Spring naar bijdragen

Garmin Quest


Gast gpsgup

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Met de eventuele aanschaf van een Garmin Quest wil ik twee doelen dienen; geocaching en motorrijden. De eerdere berichten op dit forum heb ik al gelezen en deze pakken gunstig uit voor de Quest.

 

Heeft iemand al ervaring met het gebruik van de Quest op de motor? Hoe kan de Quest op het stuur bevestigd worden? Kunnen er (motor)routes in geupload worden en hoe werkt dat op de motor?

 

Kun je de Quest met een draagbandje aan je nek hangen?

 

GeoGup (van GeoGup & Zoefff)

Geplaatst (bewerkt)
Met de eventuele aanschaf van een Garmin Quest wil ik twee doelen dienen; geocaching en motorrijden. De eerdere berichten op dit forum heb ik al gelezen en deze pakken gunstig uit voor de Quest.

 

1. Heeft iemand al ervaring met het gebruik van de Quest op de motor? Hoe kan de Quest op het stuur bevestigd worden?

 

2. Kunnen er (motor)routes in geupload worden en hoe werkt dat op de motor?

 

3. Kun je de Quest met een draagbandje aan je nek hangen?

 

GeoGup (van GeoGup & Zoefff)

 

1. Ik ben geen motorrijder (meer) en heb hier dus geen ervaring mee. Maar misschien vind je hier wat je zoekt.

 

2. Routes kun je probleemloos up-loaden. Echter: heel veel motortochten worden aangeboden in de vorm van tracks (zie bv. www.gpstracks.nl). En daar gaat de Quest nou net wat moeizamer mee om. Niet dat het niet kan, maar het is wat omslachtiger. Je kunt hier lezen hoe.

Er zijn overigens geruchten dat Garmin dit "probleem" in een van de toekomstige firmware-releases gaat oplossen. Maar of ze dat ook gaan doen zal afgewacht moeten worden.

 

3. Er zit geen oogje aan de Quest, waaraan je een draagkoord zou kunnen bevestigen. Hiervoor kun je ongetwijfeld zelf een oplossing vinden, maar standaard zit het er dus niet op.

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)
Met de eventuele aanschaf van een Garmin Quest wil ik twee doelen dienen; geocaching en motorrijden. De eerdere berichten op dit forum heb ik al gelezen en deze pakken gunstig uit voor de Quest.

 

Heeft iemand al ervaring met het gebruik van de Quest op de motor? Hoe kan de Quest op het stuur bevestigd worden? Kunnen er (motor)routes in geupload worden en hoe werkt dat op de motor?

 

Kun je de Quest met een draagbandje aan je nek hangen?

 

GeoGup (van GeoGup & Zoefff)

 

Bedankt voor de reactie. Ik ben inmiddels bij Beversport op bezoek geweest en ben voorgelicht door Hawkeyes. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de Quest het erg goed doet in de auto en op de motor, maar weer minder geschikt is om te cachen. De Garmin GPSMAP 60C is echter geschikt voor beide toepassingen, zodat ik mijn pijlen ga richten op dat apparaat.

bewerkt door gpsgup
Geplaatst

Als Quest-cacher ben ik het oneens met de stelling dat de Quest minder geschikt is om mee te geocachen. Minder geschikt dan de 60C, dat wel. De 60C is weer minder geschikt voor op de motor... geen spraakaanwijzingen bijvoorbeeld (erg handig als je je ogen op de weg in plaats van de GPS wilt houden) en veel minder geheugen.

 

Maar het blijft je eigen keus. :blink:

 

Wil je echt goed voorgelicht worden over GPS en motor, ga dan eens kijken in Notter (www.gps.nl). Die zijn daar specialist in. :D

Geplaatst (bewerkt)
Dat ga ik vandaag maar eens doen, ik zit ook te twijfelen over Quest of 60C(S).  :D

 

Als ik nog moest kiezen, zou ik in eerste instantie ook nog steeds even twijfelen.

 

Maar achteraf heb ik zeker geen spijt van de Quest, want het werkt allemaal prachtig. Maar voor het cachen is toch beslist iets minder geschikt dan de gewone veldgps, zoals de 60C(S).

 

Dat betekent beslist niet dat de Quest ongeschikt is voor het geocachen. Want ook met de Quest kun je bij het cachen goed uit de voeten. Je kunt er alle mij bekende geocaching vraagstukjes mee oplossen, zij het soms op een andere manier en wat omslachtiger dan met de andere modellen.

 

Aan de andere kant denk ik dat de 60C(S) weer erg geschikt is voor geocachen en dat de auto-routing functie wat minder uit de verf komt.

 

Het ideale all-round apparaat is er dus ook nu nog steeds niet. Niet met de Quest, maar ook niet met de 60C(S).

 

Misschien is de combinatie een idee: De Quest voor autorouting, en je houdt je gewone gps (of bv. de nieuwe GPS60) erbij voor in het veld. Want kaartmateriaal in beide lijkt mij echt over-done. Je hebt immers je kaartmateriaal al bij je in de Quest, die je ook tijdens de cachetocht met je meedraagt.

Daarbij heeft het bij je hebben van 2 gps'en natuurlijk als voordeel dat je altijd een reserve bij je hebt voor het geval de andere het onverhoopt zou begeven.

 

Maar wil je toch kiezen voor een van de twee:

- de Quest: als de nadruk meer ligt op autorouting.

