Spring naar bijdragen

Papieren topokaatrten - Een 1:50.000 atlas in de ramsj


Aanbevolen berichten

Ik heb ook een auto-atlas uit 1996 (ISBN 90287-12119 fl34,95). Dit is een 1:100.000 uitgave met daar het RD-raster in. Er staat een trots verhaal in dat dit de eerste geheel digitale uitgave is.

Merkwaardig. Ik heb precies dezelfde atlas uit 1996, waarin ook het verhaal over eerste digitale atlas staat. Het is een ROBAS-uitgave, maar met ISBN-nummer 90 72 770 714.

 

Bij het opzoeken van de coördinaten voor de 1:50.000 atlas had ik helemaal niet aan deze 1:100.000 atlas gedacht. Dom van mij. Ik heb het gedaan m.b.v. MapSource, met daarin de RD-kengetallen die Prof. Lupardi opgeeft in http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm.

 

Dat gaat trouwens ook goed hoor. Voordeel is dat de kaartdetaillering beter overeenkomt met de 1:50.000 atlas. De 1:100.000 atlas biedt toch wel veel minder details. Maar RD-coördinaten zijn natuurlijk veel makkelijker op te zoeken dan in de 1:50.000 atlas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je de coördinaten afleesbaar wilt maken komt het hierop neer:

De onderste horizontale lijn heeft RD Y-kmcoördinaat

313 330 347 364 381 398 415 432 449 466 483 500 517 534 551 568 585 602.

De bovenste horizontale lijn heeft

319 336 353 370 387 404 421 438 455 472 489 506 523 540 557 574 591 608.

 

Tot en met blad 190 heeft de vertikale middenlijn op de linker pagina's X-coördinaat

30 53 76 99 122 145 168 191 214 237 260.

Rechterpagina's

42 65 88 111 134 157 180 203 226 249 272.

Vanaf blad 191, links

18 41 64 87 110 133 156 179 202

En rechts

30 53 76 99 122 145 168 191 214

Blad 250 is indelingstechnisch een linkerblad, zodat de middenlijn X-coördinaat 202 heeft.

 

Omdat de schaal niet helemaal goed is moet je nog een (papieren) lineaaltje maken, waarbij 6 km 116,5 mm lang is.

100 m strepen komen dus krap 2 mm uit elkaar te staan.

Zie deze kaartindeling. Voor de schaal van 1:51.350 ben ik nog bezig met deze maptools. Wat ook leuk is zijn deze RD-punten die ik ooit eens in een grafiek had gezet.

 

Zie voorbeeld, al komt deze niet helemaal tot zijn recht!

image

 

 

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

 

 

 

Edited By stefanne_3 on okt. 03 2002 at 10:42

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi werk Stefanne! :)

 

Heb je zo'n grote scanner? Minstens A3, of heb je een andere methode?

 

Ik heb je kaartindeling uitgeprint via Paint op 52% grootte. Dan gaat het net op A4, als je tenminste smalle marges kiest. En het is nog juist leesbaar.

 

Maar ik ben niet erg bedreven in dit werk. Wellicht is er een veel betere/handiger methode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht is er een veel betere/handiger methode.

 

niets bijzonders eigenlijk  :) , gewoon printen van de kaartindeling geeft bij mij een hele scherpe afdruk, iets kleiner dan een A4. Ik gebruik wel photoshop. Hoe paint hier mee omgaat weet ik niet, dat is altijd een van de eerste dingen die ik delete van een WIN-PC. Ik kan je wel aanraden om ACDSee te gaan gebruiken om grafische bestanden te bekijken.

 

 

 

En dan het assenstelsel: die is er niet. Althans, niet samen met een RD-raster of zo. Ze hebben gewoon net zoals een normaal stratenboek de pagina in hokjes verdeeld. Dus alleen om te gebuiken samen met de plaatsindex.

 

Conclusie: Handig voor in de auto als de cache aan de andere kant van de rivier ligt. In het veld niet te gebruiken.

