Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
.

Een cache is méér dan een webpagina die verwijst naar een doosje in het bos. Het is de som van de ervaringen van de mensen die er naar hebben gezocht. Door deze belevenissen, vastgelegd in de logjes, rijpt een cache en krijgt 'body', net als goede wijn.

 

Dat onderscheidt de kwaliteitscaches ook van de prullen. De kwaliteitscaches, en zeker de klassiekers, zijn inmiddels bundels korte verhalen en het lezen ervan geeft vaak net zo veel plezier als het cachen zelf. De prullen zijn herkenbaar aan een lange lijst fantasieloze strafregels:

Gevonden! Snel weer verder!

Gevonden! Snel weer verder!

Gevonden! Snel weer verder!

...

 

De prullen zijn onderdeel van het H&R-circuit, dat is opgezet door en voor mensen die denken dat je status kunt ontlenen aan het getal achter je pseudoniem. Zij zoeken en vinden in Geocaching iets totaal anders dan waarvoor het spel is bedoeld. Wel, de tijd dat een hoge score kon imponeren is voorbij. Je loglijst is tenslotte openbaar en als die aantoont dat je de punten met bakken tegelijk bijeen hebt geraapt langs de snelweg en in dorado's val je als geocacher door de mand.

 

Wat dat betreft kan de puntentelling net zo goed worden afgeschaft ... tenzij er nuances worden aangebracht die de score weer in evenwicht brengen met de geleverde prestatie. Er is al eens voorgesteld om de puntentelling te koppelen aan de moeilijkheidsgraad (het aantal sterren) van caches.

 

Eén cache van het Cairnteam, 'illegaal' of niet, staat voor méér creativiteit en toewijding aan de kant van de plaatser, en méér inspanning en avontuur aan de kant van de vinder, dan alle drive-in hit & run prullen in Nederland bij elkaar. Zo lang dat essentiële verschil niet in de puntentelling tot uitdrukking komt is elke vorm van competitie een farce. En is het onzin je te beraden op maatregelen om spooklogjes te voorkomen.

.

Dit is niet waar. Je kan een spannend avontuur beleven of iets grappigs tijdens het doen van een hit-and-run cache. Geocaching is ook geen sport. Bovenaan staat niet degene die het best is, maar die er het meeste tijd in gestoken heeft. In de pratijk betekent dit ook veel benzine. Daarom zou het niet gek zijn om in de statistieken niet alleen het aantal gevonden logs te vermelden maar ook het benzineverbruik dat verband houdt met geocaching.

ReizenReizen

Geplaatst
.

Een cache is méér dan een webpagina die verwijst naar een doosje in het bos. Het is de som van de ervaringen van de mensen die er naar hebben gezocht. Door deze belevenissen, vastgelegd in de logjes, rijpt een cache en krijgt 'body', net als goede wijn.

 

Dat onderscheidt de kwaliteitscaches ook van de prullen. De kwaliteitscaches, en zeker de klassiekers, zijn inmiddels bundels korte verhalen en het lezen ervan geeft vaak net zo veel plezier als het cachen zelf. De prullen zijn herkenbaar aan een lange lijst fantasieloze strafregels:

Gevonden! Snel weer verder!

Gevonden! Snel weer verder!

Gevonden! Snel weer verder!

...

 

De prullen zijn onderdeel van het H&R-circuit, dat is opgezet door en voor mensen die denken dat je status kunt ontlenen aan het getal achter je pseudoniem. Zij zoeken en vinden in Geocaching iets totaal anders dan waarvoor het spel is bedoeld. Wel, de tijd dat een hoge score kon imponeren is voorbij. Je loglijst is tenslotte openbaar en als die aantoont dat je de punten met bakken tegelijk bijeen hebt geraapt langs de snelweg en in dorado's val je als geocacher door de mand.

 

Wat dat betreft kan de puntentelling net zo goed worden afgeschaft ... tenzij er nuances worden aangebracht die de score weer in evenwicht brengen met de geleverde prestatie. Er is al eens voorgesteld om de puntentelling te koppelen aan de moeilijkheidsgraad (het aantal sterren) van caches.

 

Eén cache van het Cairnteam, 'illegaal' of niet, staat voor méér creativiteit en toewijding aan de kant van de plaatser, en méér inspanning en avontuur aan de kant van de vinder, dan alle drive-in hit & run prullen in Nederland bij elkaar. Zo lang dat essentiële verschil niet in de puntentelling tot uitdrukking komt is elke vorm van competitie een farce. En is het onzin je te beraden op maatregelen om spooklogjes te voorkomen.

.

Dit is niet waar. Je kan een spannend avontuur beleven of iets grappigs tijdens het doen van een hit-and-run cache. Geocaching is ook geen sport. Bovenaan staat niet degene die het best is, maar die er het meeste tijd in gestoken heeft. In de pratijk betekent dit ook veel benzine. Daarom zou het niet gek zijn om in de statistieken niet alleen het aantal gevonden logs te vermelden maar ook het benzineverbruik dat verband houdt met geocaching.

Het Cairnteam is niet op voorhand tegenstander van het bijhouden van het benzineverbruik. Wel vragen wij ons af wat de bedoeling hiervan is.

Zelf rijden wij uit milieuoogpunt op diesel, een brandstof die je veel zuiniger verstookt. Ook staat onze bolide een rustige rijstijl toe, zodat onnodige schadelijke uitstoot wordt voorkomen.

Overigens: als wij niet zouden cachen, zouden wij vermoedelijk een overeenkomstige kilometrage halen, maar dan ten behoeve van andere doeleinden.

