Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Nuh, maar dat heeft ook nog niemand gezegd, maar het zijn typsiche fouten die alleen beginnesn met een GPS maken. Je zou eerst een keer rondom kunnen lopen en als het dan blijkt dat je van de paden af moet, so be it.

Weet ik, was een geintje. Klaarblijkelijk heeft mijn weerstand om van het pad af te gaan al geleid tot enige ervaring met het omlopen.

Sterker nog, dan sla ik hem liever over. Maar bij hoeveel meter moet ik dan van het pad af? Dus niet bij 500m, maar bij 100m? Ook niet? En de cache die 30m van het pad af ligt (zie eerdere post). Mis ik daar ook een pad? Ik denk het niet.

Ik wil niet negatief doen, maar zo zul je niet veel caches vinden. De meeste liggen toch vaak wel een eindje het bos in en wel onder losgeschopt mos of in een gegraven gat. Hoe moet je anders een doos of kist verstoppen dan de grootte heeft van een broodtrommel of nog groter?

Dat realiseer ik me. En het lijkt me goed daar over te discussieren, wat ongetwijfeld de bedoeling was van degene die de topic heeft geopend. Waar je voor jezelf de grens legt is voor iedereen vast weer anders. Ik denk dat ik er inderdaad minder zal vinden omdat ik in sommige gebieden gewoon het pad niet zo ver af wil.

Men kan van beide kanten overdrijven natuurlijk. De plaatser kan overdrijven met het verstoppen en sommige zoekers kunnen ook overdrijven met het niet willen betreden van het bos. Zo broos is het bos ook weer niet.

Nee, bos kan vaak wel een paar bezoekers buiten de paden verdragen. Het probleem is natuurlijk als er een wildwissel naar de cache ontstaat.

Maar misschien heb je gelijk en overdrijf ik wel. Daar ben ik namelijk echt heel erg ontzettend goed in. :beerchug:

Of de boswachter die een paar jaar geleden enthosuiast was over de bosbrand op het hoge veluwe. Eindelijk werd er nu ruimte gecreëerd voor nieuwe beplanting en ach dat wild wat nu verbrand is? Dat komt vanzelf wel weer, wild genoeg in Nederland.

Ja, maar een bosbrand is een natuurlijk fenomeen (als het goed is). Dat vind ik toch wat anders.

Ik vraag me soms wel een af of we ons niet veel te druk maken over de natuur waar onze caches in liggen. Ik heb een paar dagen een cache van mij gecontroleerd, ik zag dat SBB in het bos aan het werk was, het leek wel een slagveld. Met de tracktor dwars door het bos heen, diepe sporen door het bos, takken die zijn geknapt. En dan vraag ik me af kan het dan kwaad dat wij een keer 100 meter afsnijden en van de paden af gaan? Ik ben van mening van niet.

Soms wel, en soms niet, denk ik. Maar vaak weet je als bezoeker niet waar je wel schade aanricht en waar niet. Soms lijkt het alsof het niet uitmaakt, maar blijkt er toch iets van enige waarde vertrapt/verstoord te worden.

En wat SBB in het bos doet is natuurlijk geen maatstaf. Zij MOETEN een bepaalde hoeveelheid hout per jaar oogsten. En dat kan je nou eenmaal niet doen zonder het bos te beschadigen. Maar als het goed is gebeurt dat alleen in produktiebos en niet in een heel kwetsbaar natuurgebied.

Geplaatst (bewerkt)
Ik vraag me soms wel een af of we ons niet veel te druk maken over de natuur waar onze caches in liggen. Ik heb  een paar dagen een cache van mij gecontroleerd, ik zag dat SBB in het bos aan het werk was, het leek wel een slagveld. Met de tracktor dwars door het bos heen, diepe sporen door het bos, takken die zijn geknapt. En dan vraag ik me af kan het dan kwaad dat wij een keer 100 meter afsnijden en van de paden af gaan? Ik ben van mening van niet.

