Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor de Garmin GPS

Vraag

Geplaatst

Helaas is het aanbod van Nederlandse kaarten voor de Garmin GPS nog al beperk.

Garmin biedt met hun MapSource alleen MetroGuide en City Select aan.

Maar je kunt ze wel zelf maken.

ddee3e9c-65d7-4283-b71d-f17deae0ecb9.jpg

Wil je weten hoe, stuur dan een e-mail naar deBruineBerenSoft@planet.nl

Gebruik als onderwerp: Kaarten Garmin GPS

Je krijgt dan een e-mail terug met als bijlage een handleiding hoe je zelf kaarten kunt maken voor de Garmin GPS.

Let op dat je het onderwerp exact over tikt, de e-mail worden automatisch gegenereerd.

Je zult alleen dan een e-mail terug ontvangen als je het onderwerp juist het ingevuld.

Gebruik geen e-mail adressen van Tiscali.nl of Hotmail.com, helaas accepteren deze internet providers geen e-mails van mij.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Hallo Bruine Beren,

Software gedownload en geïnstalleerd en geprobeerd om kaarten in te laden.

Betreft een CD van de Zwitserse Aplenvereniging over Berner Oberland. In de map MAP staan een aantal kaarten (OZiExplorer raster bestand) met icoontje en zonder (voor mij) zichtbare extensie.

Als ik in Mapedit deze kaarten wil openen krijg ik een error: unknown file type.

Hellup, hoe nu verder? Ik wilder nl een stuk gletscher (Konkordiaplatz) inladen en een route van de Hollandiahütte naar de Konkordiahütten in mijn 60C zetten.

Ik ben een volkomen newbie die net 4 geocaches gevonden heeft maar wel driftig verder wil en er meer mee wil doen.

Kan evt wel zo'n kaartje mailen, als je me zegt waar naar toe.

Pieter

Ik ken de CD van de Zwitserse Aplenvereniging niet maar ik kan we zo maar voorstellen dat ze een beveiligt bestandstype gebruiken.

Om zelf kaarten te maken heb je afbeeldingbestanden nodig die niet beveiligt zijn.

Zoals .bmp .gif . jpg .tif enz.

Met andere woorden bestanden die je met PhotoShop of Paint Shop Pro kan bewerken.

Probeer dus eerst of dat je met een "gewoon" foto bewerkingsprogramma de bestanden kan openen.

• 0
Geplaatst

@Pieter:

Er is wat tegenstrijdige info:

iets in een ordner 'map' geheten zouden .map files kunnen zijn voor Ozi. (al gekeken of ze soms text bevatten?) Dat er een ozi-symbol is geeft te denken. Maar vanwege zwaar copyright ( de topo kaarten komen allen van de landelijke Topodienst) lijkt het onwaarschijnlijk dat de kaarten zelf in een ozi-geschikt formaat aanwezig zijn. Mogelijk is wel het beschermde ozf3 format met export- en print-restricties.

Swiss raster Topo 1:50 k is per stuk zo'n 10 Mb, hebben extensie .axf en zijn 4800 x 7000 pixels groot. Hoe die axf-files in elkaar zitten is een Zwitsers staatsgeheim dat ik niet zal verklappen.

Er zijn inmiddels Garmin-geschikte Topo's van Zwitserland te koop CHF 475.00.

Als ik zou weten over welk product het gaat zou ik meer kunnen zeggen. Als ik bij de Alpenverein kijk zie ik vele CD-producten.

Ik heb even gekeken met ozi en Konkordiaplatz ligt op rasterkaart 1:50k 264 Dungfrau met als coördinaten in Swiss Grid (CH1903): 646000 E 150000 N . De bijbehorende Hütten (SAC) ligt op 647170 150080.

De Hollandiahütte op 640060 147245 als ik tenminste goed kaartlees en die stippen geen inktspetters zijn.

• 0
Gast veneman
Geplaatst

Hallo Bruine Beren,

Ik heb het document ontvangen. Compliment voor de duidelijk instructies.

Ik ga er binnenkort mee aan de gang.

Jaap

• 0
Geplaatst

Bruine Beren,

Na heel wat knutselen met jullie duidelijke handleiding de volgende opmerkingen :

- Bij gebruik van de gratis versie van cgpsmapper gaan vele POI's en indexen verloren ;)

- Sendmap20 werkt bij mij niet : mijn Etrex Vista accepteert niet rechtstreeks kaartjes van Mapcenter, die ik met cgpsmapper heb bewerkt ;)

- Wel lukt het me om de Eigen Kaarten volgens de handleiding in Mapsource te krijgen (met GPS Map Manager volgens instructie), maar vervolgens wil mijn Etrex Vista geen maps opladen ;)

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Wat gebeurt er als ik zowel een zelfgemaakte kaart als een Cityselectkaart voor hetzelfde gebied in mijn GPS heb?

