Spring naar bijdragen

Letterboxes


GeoGerard

Is er behoefte aan ?  

27 leden hebben gestemd

  1. 1. Is er behoefte aan ?

    • Nee, laat maar.
      6
    • Ja, leuk.
      13


Aanbevolen berichten

Ik vraag me af of er Letterboxes in Nederland zijn.

Letterboxing.org doet eigenlijk niets met Europa en volgens mij is de Letterboxing Hybrid optie bij Geocaching.com verdwenen.

Is er nog een andere server die Letterboxes mogelijk maakt?

 

Is er eigenlijk wel behoefte aan ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik vraag me af of er Letterboxes in Nederland zijn.

Letterboxing.org doet eigenlijk niets met Europa en volgens mij is de Letterboxing Hybrid optie bij Geocaching.com verdwenen.

Is er nog een andere server die Letterboxes mogelijk maakt?

 

Is er eigenlijk wel behoefte aan ?

Er schijnen rond het Zuidlaardermeer letterboxen te liggen.

Ik ben er eigenlijk nooit toe gekomen om die op te zoeken, dat geknoei met stempels vind ik niet echt spannend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een site voor:

the Dutch Letterbox Site maar daar gebeurt heel weinig. Wat verhalen over de bakermat in Engeland - het legendarische Dartmoor - en over iets dat bij het Zuidlaardermeer (je weet wel: waar Berend Botje naar ging varen en nooit weerom kwam) gebeurt.

Letterboxing is echt een typisch Brits fenomeen dat samenhangt (volgens mij) met de - laat ik maar een belast woord gebruiken - volksaard (stiekem stiekem, geheim geheim) samenhangt. Het is een high-brow intelligent sport aldaar. En met sterke Sherlock Holmes trekjes.

In al die jaren dat de sport bestaat heeft hij in ons land zeer weinig beoefenaars gekregen (net zoals cricket).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb de sites eens bekeken, maar denk niet dat we behoefte hebben aan een dergelijke puzzeltocht.

Zie maar weinig verschil met een autotocht georganiseerd door een tuincomplex, en Sherlock Holmes-niveau is al verre van dat.

 

(sorry als ik wat negatief klink, maar kan er nou niet echt enthousiast van worden.)

 

Geef mij maar een goede puzzelcache, da's veel interessanter. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja gestemt.

 

Ik heb de cache Witte kunst? (White Art?) gedaan, en de eigenaar wil hier ook zo'n letterbox geval van maken. Ik vond het wel een leuke cache. Je moet naar een punt gaan, goed kijken, daarheen gaan (wat je gezien hebt), en de cache daar zoeken. Ik vond het wel leuk.

't Lijkt me ook wel leuk om zo'n cache wat moeilijker te doen. Een voorwaarde: De caches moeten wel te loggen zijn hier! Dat houd alles tenminste een beetje overzichtelijk! :angry:

 

Groetjes Quaerens :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk zelf meer aan een cache dat letterboxing met geocaching combineert.

Natuurlijk zonder dat geneuzel met stempels.

 

In een bepaald gebied of een stad een nauwkeurig beschreven route aflopen (eventueel cryptisch omschreven, net als bij letterboxing) en dan langs de route vraagstukken oplossen en aan de hand daarvan de coordinaten kunnen berekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er schijnen rond het Zuidlaardermeer letterboxen te liggen.

Ik ben er eigenlijk nooit toe gekomen om die op te zoeken, dat geknoei met stempels vind ik niet echt spannend.

Rond het Zuidlaardermeer zijn ze inderdaad te vinden en ook rond Annen bv(in de buurt bij de De Hunze cache). Tijdens het cachen zijn we een aantal keer op die boxen gestuit. Ook hebben we een keer met een groepje letterboxers staan babbelen, die rond het meer bezig waren. Ook waren zij bekend met het Geocachen, wat ze toch vele malen leuker vinden. Letterbox pakketten a €9.50 zijn oa verkrijgbaar bij de VVV. en meer info is te vinden op lettebox.nl

 

Ik persoonlijk hou het liever bij het cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik van letterboxing.nl begrijp, is dat het een touristische 'attractie' is, gemaakt door de VVV, die er ook geld door verdient. Het is dus een heel andere opzet dan geocaching, want wij moeten zelf de dozen verstoppen.

