Spring naar bijdragen

Kabouterkaarten et al


Heirbaut Hunters

Aanbevolen berichten

Oke, kabouterkaarten zijn illegaal. Waar ik die vind... doet niet (meer) ter zake.

 

Wat ik (en wellicht anderen) wel interessant vinden is met zijn allen proberen een opsomming te maken van legale stafkaarten die wel vrij verspreid mogen worden. Zijn die er? Waar? Hoe? Wie? En van welke land? Kwaliteit? Schaal?

 

Wie kent deze? Of kunnen we die maken en hoe?

 

Ik ben me er van bewust dat een discussie beginnen hierover snel kan overslaan in dubbelzinnig geneuzel waarin wordt aangegeven waar ik de illegale kaarten wel kan krijgen. Probeer deze verleiding te weerstaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Moeilijke discussie gaat dit worden. Gezien het werk wat er in kaarten zit (heb hier enige ervaring mee) lijkt het me dat er weinig kaarten legaal voor niets aangeboden worden. Ik heb van een gemeente het gehele teritorium in luchtfoto's als mrSid files. Dit is als ik het goed heb schaal 1:5000, dus zeer nauwkeurig. En importeerbaar in Ozi, dus je ziet bijna letterlijk waar je staat.

Ik heb deze cd door mijn werk (niet bij de gemeente overigens) gekregen. De persoon die hem overhandigde (hoog in de organisatie) deed niet moeilijk over publicatie elders. Dus ik mag aannemen dat ik het aan geïnteresseerde cachers zou kunnen tonen (overigens is dit absoluut geen aanbod van mij, dus geen verzoeken sturen). Uiteindelijk kun je er weinig mee, tenzij je van plan bent een cache in deze gemeente te verstoppen. Al kun je nu natuurlijk ook een leuke discussie gaan voeren over het feit of terroristen het kunnen gaan gebruiken.

Maar ja zo raken we op een eindeloos spoor. In ieder geval zullen er weinig kaarten rechtenvrij te krijgen zijn. In mijn geval heb ik geluk gehad dat ik de juiste persoon trof.

 

Groet,

 

Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zult naar de states moeten. Daar geldt de opvatting dat wat door USGS wordt gedaan met belasting geld voor iedereen vrij beschikbaar zou moeten zijn.

 

Lijkt me ook wel wat voor onze top-dienst, maar voordat ze die opvatting overnemen heb ik al lang een lange witte baard :) . Daar ga ik dus niet op wachten... Maar bijvoorbeeld IGN België en Frankrijk leveren deze digitale kaarten weer voor een hele schappelijke prijs. Ik zou al tevreden zijn als onze topdienst daar eens iets van zou leren... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijke discussie gaat dit worden. Gezien het werk wat er in kaarten zit (heb hier enige ervaring mee) lijkt het me dat er weinig kaarten legaal voor niets aangeboden worden. Ik heb van een gemeente het gehele teritorium in luchtfoto's als mrSid files. Dit is als ik het goed heb schaal 1:5000, dus zeer nauwkeurig. En importeerbaar in Ozi, dus je ziet bijna letterlijk waar je staat.

Ik heb deze cd door mijn werk (niet bij de gemeente overigens) gekregen. De persoon die hem overhandigde (hoog in de organisatie) deed niet moeilijk over publicatie elders. Dus ik mag aannemen dat ik het aan geïnteresseerde cachers zou kunnen tonen (overigens is dit absoluut geen aanbod van mij, dus geen verzoeken sturen). Uiteindelijk kun je er weinig mee, tenzij je van plan bent een cache in deze gemeente te verstoppen. Al kun je nu natuurlijk ook een leuke discussie gaan voeren over het feit of terroristen het kunnen gaan gebruiken.

Maar ja zo raken we op een eindeloos spoor. In ieder geval zullen er weinig kaarten rechtenvrij te krijgen zijn. In mijn geval heb ik geluk gehad dat ik de juiste persoon trof.

 

Groet,

 

Jeroen

Die mister sid kaarten kan je hier gewoon downloaden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wereldwijd zijn er een heleboel kaarten op internet te vinden. Wil je ze gebruiken om je caches op te plotten, dan wordt de spoeling al wat dunner. Bij mijn weten zijn er twee tools die dat doen (ik hoor graag als jullie er meer kennen!):

GPS Visualizer die je online een loc of gpx file laat plotten op een kaart naar keuze.

CacheMaps van ondergetekende welke je de mogelijkheid geeft om offline je cacheinfo vast te houden en voor jouw selectie van caches een keur aan kaarten van het internet kan halen.

Het moet gezegd: voor Nederlandse kaarten heb je niet heel veel keus, maar er zijn er toch wel wat. En offline ben je, zeker in Nederland, gebonden aan soms hoge kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mrSid files die je bij Nasa kunt downloaden betreffen een zeer groot gebied en hebben ook geen acceptabele schaal om een cache mee voor te bereiden. (Voor Nederland krijg je een gebied waar de Noordzee en ik geloof zelfs een deel van Engeland op staat.

 

Overigens is de Topografische dienst niet de enige met hoge tarieven, ook kaartenmakerrs als Andes rekenen een hoog bedrag voor het gebruik van hun kaarten op een GIS-server.

