Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Er zijn altijd verhalen in omloop over 'mijn GPSr is beter dan de jouwe', mijn antenne is gevoeliger', en vooral: 'mijn GPSr heeft een betere nauwkeurigheid'.

Ik zou zeggen: laten we eens een praktijktest uitvoeren.

Je kan ervan uitgaan dat de RD-posities van onze 'bouten in steen', 'bouten in wegdek', 'bouten in kop van ' en zo op de meter kloppen. En heel vaak heeft ter plekke je GPSr een redelijk zicht op de satelieten.

Dus wat let je om je GPSr neer te leggen of op te stellen en eens te zien wat voor positie je meet? Hoeveel zit je mis?

Het lijkt mij een prachtig praktijkonderzoek dat nog nooit is gehouden: vele mensen met veel ontvangertypen op vele precies bekende punten.

Wie doet mee??

Geplaatst

Hé collega,

DAT is een zeer leuk idee..........en nog even doorgedacht. Maak er een soort event/cache van.

Jij bepaalt de datum en de tijd (+tijdsduur voor nauwkeurigheid)........wij melden ons aan op welke RDsteen we op dat moment onze GPS neerleggen met de antenne/helix op het kruis. Daarna heb een hele bups in één keer en op hetzelfde moment (i.v.m. de op dat moment ontvangbare satellieten). Tenminste ik neem aan dat we daar de individuele cacher op kunnen vertrouwen.

Je meldt je terug met soort/type GPS, RDsteen en de gemeten waarden naast de door Kadaster ingemeten waarden.

Gegroet Professor X

Geplaatst

Amici,

Wat een voortreffelijk idee. Eindelijk een objectief onderzoek.

Het spreekt voor zich dat de groep Micky en Ricky zal deelnemen.

Micky

• 2 weeks later...
Geplaatst
Het lijkt mij een prachtig praktijkonderzoek dat nog nooit is gehouden: vele mensen met veel ontvangertypen op vele precies bekende punten
Geweldig idee, volgende rd punt zal ik het ook even uitvoeren. B)
  • 3 weeks later...
Geplaatst

Ondertussen heb ik al flink wat RD plaatsen bezocht en bij een aantal ook de GPS op de plaats van de RD steen gelegd.

Bij punt 459512 De brug over de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch langs de A2 heb ik mijn Garmin Geko 201 GPS op de foto gezet.

Positie op het GPS scherm was 152322 410644 en de locatie volgens opgave van RD is 152322 410641.

Dit zou dus een afwijking zijn van 3m.

In het schermpje geeft de GPS een afwijking op van 2.66meter, dit zou dus kunnen kloppen.

De GPS ontvangst gaf een afwijkingsindicatie van 5 meter, al met al niet slecht lijkt me zo.

Bij punt 450312 Steen R.D. Slabroek ten noorden van Uden was het aangegeven coordinaat 170716 en 411386. Het opgegeven coordinaat is 170716 en 411384.

Hierbij gaf de GPS een afwijking op van 1.21meter zuidelijk.

Bij 450335 Steen R.D. Langstraat Venhorst kwam ik uit op het coordinaat op de GPS van 178841 en 400425 en het opgegeven coordinaat 178841 en 400424, maar hierbij lag de GPS net naast de bronzen meetbout. Afwijking volgens het GPS scherm 0.38 meter. Helaas heb ik bij de twee laatste geen foto's genomen van de ontvangst en de afwijking, :beerchug: maar e.e.a. lijkt me voor dit type GPS heel aardig te kloppen.

Tijdens het cachen met deze GPS meestal ook goede resultaten, het mag dan wel een instap model GPS zijn zonder veel extra's, maar tot nu toe hebben Ingeborg en ik er al veel plezier van gehad. :thumbup:

Groeten Jan-Willem & Ingeborg PA3FUS & Ciara.

Geplaatst

Grappig,

Elke keer zit de x-coordinaat exact op de opgave maar zit de Y er een beetje langs. Is jou dat ook op gevallen PA3FUS (Jan willem)?

Verder een mooie nauwkeurigheid hoor. Met mijn Vista heb ik nog niet bekeken hoe die uit de bus komt, maar ga dat zeker nog een keer doen.

Geplaatst
Grappig,

Elke keer zit de x-coordinaat exact op de opgave maar zit de Y er een beetje langs. Is jou dat ook op gevallen PA3FUS (Jan willem)?