Hier ben ik het wel ongeveer mee eens. Je moet dit natuurlijk niet in veelbezochte natuurgebieden doen waar iedereen het na gaat doen en ook niet in vogelbroedgebieden en andere gevoelige gebieden. Nu kan je niet zien wat een gevoelig gebied is, maar als je over 'konijnenpaadjes' loopt kan je ook niks omverschoppen wat anders niet al omvergeschopt zou zijn. Bovendien, waar houdt een 'echt' pad op en begint een wildpaadje?(=konijnenpaadje in huize Quaerens)

Hier een cache voor mensen die houden van rondbanjeren in de natuur zonder op de paden (die er niet zijn) te bliven: Kenny in the Dunes

Groetjes Quaerens :beerchug:

bewerkt door Quaerens
Geplaatst
Ik vraag me soms wel een af of we ons niet veel te druk maken over de natuur waar onze caches in liggen. Ik heb  een paar dagen een cache van mij gecontroleerd, ik zag dat SBB in het bos aan het werk was, het leek wel een slagveld. Met de tracktor dwars door het bos heen, diepe sporen door het bos, takken die zijn geknapt. En dan vraag ik me af kan het dan kwaad dat wij een keer 100 meter afsnijden en van de paden af gaan? Ik ben van mening van niet.

Dat gevoel heb ik er ook vaak bij hoor. Wij krijgen straf als we een paar meter van de paden afwijken. En dat is zo nu en dan. Maar, al het wild in het bos trampelt maar in het rond. Waarom worden dieren ineens voorgetrokken? Moet je eens zien wat een wild Zwijn aan kan richten, nou een dagje wild zwijn in je tuin en Kruimel kan daar een jaar voor rondstampen.

Men kan van beide kanten overdrijven natuurlijk. De plaatser kan overdrijven met het verstoppen en sommige zoekers kunnen ook overdrijven met het niet willen betreden van het bos. Zo broos is het bos ook weer niet.

Nee, bos kan vaak wel een paar bezoekers buiten de paden verdragen. Het probleem is natuurlijk als er een wildwissel naar de cache ontstaat.

Maar misschien heb je gelijk en overdrijf ik wel. Daar ben ik namelijk echt heel erg ontzettend goed in. :D

Ook wel meer dan een paar hoor. En zoveel cachers komen er nu ook weer niet naar een cache. Dat is eerder 50 in een jaar dan 100

ja, maar een bosbrand is een natuurlijk fenomeen (als het goed is). Dat vind ik toch wat anders.

Net zo'n natuurlijk fenomeen als een paar mensen die van de paden afwijken. De meeste bosbranden, ook hier in Nederland, worden al dan niet moedwillig aangestoken.

En wat de "echte"natuur betreft, de reservaten en brodgebeiden en dergelijk, dat wordt altijd zeer nauwkeurig aangegeven en is meestal volledig afgerasterd.

En... we wijken helemaal af eigenlijk. Hoezo er moeite mee hebben? De caches die geplaatst zijn, liggen toch allemaal daar met toestemming van SBB of welk grondeigenaar dan ook? Dus als je 30 meter van je pad afwijkt, dan heeft er toch op zijn minst een boswachter gezegd dat het daar verstopt mocht worden? :beerchug:

Kruimel_tr_2.gif

Voor die ene, de signature begint pas hieronder, onder de ------------

Geplaatst
Prangende vraag. Geocaching is geweldig, totdat je de echte natuur in gaat. Kortste route naar het waypoint door de bush of toch maar over het pad?

Een beetje natuurbeschermer (SBB, Natuurmonumenten etc.) kan grote moeite hebben met geochaing op plaatsen met zeldzame flora en/of fauna. Onderschat deze waarde van onze geocache-gebieden niet.

Ervaringen, meningen gevraagd!

Op het pad blijven totdat het echt niet meer wil. Tenminste als je de cache wilt vinden. Een paar meter achter het pad waar je op loopt kan ook een paadje lopen. De cache ligt er immers verstopt met goedkeuring van de grondeigenaar? Deze weet dan ook de verstopplaats. Menig boswachter wijst je een plek aan waar je jouw munitiekist of zuurkoolvat kunt verstoppen.