 

De Hydrografische dienst van de Marine doet het wat dat betreft beter. Bij Stentec in Heeg heb je voor 150 Euro's alle zeekaarten + IJsselmeer als vector kaart bestand. Zeer nauwkeurig en onbeperkt inzoomen (moet je wel programma van Stentec gebruiken, Ozi gaat dan niet). Als je de set koopt kun je met het converteerprogramma wat erbij zit alles omzetten naar een voor Ozi geschikt formaat. Je krijgt ook een jaar lang gratis updates.

 

Helaas voor ons geocachers liggen er weinig caches in de Noord/Waddenzee en IJsselmeer. (hoewel de kaart op geocaching.nl anders doet vermoeden).

 

Groet,

 

Jeroen

 

P.S. een mogelijkheid is om met z'n allen bestaande kaarten over te gaan trekken, maar ja daar moet je maar net zin in hebben..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Legaliteit toont heel makkelijk, iemand koopt een programma/kaart en daarmee ook de rechten dat de koper die kaarten niet mag verspreiden op welke manier dan ook. Lees op elke site, waar dan ook, de kleine regeltjes maar na.

 

Dus iedereen die een kaart aanbiedt zonder toestemming van de maker is in overtreding. Of er moet duidelijk vermeld staan dat er toestemming is verleend door de maker van kaart en of programma.

 

En doordat dat zijn boterham is, denk ik niet dat er een kaartenmaker gratis kaarten gaat aanbieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Legaliteit toont heel makkelijk, iemand koopt een programma/kaart en daarmee ook de rechten dat de koper die kaarten niet mag verspreiden op welke manier dan ook. Lees op elke site, waar dan ook, de kleine regeltjes maar na.

Wat je zegt is absoluut waar, maar waar vindt je de legaliteit als er te weinig referentie is bij een online-kaart?

 

Bij geen copyright vermelding op een site noch op de getoonde kaart wordt het een moeilijk verhaal....

Over het 'download'-aspect wil ik dan nog niet eens praten (want downloaden mag, aanbieden niet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens is de Topografische dienst niet de enige met hoge tarieven, ook kaartenmakerrs als Andes rekenen een hoog bedrag voor het gebruik van hun kaarten op een GIS-server.

Te lezen valt ergens in de nl.wandel newsgroup dat iemand een aanbod had van de Topo Dienst om met toestemming stukken topo-kaart op zijn website te zetten.

Edoch, het business-model van deze Dienst is niet berekend op privaat gebruik van hun materiaal. De berekening van de kosten is gebaseerd op papieren kaarten: per 2 (vierkante?) decimeter kaartmateriaal komen de kosten op 300 euro per jaar.

 

De kaarten leverancier Falkland (Flak Plan etc.) struint geregeld het web af op zoek naar hun producten.

Ze zijn - dat moet toegegeven worden - niet kwaad of zo, ze snappen het best wel dat als je van de ANWB site een kaartje haalt, dat je dan niet weet dat dat van hun is. Maar sorry, het kan niet, dus ga op zoek naar iets anders de komende maand. En wil je het kaartje houden, tja dan moet er gedokt worden.

En weer is het zakenmodel niet berekend op privaat gebruik. 3000 euro voor een kaart van ze op formaat 800 x 600 pixels. (of dat per jaar is of een bedrag ineens voor altijd, dat weet ik niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Sailor kent de tamelijk onfrisse kaarten van het Staring Centrum. De papieren kaarten zijn gemaakt om de gebieden aan te geven waarbinnen uitrijbeperkingen van dierlijke meststoffen gelden. De kaarten zijn niet in kleur, grijstinten geven de diverse gebieden aan. De kaarten zijn uit 1991 gebaseerd op de topografische kaarten van 1984. Ik betwijfel op ze nog op de kop zijn te tikken. Het Staring Centrum bestaat niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Sailor kent de tamelijk onfrisse kaarten van het Staring Centrum. De papieren kaarten zijn gemaakt om de gebieden aan te geven waarbinnen uitrijbeperkingen van dierlijke meststoffen gelden. De kaarten zijn niet in kleur, grijstinten geven de diverse gebieden aan. De kaarten zijn uit 1991 gebaseerd op de topografische kaarten van 1984. Ik betwijfel op ze nog op de kop zijn te tikken. Het Staring Centrum bestaat niet meer.

Het Staring centrum bestaat niet meer... da's waar, maar hun werk wel. Dat doet tegenwoordig Alterra, en die vindt je ook in Wageningen. So far so good... maar kaarten.... Nee dat wordt moeilijk. Bestanden, die zijn er wel. Maar je raad het al. De basis wordt gevormt door de top-10 vector van de TDN.

 

Waterschappen provincies, het rijk en sommige van de meer moderne gemeenten heben die wel gekocht. Maar daar kan het dan ook uit. Wij (het waterschap) mogen ze voor ons gebied ter beschikking stellen aan bedrijven die voor ons een klus uitvoeren. Maar die bedrijven moeten ze daarna weer vernietigen (daar laten we ze verplicht voor tekenen).

 

HIer boven werd aangegeven dat de IGN België het begrijpt. Dat is ook zo. Maar dat komt ongetwijfeld door de Franse kant van belgië. In Frankrijk kan je ook digitale kaarten kopen bij het IGN de France. Nu Nederland nog...

 

Voor privé gebruik houdt ik het maar op de gift van de kaboutertjes. Die doet het prima. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...