stootjuk Geplaatst 5 juli 2004 Geplaatst 5 juli 2004 Hallo, Zoals bekend heeft de Garmin extrex Vista een ingebouwde hoogtemeter, gebaseerd op luchtdruk. Nu vraag ik mij echter af wat ik aan deze functie heb, de getoonde waarden zijn totaal niet consistent en/of representatief. Ik woon in een flat 3 hoog. Vorige week gaf de meter + 34 meter aan, op dit moment -48 meter! Ik kan me voorstellen dat kleine verschillen mogelijk zijn (verschil in druk), maar een verschil van 82 meter vind ik onacceptabel. Doe ik iets fout? Of heeft deze functie (hier) geen enkel nut? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! Bij voorbaat dank, Olaf Ik ben pas nieuw op dit forum. Misschien is dit onderwerp al vaker behandeld, ik kan echter niets terugvinden m.b.v. de zoekfunctie. Mocht het toch al vaker besproken zijn, dan hiervoor mijn excuses.
bobenwendy Geplaatst 5 juli 2004 Geplaatst 5 juli 2004 Het heeft te maken met veranderingen in luchtdruk. Misschien dat de volgende link iets verduidelijkt: Link Je moet dus eigenlijk dagelijks je hoogtemeter instellen op de plaatselijke luchtdruk (qnh) Dit kun je zien op Teletekst pagina 707 Veel succes Team Bob en Wendy
Peetee Geplaatst 5 juli 2004 Geplaatst 5 juli 2004 Heb je ermee rekening gehouden dat de hoogtemeter elke keer dat je de batterijen van je gps vervangt gecalibreerd moet worden? Geldt trouwens ook voor het ingebouwde electronisch kompas.
gimli Geplaatst 5 juli 2004 Geplaatst 5 juli 2004 zoals al gezegd: inderdaad de hoogte meter moet worden gecalibreerd. en dat zul je met enige regelmaat moeten doen! de gps probeert het zelf ook een beetje met de gps ontvanger maar perfect is dat niet. immers de luchtdruk verandert ook regelmatig en daardoor verschuift de ijkking zonder dat de gps dat doorheeft! De hoogtemeter werkt prima ALS je hem ook gebruikt en goed ijkt! net zoals bijvervangen van de accu's je voor het ijken het electronische kompas daarvoor zal je dus bij het even twee rondjes moeten draaien! dat soort bewegingen hoeven niet voor de hoogtemeter, je hoeft hier alleen maar op te geven dat je op een specifieke hoogte zit..... groets, Gimli
Twinlife Geplaatst 5 juli 2004 Geplaatst 5 juli 2004 Ik ben pas nieuw op dit forum. Misschien is dit onderwerp al vaker behandeld, ik kan echter niets terugvinden m.b.v. de zoekfunctie. Mocht het toch al vaker besproken zijn, dan hiervoor mijn excuses. Kijk ook maar eens op deze pagina. Gr Twinlife
Rijenrakkers Geplaatst 5 juli 2004 Geplaatst 5 juli 2004 Hoogte Je moet alleen voor het instellen van de hoogte geen rondjes draaien( dit is nl. voor het kompas), maar idd of de plaatselijke luchtdruk invoeren of de exacte hoogte van van de lokatie waar je op het moment van kallibreren bent. Groeten..Willem
stootjuk Geplaatst 5 juli 2004 Auteur Geplaatst 5 juli 2004 OK, allemaal bedankt voor jullie snelle reacties! Erg duidelijke uitleg van jullie allemaal. Dat callibreren is dus erg belangrijk. Thuis kan ik de luchtdruk aflezen van een digitaal weerstation, dus voor in de buurt is dat goed. Voor onderweg ga ik maar een mobiele barometer overwegen. Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg en snelle reacties! Groeten, Olaf
stefanne_3 Geplaatst 6 juli 2004 Geplaatst 6 juli 2004 Voor onderweg ga ik maar een mobiele barometer overwegen. Nee, je moet gewoon aan het begin van de dag op een willekeurige bergpas even kalibreren met de hoogte die op het bordje staat.