Kruimel_tr_2.gif

Geplaatst

Prachtig, dat er in zo'n korte tijd zoveel reacties op mijn vraag komen. :P

Maakt me duidelijk dat de geocache-familie best bewust met het onderwerp omgaat. Voldoende oog en respect voor de natuur, lijkt me. Gelukkig: dat stelt wat gerust. B)

Nog even dit:

- Als je SBB (of een andere beheerder) rigoreus door een perceel ziet banjeren en kappen is de natuurwaarde lager en zit je -inderdaad- vrijwel zeker in een "gewoon" produktiebos".

- Dat verhaal met die boswachter lijtk me vreemd. Of het is een heel slecht functionerende boswachter of het verhaal is aangedikt. Juist een boswachter weet dat het geen kermis in het bos moet worden en dat hij een voorbeeldfunctie heeft.

- Blijft opstaan dat het bij geocaching soms moeilijk is om te herkennen of je (als tochtmaker of als speurder) in een gebiedsgedeelte zit met zeldzame natuur (planten, bloemen, nesten, wissels). Ik blijf hopen dat degenen die een cache uitzetten zich goed orienteren over de aard van het gebied en dat zij de "schade-risico's" van hun route zo goed mogelijk inschatten en dat de zoekers -zoals kennelijk heel veel gebeurd- zoveel mogelijk via de paden zoeken en niet midden in de percelen zoeken.

Geen natuurcrash door de geocache!

Groeten en cache-ze!

:blush: De nachtwacht

Geplaatst

Tja, volgens mij hoort "De Mens" ook gewoon bij de natuur, en dat wordt nogal eens vergeten.

Als het niet de bedoeling is van de paden af te gaan is dat meestal toch wel aangegeven voordat je zo'n gebied ingaat, en daar hoor je je dan ook aan te houden.

Staat zo'n gebod er niet, dan kun je dus naar "hartelust" door het kreupelhout banjeren.

Het verstoren van zg. broedgebieden e.d. is naar mijn mening altijd kul.

Vaak ligt zo'n "broedgebied" onder een aanvliegroute of naast een ander druk gebied of ook nog vaak onder de rook van de industrie.

Nederland is nou eenmaal een land dat verzuipt in z'n eigen regeltjes en de encyclopedieen met toegelaten of gedoogde uitzonderingen op die regeltjes.

Gewoon zelf nadenken, en je ook verdiepen in de materie (Ga eens een weekje op survival of iets dergelijks, of laat je rondleiden door SBB in een gebied) is nog altijd het beste dat bestaat, maar wordt meestal glad vergeten.

Dus, als er geen "verboden" zijn en je hebt geen zin om te zoeken naar een makkelijker weg (soms is die er ook gewoon niet), ga dan gerust door door de natuur heen, maar respecteer deze wel. En "Met rust laten" is NOOIT hetzelfde als "RESPECTEREN".

After all, als we dat allemaal gedaan hadden, dan waren er nu helemaal geen wegen of paden, toch? :blush:

Geplaatst
- Dat verhaal met die boswachter lijtk me vreemd. Of het is een heel slecht functionerende boswachter of het verhaal is aangedikt.

Het verhaal is opgeleukt maar in grote lijnen klopt het. De schroef die hij liet zien om in de boom te plaatsen was dus wel van het type, "het komt echt niet op een centimeter aan"

Het werd echt gebracht met een: "Dat is geen schroef, DIT is een schroef. Je wilt toch ook dat het goed blijft hangen?"

En als ik de oude beuken bekijk van de cache Kindersteen van GeoDoc waar heel verliefd Gramsbergen door de eeuwen heen hun initialen en complete namen in hebben gekerfd en die daar nog steed fier recht omhoog staan, dan maakt een schroef van 20 mm of 200 mm echt niets uit.

En nogmaals, een broedgebied en ander natuurgebied kun je normaal niet eens in komen in Nederland omdat dit allemaal afgezet is of gedeeltelijk open staat gesteld. En, daar kan geen cache liggen omdat voor zulke plaatsen geen toestemming voor is verleend.

Kruimel_tr_2.gif

Geplaatst
Dat gevoel heb ik er ook vaak bij hoor. Wij krijgen straf als we een paar meter van de paden afwijken. En dat is zo nu en dan. Maar, al het wild in het bos trampelt maar in het rond. Waarom worden dieren ineens voorgetrokken?  Moet je eens zien wat een wild Zwijn aan kan richten, nou een dagje wild zwijn in je tuin en Kruimel kan daar een jaar voor rondstampen.

