Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Je hebt op beide sites een login verkregen waarmee je je confirmeert aan de opgelegde regels.

conformeert is het.

Ik conformeer me

jij conformeert je

wij hebben ons geconformeerd

Geplaatst
Je hebt op beide sites een login verkregen waarmee je je confirmeert aan de opgelegde regels.

conformeert is het.

Ik conformeer me

jij conformeert je

wij hebben ons geconformeerd

Je hebt gelijk. Het zijn ook zulke moeilijke woorden. Ik heb het bericht veranderd.

Dank voor je bijdrage!

Geplaatst (bewerkt)
Het draadje gaat volgens mij aardig over van de goedkeuring door SBB naar de vrijheid van meningsuiting.

Uitleg over auteursrechten en internet

De in de EU-grondwet geregelde vrijheid van informatie eigenlijk. Dit in relatie tot de vrijheid van Geocaching.com coords te publiceren van caches op terreinen van Europese natuurbeheerders. Even in de herhaling: onze stelling is dat beheerders Geocaching.com niet kunnen verhinderen coords te publiceren. Dit zou inhouden dat Geocaching.com zich er geen zorgen over hoeft te maken of er al dan niet toestemming voor een cache is verleend. Geocaching.nl hoeft dat al helemaal niet, want het is .com die de coords bekendmaakt.

bewerkt door gr2
Geplaatst (bewerkt)
Plus dat geocaching.com in de VS staat en is geregistreerd. Dan gelden de daar geldende wetten en regels.

In Europa heeft geocaching.com alleen te maken met Europese wetgeving. Voor de opstelling van geocaching.com ten opzichte van Amerikaanse natuurbeheerders heeft het Cairnteam geen aanbevelingen.

bewerkt door gr2
Geplaatst

Ik zal het informeren, maar het overnemen van bijv. coords van een user naar een andere pagina heeft misschien niets met .com of .nl te maken, maar met de persoonlijke cache.

Overnemen van layout van een pagina, teksten, coords etc.

Ik zal informeren bij een uitgever welke zowelk op papier uitgeeft dan wel materiaal online zet. Het is bekend dat bij hen een chronische controle is over schending van de auteursrechten. Dit betreft niet alleen de EU.

Geplaatst
Ik zal het informeren, maar het overnemen van bijv. coords van een user naar een andere pagina heeft misschien niets met .com of .nl te maken, maar met de persoonlijke cache.

Overnemen van layout van een pagina, teksten, coords etc.

Ik zal informeren bij een uitgever welke zowelk op papier uitgeeft dan wel materiaal online zet. Het is bekend dat bij hen een chronische controle is over schending van de auteursrechten. Dit betreft niet alleen de EU.

In potentie zeker een interessante materie. Maar vooralsnog zie ik niet in welk verband deze kwestie heeft met mogelijke juridische risico's die websites lopen als zij coords publiceren van caches die zonder toestemming zijn geplaatst. Wellicht is dit verband er ook niet en neemt de discussie nu een zijsprong, waarmee ik vrede kan hebben. Het kan ook zijn dat ik het linkje mis.

Geplaatst (bewerkt)
De websites zijn uiteraard gerechtigd net zoveel censuur te plegen en beknottende regelgeving te produceren als ze willen.

Dat is dan toch ook in strijd met de grondwet ?

Nee, jij mag op je website binnen de grenzen van de wet zeggen wat je wilt. Maar als ik op jouw website uitingen wil doen, ben ik natuurlijk gebonden aan de grenzen die jij stelt. De grondwet bepaalt alleen dat de overheid zich er niet mee mag bemoeien.

Wat ik heb willen betogen is dat Geocaching.com volgens de Europese grondwet onbelemmerd informatie mag geven over de positie van geocaches. Terreinbeheerders kunnen dat recht niet inperken. Zo zou jij op je site mogen publiceren dat iemand een kabouter in mijn tuin heeft neergezet. Ik kan dat niet verbieden.

Dit houdt mijns inziens in dat het voor websites in juridisch opzicht geen punt van zorg hoeft te zijn of cacheplaatsers toestemming hebben van de terreineigenaar. Ook van caches die zonder toestemming zijn geplaatst, kunnen de coords vrijelijk worden gepubliceerd.

