elsinga Geplaatst 3 oktober 2004 Geplaatst 3 oktober 2004 Voor een nieuw te plaatsen cache zoek ik een open-minded beheerder van het Fryske Gea. Ik heb een mooie plek op het oog, maar ja... die toestemming... Toen ik mijn Tjongervallei cache wilde plaatsen op FG terrein kreeg ik een ongemotiveerd "Nee!" te horen, ik zocht maar een boer met een weiland op. Zijn we inmiddels verder? kan ik een lijstje noemen van instanties die wel toestemming verlenen (tenzij...)?
j-roon Geplaatst 3 oktober 2004 Geplaatst 3 oktober 2004 Het Fryske Gea heeft inderdaad enkele zeer aantrekkelijke plekjes in beheer, die uitstekend dienst kunnen doen om een cache te plaatsen. Wel vreemd dat ze zo terughoudend zijn, ik had juist een zeer open indruk van deze instantie. In tegenstelling tot natuurgebieden in Noord-Holland Noord, kun je vaak aan of midden-in het gebied aanleggen met je boot. Tijdens mijn vakantie in Friesland heb ik ook diverse malen met de gedachte gespeeld een cache te plaatsen. Gezien het feit dat ik alleen zomers in Friesland rondvaar, kan ik geen onderhoudsgarantie geven, dus heb ik maar afgezien van plaatsing. Bij diverse Marekrite ligplaatsen in Friesland zijn ook zeer leuke caches te maken. Wel zo leuk voor de watersportende cachers. Succes met Fryske Gea en hopelijk weet je een cache dicht bij het water te plaatsen (als ik me goed herinner heb ik er nog enkele van je te gaan), Jeroen
cvdburg Geplaatst 3 oktober 2004 Geplaatst 3 oktober 2004 Ik ben hier ook naar op zoek, dus ik hou me aanbevolen als er een open-minded beheerder zich aanmeld. Vorige week toevallig een mailtje gestuurd hierover naar "natuur@geocaching.nl" maar nog geen reaktie gehad. bestaan hier wellicht een soort standaard brieven voor ? cvdburg
cvdburg Geplaatst 12 oktober 2004 Geplaatst 12 oktober 2004 Vandaag een reactie gekregen van het Hoofd beheer van It Fryske Gea, op de vraag wat de mogelijkheden zijn om een cache te plaatsen. Dit wordt dus op zoek naar een ander plekje. Geachte heer Van der Burg, Wij hebben zorgvuldig de website bekeken. Zijn tot de conclusie gekomen dat dit soort activiteiten niet passen in het natuur gebied. Hoe je het wendt of keert, je krijgt de situatie dat mensen de schat niet direct zullen vinden dan gaan zoeken en geheid buiten de paden zullen komen. Dit is niet gewenst. Als nu nergens anders de schat verborgen kan worden, maar er zijn buiten de natuurgebieden vele mogelijkheden. Wij hebben besloten geen medewerking te verlenen aan deze activiteit. Het spijt mij dat er al plekken in onze natuurgebieden zijn die voor dit doel worden gebruikt. Nogmaals dat is niet de bedoeling. Hoofd beheer
elsinga Geplaatst 12 oktober 2004 Auteur Geplaatst 12 oktober 2004 Tja, deze reaktie ken ik. Gewoon botweg weigeren, in plaats van overleggen hoe het *wel* kan. Ik denk aan: - aanwijzingen bij de cache dat er absoluut niet buiten de paden mag worden gelopen - duidelijke hint en/of geocache plek - wellicht cache net buiten gebied plaatsen op grond FG, maar afgesloten met slot en code te vinden vanaf het pad in het mooie natuurgebied Mogelijkheden genoeg, maar FG wil kennelijk niet dat mensen genieten van de door hen beheerde natuur... tenminste, niet als het geocachers zijn. Want ook niet-geocachers zullen vast wel buiten het pad komen (vaker zelfs, want die hebben geen aanwijzingen vooraf...). Nou ja, dan maar of niet, of anders. d*mn... ik had net een leuke plek op FG gebied in gedachten voor een nieuwe cache... maar die zal nu dus never nooit niet door gc.com geapproved worden...
Lex en Leo-team Geplaatst 12 oktober 2004 Geplaatst 12 oktober 2004 Tja, deze reaktie ken ik. Gewoon botweg weigeren, in plaats van overleggen hoe het *wel* kan. Ondanks dat het resultaat teleurstellend is vind ik het een weloverwogen keuze van deze beheerder en niet een 'botweg' weigeren. Daarnaast vind ik ook dat deze man het keurig uitlegt. En zijn stelling dat er hoe dan ook buiten de paden gelopen zal gaan worden door mensen die de cache niet in 1x kunnen vinden is denk ik ook correct. En overleggen hoe het wel kan? Er valt toch niets te overleggen als het niet kan? Alex
Peetee Geplaatst 12 oktober 2004 Geplaatst 12 oktober 2004 En overleggen hoe het wel kan? Er valt toch niets te overleggen als het niet kan? Er valt niets te overleggen als men niet wil ... Ik denk dat er soms nogal wat ruimte bestaat tussen dat wat kán en dat wat men wíl, ofwel tussen dat wat misschien wel zou kunnen als men naar een mogelijkheid zou zoeken en dat wat men als algemeen gevoerd beleid heeft afgesproken.