Ik moet hier dus wel even op terugkomen: RD raster is er dus wel degelijk en daardoor [b:post_uid0]zeer geschikt[/b:post_uid0] om in het veld een RD coördinaat op te zoeken. [b:post_uid0]Ik kan deze atlas voor Eur 7,99 trouwens nu wel aan iedereen aanraden[/b:post_uid0]. Samen met de raster-transparant en een afdruk van de kaartindeling is het nu eenvoudig een RD-coordinaat af te lezen. Daar heb je geen ozi voor nodig  ;)

 

image

 

Hier een voorbeeld:

 

Stel: je wilt naar N 52° 46,920' E 06° 22,335' Er van uitgaande dat dit coördinaat al in je GPS zit, bijvoorbeeld omdat je een multi aan het doen bent, zet je de weergave op RD. Je leest dan af: 221461 533199.

 

Op de index zie je kaart 68 met het onderste snijpunt op 226/534. Omdat de hokjes 6x6 km zijn is de hoek linksonder 220/528 waar vandaan je het verschil bepaald. Dus ongeveer 1,5 hokje van links (221461-220000) en 5,2 hokjes van onder(533199-528000). Dat kom je dus precies uit op de ingang van de parkeerplaats, niet geheel toevallig van mijn cache The Legend.

 

Voordeel: Te gebruiken in geheel Nederland zonder dat je een PC/PDA bij de hand hebt.

 

voorbeeld

 

image

 

 

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

 

 

 

Edited By stefanne_3 on okt. 03 2002 at 14:06

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mensen die vaak met papieren kaarten werken (waarvan de schaal wel klopt) en iets willen uitmeten: van Silva is er een stevig transparant geheten 'Silva Protractor' met allerlei schaalverdelingen erop: meters, yards, kilometers, centimeters, millimeters, inches, graden, kompaskring en diverse gaatjes voor het tekenen van koersen voor lieden die in bootjes varen. 

Te koop bij de betere reisboekenwinkel.

Bij de landmacht wordt ook een variant gebruikt. Wel beperkter qua mogelijkheden, maar toch.

 

Verder weet ik dat er bij de Scoutshop ook een zg. kaarthoekmeter te koop is voor 1:25.000 en 1:50.000

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Heden liep ik weer de Witte Boekenwinkel in of de Boeken Voordeel Markt (of hoe ze her en der mogen heten) binnen en er lag een hele stapel atlassen. En de prijs is weer gedaald. Die is nu nog maar 6 euro volgens opgeplakt stickertje.

Lees het voorafgaande in deze draad er maar eens op na om te zien hoe veel lol je kan hebben voor zo weinig geld.

En vergeet niet de site van Stefanne 3 te raadplegen waar o.a een handig sjabloon te vinden is voor afstandsmeting en positiebepaling op deze kaarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Vandaag liep ik mijn Super Witte Boekenmarkt Winkel binnen (of hoe ze heden mogen heten) en daar lag weer een stapeltje van zo'n stuk of 8 gave exemplaren voor 6 euro per stuk.

Ik kom a.s. zaterdag in Naarden en kan - op bestelling - er wat meenemen.

Geeft even een gil indien benodigd. !!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Het is niet helemaal in overeenstemming met de naam van dit draadje maar toch, omdat het over een ramsj-atlas gaat nu even een zijlijntje over een atlas van Frankrijk.

De bekende winkelketen waar ze tweedehands bedrukt papier in boekvorm verkopen, geheten 'De Slegte' heeft momenteel de Michelin France Tourist and Motoring Atlas 1:200.00 1 cm= 2 km (2002)liggen voor 9 euro. Er zijn twee uitvoeringen: Nederlands/Frans met ringband en een euro-uitvoering met gelijmde rug.

Er staan rasterlijnen op en de nadruk ligt op autowegen maar er staan ook diverse topografische details in (bos, bouwland, meren, rivieren, moerassen, geen hoogtelijnen maar wel 'in schaduw' getekende bergen en dalen). Een namenlijst is aanwezig. Ook voor mensen die met 1:25k kaarten werken is dit een handige atlas want die geeft je een beter overzicht (op papier weliswaar maar toch...).

Het opgedrukte raster dient alleen voor het terugzoeken van plaatsen op de kaart (Corbara 2B....314 B2) ; geen geografische coordinaten dus en ook geen mapdatum zijn gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even aansluiten op deze topic: wij maken gebruik van een andere atlas, "De ANWB Topografische Atlas Nederland" met kaarten 1:50.000. De atlas is behoorlijk prijzig, ik geloof 99 Euro, maar zeer handig. Met een scouting kaarthoekmeter zijn de caches precies in te meten. De atlas maakt zeker gebruik van het RD-systeem. Er staat ook info in over het gebruik van GPS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...