Verder een mooie nauwkeurigheid hoor. Met mijn Vista heb ik nog niet bekeken hoe die uit de bus komt, maar ga dat zeker nog een keer doen.

@mr.Bean, ja is me inderdaad al opgevallen.

Ik zit er haast al aan te denken om een correctie in te voeren.

In de handleiding heb ik hier volgens mij wat over gelezen,

en zo bij de RD stenen heb je inderdaad punten om dit te testen.

Gezien de onderlinge afstand tussen de stenen welke ik tot nu toe bezocht heb en de aanwijzing/afwijking van de GPS op de verschillende momenten zit er wel steeds een zelfde factor in.

Ik zal me er eens in verdiepen en nog eens wat RD stenen bezoeken.

Kijken wat dat oplevert.

Groeten Jan-Willem.

• 2 months later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst

Vandaag een RD steen ingemeten.........20 meter afwijking ;) . Dat is wel erg veel nietwaar? RD steen Groote Zand.

De waarde van Kadaster en de ingemeten waarde in Mapsource ingevoerd en je krijgt 20 meter zuidwestelijker. Normaal gesproken is deze SILVA erg nauwkeurig in zowel WGS84 als Dutch grid. Maar zo'n steen zie je niet over het hoofd B) en geocachen is nog altijd gelukt :dribble: . Nog maar eens proberen bij een ander steentje.

Geplaatst (bewerkt)
Vandaag een RD steen ingemeten.........20 meter afwijking ;) . Dat is wel erg veel nietwaar? RD steen Groote Zand.
Dan moest je nog wel een lekker stuk door het veld lopen.

Die steen staat net boven op de heuvelrand.

De waarde van Kadaster en de ingemeten waarde in Mapsource ingevoerd en je krijgt 20 meter zuidwestelijker. Normaal gesproken is deze SILVA erg nauwkeurig in zowel WGS84 als Dutch grid. Maar zo'n steen zie je niet over het hoofd B) en geocachen is nog altijd gelukt :dribble: . Nog maar eens proberen bij een ander steentje.

Probeer die steen aan de Asserwijk maar eens of die in Donderen.

Of dat meetpunt aan de Anemoonflat, volgens de gps moet hij aan de achterkant zitten, maar het het meetpunt zit echt aan de voorzijde.

bewerkt door JandeBeHanger
Geplaatst

Ik had laatst een afwijking van 1,20m tot 60cm. :dribble: Het wisselde tussen die 2 waarden.

Nu heb ik er geen foto van en dat doe ik morgen dan misschien maar!

Het was meetpunt 329356. Ligt aan de rand van de bilt op de oude bunnikse weg.

Was mijn eerste ding wat ik opzocht met mijn GPS. Is trouwens een Legend.

Misschien dat ik morgen als ff een foto maak en misschien op meer plekken. Even kijken hoe het weer is B)

Geplaatst
JandeBeHanger Geplaatst op Gisteren, 23:22

Dan moest je nog wel een lekker stuk door het veld lopen.

Die steen staat net boven op de heuvelrand.

Ja, maar dat was geen straf op dat post glaciale heideveld. Hele fraaie omgeving. Kan jij daar niet eens voorzichtig een kistje verstoppen :dribble: ; ligt toch redelijk in de buurt? Met Drents Landschap is best te overleggen; gewoon vragen naar de heer Van de Bilt, rentmeester.

Probeer die steen aan de Asserwijk maar eens of die in Donderen.

Of dat meetpunt aan de Anemoonflat, volgens de gps moet hij aan de achterkant zitten, maar het het meetpunt zit echt aan de voorzijde.

Zal SILVA eens op verschillende RD stenen leggen en het resultaat vastleggen.

Geplaatst
Ik had laatst een afwijking van 1,20m tot 60cm. :dribble:  Het wisselde tussen die 2 waarden.

Nu heb ik er geen foto van en dat doe ik morgen dan misschien maar!

Het was meetpunt 329356. Ligt aan de rand van de bilt op de oude bunnikse weg.

Was mijn eerste ding wat ik opzocht met mijn GPS. Is trouwens een Legend.

Misschien dat ik morgen als ff een foto maak en misschien op meer plekken. Even kijken hoe het weer is B)

Ja leuk, foto's van meetpunten zijn altijd welkom in het album. Alleen, morgen gaat het zeer winderig worden en nat.

En positiebepaling met een GPSr heeft een element van gokken in zich. Vaak zit je goed maar heel af en toe zit je vreselijk mis. (statistiek enzo) Zeker met geocaching kan dat lastig zijn.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...