mgr Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 ...Wij hebben zorgvuldig de website bekeken. Zijn tot de conclusie gekomen ... Wel grappig dat ze het blijkbaar benaderen vanuit de theorie. Komen ze wel eens achter het bureau vandaan? Maar goed. Ze zijn niet de enige natuurorganisatie die medewerking weigeren, maar er zijn er ook die wel af en toe wat soepeler zijn. Ofwel, de praktijk bewijst dat het wel degelijk kan. Sinniche bargen, zoiets heet dat toch daar? Gr.M.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Tja, de 'niet-in-mijn-achtertuin' houding. Heel soms komt ook het tegengestelde voor 'aub. in de voortuin' zoals te lezen is in een stukje uit Noorwegen. Daar is men bereid om een geocacher te subsidieeren met KON 3000 voor plaatsing en onderhoud van zo'n 10 caches. Die moeten dan toeristen gaan aantrekken. Voor de ongelovige lezers: het staat er echt. Resultatet er eit tilskot på 3000 kr til boksar med ti vanlege postar og ein såkalla multi-cache.
Wij Drie Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Tja, de 'niet-in-mijn-achtertuin' houding. Heel soms komt ook het tegengestelde voor 'aub. in de voortuin' zoals te lezen is in een stukje uit Noorwegen. Daar is men bereid om een geocacher te subsidieeren met KON 3000 voor plaatsing en onderhoud van zo'n 10 caches. Die moeten dan toeristen gaan aantrekken.Voor de ongelovige lezers: het staat er echt. Resultatet er eit tilskot på 3000 kr til boksar med ti vanlege postar og ein såkalla multi-cache. 3000 Noorse kronen, dat is toch zo'n € 380,49 volgens GWK.NL. Daar koop ik een hoop ammokistjes en goodies voor. Laat maar komen die subsidie. Is dit eenmalig of per jaar (mijn Noors is niet zo denderend)? tot cache, team Wij Drie
j-roon Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Ik kan de reactie van de man van het Fryske Gea wel begrijpen. Als je het heel nuchter bekijkt denk ik dat de meeste geocachers van zichzelf moeten toegeven dat bij het zoeken naar de schat, het fanatisme de overhand neemt, ten koste van de behoedzaamheid voor de natuur. Daarbij komt dat er altijd personen zullen zijn die het voor anderen verpesten door de oproepen tot voorzichtigheid compleet te negeren. Hoe kun je dit voorkomen? een duidelijke cachebeschrijving en routebeschrijving, bij voorkeur in meerdere talen duidelijke aanwijzingen met betrekking tot gedragsregels in het gebied van de cache (ook in meerdere talen) een cacheplek die redelijk te vinden is (volgens mij staat er in de regels dat hij niet begraven mag zijn) een duidelijke hint (ook in meerdere talen) als je dan toch gaat graven, leg er dan een steen op/bij of iets dergelijks en verwijs hiernaar in de hint. De cache Schoorl is hiervan een uitstekend voorbeeld. Aan de laatste twee punten ontbreekt het nogal eens. Ik heb al enkele keren moeten zoeken naar een begraven cache, waarbij de hint zich beperkte tot iets in de zin van: op enkele meters van het pad. Nou kan dit een voldoende hint zijn, maar in een (kwetsbaar) natuurgebied levert dit gewoon schade op. En ik denk dat het dan net zo gaat als bij graffiti in de stad. Het versterkt zichzelf: één iemand graaft op de locatie waarvan hij denkt dat de cache er ligt. Vervolgens komt de volgende die denkt, ha die plek is omgewoeld, daar ligt de cache, en zo maar door, tot de complete omgeving omgewoeld is. Er zijn uiteraard ook caches in natuurgebieden waarbij het wel goed gaat. Gelukkig zijn sommige beheersinstanties zo goed om in overleg een plaats aan te wijzen voor een cache. Zo trekt het natuurgebied weer enkele extra bezoekers en kunnen wij op een mooie locatie geocachen. Hoe nu iemand van het Fryske Gea te overtuigen? Ik zou zeggen verzin een cache waarbij je alles vanaf het pad kunt bereiken en zet de cache-route zeer duidelijk uit en verstop de cache zonder te graven . Vraag dan de beheerder of hij de route met je wilt lopen en laat zien dat alles duidelijk is en er niet van het pad gelopen zal worden. (de vraag blijft of hij hierop in wil gaan.) Succes ermee, Jeroen
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Om even bij het onderwerp te blijven: in het verleden is het Fryske Gea al gevraagd. Het draadje is hier: Staatsbosbeheer, Aanmelden caches En om even van toen te citeren: " Vanmorgen je vraag voorgelegd op een vergadering met districtshoofden, rentmeester en directie. Hieruit kwam de eensgezinde opmerking dat we jouw voorstel niet honoreren. Je zult andere terreinen moeten aanboren. De landbouw heeft veel grond om zulke dingen te doen met minder vergaande gevolgen. " En dit was 13 mei 2002. Enige beweging in hun standpunt is dus niet waarneembaar. Ook in het draadje Toestemming landschapbeheer - Wat zijn jullie ervaringen? wordt gerept over het Gea. Activiteiten zat met de Gea; "of directeur Ultje Hosper van It Fryske Gea, deelnemer in het project?" en dat slaat op de uitkijktoren te Bakkeveen. In dit bouwsel is best wel een mini-cache te verstoppen!
