Woudreus Geplaatst 21 juli 2002 Geplaatst 21 juli 2002 Ik ben op zoek naar een eenvoudig programmaatje dat ik (offline) kan gebruiken om coördinaten om te rekenen tussen verschillende grids. Op de geocaching-site staan de coördinaten in H dºmm.mmm' formaat, terwijl EasyGPS H d.dddº gebruikt. Ik denk zelf aan iets in Excel, maar eigenlijk doet het er niet toe, als het maar simpel is. :sleeping: Stuur me je reactie ook per mail naar Edited By Breggle on juli 21 2002 at 18:49
stada Geplaatst 21 juli 2002 Geplaatst 21 juli 2002 Als het alleen gaat om het voorbeeld dat je geeft kan je gewoon bij DDDMM.MMM het gedeelte MM.MMM met 10/6 vermenigvuldigen. Dus 53º45.000' --> 45*10/6=75.000 --> 53,75000º
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 juli 2002 Geplaatst 21 juli 2002 Er hebben vast meer mensen belangstelling voor een eenvoudige omrekening. Ten eerste, behoud het aantal graden. Een graad bevat 60 minuten. Dus 0,1 graad is dus 6 minuten Vermenigvuldig dus het decimale deel van de graden met 60 en je hebt het in minuten en decimale delen daarvan. Nu het omgekeerde: van minuten naar decimale graden. 30 minuten is 0,5 graden. Dus delen door 60. Je kan dat uit je hoofd of met een zakrekenaartje doen. Of op een stukje papier. Je zou het in deze moderne tijden bijna niet geloven maar deze conversie kan een mens doen zonder computer!!! Is het nog te lastig: de meeste handheld GPS-en geven de keus in WGS84 representie: decimale graden of decimale minuten. Dus intypen in de ene notatie, dan de GPS weergave op de andere representatie zetten en presto: het antwoord op het schermpje.
Gast Lady & de Vagebond Geplaatst 25 juli 2002 Geplaatst 25 juli 2002 De (gratis ) Coördinate Calculator v4.0 van het Mysterie van Verkeer en Waterstaat bewijst ons op dit gebied regelmatig goede diensten. Rekent lekker vlotjes om in allerlei eenheden. En de software is nog Nederlandstalig ook! Downloaden kan op: Coordinate Calculator 4.0
Woudreus Geplaatst 25 juli 2002 Auteur Geplaatst 25 juli 2002 De (gratis ) Coördinate Calculator v4.0 van het Mysterie van Verkeer en Waterstaat bewijst ons op dit gebied regelmatig goede diensten. Hoi Lady (of Vagebond?), Dit is nog eens een goeie aanrader! Bedankt... Groeten, Breggle
Waterboys Geplaatst 7 augustus 2002 Geplaatst 7 augustus 2002 Behalve CC40 is er een goed conversie programma van de Hydrografische Dienst van de Koninklijke Marine. Hiermee kun je ook bestanden laten omrekenen en kaartjes maken. PCtrans kun je hier vinden Het programma is 11 Mb groot, maar zeer de moeite waard om te downloaden.
P-Terminator Geplaatst 8 augustus 2002 Geplaatst 8 augustus 2002 In de nieuwste? versie van EasyGPS (ik heb 1.1.7) kun je onder 'preferences', tab 'coordinates' kiezen uit weergave in 'decimal degrees' of 'degrees minutes.minutes'. Scheelt toch een hoop gevermenigvuldig of gedeel.
Bernez Geplaatst 8 augustus 2002 Geplaatst 8 augustus 2002 Versie 1.1.9 van EasyGPS (ook de GroundSpeak versie) is sinds juli te downloaden. Bernez
Bytheway Geplaatst 15 augustus 2002 Geplaatst 15 augustus 2002 Hoi allemaal, Eenvoudig misschien niet maar kan wel alles: http://www.minvenw.nl/rws....or.html Is nog gratis ook. [sorry Lady & de Vagebond, dit is dus " dubbelpost", had nog niet alle reply's gelezen :-)] Edited By Bytheway on aug. 15 2002 at 22:05
BigBird Geplaatst 24 september 2002 Geplaatst 24 september 2002 Ook ik worstel met al die verschillende stelsels en dacht dat het niet moeilijk moest zijn (simpel progje). :butbut: Vergeet het maar! Omrekenen van graden, minuten en seconden naar graden en minuten met decimalen is inderdaad eenvoudig. Maar WGS84 naar RD en omgekeerd is niet zelf te doen (als je geen wiskunde gestudeerd hebt). Kijk in onderstaande link voor een uitgebreide beschrijving, en gebruik vervolgens toch maar een van de genoemde programma's... Coordinaattransformaties en kaartprojecties Edited By BigBird on sept. 24 2002 at 23:16
Woudreus Geplaatst 25 september 2002 Auteur Geplaatst 25 september 2002 Via Zenz werd ik ook geattendeerd op Transformatie RD-coördinaten en Geografische coördinaten Dit werkt mbv javascript. Van de Prof ook nog een exelletje ontvangen.