superboppe Geplaatst 6 juli 2004 Geplaatst 6 juli 2004 Vaak stap je de volgende dag op dezelfde hoogte je bed uit als je er de vorige dag in bent gestapt. Doorgaans, in de bergen, maak ik van een hut een waypoint aan (en dan heeft de GPS de hele dag de tijd gehad om te middelen, dus dat zal aardig kloppen), en als ik de volgende morgen voor de hut mijn GPS weer aanzet, en me klaarmaak om te vertrekken, calibreer ik met de hoogte van het waypoint van de vorige dag. Nou is deze hoogt dan niet de hoogte ten opzichte van de werkelijke geoide, maar ten opzichte van die die de GPS kent; geinterpoleerd tussen een nogal grof grid. Daarom kan dat nog wel eens, ook na lang middelen, afwijken van de officiele hoogte. Omdat ik vaak meer geinteresseerd ben in mijn hoogteprofiel, en niet zo zeer in het peilen van recordhoogtes van toppen door een afwijking van mijn GPS, verkies ik de incorrecte GPS-tov-geoide-hoogte boven de werkelijke hoogte.
Kruimeldief Geplaatst 6 juli 2004 Geplaatst 6 juli 2004 Een ijkpunt om je hoogtemeter/barometer te calibreren is de omgeving van een vliegveld. Daar weten ze op de centimeter nauwkeurig hoe hoog je zit. Is ook niet zo moeilijk hoor. Ik heb op het geweldige grote vliegveld van Hoogeveen ooit mijn 76S gecalibreerd. Even de tower gebeld met de vraag wat de hoogte is op het vliegveld en ze geven je het door. Vele mensen met een digitale barometer gingen je al voor Natuurlijk zijn er meer punten. De drielandenpunt in Vaals is ook zo eentje. Daar staat de preciese hoogte vermeld. Ach en als je onze cache "de Schans" bij Emmen zou gaan doen, kom je ook op een plek waar de preciese hoogte staat vermeld. (45 meter NAP en daarmee hoogste punt van Drenthe) En zo zijn er legio in Nederland. Je moet namelijk op een punt staan om te calibreren waarvan je precies weet wat daar de hoogte is. GRTZ Kruimeldief
Gast hornet911 Geplaatst 28 juli 2004 Geplaatst 28 juli 2004 die hoogtemeter op basis van luchtdruk is dus eigenlijk dikke zever!!!! Stel, je stelt je hoogte 's morgens in. Dit voor je vertrekt voor een mbt tochtje in de alpen. Je hebt de avond ervoor de hele tijd naar je hut geklommen en s morens daal je af naar het dal. Nu, eens in het dal is de luchtdruk toch al veranderd! Dit kan volgens mij toch heel wat schelen! ZEKER IN DE BERGEN!! Waar je hem het meest zou gebruiken. Volgens mij dus niet accuraat! En electronisch kompas....., koop een klassiek kopmas en je bent altijd zeker van het noorden (niet afhankelijk van platte batterijen...)
Gast MathPaul Geplaatst 30 augustus 2005 Geplaatst 30 augustus 2005 die hoogtemeter op basis van luchtdruk is dus eigenlijk dikke zever!!!! Klopt. Maar er is niks beters.
rhgs Geplaatst 30 augustus 2005 Geplaatst 30 augustus 2005 (bewerkt) In vliegtuigen werkt het ook zo volgens mij. Als je gaan landen, wordt de hoogtemeter gecalibreerd aan de hand van de luchtdruk op het vliegveld waar ze gaan landen. Zodat de nul ook het asfalt is en niet een meter lager. Dat stuitert zo hard... 30 augustus 2005 bewerkt door rhgs
Aanbevolen berichten