Spring naar bijdragen

Geocachen met een Palm/PPC; Kan dat?


Gast Medah

Aanbevolen berichten

Hoi geocachers,

 

Ik heb al een tijdje een palm zire 72 met MapSonic, en een bluetooth Rikaline 6030 GPS.

Het leek mij interesant om uit te zoeken hoe ik kan geocachen met dit ding. Ik lees net een week over geocachen en deze forum staat vol met informatie. Helaas, dit is een totale information overload! ;)

Ik heb Cetus GPS gedownload en geinstaleerd, echter weet ik niet of de coordinaten die ik via geocache krijg meteen kan invoeren in mapsonic en cetus gps?

 

Mijn vraag is dan ook, is het mogenlijk om met deze hardware te beginnen met geocachen? (wil natuurlijk eerst weten of ik het leuk vind voordat ik andere dingen ga kopen).

Kan MapSonic deze coordinaten lezen? (voor auto navigatie, om in de buurt te komen en mn auto te parkeren), en kan ik dan met Cetus GPS gaan lopen en de weg vinden? Moet ik een kompas ernaast houden? (Cetus heb immers geen kaarten).

 

Oja, en wat is een Waypoint, en wat kan ik ermee? :yes:

 

Sorry voor de vele vragen, het lijkt me een enorm leuke sport, maar alle begin is moeilijk.

 

Bij Voorbaat Dank

Medah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Alvast een beginnetje voor de waypoints:

 

<<Linkje>>

 

 

Dank je Zero Cool ;)

 

Ik heb ook wat info opgezocht over mapsonic en mn rikaline gps, beide schijnen WGS84 te gebruiken. Ik neem aan dat dat goed is, zover ik heb gelezen. Ik vraag me af of je niet gewoon de cache gelijk met mapsonic kan opspeuren, lijkt me handiger dan met een compas te gaan lopen met je pda ernaast. Maargoed, we zijn al wat wijzer! :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

;) Ik heb geen ervaring met een palm. Vandaar m'n berichtje beginnent met de waypoints ;)

 

Maar wacht maar af.. er komt zo info... phew.. dat wordt lezen joh  :yes:

 

Kom op zeg! Een hacker die 1507 computers kan laten crashen moet toch wel palmos kennen? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Palm is voor mij alweer een tijdje geleden en het is Geocachen wat mij heeft overgehaald om een PPC en een Garmin aan te schafffen. De PPC voor Ozi i.c.m. de bekende kaarten en de Garmin omdat deze toch iets beter tegen buitenomstandigheden kan. Maar goed, ook ik ben begonnen met een Tungsten i.c.m. BT muis. Dus... met Cetus is het heel goed mogelijk om in combinatie met de Ricaline en de Palm te geocachen. De Waypoints zijn zo zonder meer in Cetus in te voeren. Hierna een Goto en je bent begonnen met deze fantastische sport. :yes:

 

Mocht het je bevallen dan raad ik je toch aan om in ieder geval een HandGPS aan te schaffen, een PPC is ook héél handig i.c.m. Ozi maar ja dat moet te cobineren zijn met werk e.d.

 

 

lteunis

http://lteunis.geocacher.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Palm is voor mij alweer een tijdje geleden en het is Geocachen wat mij heeft overgehaald om een PPC en een Garmin aan te schafffen. De PPC voor Ozi i.c.m. de bekende kaarten en de Garmin omdat deze toch iets beter tegen buitenomstandigheden kan. Maar goed, ook ik ben begonnen met een Tungsten i.c.m. BT muis. Dus... met Cetus is het heel goed mogelijk om in combinatie met de Ricaline en de Palm te geocachen. De Waypoints zijn zo zonder meer in Cetus in te voeren. Hierna een Goto en je bent begonnen met deze fantastische sport.  :yes:

 

Mocht het je bevallen dan raad ik je toch aan om in ieder geval een HandGPS aan te schaffen, een PPC is ook héél handig i.c.m. Ozi maar ja dat moet te cobineren zijn met werk e.d.

 

 

lteunis

http://lteunis.geocacher.nl

 

Ik ben vel tegen het gebruik van microsoft software, dus ik doe nog liever moeilijk met een palm ;)

Maar aangezien je ook gebruik heb gemaakt van een palm/ppc, wat is nou handiger, mapsonic, en dan te navigeren met de kaart? of met Cetus en een compas? (laatstgenoemde geeft natuurlijk wel meer het speurdersgevoel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Werk zelf ook met een PALM T|T in combinatie met cetus GPS en digimap.

In digimap zet ik de routes/tracks van cache naar cache (met Touratech QV)

 

In de buurt van de cache ga ik verder met Cetus gps.

Een compas werkt weer net wat nauwkeuriger dan een routeplanner.

Cetus GPS voer ik rechtstreeks de coordinaten in (gaat gemakelijk bij de palm m.b.t. de grafity gedeelte).

 

En op jacht dan maar.

 

Voor vocht, regen en spatwater gebruik ik de heldere hoes van de fiets/stuur tas.

 

Mapsonic kan je ook coordinaten invoeren zoals bij digimap.

Ook hier kan je volgens mij beter de route uitstippelen naar de cache en verder met cetusGPS. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben vel tegen het gebruik van microsoft software, dus ik doe nog liever moeilijk met een palm :thumbup:

Maar aangezien je ook gebruik heb gemaakt van een palm/ppc, wat is nou handiger, mapsonic, en dan te navigeren met de kaart? of met Cetus en een compas? (laatstgenoemde geeft natuurlijk wel meer het speurdersgevoel)

 

HEAR HEAR!! :yes:

 

Ik maak op mijn Tungsten 3 gebruik van CacheMate en CacheNav (www.smittyware.com - $8), CetusGPS en cotoGPS. De laatste twee eigenlijk voor de lol.

De combi CacheMate en CacheNav in naar mijn idee ideaal. Je zorgt voor een .LOC of een GPX (premium)-bestand en haalt deze door een bijgeleverd conversie progje heen. KLAAR! De volledige beschrijving, incl zelf te bepalen aantal laatste logs altijd bij je.

Cache uitgekozen? Stuur dan de info met 1 knop naar CacheNav en je kunt onderweg

Wil je meer weten stuur me dan even een PM, maar met CacheMate ben je mooi op weg, denk ik...

bewerkt door chamsin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben vel tegen het gebruik van microsoft software, dus ik doe nog liever moeilijk met een palm B)

Maar aangezien je ook gebruik heb gemaakt van een palm/ppc,

Hmmm dat fel tegen het gebruik van Microsoft software en waarschijnlijk dan ook fel tegen hardware dat alleen maar met Microsoft werkt, zal wel meevallen.

Je bent in ieder geval niet zo fel tegen dat je de afkorting ppc gebruikt voor je PALM.

 

Een beetje PDA gebruiker weet dat een PPC een PDA met een OS van MicroSoft..

Een Palm is "gewoon" een PDA.

 

Een PPC is wel een PDA maar een PDA hoeft geen PPC te zijn :yes:

 

Het lijkt miereander woord voor voortplanten maar als je zo FEL tegen Microsoft bent, had je die blunder niet gemaakt :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PPC staat ook regelmatig voor Power PC, een Macintosh-variant, die zeer gewild is in de linux-community.

Maar hier te zwaar op ingaan wordt off-topic.

 

Maar zoals bij alle Microsoft-dingen wordt er lustig op los geprogrammeerd, en daarom heb je voor de PocketPC een behoorlijke keuze uit geocaching-relateerde software, en dat is wel zo fijn.

 

Bij de Palm is deze keuze ietwat beperkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...