JandeBeHanger Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Vandaag een reactie gekregen van het Hoofd beheer van It Fryske Gea, op de vraag wat de mogelijkheden zijn om een cache te plaatsen.Dit wordt dus op zoek naar een ander plekje. Geachte heer Van der Burg, Wij hebben zorgvuldig de website bekeken. Zijn tot de conclusie gekomen dat dit soort activiteiten niet passen in het natuur gebied. Hoe je het wendt of keert, je krijgt de situatie dat mensen de schat niet direct zullen vinden dan gaan zoeken en geheid buiten de paden zullen komen. Dit is niet gewenst. Als nu nergens anders de schat verborgen kan worden, maar er zijn buiten de natuurgebieden vele mogelijkheden. Wij hebben besloten geen medewerking te verlenen aan deze activiteit. Het spijt mij dat er al plekken in onze natuurgebieden zijn die voor dit doel worden gebruikt. Nogmaals dat is niet de bedoeling. Hoofd beheer Hmm, d'r is nu kontakt geweest met het hoofd beheer. De beheer vooert een beleid uit en dat beleid is door het bestuur gemaakt. Echter Fryske Gea is een vereniging en een vereniging heeft leden, dit in tegenstelling van een stichting. Een stichting heeft zelfbenoemd en bij een vereniging worden de bestuursleden meestal in een ledenvergadering verkozen. Vaak worden nieuwe bestuursleden voor gesteld door het bestuur, vaak kunnen leden met een bepaalde hoeveel voorkeurs stemmen ook aan die verkiezing meedoen. Hierin ligt een kans voor ons geocachers. We zouden met een groep geocachers lid worden en vervolgens voorstellen doen om de gebieden voorzichtig open te leggen oovr geocaching. Het lidmaatschap is 17,50 euro per jaar, als je naar Holland gaat geocachen dan ben je dat ook aan benzine kwijt per tocht.
Heirbaut Hunters Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Vaak worden nieuwe bestuursleden voor gesteld door het bestuur, vaak kunnen leden met een bepaalde hoeveel voorkeurs stemmen ook aan die verkiezing meedoen.Hierin ligt een kans voor ons geocachers. We zouden met een groep geocachers lid worden en vervolgens voorstellen doen om de gebieden voorzichtig open te leggen oovr geocaching. Leuk idee Jandebehanger, maar ik ben bang dat dit niet gaat werken, hoe graag ook ik dat zou willen. Als je lid wordt van een vereniging, heb je je te houden aan de statuten. Of je moet ook de statuten gaan wijzigen. Het is niet onmogelijk. Ik moet een beetje denken aan een tennisvereniging die de lokale voetbalclub "overneemt". Onmogelijk is het niet...
JandeBeHanger Geplaatst 13 oktober 2004 Geplaatst 13 oktober 2004 Vaak worden nieuwe bestuursleden voor gesteld door het bestuur, vaak kunnen leden met een bepaalde hoeveel voorkeurs stemmen ook aan die verkiezing meedoen.Hierin ligt een kans voor ons geocachers. We zouden met een groep geocachers lid worden en vervolgens voorstellen doen om de gebieden voorzichtig open te leggen oovr geocaching. Leuk idee Jandebehanger, maar ik ben bang dat dit niet gaat werken, hoe graag ook ik dat zou willen. Als je lid wordt van een vereniging, heb je je te houden aan de statuten. Of je moet ook de statuten gaan wijzigen. Het is niet onmogelijk.Ik moet een beetje denken aan een tennisvereniging die de lokale voetbalclub "overneemt". Onmogelijk is het niet... Niet geschoten is altijd mis! Ik ben een beetje aan het snuffelen geweest. maar die landschappen zijn zover ik het kan zien allemaal van zwak sociale stichtingen zonder een verkozen bestuur. It Fryske Gea is een vereniging met wwarschijnlijk een verkozen bestuur. 'T is een kans als we willen. Ik bedoel niet die toko overnemen, maar puur vanuit een groep leden ons spel op een positieve manier in de aandacht brengen. Zo'n beheerder die ons spelletje niet begrijpt, dan niet eenvoudig omdat hij het niet begrijpt maar gewoon nee zegd.
Aanbevolen berichten