De caches zonder toestemming geplaatst zijn ook onderhevig aan de wet op auteursrecht. Iedere pietje puk site is daaraan onderhevig en heeft niets te maken met vrijheids van meningsuiting. Het gaat mij niet om wel of geen toestemming. Het gaat over het vrijelijk publiceren. Dat kan op internet dus niet altijd. Plaats ik een cache zonder toestemming. Eigen site. Moet iemand die mijn coords of plaatjes wil plaatsen op mijn site toestemming hebben, mits ik aan kan tonen dat ik de eigenaar ben. I.v.m geplaatste caches zijn het mijn coords.

Dit is geen waarheid maar probeer mee te denken door te sputteren ;)

Tevens is het niet mijn start geweest naar deze uitloop.

bewerkt door skansen
Geplaatst

Volgens mij is hier sprake van een verwarring?

Het gaat niet om toestemming van de cacheplaatser voor publicatie van een cache -want die toestemming zal er altijd zijn als iemand een cache aanmeldt bij gc.com- maar om het feit dat er coordinaten gepubliceerd mogen worden van een kistje, dat ergens buiten de toestemming om van de grondbeheerders is geplaatst.

Gr.M.

Geplaatst (bewerkt)

Een toestemming van SBB vooraf zie ik alleen gewenst in het kader van de duurzaamheid van een cache, niet in het kader van wettelijke uitspattingen. Nog afgezien van het feit dat het publiceren van coordinaten legaal kan zijn, moet het niet zo zijn dat SBB direct je caches gaat opruimen, omdat ze 'de manier waarop' niet zien zitten. Dreigementen als 'het verbieden van geocaching' en het 'opruimen van caches' zijn al geuit. Nu is dat soort gepruttel niet iets waar ik erg van onder de indruk raak, want buiten het SBB-gebied zijn mogelijkheden te over om de fysieke cache te plaatsen, wandelen kan men niet verbieden en ze moeten ook nog eens verantwoorden waarom het de moeite waard is om heden ten dage ambtenaren een ingewikkelde multicache op te laten sporen. Hoewel een boswachter er waarschijnlijk een 4WD-in van maakt. Er zijn immers ook andere -meer voor de hand liggende- wegen om het probleem aan te pakken, zoals het uitdelen van wat waarschuwingen of een paar bekeuringen.

De dreigementen zijn toch ook behoorlijk in strijd met de twee SBB-links die ik een stukje hierboven heb geplaatst, als ze die uitingen tenminste zelf ook serieus nemen. Een goedmakertje kan ik dus wel zien zitten, naar hun toe gecompenseerd met 'goed gedrag' van onze kant. Iedereen blij, zou je toch zeggen? En waarom dan een formulier? Dan hebben zij alle gegevens die ze nodig hebben, ze krijgen geen gezeur van cacheleggers die haast hebben en elke week aan de bel hangen, kunnen reageren wanneer het hun uitkomt (heel snel of nu even niet), en dat terwijl de cachelegger ook gewoon door kan gaan. Binnen een acceptabel kader dat we eventueel met elkaar willen afspreken. Zo kun je toch nog verrassende caches maken onder het wederzijdse vertrouwen dat het geen rotzooitje wordt.

Grtz,

M.

bewerkt door mgr
Geplaatst
om het feit dat er coordinaten gepubliceerd mogen worden van een kistje, dat ergens buiten de toestemming om van de grondbeheerders is geplaatst.

Gr.M.

Yep, mijn betogen draaien om deze kern.

Geplaatst (bewerkt)
Moet iemand die mijn coords of plaatjes wil plaatsen op mijn site toestemming hebben, mits ik aan kan tonen dat ik de eigenaar ben. I.v.m geplaatste caches zijn het mijn coords.

Past in mijn denkrichting.

Maar nu dus de vraag of (voorbeeldje) SBB mij veroordeeld kan krijgen als ik op mijn site coords publiceer van een cache van een derde waarvoor geen toesstemming is gevraagd.

bewerkt door gr2
Geplaatst
Volgens mij is hier sprake van een verwarring?

Het gaat niet om toestemming  van de cacheplaatser voor publicatie van een cache -want die toestemming zal er altijd zijn als iemand een cache aanmeldt bij gc.com- maar om het feit dat er coordinaten gepubliceerd mogen worden van een kistje, dat ergens buiten de toestemming om van de grondbeheerders is geplaatst.

Gr.M.

Ja dat was de verdwaling van SBB toestemming naar site inhoud. Publicatie

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...