Hahaha, voel je je achtergesteld bij een wild zwijn? :no:

Maar zonder gekheid, die beesten hadden vroeger half Nederland om rond te banjeren tot we 90% van NL bebouwd en geasfalteerd had. En ik ben maar wat blij dat ik af en toe nog eens zwijntjes kan gaan loeren in het bos. Daar wil ik best voor op de paden blijven (er mocht eens iemand mis schieten).

Bovendien maakt een zwijn de grond los met zijn gewroet en een mens met zijn platte schoenen stampt de grond aan waarna er weinig meer op zal groeien.

Ook wel meer dan een paar hoor. En zoveel cachers komen er nu ook weer niet naar een cache. Dat is eerder 50 in een jaar dan 100

Ja, kan ik het wel mee eens zijn.

En... we wijken helemaal af eigenlijk. Hoezo er moeite mee hebben? De caches die geplaatst zijn, liggen toch allemaal daar met toestemming van SBB of welk grondeigenaar dan ook? Dus als je 30 meter van je pad afwijkt, dan heeft er toch op zijn minst een boswachter gezegd dat het daar verstopt mocht worden?  :thumbup:

Kon ik daar nou maar van op aan; dan was ik er wel gerust op. Maar ik denk dat ik nog steeds heel erg strafbaar ben als ik mij buiten de paden begeef in sommige gebieden.

Geplaatst
Tja, volgens mij hoort "De Mens" ook gewoon bij de natuur, en dat wordt nogal eens vergeten.

Nee, dat wordt niet vergeten, die plaats hebben we zelf verpest door het in rap tempo zoveel mogelijk te vernietigen. Hoewel de weegschaal misschien wel eens te ver doorschiet ten gunste van de natuur, vind ik het helemaal niet erg die natuur eens tegen onszelf in bescherming te nemen.

Als het niet de bedoeling is van de paden af te gaan is dat meestal toch wel aangegeven voordat je zo'n gebied ingaat, en daar hoor je je dan ook aan te houden.

Nou, dan valt dus 95% van de gebieden al af, want dat staat zo'n beetje standaard bij elk natuurgebied, groot of klein. Op de paden blijven, niets verstoren, geen loslopende hond en tussen zonsop- en zonsondergang.

Happy geocaching!

Staat zo'n gebod er niet, dan kun je dus naar "hartelust" door het kreupelhout banjeren.

Wordt dus een stadspark. En ook daar zal men het je niet in dank afnemen.

Het verstoren van zg. broedgebieden e.d. is naar mijn mening altijd kul.

Vaak ligt zo'n "broedgebied" onder een aanvliegroute of naast een ander druk gebied of ook nog vaak onder de rook van de industrie.

Hier maak je een grote vergissing! Aanvliegroutes en rook van industrie zijn "vaste" omgevingsfactoren waar een vogel niet van schrikt. Wel als er ineens een mens langsloopt. Dan vliegt die vogel op en dat bepaalt in dit geval soms leven en dood van de vogel in kwestie, dan wel zijn broedsel. Zelfde geldt trouwens voor herten. Als die opgeschrikt worden kunnen ze zich gemakkelijk doodlopen in een hekwerk (eigenlijk gemaakt om ons tegen te houden) of lekker de weg oversteken etc... etc...

Nederland is nou eenmaal een land dat verzuipt in z'n eigen regeltjes en de encyclopedieen met toegelaten of gedoogde uitzonderingen op die regeltjes.

Klopt, maar sommige zijn gewoon nuttig.

• 3 weeks later...
Gast janwesthuis
Geplaatst (bewerkt)

Jammer dat veel Geocachers het spreekwoord "Het zijn altijd eigen luizen die bijten" niet kennen.

Dat de beheerder van het gebied deze cache verwijderde was geen wonder.

Leuk als je vogels wilt kijken vanuit een hut en vlak daarvoor hebben geocachers de hut aan de voorzijde bezocht, weg vogels. Zelfs nu met een virtuele cache gaat het mis. Vanuit het noorden kan je alleen bij de hut komen door het rustgebied voor vogels te betreden. Is dat nu echt nodig. Je zult als je lang plezier van je hobby wilt hebben ook met anderen rekening moeten houden.

