Prof. Y. Lupardi Geplaatst 17 oktober 2004 Geplaatst 17 oktober 2004 Bij het kadaster op http://www.tdn.nl/kadaster/ kan je een en ander lezen over de geschiedenis. Momenteel zijn wat gegevens verzameld over hele oude meetpunten (17 stuks) van Baron Kraayenhoff (uit omstreeks 1809) die er mogelijk nog zijn. Hun posities zijn op een meter terug gerekend naar de huidige RD-coords. Ik vraag mij af hoe we zo'n zoektocht moeten regelen. Een speciale cache? Een weblog? een forum-draadje? Een aparte site oid regelen zoals we ooit hadden voor b.v. de Travel Bug race? Om een voorbeeld te geven: er zou in Harikerberg (waar is dat?) een 2,5x0,3x0,3 m steen zijn. maar na 200 jaar kan het zijn dat je zelfs met een prikstok er niet bij kan. Dan een steen op zandbank Robbezand waar op 2,5 meter diepte (bij eb) een steen zou liggen. Iets voor duikers en onderwater camera. Verder zijn er wat klokketorens die misschien (in herstelde staat) nog bestaan. Is er nog een Kasteel van Ballum b.v.? Er is niet alleen veldwerk maar ook speurwerk in oude archieven te doen. Dus, potentieele deelnemers, wat denk je over 'hoe dit allemaal te publiceren'?
Bytheway Geplaatst 18 oktober 2004 Geplaatst 18 oktober 2004 er zou in Harikerberg (waar is dat?) een 2,5x0,3x0,3 m steen zijn. Zou het Herikerberg kunnen zijn? Het waterwingebied Herikerberg bestaat uit een bos en is gelegen op de Herikerberg vlakbij Goor. Op de rand van het gebied ligt het Torentje van Monte Bello. Deze werd vroeger gebruikt als observatiepost voor de jacht. Het waterwingebied ligt op een deel van een uit 1880 daterend landgoed. Door het verschil in leeftijd is er in de loof- en naaldbossen een gevarieerd beeld ontstaan. Ik denk trouwens dat we hiervoor binnen de toekomstige meetpuntenhunt site een apart onderdeel moeten maken. Onder de noemer Historische meetpunten: Uitleg van het punt: de geschiedenis, huidige staat, locatie en foto's. Bytheway Ps. Dit PDF'je is zeer interessant en sluit goed op het stukje van de Prof aan.
dmace Geplaatst 18 oktober 2004 Geplaatst 18 oktober 2004 harikerberg levert op google maar 1 hit op, en word daar in 1 adem genoem met Oirschot, Utrecht, Sambeek, Wolberg, Sleen, Schoorl, Zierikzée, Terschelling. En iets over azimuth van stations. Volgens mij gaat het over vuurtorens, want ook de waddeneilanden worden genoemd. Leuke site met alle coordinaten van alle vuurtorens van Nederland. www.vuurtorens.net Hier is de link: http://dedalus.usp.br:4500/ALEPH/POR/USP/U.../SCAN-F/0880634 Misschien een idee om vuurtorens te spotten net zoals meetbouten? Het zijn er nog al wat
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 oktober 2004 Auteur Geplaatst 18 oktober 2004 [...]Misschien een idee om vuurtorens te spotten net zoals meetbouten? Het zijn er nog al wat [...] Nu zijn vuurtorens heel makkelijk te vinden; je kijkt er niet gauw overheen. Maar om ze ook net zoals meetbouten te gaan spotten vind ik een beetje ver weg. Dat is echt meer iets voor de liefhebbers van die bouwsels om te doen. Ze hebben een prachtige site vol met info en zij zijn de eersten om zo iets op hun site te organiseren: foto's van alle vuurtorens in Nederland (en over de hele wereld!). Wie doet ze het idee aan de hand? De link naar Dedalus komt uit op West-Australie waar kennelijk ook veel Nederlandse plaatsnamen voorkomen. (?) En laat ik maar een een tipje van de sluier oplichten: de steen van Harikerberg (Herikerberg?) ligt op X=+78740,97 Y=+9583,29 Dit zijn Oude RD-coordinaten voordat we zo slim waren om een offset te gebruiken. Bij de X moet dus 155000 en bij de Y 463000 meter worden opgeteld.
