Spring naar bijdragen

GPS ontvangst probleem van BT + PALM


Ludje

Aanbevolen berichten

Ik cache met een PALM T|T en BT gps.

Als software gebruik ik CacheNav + Cachemate.

Laatst was ik verschillende caches aan het zoeken in de veluwe (bij Posbank) en kwam er achter dat mijn kompas van CacheNav alle kanten op wijst behalve de goede.

Dit gebeurd alleen in het bos. In open ruimte gaat het dan prima.

 

Raar is wel, dat ik de BT gps in een tasje kan stoppen of zelfs in de koffer van de motor zonder ontvangstproblemen.

De gps software wijst me dan prima de weg.

Zou het kunnen dat een bosrijke omgeving meer ontvangstproblemen opleverd dan het wegstoppen van de gps in een koffer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zou het kunnen dat een bosrijke omgeving meer ontvangstproblemen opleverd dan het wegstoppen van de gps in een koffer?

 

Ja dat is goed mogelijk, ook ik heb er last van. Ontvangst valt even weg,

pijltje bevriest als het ware, even een stukje doorlopen naar een open plek

en kijken waar die pijl heen wijst en dan de aangegeven richting aanhouden en

daar heen wandelen.

 

ZC :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPS ontvangers kunnen slecht tegen water (qua ontvangst dan).

Ik heb een BT GPS module (Rikaline 6030). Ligt onder de voorruit van de auto. 10 satelieten in beeld. Leg mijn vlakke had erop: zakt weg naar 2 of minder en dus geen fix meer. Een dicht bladerdek zal best wel een hoog watergehalte hebben. Ook een beste stortbui zal de ontvangst verminderen is mijn indruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je totaal geen satellietontvangst hebben dan kan je (ik heb het voor mijzelf proefondervindelijk aangetoond met mijn ouderwetse Garmin GPS12 :-) naar de dennenbossen in de duinen gaan bij Noordwijkerhout.

Daar staan het dicht bezaaid met hoge dennen die naalden hebben van 10 cm lang, de halve golflengte die de GPS gebruikt.

Na een stormpje zitten die vol zout en in de vroege ochtend wannneer de zeemist nog hangt heb je noppes nul ontvangst.

Techneuten kunnen dit vast wel verklaren, nietwaar?

:crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alles zo bekijkt, klinkt het eigenlijk best logisch.

De BT gpsmuis in de koffer of in een tasje in de openlucht en toch goed ontvangst.............maar geen vocht/water wat een belemmering is.

 

De BT gpsmuis in de hand en in de bossen, maar slecht ontvangst = wel vocht/water.

Tja bomen nemen veel vocht/water op.

 

Denk dat ik het advies van Zero Cool maar opvolg.

Even naar een open plek en de route weer vervolgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedere geocacher weet dat je niet overal en altijd hetzelfde ontvangst hebt. Er zijn dode plekken. In de omgeving van Utrecht, op een van de snelwegen, zit ook zo'n dode plek. Geen enkele satteliet ontvangst.

In een bos met veel dichtbegroeide bomen hebben ook de grote en dure jongens moeite om een goed signaal te geven. Niet voor niets valt het signaal soms weg of heb je een EPE van 20 of 30 meter, terwijl een meter of 4 a 5 normaal is.

Kom eens lekker met de gangbare GPSontvangers in een stad met veel beton en staal en je weet niet meer waar je bent :blink:

 

Wil je met een BT GPS in dichtbegroeide bossen of in de stad nog enigszins kunnen navigeren dan moet je voor de nieuwe serie BT GPSontvangers gaan.

 

Ik zou nu ook niemand aanraden om de huidige TOMTOM met BT GPSr te kopen voor de PPC. Al dat spul wordt nu al een half jaar lang met een bloedgang gedumpt.

De nieuwe TomTom 5 komt er aan met een BT GPS dat 16 0f 20 Sats kan ontvangen. Of ze dat doen is punt 2 maar het ontvangst van die dingen zijn gegarandeerd zoveel te beter dat ze wel in een stad en in een bos zoveel signaal geven dat werken ermee mogelijk is.

Dus wacht met het kopen van een BT GPS. TomTom meldt al een paar maand dat de nieuwe apparatuur deze zomer komt.

Trouwens, BT GPSr die 16 sats kunnen ontvangen zijn er al een tijdje in de handel.

TomTom levert ze met de nieuwe versie navigatiesoftware, maar ze zijn natuurlijk door TomTom ook maar gekocht van een bestaand merk.

 

Dat de huidige GPSr in een dik bladerdek het slecht doet is dus heel normaal en wordt door sommige cachers ook gebruikt om de moeilijkheidsgraad te verhogen.

Wij zijn nu ook bezig met een cache uit te zetten die gegarandeerd op plekken waar het ons goed uitkomt een super slecht signaal afgeeft dat het zoeken met de GPS bijna niet mogelijk is.

Degene die dus geen halve dag over een cache wil doen, moet zich dan ook gewoon niet aanmelden om de cache te mogen doen ;)

 

Een BT GPSr doet het aardig in een jaszak of broekzak, net zo goed of slecht dat een "normale" GPSr het ook doet.

Gegarandeerd dat het signaal met een paar sats verslechterd.

Je moet de BT GPSr voor en betere ontvangst vrij zich geven op de sats. Misschien met klitteband op een schouder plakken? Of de special BT GPSr pet aanschaffen? Dan past de GPSr onder de pet in een apart vakje dat het niet zichtbaar is en dat je het niet voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je alles zo bekijkt, klinkt het eigenlijk best logisch.

De BT gpsmuis in de koffer of in een tasje in de openlucht en toch goed ontvangst.............maar geen vocht/water wat een belemmering is.

 

De BT gpsmuis in de hand en in de bossen, maar slecht ontvangst = wel vocht/water.

Tja bomen nemen veel vocht/water op.

 

Op zich inderdaad niet zo vreemd. Dat de signalen afketsen op water was al bekend, en duikboten hebben bijvoorbeeld een drijvende antenne zodat ze onderwater toch een betere ontvangst hebben.

Kennelijk buigt water dus wel meer af als alleen het licht :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...