Dat sleuteltje en de stempels zijn dus niet zo essentieel als ze lijken, want die moet je namelijk kopen bij de VVV, anders kan je de doos niet open krijgen. (De dozen die door de VVV van een slotje zijn voorzien)

Als ook wij geocachers letterboxen zouden verstoppen, heb je dat sleuteltje niet nodig, en dat stempeltje wordt natuurlijk vervangen voor een logboek en een log op internet.

Zover ik het begrijp is letterboxing een soort van multi, maar de route wordt helemaal beschreven in de plaats van coordinaten te geven.

 

Belgische cache/ letterbox: Het Heilig Bloed van Hoogstraten

 

Groetjes Quaerens :beerchug:

 

(Die letterboxing ook heel leuk lijkt mits ze in de buurt zijn :dribble: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geneuzel met stempels weglaten???

Klinkt een beetje als geocachen zonder gps.

Het lijken me beide wel essentiele dingen voor het spelletje.........

Bij letterboxing zit er een stempel in de cache om een log in je eigen logboek (dat je meeneemt) te ondertekenen.

Soms zit er ook een logboek in de cache zelf.

 

IPV een stempel kan ik ook werken met zelfgemaakte unieke cache stickers, die de bezoeker in zijn eigen logboek plakt.

 

Ik denk er nog even over na en ga er dan mee aan de slag.

 

Alleen dat approven .... :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben eens met veel plezier de letterbox Peile & Gehe (am Kupfernen Knopf) (net over de grens in Duitsland, bij Kleve) gedaan. Hij was ook erg goed te goed met een gps. De Belgische letterbox bij Hooghalen hebben wij ook geprobeerd, maar dat is een 'Not Found' geworden.

 

Zo'n stempeltje maakt een letterbox bijzonder. Zonder stempel geen letterbox. Wel je eigen stempelkussen meenemen (waren wij dus vergeten).

 

Laat maar komen, die Nederlandse letterbox.

 

tot cache,

team Wij Drie :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een geocache is gewoon een letterbox, hoor! Doe nou niet net of een cache iets bijzonders is en doe alsjeblieft niet zo neerbuigend over het stempeltje. Ik heb in Engeland al veel letterboxen gevonden, soms met een GPS, want bij een letterbox maakt het niet uit hoe je 'm vindt, als je 'm maar vindt. Meestal gebruik je een routebeschrijving, maar je kan ook kaarten gebruiken of een kompas of een GPS. In een letterbox zitten alleen geen ruilspulletjes maar alleen een logboek en een stempel.

 

In veel geocaches zitten ook geen ruilspulletjes en zelfs geen echte logboeken. De stempelboeken van letterboxen zijn vaak heel mooi, sommigen zijn in leer gebonden, en de stempels zijn echte kunstwerkjes. Bovendien is elke letterbox een stevige kist op een mooie plek die zorgvuldig gekozen is. Sommige boxen zijn al tientallen jaren oud en er werden al letterboxen gevonden met een GPS toen niemand nog van geocaching had gehoord!

 

Geocaching is gewoon een vorm van letterboxing. Bij een cache maakt het ook niet uit hoe je 'm vindt. Voor veel caches heb je ook geen GPS nodig en sommige caches hoef je zelfs niet eens echt te vinden om ze te mogen stempelen/loggen. Dat geocachen als iets nieuws en bijzonders wordt beschouwd komt gewoon omdat er een gelikte internationale database is opgezet die werkt via het internet, maar verder is er niets nieuw onder de zon hoor!

 

Sinds een paar weken heb ik een eigen GPS en daarmee heb ik in Nederland inmiddels 22 caches gevonden. In alle logboeken heb ik mijn zelfgemaakte Butterfly-stamp gezet, want een cache is gewoon een letterbox. Loggen op het internet doe ik niet. Door internet is geocaching weliswaar de bekendste en meest populaire tak van letterboxing geworden, maar het is ook de tak met de meeste rotte appels! Door de centrale database met puntentelling is er een competitie ontstaan en worden er veel rommelcaches gemaakt alleen voor de punten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... Loggen op het internet doe ik niet...

En dat vind ik dus jammer. Wij hebben onze caches voornamelijk neergelegd om de (leuke) logjes te kunnen lezen. Dat is toch vaak de beloning van de cache/box plaatsers.

 

tot cache,

team Wij Drie :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...