Skries Geplaatst 18 oktober 2004 Geplaatst 18 oktober 2004 Misschien een idee om vuurtorens te spotten net zoals meetbouten? Het zijn er nog al wat Hier kan je vuurtorens loggen (of vinden, natuurlijk) Vuurtorens Historische vuurtorens
mathlener Geplaatst 19 oktober 2004 Geplaatst 19 oktober 2004 Momenteel zijn wat gegevens verzameld over hele oude meetpunten (17 stuks) van Baron Kraayenhoff (uit omstreeks 1809) die er mogelijk nog zijn.Hun posities zijn op een meter terug gerekend naar de huidige RD-coords. Ik vraag mij af hoe we zo'n zoektocht moeten regelen. Een speciale cache? Een weblog? een forum-draadje? Een aparte site oid regelen zoals we ooit hadden voor b.v. de Travel Bug race? Het lijkt me het mooist als je het zou kunnen loggen op de nieuwe meetpunten site. Het heeft ten slotte allemaal met elkaar te maken. Aangezien de locaties van de punten bekend zijn, kunnen die toch gewoon in de database opgenomen worden als een apart soort RD punt, zodat je er een foto bij kan plaatsen? Of denk ik nu te simpel? André
mathlener Geplaatst 19 oktober 2004 Geplaatst 19 oktober 2004 En laat ik maar een een tipje van de sluier oplichten: de steen van Harikerberg (Herikerberg?) ligt op X=+78740,97 Y=+9583,29Dit zijn Oude RD-coordinaten voordat we zo slim waren om een offset te gebruiken. Bij de X moet dus 155000 en bij de Y 463000 meter worden opgeteld. Dan is het toch niet zo moeilijk meer? Als ik de coordinaten omreken en in Mapquest opzoek, dan ligt het punt in een bos vlak bij Markelo, waar vlakbij de Herikerweg ligt: http://www.mapquest.com/maps/map.adp?latlo...=6.53993&zoom=7 Het lijkt me trouwens wel erg spannend om naar zo'n punt op zoek te gaan. André
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 19 oktober 2004 Auteur Geplaatst 19 oktober 2004 En om het nog simpeler te maken: een blik op de topo kaart plaatst de mysterieuze oude steen in een rondje dat betekend: 'een opmerkelijk iets'. Er staat een naam 'Belverdere' bij. Zou er iets bovenop staan? En sinds wanneer? Archieven van de gemeente? etc. etc. Waar is die steen gebleven? Dat kan een helse speurtocht worden! En voor die steen onder water: een camera ploeg en sponsoring door National Geographic?
mathlener Geplaatst 19 oktober 2004 Geplaatst 19 oktober 2004 Ja, ik heb het nu ook gezien op de topo kaart. Het blijft erg interessant. Als er iets bovenop gebouwd is, dan wordt het inderdaad moeilijk, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de steen in ere is gehouden, met een gedenkplaat erbij ofzo. Wordt de lijst ook gepubliceerd? Ik vraag me namelijk af of er iets dichter in de buurt van Tiel ook zo'n punt te vinden is. André
Heirbaut Hunters Geplaatst 19 oktober 2004 Geplaatst 19 oktober 2004 Misschien een idee om vuurtorens te spotten net zoals meetbouten? Het zijn er nog al wat Stoffer en Blik zijn dol op vuurtorens. Het zou me helemaal niets verbazen, of ze hebben al een database met vele vuurtorens in Europa. Foto's in elk geval wel.