- de 60C(S): als de nadruk meer ligt op geocachen.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

De beslissing is genomen. Omdat mijn voorkeur bij wandelen ligt en minder auto- of motorrijden is het de 60CS geworden. :blink: Prima advies gekregen in Notter. De City Select is mij voorlopig afgeraden omdat binnen afzienbare tijd topo kaarten beschikbaar komen voor de 60CS. :D

Geplaatst

Quest hoe geschikt voor de motor?

Was aanvankelijk de vraag.

 

Bij een Gps toepassing moet je goed weten wat het apparaat kan en wat je er mee wilt, dat klinkt logisch maar vaak ontdekt men pas met het gebruik of het apparaat geheel aan de verwachtingen voldoet.

 

Daarom de toegevoegde waarde van de Quest :

 

- snelle processor

- auto routes over bepaalde punten

- Auto sorteren van bestemmingen voor het snel maken van efficiente routes langs diverse bestemmingen (50 van dit soort routes)

- autorouting via tussenpunten of juist het vermijden van bepaalde punten

- en na een vermoeide dag met de "One Button Home" terug naar huis.

- external speaker mogelijkheid (aan de helm?)

 

De Quest vind je ook niet zomaar tussen de andere producten.

Het gaat hier om een bedrijfsmatige toepassing voor iemand die veel bestemmingen over de weg / water op een dag bezoekt.

 

Even rommelen met de knoppen en dan moet het klaar zijn, niet eerst achter de pc routes maken en dan weer laden

 

En gezien de 115mb binnen een bepaalde straal. Nederland en Belgie samen ongeveer.

 

Dus ben je zo iemand op de motor of ander vervoermiddel dan is hij prima geschikt d.w.z. daar is hij voor bedoeld. Snel op de adres bestemming en verder geen poespas.

 

Ben je een recreatieve rijder die zijn Gps voornamelijk voor leuke weekend tripjes gebruikt

en met de motor bijvoorbeeld naar landen als Italie gaat dan is de Quest te beperkt gezien het geheugen;

Dan moet je denken aan een 276c met datacards expendable geheugen.

ook autorouting maar de gps berekent zonder tussen opties, grote knoppen en goed zicht. Rond de 70dollar duurder maar dat mag de pret niet drukken.

12volt adapter met speaker. (aan de helm aansluitbaar?) Doel geen 2 navigatiesystemen als je recreatief vaart en rijdt.

 

De 196 zw is ook geliefd op de motor maar met name in gebruik in de vlieghoek jeppesengegevens ; geen geluid, maar rij je met motor naar vliegvelden?

 

De 60 serie uitstekend geschikt voor geocaching en beperkt op de motor;

wat kleiner scherm, hoe let je op de afslagen?

Het kan wel

 

Waar ligt het accent; echt bij de motor dan kan je best kijken op motorsites en

bij motor winkels en vooral andere motorrijders. Die weten precies de voor en nadelen van hun apparaat.

 

Quest geschikt voor de motor? Ja binnen Nederland en Belgie opp niet voor geocachen, dan heb je aan een 60c(s) meer als daar het accent ligt.

Geplaatst (bewerkt)

Even een paar opmerkingen:

- de europese Quest heeft 243MB vrij geheugen, genoeg voor de hele Benelux een zuidwaarts tot net boven parijs en oostwaarts tot aan Bremen.

- vanuit Friesland door Duitsland naar Italie en heel Noord-Italie in 243MB kan prima, dus alles met detailkaarten onderweg. Zelfde geldt voor Scandinavie, Engeland, of een groot deel van Frankrijk.

- zowel 276C als Quest kunnen aangesloten worden op een motorintercom of helmset, desgewenst via Bluetooth binnenkort.

- geocachen met de Quest gaat best (dat rijmt! :thumbup:), maar de 60C is inderdaad net even beter daarin.

- de basemap van de 60C is heel erg basaal... die van de Quest of 276C is een stuk beter (maar nog steeds een basemap natuurlijk), dus die 56MB zijn sneller vol in verhouding.

bewerkt door elsinga
Geplaatst

goeie aanvulling elsinga

 

Op site staat van garmin staat 115 mb,

 

nu weet de motorrijder in ieder geval wat hij aan dit draadje heeft.

Geplaatst
De versie die met de US basemap... waar je hier niks aan hebt (aan de basemap dus).

Die Amerikaanse versie wordt dan uiteraard ook nog verkocht zonder de Europese cityselect.

Die Europese cityselect wordt hier niet los verkocht.

Het draait er op uit dat wil je een Quest kopen met de benodigde software, dat je dat dus bij een Europese dealer moet doen.

Garmin heeft de zaak goed dicht getimmerd, ach de service is goed.

Geplaatst
De beslissing is genomen. Omdat mijn voorkeur bij wandelen ligt en minder auto- of motorrijden is het de 60CS geworden. :eek:  Prima advies gekregen in Notter. De City Select is mij voorlopig afgeraden omdat binnen afzienbare tijd topo kaarten beschikbaar komen voor de 60CS.  :D

 

Ik heb net de 60C gekocht. Ik doe er geocaching mee (gaat prima), gebruik hem op de fiets (gaat ook perfect), in de auto (tadeloos) en ga hem straks op de motor gebruiken. Hiervoor gebruikte ik de Etrex Legend ook op de motor. Was een nog kleiner schermpje en geen kleur, maar ik kon er prima de route mee rijden.

 

Wat ik wel vreemd vind is dat City Select je afgeraden is. Wat was daar de reden achter? Ik vind juist dat je met de 60C je niet zonder kunt op de motor/in de auto.

 

Wat bedoel je met die topo-kaarten? Kun je daar ook mee routeren?

  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...