Geweldig 176 found, maar hoe vaak heeft dit tot verstoring van de natuur geleid.

Gebruik je hersens anders is er weer een cache minder.

Jan

betreft:

't kiekgat op Goeree Overflakkee

by fvm4 [profile]

N 51° 49.254 E 004° 01.589

November 27, 2004 by Team-Omega-25 (176 found)

(#140)

Tijd: 12:10

Als je de cache benaderd vanuit het noorden heb je zeker laarsen nodig! Je moet dan namelijk een aantal stukken door het water waden. Pas wel op want de bodem is niet overal gelijk. Een mooie omgeving waar je, zoals bij veel cachelocaties, anders niet zo snel zal komen.

NINU

Fvm4, bedankt voor deze cache! Het aantal vogels is per mail naar je verzonden.

Groeten,

bewerkt door janwesthuis
Geplaatst (bewerkt)

Hey,

Ik heb ondertussen wat caches gelopen en ook gelegd, dus ik kan van twee kanten dit onderwerp benaderen.

Als ik loop heb ik altijd de neiging om mijn pijltje achterna te lopen. De meeste Geocachers hebben dat denk ik. Dus zolang er een pad evenwijdig loopt aan mijn pijl heb ik geen behoefte om van het pad af te wijken. houdt dit pad echter op, dan.....

Dus als legger van de cache let er ik expliciet op dat aan het einde van het pad geen stukje pijl overblijft.

Tot nu toe werkt deze aanpak, want ik heb nog geen klachten gehoord en ik spreek toch geregeld mensen in de buurt en controleer de bossen langs de route en bij de cache op sporen van vernieling.

Ik denk dus dat wanneer een loper dwars het bos doorsteekt dat in 9 van de 10 gevallen de legger van de cache dit had kunnen voorkomen.

Misschien iets om in het handboek der dummy's op te nemen?!?!

groet,

Vinnie1

bewerkt door Vinnie1
Geplaatst

@janwesthuis:

Jammer dat veel Geocachers het spreekwoord "Het zijn altijd eigen luizen die bijten" niet kennen.
Hoe heb je dat geconstateerd? Is het iets voor geocachers of zijn er buiten geocachers om ook nog mensen die deze spreuk niet kennen?

Ik kom het eigenlijk ook niet tegen in een Nederlands spreekwoorden en gezegden boek. Is het misschien iets uit België?

We kennen wel:

Als een Luis op een teerton

Beter een Luis in de pot dan helemaal geen vlees

Hij heeft nog geen Luis om dood te drukken

Hij is de Luis in de pels

Iemand een Luis in de pels zetten

Leven als een Luis op een zeer hoofd

Zitten alsof men een Luis in zijn oor heeft

Zoek geen Luis in een schoon hemd

Een Luizenbos hebben

Een Luizenleven leiden

Hij heeft een Luizenbaan

Hongerige Luizen bijten scherp

Uit de Luizen zijn

Zijn eigen Luizen bijten hem

Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen maar Luizen als Kamelen

Yn Toppenhuzen der fange se luzen en yn Twellegea, der knypt men ze dea

Wat denk je? Zou een boek waar alleen maar bovenstaande in staat over luizen dan geschreven zijn door een geocacher?

Dat de beheerder van het gebied deze cache verwijderde was geen wonder.

Je doelt dus op onderstaande cache GC4514

Welnu, deze is helemaal niet door de beheerder van dit gebied verwijderd. De cache is gewoon te vinden en staat normaal online. Heb je andere informatie?

Ik heb niet begrepen dat forumlid Nachtwacht bovenstaande cache in gedachten had toen deze dit draadje startte en zich het volgende afvroeg:

Prangende vraag. Geocaching is geweldig, totdat je de echte natuur in gaat. Kortste route naar het waypoint door de bush of toch maar over het pad?

Een beetje natuurbeschermer (SBB, Natuurmonumenten etc.) kan grote moeite hebben met geochaing op plaatsen met zeldzame flora en/of fauna. Onderschat deze waarde van onze geocache-gebieden niet.

Ervaringen, meningen gevraagd!