Bytheway Geplaatst 19 oktober 2004 Geplaatst 19 oktober 2004 Toch even ter info voor diegene die zich er echt in de grondlegger van ons RD-grid willen gaan verdiepen Het is dus: Dr. C.R.Th. Krayenhoff En als je meer over deze man wilt weten: Hier is een korte biografie. Bytheway
Bytheway Geplaatst 19 oktober 2004 Geplaatst 19 oktober 2004 Ja, nu vallen de puzzelstukjes samen Herikerberg, 48m hoog, de hoogste "berg" in de buurt van Markelo. Het Belverdere staat in het landgoed van de Graaf van Weldam. Het is een uitkijktoren die je kan bezichtigen. Meer info kan je vinden op: deze website. Leuk detail, deze info komt van mijn schoonvader, die is geboren in Markelo Maar hij dacht dat de Belvedere op de Markeloseberg stond, ik zal eens ter plekke gaan kijken. Bytheway
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 19 oktober 2004 Auteur Geplaatst 19 oktober 2004 Toch even ter info voor diegene die zich er echt in de grondlegger van ons RD-grid willen gaan verdiepen Het is dus: Dr. C.R.Th. Krayenhoff En als je meer over deze man wilt weten: Hier is een korte biografie. Bytheway Krayenhoff of Kraayenhoff. daar zijn de deskundigen het niet over eens. Beide schrijfwijzen komen voor. En naar het schijnt ondertekende die zijn brieven met een dubbele aa. Maar dat heb ik van horen zeggen. Wat citaten: "Na de val van Napoleon werd Nederland in 1814 een koninkrijk onder Willem I. Kraayenhoff maakte als Inspecteur-Generaal van Fortificatiën een plan voor de nationale verdediging, dat onder meer bestond uit ..." "Kaart van de Landen van Heusden en Altena, met derzelver aangrenzende Polders, Buiten-Landen en aanpaalende Rivieren; Behoorende bij het generaale Plan tot het Aftappen der Inundatiewateren van voornoemde Landen door den Inspecteur Generaal C.R.T. Kraayenhoff, Voorgedragen, en bij resolutie van het Committe van het Intermediair Administratief bestuur van het voormaalig Hollandsch Gewest in dato 3 February 1798 Vastgesteld. Gemeeten voor zoo verre tot het hoofd oogmerk nodig was, door de Landmeeters bij het werk der Rivieren J. Engelman en F.W. Conrad en voorts uit de Naauwkeurigste Stukken zamengesteld door F.W. Conrad. Dl. Veelwaard, sculpsit 1798." "herdruk van de Kaart van Kraayenhoff uit 1809 - 1821 schaal 1:115.000 (bestaat uit totaal 9 bladen)" Maar hij is te rusten gelegd onder een blauwe steen met de naam Krayenhoff erop. Het is helaas niet op de foto te zien: "
dolphinleap Geplaatst 30 oktober 2004 Geplaatst 30 oktober 2004 Als oud kustlichtwachter (ik doe het werk overigens nog steeds maar dat heet nu anders) moet ik natuurlijk wel even reageren. Wat betreft de vuurtorens kun je natuurlijk ook teruggaan tot de reeds verdwenen lichten en oude lichthuizen of onderdelen hiervan. Denk dan bijvoorbeeld aan de oude koepel van de Westerlichttoren op Haamstede die je nu kunt vinden in een nieuwe functie als onderkomen voor de havenmeester te Burghsluis of aan de Walmbol met windwijzer van Goeree Westhoofd die nu een plaatsje heeft gekregen als welkomstzuil van de VVV bij de verkeerslichten van Ouddorp. Dat brengt me overigens op een paar andere zaken m.b.t. de RD punten. Zijn de vervallen meetpuntenlijsten van oudere datum (lees begin 1900) nog te raadplegen zijn bij het kadaster of topografische dienst? Ik neem aan dat daar ook die Kraayenhoff punten vandaan komen? En m.b.t. de RD-punten met richtpunt, wanneer zijn nu deze richtpunten in onbruik geraakt en uit de lijsten verdwenen? Naar mijn idee zijn deze namelijk nog wel terug te vinden op de oude stafkaarten van voor en in de oorlog. Bij al die kerktorens staat zeer dichtbij nog een merkteken aangegeven waarvan ik er tot op heden nog niet één heb terug kunnen vinden in het veld. Overigens is ook het omzetten van oudere en in onbruik geraakte grids een heel interessante bezigheid waarbij je interessante (reeds verdwenen?) "caches" tegenkomt. En je in ieder geval in de vrije natuur met een stukje geschiedenis in de weer bent. Kan mogelijk iemand mij vertellen of er op het punt van oorsprong waar de "Topografische en Militaire Kaart van het Koninkrijk der Nederlanden" op is gebaseerd t.h.v. Chaam nog een markering is te vinden? Kees
Eilandgast Geplaatst 31 oktober 2004 Geplaatst 31 oktober 2004 (bewerkt) Het meetpunt Herikerberg dat de Prof noemt zou er in ieder geval nog moeten zijn volgens de database NAPInfo van V&W (RD vastlegging 30). Of is dit nu alleen het NAP-merk? Wie maakt de eerste foto? Peilmerkgegevens Peilmerk 034B0236 NAP hoogte 49.776 Coördinaten (km) X = 233.74, Y = 472.59 Omschrijving UITZICHTTOREN HERIKERBERG (RD-VASTLEG-GING 30) Windstreek N Muurvlak coördinaten (cm) X = 88 , Y = 163 Soort merk 1 Datum meting 1985-08-01 Orde van waterpassing 2 Stabiliteit 31 oktober 2004 bewerkt door Eilandgast
Aanbevolen berichten