BigBird Geplaatst 26 september 2002 Geplaatst 26 september 2002 Het gebeurd me elke keer weer, maar ik ga toch de uitdaging aan om een werkbare conversie te realiseren. In Excel, dus wil graag een kopietje van de sheet van de prof (kan je me die toesturen?) Mijn probleem als beginnend GeoCacher is dat ik wel een coord van de site pluk, maar vervolgens geen goede (lees snelle) methode heb om uit te zoeken waar ik nou eigenlijk heen moet rijden en moet parkeren om enigszins in de buurt te komen. De kabouter CD's heb ik nog niet en zelf heel nederland kopen en digitaliseren en via OziExplorer koppelen aan coordinaten, daar zie ik tegenop. Temeer daar alle informatie beschikbaar is: coordinaten, conversie programma's, electronische kaarten op internet. Alleen alles moet van het ene scherm in het andere worden overgenomen Mijn uitdaging is de volgende: - lees het Groundspeak loc bestandje (xml) in in Excel. - vertaal de WGS84 coords naar RD - creeer hypelinkjes naar verschillende sites op internet om een kaart op het scherm te toveren. - print de meest geschikte kaart en rijden maar (lees ook nog het loc bestandje in in EasyGPS en upload naar Etrex, maar dat werkt al). Moeilijkheid zit in de vertaling van WGS84 naar RD. Hier is echter een exacte conversie niet nodig. Het gaat om het vinden van de juiste kaart en een 10 tal metertjes meer of minder maakt voor de weg ernaartoe niet uit. Als ik eenmaal de RD coords heb, zijn de hyperlinks geen probleem meer. Deel twee van de uidaging is de Diane kaartsnippers te 'localiseren' (locaal te zetten en gebruiken), maar dat is van mindere urgentie. Ik hoop tijdens de kabouterschool van 2 november een draaiend prototype te hebben. :cool:
Woudreus Geplaatst 26 september 2002 Auteur Geplaatst 26 september 2002 Mijn probleem als beginnend GeoCacher is dat ik wel een coord van de site pluk, maar vervolgens geen goede (lees snelle) methode heb om uit te zoeken waar ik nou eigenlijk heen moet rijden en moet parkeren om enigszins in de buurt te komen. Heb je de link naar MapQuest op de cachepagina al niet eens geprobeerd? Grote kaart kiezen, beetje inzoemen en printen... - vertaal de WGS84 coords naar RD Dat doet de link in mijn vorige post ook al... - creeer hypelinkjes naar verschillende sites op internet om een kaart op het scherm te toveren. Via de cachepage of mijn link. Volgens mij is locatienet het best... :cool: Als je vrije tijd over hebt, kun je dan niet beter gaan cachen ipv code kloppen? Als je toch een mooiere oplossing hebt, hoor ik me aanbevolen... Edited By Breggle on sept. 26 2002 at 21:21
BigBird Geplaatst 27 september 2002 Geplaatst 27 september 2002 MapQuest is inderdaad de snelste manier om een kaarte te krijgen met een redelijke aanduiding waar je moet zijn. Er zijn er echter meer die elk een ander beeld geven. Afhankelijk van de omgeving is de één beter dan de ander. Wat ik op wil lossen is het apart openen van verschillende internet pagina's, met copy-paste coordinaten overzetten om een kaart te kunnen zien. De link naar de site voor conversie heeft hetzelfde probleem: copy-past, bereken, copy-paste terug. De kaarten die je via deze site kan tonen wil ik overigens wel gaan gebruiken, de conversies niet. Ja, alle kaarten bestaan al en kan je gebruiken. Ik wil ze benaderbaar maken vanuit één programmatje in een paar eenvoudige stappen: - maak groundspeak loc-file'tje aan - open Excel-tool - druk op inlees knop - druk op een van de (vijf?) kaartknoppen Geen copy-paste gedoe meer. Geen Favorites met alle nodige sites meer. Eén progje voor alles. Als je vrije tijd over hebt, kun je dan niet beter gaan cachen ipv code kloppen? Yep, maar om nou op een regenachtige zondagovond te gaan cachen... Ik heb inmiddels de excel met conversie macro's in mijn mail gekregen. Dit hoef ik dus niet meer zelf te knutselen. De gegeven macro's zijn nauwkeurig tot 50cm. Lijkt me voldoende I'll keep you posted... BigBird
stefanne_3 Geplaatst 3 oktober 2002 Geplaatst 3 oktober 2002 Mijn probleem als beginnend GeoCacher is dat ik wel een coord van de site pluk, maar vervolgens geen goede (lees snelle) methode heb om uit te zoeken waar ik nou eigenlijk heen moet rijden en moet parkeren om enigszins in de buurt te komen. [b:post_uid0]*** delete *** [/b:post_uid0]Toch maar sensuur toegepast op de door mij aangeboden methode :alien: De kabouter CD's heb ik nog niet en zelf heel nederland kopen en digitaliseren en via OziExplorer koppelen aan coordinaten, daar zie ik tegenop. Wat betreft de topkaarten, lees deze topic eens: Papieren topokaatrten, Een 1:50.000 atlas in de ramsj Stefanne --//-- Edited By stefanne_3 on okt. 03 2002 at 12:40
Aanbevolen berichten