Mijn antwoord was dus dat dit een typische beginnervraag is. Blindelings het pijltje volgen is wat vele mensen doen die voor het eerst een GPS gebruiken. Dit hoeven geen geocachers te zijn.

Geweldig 176 found, maar hoe vaak heeft dit tot verstoring van de natuur geleid.
Och dat is niet zo veel. Waarom nu zo schamper reageren op een normale cacher die een normale cache normaal heeft gevonden en een normale log op de site heeft geplaatst. Een normale cache die normaal door de approver is goedgekeurd volgens de regels van geocaching.com die jammer genoeg overdreven strenger zijn dan de regels in Nederland.

Gebruik je hersens anders is er weer een cache minder.
Klinkt ietwat vijandig. Vanwaar deze houding?

Één cache minder? One down 1546 to go.

betreft:

by fvm4 [profile]

Precies cache GC4514 van fvm4, gevonden door Team Omega. De cache is geplaatst op 24 maart 2002 en ligt er dus bijna 3 jaar en is in totaal 76 keer bezocht. Dat is nog geen 30 x per jaar.

De cache is 2 januari nog 3 x bezocht en zal dus statistisch gezien de eerst 6 a 7 weken geen mens meer op bezoek krijgen. Van die 6 weken zijn er nu 3 om.

Ik begrijp niet waarom je nu deze cache tevoorschijn haalt in dit draadje. Waarom specifiek Team Omega als vinder? Nadat Team Omega deze cache op 27 november heeft gevonden is de cache nog 4x gelogd waarvan de laatste ruim 250 caches heeft gevonden. Waarom dan specifiek Team Omega eruit halen?

Waarom specifiek een cache als deze van fvm4?

De vraag van de starter van dit draadje was of men nu het pijltje volgt of een pad blijft zoeken. Als je het pad blijft volgen loop je de kans dat je veel kilometers maakt, als je het pijltje volgt loop je de kans dat je iets vertrapt wat je ecologisch niet kunt verantwoorden.

Ik ga er vanuit dat de gemiddelde geocacher zich aan de regels van de grondeigenaar houdt. Een enkeling daar gelaten.

De caches die geplaatst zijn in Nederland zijn allemaal door de approver goedgekeurd. Je zult op een cachepagina dan ook bijna altijd kunnen lezen dat men verzocht wordt op de paden te blijven.

En de regel is dat als de grondeigenaar geen toestemming heeft gegeven, wordt de cache niet goedgekeurd en zal het niet door geocaching.com op hun database geplaatst worden.

Deze regel heeft al vele cachers gefrustreerd, onder andere ondergetekende. Waarom die frustratie? Omdat in het ene gebied een boswachter je toestemming geeft om een cache te plaatsen en adviseert om bepaalde waypoints met een spijker in een boom te rammen. Een spijker om een olifant aan op te hangen was het voorbeeld dat de boswachter liet zien. Dit verhaal aan de ene kant en aan de andere kant een boswachter die vanuit zijn luie stoel alleen maar NEEE roept, wat je ook voorstel of wat je ook laat zien, tot aan een boswachter die eerst geld wil zien.

De meeste geocachers zijn meer met de natuur begaan dan menig toevallige boswandelaar. Er zullen meer niet cachende wandelaars in het bos en in andere gebieden ronddolen dan die met een GPSr in de hand. Menig Geocacher zal beter uitkijken dan menig vogelaar die alleen maar oog voor een groengevlekte tjiftjaf heeft, maar niet oplet waar hij zijn maat 47 neerzet. Leer me die gasten kennen.

Misschien reageer ik ietwat als een gebeten hond,maar ik begrijp niet helemaal jouw bijdrage. Je bent koud 5 minuten lid van het forum en je gaat in mijn ogen gelijk onvriendelijk rondhakken.

Misschien dat je daarom wel de door jou aangehaalde spreekwoord zo goed kent.

--------------------------------------------------------------------------------------

@Vinnie1:

Hey,

Ik heb ondertussen wat caches gelopen en ook gelegd, dus ik kan van twee kanten dit onderwerp benaderen.

