Spring naar bijdragen

kranten bericht


nl1ede

Aanbevolen berichten

--

Geocachers én gemeente Ede willen betere regels

 

Door Jedidjah vam Dam

 

EDE - Geocaching, schatzoeken met een GPS-apparaat in natuurgebieden. Wandelaars in hart en nieren zijn dol op deze redelijk nieuwe vorm van recreatie. Via de GPS volgen ze bepaalde coördinaten die de wandelaar uiteindelijk bij een cache (kist) moeten brengen die subtiel verstopt is. Niet iedereen is enthousiast over geocaching, omdat veel caches zonder toestemming worden geplaatst in een natuurgebied. Dat gebied kan kwetsbaar of beschermd zijn. Zowel de gemeente Ede als de geocachers willen duidelijkheid over de regels en de grenzen van een natuurgebied.

Geocaching wordt steeds populairder. Er zijn op het moment naar schatting tienduizend mensen in Nederland die soms of regelmatig geocachen. Dat is af te leiden aan de logboeken op het Internet en in de caches. Iedéreen die een cache vindt mag iets schrijven in het logboek en soms foto maken, als er een fotocameraatje inzit. Veel geocachers hebben zelf een camera en prijzen een natuurgebied rond een cache aan door de gemaakte foto 's op het Internet te zetten. De vinder van een cache mag een prijs uit het kistje halen, mits ze er iets nieuws in stoppen voor de volgende vinder. Door heel Nederland zijn nu ongeveer 1700 caches verborgen.

"Er zijn een heleboel illegale caches", volgens Wim Romeijn, algemeen adviseur van de afdeling Ontwikkeling Buitengebied bij de gemeente Ede. "De laatste maanden zijn er al zeven of acht caches verwijderd uit de gebieden van het Gelders Landschap." Romeijn zegt dat de gemeente niet negatief staat tegenover geocaching, mits het volgens de regels wordt gedaan. "Wie een cache wil plaatsen moet eerst om toestemming aan de beheerder van het gebied vragen. Dat is gewoon goed fatsoen."

Volgens Theo Wijers is het allemaal niet zo makkelijk. Wijers werkt voor Jati, een bedrijf dat onder andere wandelroutes uitzet. Het bedrijf organiseert ook uitstapjes waarbij geocaching wordt uitgelegd. Wijers zegt: "In en rondom Ede is het land versnipperd. Elke vijf kilometer heeft wel vier of vijf eigenaren. Wat van wie is, dat is niet duidelijk. Niet iedereen heeft zin om alles eerst na te gaan, voordat ze een cache plaatsen."

Romeijn zegt goed te beseffen dat niet alles even duidelijk aangegeven is. "Er is regelmatig overleg binnen de gemeente over hoe we de grenzen duidelijker kunnen aangeven", vertelt hij. "Er zijn al teveel informatie bordjes in de natuurgebieden. We moeten er zelfs een paar weghalen. Wie echter wil weten welk gebied van wie is, kan gêwoon even de gemeente Ede bellen. Dat is niet zo moeilijk."

Volgens Romeijn ligt het echte probleem ergens anders. "Sommige caches worden ver van de paden begraven, terwijl de gebieden kwetsbaar zijn. Als de caches gewoon langs de paden verstopt worden, dan is er geen probleem", vertelt hij.

Volgens Remco Mossein van Stichting Geocaching Nederland (SGN) is er een onjuist beeld van geocaching ontstaan door het Staatsbosbeheer (SBB). "SBB heeft routes bij de paden vandaan uitgezet, vandaar dat vooral de conservatieve mensen denken dat we er maar opuit trekken en de natuur platlopen." Josien Wijtman van de SBB zegt dat ze inderdaad routes hebben die van de paden afgaan. "We proberen dat jl,list te stimuleren. Er staat overal aangegeven waar je op moet passen, wat kwetsbaar gebied is en in welk seizoen vooral", vertelt ze. "Die gebieden staan ook op onze site aangegeven." Geocacher Wijers twijfelt over het beleid van de SBB. "De organisatie is positief, maar de afspraken zijn allemaal maar tijdelijk", vertelt hij. "De algemene regels van de SBB gelden ook niet altijd, want iedere opzichter heeft weer zijn eigen ideeën. Sommigen zijn niet zo blij met geocaching."