Geplaatst
Daarom zou het niet gek zijn om in de statistieken niet alleen het aantal gevonden logs te vermelden maar ook het benzineverbruik dat verband houdt met geocaching.

Dan zou ik een van de enigen zijn die bevenaan staat! (Geen auto, alles fietsen!) B) Als ik zo nu en dan logs lees, is bijna iedereen namelijk met de auto. :o

 

....... Of wordt ik nu weer zwartgemaakt omdat ik 'waarde hecht' aan 'statistiekjes' ;):eat:

 

Gevonden! Snel weer verder!

 

Ook h&r rolletjes liggen vaak in een leuke omgeving, of in de stad waar je veel moeite moet doen om ongezien te loggen! ;)

Geplaatst
Daarom zou het niet gek zijn om in de statistieken niet alleen het aantal gevonden logs te vermelden maar ook het benzineverbruik dat verband houdt met geocaching.

Pssst ik hoop niet dat mijn baas dit leest. Ik heb een tankpas van de zaak.

Geplaatst
...uitstoot...

Misschien dat een onafhankelijke autotechnicus -Barny bijvoorbeeld- het Cairnteam nog wat tips kan geven zodat het ook alle overige uitstoot, zoals motorolie, tot een minimum kan beperken? :eat:

 

Gr.M.

Geplaatst
Het Cairnteam is niet op voorhand tegenstander van het bijhouden van het benzineverbruik. Wel vragen wij ons af wat de bedoeling hiervan is.

Zelf rijden wij uit milieuoogpunt op diesel, een brandstof die je veel zuiniger verstookt. Ook staat onze bolide een rustige rijstijl toe, zodat onnodige schadelijke uitstoot wordt voorkomen.

Overigens: als wij niet zouden cachen, zouden wij vermoedelijk een overeenkomstige kilometrage halen, maar dan ten behoeve van andere doeleinden.

Mijn ervaringen met het inademen van dieseluitlaatgassen zijn helaas niet zo goed, slechter zelfs dan die

van benzine. Misschien is het ook wel handiger om de Co2 uitstoot te registreren per gevonden cache. Daarnaast zou het ook niet gek zijn als net als op de olympische spelen het volkslied wordt gespeeld, als je een gevonden cache logt op de website.

Geplaatst
Daarnaast zou het ook niet gek zijn als net als op de olympische spelen het volkslied wordt gespeeld, als je een gevonden cache logt op de website.

 

Voor mij niet het Wilhelmus, maar Oh Oh Den Haag! :eat:

Geplaatst
Eerst moest ik even denken aan het sleuteluitwisselingssysteem dat men vroeger gebruikte om treinen het recht te geven op een enkelsporig baanstuk te komen.

Nu we toch off-topic zijn beland...

Grappig, deze zomer in ex-DDR dit systeem nog in de praktijk zien werken. Kende het niet van vroeger (ben van het post-ATB tijdperk).

 

On-topic dan: een functie van het loggen op de website, die ik nog niet heb zien langskomen in dit draadje, is het publiekelijk complimenteren van de cache-owner met een leuke cache. (Aan de schandpaal nagelen kan natuurlijk ook, maar is weer wat minder sympathiek :eat: )

Verder is het leuk herinneringen ophalen bij je eigen lijstje van gevonden caches, hoewel dat natuurlijk ook, en misschien wel beter, zonder internet kan, met plakboek oid. Maar ja, zo'n logje is dan wel weer een stuk minder werk...

 

Michiel

Geplaatst
...uitstoot...

Misschien dat een onafhankelijke autotechnicus -Barny bijvoorbeeld- het Cairnteam nog wat tips kan geven zodat het ook alle overige uitstoot, zoals motorolie, tot een minimum kan beperken? :(

 

Gr.M.

Bij sommige mensen is alle uitleg vergeefse moeite…….

 

 

Maar nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat de NAM al bezig is om de diverse vergunningen te verkrijgen om proefboringen te doen voor het ontsluiten van een heus olieveld in de nabijheid van de eindstache Ufo landingsbaan en in de buurt van het Alexandrium vlakbij een afzichtelijk gebouw met roze pilaren

 

Barny

Geplaatst

Pssst ik hoop niet dat mijn baas dit leest. Ik heb een tankpas van de zaak.

 

 

 

 

Soooooooooo, heks....wat schuift t als ik mijn mond dicht houd tegen je baas??? :ph34r:

Kusje ? ;)

Geplaatst

Pssst ik hoop niet dat mijn baas dit leest. Ik heb een tankpas van de zaak.

 

Soooooooooo, heks....wat schuift t als ik mijn mond dicht houd tegen je baas??? ;)

Kusje ? :wub:

Getver ;)

:ph34r: Ruud

Geplaatst
Mijn caches zijn nu ongeveer 150 keer gelogd en ik heb nog geen valse logs aangetroffen. Wel logs in de logboekjes die nooit zijn gelogd op internet. Omgekeerde wereld, er zijn dus ook cachers die lekker cachen zonder ooit te loggen op internet. Prachtig toch?

 

Ik heb ook een cache geplaatst en inderdaad, slechts 1 log op het internet die niet in het logboekje is te vinden en meerdere logs in het boekje die nooit op internet zijn gelogd. Dat laatste zijn vast de echte hobbyisten. Verder zal het mij een worst zijn hoe men zijn cijfertje wenst op te hogen. Men doet het toch echt voor zichzelf en als men zichzelf wenst te foppen, dan doet men dat maar.. :blink:

 

Nico.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...