Als ik loop heb ik altijd de neiging om mijn pijltje achterna te lopen. De meeste Geocachers hebben dat denk ik. Dus zolang er een pad evenwijdig loopt aan mijn pijl heb ik geen behoefte om van het pad af te wijken. houdt dit pad echter op, dan.....

Dan geldt voor jou dat je nog niet genoeg ervaring hebt. Wil je een cache vinden en het pad houdt op dan is er helemaal geen sprake van een dan....... Dan is er sprake van wat wil Vinnie1 zelf. Of net zo ver omlopen totdat je wel via het juiste pad bij de cache komt of Vinnie1 besluit om wel dwars over te steken. Dat is niet de verantwoording van degene die de cache heeft geplaatst, dat valt onder de verantwoordelijkheid van Vinnie1.

Jij beslist namelijk zelf of je een bepaalde cache wel gaat lopen of niet. Wij zijn ook wel eens halverwege gestopt omdat we het zelf niet helemaal verantwoord vonden.

Een beetje ervaren geocacher loopt niet blindelings zijn pijltje achterna. Misschien beter een kaart van de omgeving erbij mee nemen?

Veel cachers lopen met een GPS en met een topgrafische kaart en zien waar wel of geen bospad ligt.

Dus als legger van de cache let er ik expliciet op dat aan het einde van het pad geen stukje pijl overblijft.
Dat gaat alleen op als de grondeigenaar toch ook met die plek eens is? Ik ken iemand die een gaaf plekje aan het eind van een pad als verstopplaats had uitgezocht. De grondeigenaar [lees boswachter) dacht er anders over en adviseerde een eind het bos in te gaan en het onder een omgevallen boom neer te leggen. Volgens de boswachter werd de cache daar op die plek ook alleen maar gevonden door cachers en niet door een toevallige passant.
Ik denk dus dat wanneer een loper dwars het bos doorsteekt dat in 9 van de 10 gevallen de legger van de cache dit had kunnen voorkomen.

Hoe dan? Met een jachtgeweer klaar staan? Misschien is het wel de bedoeling van de plaatser om jou in het ootje te nemen. Jou te laten denken dat je maar een paar meter door het bos hoeft terwijl er geen pad is en je dus misschien wel 5 of 10 kilometer moet lopen.

Nee, de plaatser heeft zijn cache gelegd. Als de cache online staat is het goedgekeurd. De grondeigenaar is dan toch ter plaatste geweest en weet dan toch de eventuele gevaren voor de omgeving?

De cacher, de zoeker, die is verantwoordelijk of hij de cache gaat lopen en hoe hij dit gaat doen. Als hij van het pad afgaat, is dat zijn verantwoordelijkheid en niet de verantwoordelijkheid van de plaatser.

GRTZ

KruimelZOD.jpg

Geplaatst (bewerkt)
...

betreft:

by fvm4 [profile]

(#140)

Tijd: 12:10

Als je de cache benaderd vanuit het noorden heb je zeker laarsen nodig! Je moet dan namelijk een aantal stukken door het water waden. Pas wel op want de bodem is niet overal gelijk. Een mooie omgeving waar je, zoals bij veel cachelocaties, anders niet zo snel zal komen.

NINU

Fvm4, bedankt voor deze cache! Het aantal vogels is per mail naar je verzonden.

Groeten,

Twee opmerkingen over deze cache, maar eerst mijn log.

't kiekgat by fvm4

July 22 2003 by williii

fvm4 schrijft: -AUB niet via het kwetsbare gebied, er ligt een wandelpad van +- 400 meter.- Maar waar? Ik zal het je vertellen: parkeer je auto op N51 49.146 E004 01.925 en je bent er vlakbij. Ik heb vele km voor niks gereden om het te vinden en dat is nergens goed voor.

Het wandelingetje naar het kiekgat is overigens wel aardig en dus de moeite waard. Hopelijk mag er weer een echte cache verstopt worden t.z.t.

Opmerking 1.

Ik stond eerst aan de noordkant te zoeken bij een hek, maar toen stond er een duidelijk bord dat je daar niet langs mag.

kiekgat.jpg

opmerking 2.

Zo nu en dan lees ik in de logs dat men via de vermelde coords in mijn log het juiste paadje heeft gevonden.

bewerkt door Williii Carrotte
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...