Volgens Mossein zijn de uitgangspunten van het geocachen alleen positief. "Het gaat juist om respect voor de natuur. Daarom doen we het ook, om van die natuur te genieten", vertelt hij. "Het idee dat we ondoordacht een beschermd gebied binnenwalsen is onzin. De meeste legale caches liggen sowieso langs de paden." Dat de gemeente en het Gelders Landschap nog wat terughoudend naar geocaching kijken is volgens MosseIn dus niet nodig. "Als er vuil in de buurt van een cache ligt, kijken we gewoon in het logboek en spreken de laatste bezoeker erop aan. We hebben soms zelfs een wedstrijd wie het meeste vuil mee terugneemt."

Dat er overleg moet komen en afspraken gemaakt moeten worden vinden ze allemaal duidelijk. "Geocaching is een beweging die opgang komt", vertelt Wijers. "Nu worden we nog vaak verkeerd begrepen, terwijl dat helemaal niet hoeft." Volgens Romeijn en MosseIn gaan zowel SBB, het Gelders Landschap, de gemeente Ede. en een vertegenwoordiger van de SGN overleggen over duidelijke afspraken. Wijers concludeert: "Geocachen is een leuke ontwikkeling voor wandelaars en natuurliefhebbers. Dat kunnen we niet tegengaan."

 

 

 

Dit bericht stond in de lokale krant "de Edese Post"

 

Laten we nu maar hopen dat we hier in ede eindelijk een centraal punt krijgen

waar we onze toestemming kunnen vragen voor een lokatie. PPPPffffff

 

Team NL1EDE.

 

:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

--

Geocachers én gemeente Ede willen betere regels

 

Door Jedidjah vam Dam

 

EDE - Geocaching, schatzoeken met een GPS-apparaat in natuurgebieden. Wandelaars in hart en nieren zijn dol op deze redelijk nieuwe vorm van recreatie. Via de GPS volgen ze bepaalde coördinaten die de wandelaar uiteindelijk bij een cache (kist) moeten brengen die subtiel verstopt is. Niet iedereen is enthousiast over geocaching, omdat veel caches zonder toestemming worden geplaatst in een natuurgebied. Dat gebied kan kwetsbaar of beschermd zijn. Zowel de gemeente Ede als de geocachers willen duidelijkheid over de regels en de grenzen van een natuurgebied.

Geocaching wordt steeds populairder. Er zijn op het moment naar schatting tienduizend mensen in Nederland die soms of regelmatig geocachen. Dat is af te leiden aan de logboeken op het Internet en in de caches. Iedéreen die een cache vindt mag iets schrijven in het logboek en soms foto maken, als er een fotocameraatje inzit. Veel geocachers hebben zelf een camera en prijzen een natuurgebied rond een cache aan door de gemaakte foto 's op het Internet te zetten. De vinder van een cache mag een prijs uit het kistje halen, mits ze er iets nieuws in stoppen voor de volgende vinder. Door heel Nederland zijn nu ongeveer 1700 caches verborgen.

"Er zijn een heleboel illegale caches", volgens Wim Romeijn, algemeen adviseur van de afdeling Ontwikkeling Buitengebied bij de gemeente Ede. "De laatste maanden zijn er al zeven of acht caches verwijderd uit de gebieden van het Gelders Landschap." Romeijn zegt dat de gemeente niet negatief staat tegenover geocaching, mits het volgens de regels wordt gedaan. "Wie een cache wil plaatsen moet eerst om toestemming aan de beheerder van het gebied vragen. Dat is gewoon goed fatsoen."

Volgens Theo Wijers is het allemaal niet zo makkelijk. Wijers werkt voor Jati, een bedrijf dat onder andere wandelroutes uitzet. Het bedrijf organiseert ook uitstapjes waarbij geocaching wordt uitgelegd. Wijers zegt: "In en rondom Ede is het land versnipperd. Elke vijf kilometer heeft wel vier of vijf eigenaren. Wat van wie is, dat is niet duidelijk. Niet iedereen heeft zin om alles eerst na te gaan, voordat ze een cache plaatsen."

Romeijn zegt goed te beseffen dat niet alles even duidelijk aangegeven is. "Er is regelmatig overleg binnen de gemeente over hoe we de grenzen duidelijker kunnen aangeven", vertelt hij. "Er zijn al teveel informatie bordjes in de natuurgebieden. We moeten er zelfs een paar weghalen. Wie echter wil weten welk gebied van wie is, kan gêwoon even de gemeente Ede bellen. Dat is niet zo moeilijk."

Volgens Romeijn ligt het echte probleem ergens anders. "Sommige caches worden ver van de paden begraven, terwijl de gebieden kwetsbaar zijn. Als de caches gewoon langs de paden verstopt worden, dan is er geen probleem", vertelt hij.