Kan ik dan d.m.v. Setup - Maps - (i) kiezen welke kaart aanstaat?

En wat gebeurt er als beide kaarten aanstaan? Projecteert mijn GPS-r ze dan over elkaar heen? Dat zou eigenlijk wel goed uitkomen, omdat je dan informatie hebt van beide kaartbestanden.

bewerkt door BigFurryMonster
  • 0
Geplaatst
Ik heb een kaart gemaakt, ziet er goed uit, ik zie hem in Mapsource/

Echter Mapsource kan hem niet selecteren om hem in mijn GPS te zetten.

Wie weet de oplossing?

Zo ver uitzoomen tot de hele kaart zichtbaar is op je scherm :P

Dit werkt bij mij helaas niet. Ik heb een kaart van Ierland gedownload van het MapCenter. Deze krijg ik in beeld in Mapsource, echter, met het MapTool kan ik geen kaart selecteren om te uploaden naar mijn GPS-r.

Wat doe ik fout?

• 0
Geplaatst

Nou, het is al een poos rustig in deze thread. Nog ontwikkelingen?

Misschien kan iemand serverruimte beschikbaar stellen om eigen IMG bestanden te uploaden en beschikbaar te stellen?

• 0
Geplaatst

Ik heb een nieuwe GPSmap 60cs besteld. De beschrijving lijkt me duidelijk, zodra de GPS binnen is zal ik het gelijk eens proberen.

Bruine Beren bedankt.

• 0
Geplaatst
Ik heb een nieuwe GPSmap 60cs besteld. De beschrijving lijkt me duidelijk, zodra de GPS binnen is zal ik het gelijk eens proberen.

Bruine Beren bedankt.

Ik ben ook een newbie en heb het programma binnen gekregen maar het lukt niet helemaal.

Ik gebruik file:

45_Oss.map geopend, geen wijziging of aanvulling aangebracht daarna vlg. instructie opgeslagen in de map "eigen kaarten".

toen het programma "cgpsmapper geopend en op gerund.

Geen melding van "export is complete" ???

Daar hield het eigenlijk op. Ben wel doorgegaan met inschakelen van mijn Garmin GPS 76cs. het bestand kaart oss naat sendmap20.exe gesleept maar dat staat niet op de Garmin.

Wat doe ik fout? En nu vraagt ie ook om een licenciecode. ik kan het dus niet meer gebruiken.

• 0
Geplaatst
Ik gebruik file:

45_Oss.map geopend, geen wijziging of aanvulling aangebracht daarna vlg. instructie opgeslagen in de map "eigen kaarten".

Het is dus wel de bedoeling dan je de kaart overtekend met behulp van Polyline en Polygon.

Als je dat niet doet dan maak je een kaart met niets er in, en dan zal de beschrijving niet meer kloppen, die gaat er natuurlijk van uit dat je wel iets over getekend hebt.

En nu vraagt ie ook om een licenciecode. ik kan het dus niet meer gebruiken.

Wie vraagt om een licenciecode ?

• 0
Geplaatst
Ik gebruik file:

Het is dus wel de bedoeling dan je de kaart overtekend met behulp van Polyline en Polygon.

Als je dat niet doet dan maak je een kaart met niets er in, en dan zal de beschrijving niet meer kloppen, die gaat er natuurlijk van uit dat je wel iets over getekend hebt.

Wie vraagt om een licenciecode ?

Omdat ik hier geen screenshot mag plaatsen heb ik je prive gemaild met screenshot van de melding.

Wat is trouwens polyline en Polygon?

• 0
Geplaatst

Ik wilde alleen een stukje van de topokaart van omgeving Schin op Geul op mijn Garmin hebben. Moet ik dan de hele stukje overtekenen?

**** Edited by Moderator:**** Quotes leesbaar gemaakt.

• 0
Geplaatst
Ja  ;)  je moet alles overtekenen.

PS nog geen mail van je ontvangen.

Ik krijg steeds standaardmails van je terug met "kaarten Garmin GPS" als ik je mail met de screenshot. Ik kan dus geen PM sturen.

Als je alles over moet trekken is dat geen handig programma. Ik wacht wel op de topokaart van Nederland.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...