. Er staat een trots verhaal in dat dit de eerste geheel digitale uitgave is.

 

scan 2 geeft het zelfde gebied. Nadeel is dat gescande kaarten,zoals je kan zien, niet zijn te gebruiken door de boekvorm. Maar omdat 1 mm precies 100 meter is kan je redelijke resultaten halen.

 

Nog even de eerste atlas. Ik zal proberen om een liniaal te maken die je kan printen op transparanten. Ik weet nog vaag iets van een link waar voorbeelden stonden. Ik kom hier nog op terug.

 

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mensen die vaak met papieren kaarten werken (waarvan de schaal wel klopt) en iets willen uitmeten: van Silva is er een stevig transparant geheten 'Silva Protractor' met allerlei schaalverdelingen erop: meters, yards, kilometers, centimeters, millimeters, inches, graden, kompaskring en diverse gaatjes voor het tekenen van koersen voor lieden die in bootjes varen.

Te koop bij de betere reisboekenwinkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...