Volgens Remco Mossein van Stichting Geocaching Nederland (SGN) is er een onjuist beeld van geocaching ontstaan door het Staatsbosbeheer (SBB). "SBB heeft routes bij de paden vandaan uitgezet, vandaar dat vooral de conservatieve mensen denken dat we er maar opuit trekken en de natuur platlopen." Josien Wijtman van de SBB zegt dat ze inderdaad routes hebben die van de paden afgaan. "We proberen dat jl,list te stimuleren. Er staat overal aangegeven waar je op moet passen, wat kwetsbaar gebied is en in welk seizoen vooral", vertelt ze. "Die gebieden staan ook op onze site aangegeven." Geocacher Wijers twijfelt over het beleid van de SBB. "De organisatie is positief, maar de afspraken zijn allemaal maar tijdelijk", vertelt hij. "De algemene regels van de SBB gelden ook niet altijd, want iedere opzichter heeft weer zijn eigen ideeën. Sommigen zijn niet zo blij met geocaching."

Volgens Mossein zijn de uitgangspunten van het geocachen alleen positief. "Het gaat juist om respect voor de natuur. Daarom doen we het ook, om van die natuur te genieten", vertelt hij. "Het idee dat we ondoordacht een beschermd gebied binnenwalsen is onzin. De meeste legale caches liggen sowieso langs de paden." Dat de gemeente en het Gelders Landschap nog wat terughoudend naar geocaching kijken is volgens MosseIn dus niet nodig. "Als er vuil in de buurt van een cache ligt, kijken we gewoon in het logboek en spreken de laatste bezoeker erop aan. We hebben soms zelfs een wedstrijd wie het meeste vuil mee terugneemt."

Dat er overleg moet komen en afspraken gemaakt moeten worden vinden ze allemaal duidelijk. "Geocaching is een beweging die opgang komt", vertelt Wijers. "Nu worden we nog vaak verkeerd begrepen, terwijl dat helemaal niet hoeft." Volgens Romeijn en MosseIn gaan zowel SBB, het Gelders Landschap, de gemeente Ede. en een vertegenwoordiger van de SGN overleggen over duidelijke afspraken. Wijers concludeert: "Geocachen is een leuke ontwikkeling voor wandelaars en natuurliefhebbers. Dat kunnen we niet tegengaan."

 

 

 

Dit bericht stond in de lokale krant "de Edese Post"

 

Laten we nu maar hopen dat we hier in ede eindelijk een centraal punt krijgen

waar we onze toestemming kunnen vragen voor een lokatie. PPPPffffff

 

Team NL1EDE.

 

:blush:

Goed dat je dit onder de aandacht brengt. :dribble:

Maar als een cache op gemeente grond ligt, gewoon net naast een wandelpad, is er dan ook speciale toestemming nodig? En zo ja, bij welk loketje moet je dan zijn? Iemand ervaring met de gemeente Nieuwegein?

 

 

Geogein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als een cache op gemeente grond ligt, gewoon net naast een wandelpad, is er dan ook speciale toestemming nodig? En zo ja, bij welk loketje moet je dan zijn? Iemand ervaring met de gemeente Nieuwegein?

Gewoon naar het gemeentehuis toe en vragen.

Misschien is er een afdeling plansoenendienst.

In Assen kunnen we terecht mijn de afdeling "Werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

--

 

Laten we nu maar hopen dat we hier in ede eindelijk een centraal punt krijgen

waar we onze toestemming kunnen vragen voor een lokatie. PPPPffff

 

Als je interesse hebt dan mail ik je wel een email-adres waar je je aanvraag voor het leggen van een cache in de gemeente Ede kwijt kunt.

De cache goed omschrijven, liefst een kaartje met de WP's mee-mailen en je krijgt per brief uitsluitsel. ( Blijven ambtenaren, dus het kan allemaal wel effe duren [:blush:] )

Onze nieuwe Koning's Cache zit inmiddels 3 weken in de procedure, maar we hebben goede hoop.

 

groeten, Doler en Co.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we nu maar hopen dat we hier in ede eindelijk een centraal punt krijgen

waar we onze toestemming kunnen vragen voor een lokatie. PPPPffff

Als je interesse hebt dan mail ik je wel een email-adres waar je je aanvraag voor het leggen van een cache in de gemeente Ede kwijt kunt.

De cache goed omschrijven, liefst een kaartje met de WP's mee-mailen en je krijgt per brief uitsluitsel. ( Blijven ambtenaren, dus het kan allemaal wel effe duren [:blush:] )

Onze nieuwe Koning's Cache zit inmiddels 3 weken in de procedure, maar we hebben goede hoop.

Je kunt het beste vaak even bij de beslisser langs gaan met alle info over geocaching, een voorbeeld en je gps.

Alles over het spelletje vertellen en dan zijn die mensen vaak van goede wil.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we nu maar hopen dat we hier in ede eindelijk een centraal punt krijgen

waar we onze toestemming kunnen vragen voor een lokatie. PPPPffff

Als je interesse hebt dan mail ik je wel een email-adres waar je je aanvraag voor het leggen van een cache in de gemeente Ede kwijt kunt.

De cache goed omschrijven, liefst een kaartje met de WP's mee-mailen en je krijgt per brief uitsluitsel. ( Blijven ambtenaren, dus het kan allemaal wel effe duren [:dribble:] )

Onze nieuwe Koning's Cache zit inmiddels 3 weken in de procedure, maar we hebben goede hoop.

Je kunt het beste vaak even bij de beslisser langs gaan met alle info over geocaching, een voorbeeld en je gps.

Als over het spelletje vertellen en dan zijn die mensen vaak van goede wil.

 

Deze beslisser is zeker van goede wil. Ik heb hem onlangs aan de lijn gehad, en ik hoefde hem niets meer uit te leggen over geocaching. Van hem heb ik ook het email-adres waar ik m'n ei kwijt kon ( zijn eigen adres dus :blush: ) en het verzoek de cache zo volledig mogelijk te omschrijven.

 

groeten Doler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik volg nu al enige tijd met stijgende verbazing hoe men alom bezorgd en bezig is om toestemming te vragen voor het plaatsen van caches.

Ik vind dit een uiterst zorgwekkende ontwikkeling en, in tegenstelling tot de beslist goedgemeende bedoelingen van de aanslingeraars, uiteindelijk een potentiële doodsteek voor het cachen. In dit land van regeltjes, een land ook dat is volgeplempt met mensen die gék zijn op het máken van regeltjes kan het niet uitblijven dat op gegeven moment elke cache die niet aantoonbaar toestemming van de grondeigenaar heeft niet meer wordt goedgekeurd door .com! De eerste tekenen zijn al zichtbaar, er wordt nu al nagegaan of de cache niet ligt op grond van eigenaren waarmee een overeenkomst is gesloten. waar is het eind?

Cache met je geweten, verstoor geen natuur, ga niet buiten de paden, behalve als je de eindcache benadert. Als de legger ook zijn of haar geweten heeft laten spreken ligt de cache vlak bij het pad. Daar is toch niks mis mee? Zo is het cachen begonnen en zo moet het blijven. Een stukje avontuur waar, als het zo doorgaat, een eind wordt gemaakt en dan is er niks meer aan.

Jul (van Jut), zelf 6 jaar boswachter geweest en weet waar ie over praat

bewerkt door Jut en Jul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik volg nu al enige tijd met stijgende verbazing hoe men alom bezorgd en bezig is om toestemming te vragen voor het plaatsen van caches.

...

Cache met je geweten, verstoor geen natuur, ga niet buiten de paden, behalve als je de eindcache benadert. Als de legger ook zijn of haar geweten heeft laten spreken ligt de cache vlak bij het pad. Daar is toch niks mis mee?

...

Jul (van Jut), zelf 6 jaar boswachter geweest en weet waar ie over praat

 

Een oude discussie.

Natuurlijk heb je gelijk, Jul. Maar toch ben ik bang dat dit een reeds lang gepasseerd station is. De .com eist dat je toestemming vraagt voordat je een cache bij hen aanmeldt.

Wat een ander daarvan vindt interesseert ze niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Intussen heb ik een telefoon nummer gekregen van een kantoor in ede van de vereniging natuurmonumenten met een afspraak maandag a.s.

 

Ik probeer daar natuurlijk het een en ander uit te vissen hoe men er daar over denkt.

 

grts van erik NL1EDE.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het dieptreurig. Heeft de politieke correctheid ook hier al toegeslagen? :blush:

En hoe denkt .com te controleren of ik boer X of organisatie Y heb aangesproken? Iedereen kan wel wat zeggen zo, het eind is dan toch zoek?

Gepasseerd station zeg je. Kan wel zijn, ik kom maar weinig op dit forum en als ik zo de berichten lees is dat maar goed ook voor mijn gemoedsrust. Ik zal maar geen kwalificatie geven hier, dit schijnt een streng gemodereerd forum te zijn, maar een goede verstaander heeft hier genoeg aan.

Wel aardig dat je me eventjes op de hoogte bracht van de stand van zaken :dribble:

Jul (die gewoon doorgaat waar ie mee bezig is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het dieptreurig. Heeft de politieke correctheid ook hier al toegeslagen? :blush:

En hoe denkt .com te controleren of ik boer X of organisatie Y heb aangesproken? Iedereen kan wel wat zeggen zo, het eind is dan toch zoek?

Gepasseerd station zeg je. Kan wel zijn, ik kom maar weinig op dit forum en als ik zo de berichten lees is dat maar goed ook voor mijn gemoedsrust. Ik zal maar geen kwalificatie geven hier, dit schijnt een streng gemodereerd forum te zijn, maar een goede verstaander heeft hier genoeg aan.

Wel aardig dat je me eventjes op de hoogte bracht van de stand van zaken  :dribble:

Jul (die gewoon doorgaat waar ie mee bezig is)

 

Even voor de goede orde en even relativeren . Kan me jouw reactie zeer goed voorstellen. Heb zelf ook bij veel locaties het gevoel dat officiele goedkeuring net even een stapje te ver is. Denk dan aan locaties die in een berm liggen, of in een bosgebied dat toegankelijk is zonder dat daar bordjes met voorschriften of verwijzingen naar de eigenaar staan.

Echter, in bepaalde gevallen ( zoals onze nieuwe cache ) kun je te maken hebben met caches die op zichzelf al zeer kwetsbaar zijn ( manier van verstoppen ) of de kwetsbaarheid van het gebied. De Koning's Cache ga ik op die plek niet leggen zonder toestemming, maar voor volgende caches geef ik op voorhand die garantie absoluut niet.

 

groeten, Doler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja.. In hoeverre is een cache een echte cache??

Als er een hele amtelijke molen bij komt, dat moet je wel 2 jaar voor uittrekken voor dat hij geplaatst kan worden. :no:

 

En zodra je bij een loket moet melden, heb ik de ervarig dat er ook Euro,s door dat loket geschoven moet worden. :no:

 

En op deze wijze zullen er steeds meer kaboutercaches komen. :no:

 

Ik denk dat we genoeg onze verantwoordelijkheid kunnen tonen.

En anders wordt je wel terug gefloten door mede cachers. :yes:

 

Laten we dat beetje vrijheid die we hebben met geocaching, ook houden.:yes:

 

Maar ja ik zal wel een beetje rebels denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel simpel. Geocaching.com stelt als regel dat je als plaatser goedkeuring moet hebben van de eigenaar of beheerder van de grond. Punt. Er staat niets over hoe dat geregeld moet zijn, mondeling, schriftelijk of electronisch.

Een approver heeft simpelweg de tijd niet om voor alle caches te controleren of je daadwerkelijk die goedkeuring hebt geregeld. Voor sommige, vooral grotere gebieden zoals SBB gebieden etc is een en ander nog wel te controleren. Maar een berm (bijvoorbeeld) kan van zoveel partijen zijn. Dat gaat een approver echt niet navragen.

Maar onderaan de cache-pagina dien je twee vinkjes te plaatsen alvorens jouw cache-pagina geaccepteerd wordt. Lees die nog maar eens na.

Conclusie is dan, dat wanneer jij geen goedkeuring hebt maar wel de cache-pagina plaatst, je feitelijk valsheid in geschrifte pleegt. Het is geheel aan jezelf hoeveel waarde je daar aan hecht.

Het lijkt me plausibel dat een approver elke volgende cache van jou wat nauwkeuriger onder de loep neemt, waarbij je altijd het nadeel van de twijfel zult krijgen; immers, je hebt die approver ook voor de gek gehouden.

 

Ik leg ook caches zonder toestemming. En ik zeg dat ook gewoon tegen de approver, dat ik die toestemming niet heb. Toch komen ze er wel door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jut en Jul.

 

Wat zei Cruijf ook al weer? Elk nadeel heb zijn voordeel?

 

Ja je moet toestemming vragen voor je je cache legt. gelukkig kost dat weinig tijd. Ik heb er nu 13 gelegd en ik was nog geen dag kwijt met toestemming vragen. Een kwestie van een mooi weiland uitzoeken en bij de boer aanbellen.

 

Als je het zo doet heb je tevens een "godfather" voor je cache gevonden. Elke boer die ik om toestemming heb gevraagd was enthousiast en was tevens bereid op de cache te letten.

 

SBB is een ander verhaal. Die spelen geen "Godfather" over de cache maar helpen je wel mee een mooi plaatsje uit te zoeken.

 

Groet,

vinnie1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...