Spring naar bijdragen

Nieuw met GSAK - Waypoints exporteren naar Geocaching.com


Richard en Monja

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben nieuw met het GSAK programma en zeer waarschijnlijk met een heel basic probleem. Zo eentje die allang eerder is beantwoord en waarvan de meesten zullen zeggen; Maar ja, dat is toch voor de hand liggend....... We cachen al sinds 2013, maar nog nooit eerder mee bezig geweest. Samen met een mede cacher hebben we redelijk wat mysteries opgelost de laatste tijd en delen de oplossingen dan met elkaar. Nu krijg ik de opgeloste myteries in GPX format binnen. Medecacher gebruikt C:Geo, wij de Geocaching App. Middels C:Geo in zijn de GPX bestanden snel binnen te halen naar ik begreep.

Nu wil ik de opgeloste mysterie GPX file vanuit GSAK exporteren naar Geocaching.com zodat de juiste oplossing coördinaten zijn bijgewerkt maar krijgen dit niet voor elkaar. Iemand een uitleg zodat we verder kunnen?

Alvast bedankt,

Richard.

bewerkt door Richard en Monja
foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@kalkendotters,

Bedankt voor de info van de macro. Heb deze in GSAK geinporteerd en paar keer geprobeerd de opgeloste mysteries te verwerken. Helaas tot op heden niet gelukt. Ik krijg melding als in bijlage. Geen idee wat we fout doen. Macro gaat alle oplossingen 1 voor 1 bij langs. Als we naderhand op de Geocaching website kijken dan staan alle caches nog als voorheen en origineel......

Graag nog enige hulp in deze

Naamloos.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je ze allemaal wilt exporteren dan moet je een filter zetten.

Wat ook kan zijn is dat er in je bestandje helemaal geen corrected coords staan, maar de cache zélf de corrected coordinaten heeft gekregen (afhankelijk van hoe c:geo het exporteert) Dan werkt de macro natuurlijk niet. Wat hier dus idd het geval is... Je moet dus eerst de cachecoordinaten omzetten naar het corrected veld in GSAK, dan pas zal de macro werken.

Lees ook even het hele draadje van de macro, daar staat redelijk uitgebreide uitleg in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar ook daar is weer een macro voor:

https://gsak.net/board/index.php?showtopic=28723&st=0&#entry217523

Die zet alle huidige cachecoordinaten in het corrected-veld, waarna je ze kan uploaden naar geocaching.com
Let wel o p dat je dit doet op een database waarin alle cache het final coordinaat hebben. Anders heb je straks een database puinhoop, nml dat je geen verschil ziet tussen een opgelost coordinaat en eentje waar dat nog niet is gebeurt.

bewerkt door kalkendotters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei kalkendotters:

...Let wel o p dat je dit doet op een database waarin alle cache het final coordinaat hebben. Anders heb je straks een database puinhoop...

Voordat ik e.e.a. in GSAK ga proberen/testen, maak ik altijd een volledige backup van GSAK. Gaat er in de settings of in een database iets fout, dan is dat binnen enkele seconden op te lossen, door de settings of een database terug te zetten ( 'Restore' ).

846395223_GSAK1Backup.png.a0e835a1ef9b40bee32b34c36721fa37.png

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer bezig geweest om macro werkend te krijgen. Heb draadje van macro doorgenomen, maar krijg totaal geen hoogte van alle opties in deze. Krijg geen filter toegekend aan open staande waypoints. Heb wel "Gecorrigeerde Coordinaten" aangepast. Daarna filter opgeslagen als "Nieuw".

Links onder blijft naar Filter: Geen staan. Hoe kan ik dit aanpassen. Maw. geen idee hoe ik filter "Nieuw" kan toekennen aan gewenste waypoints.

Als ik macro nu gebruik worden alle waypoints omgezet naar Thuis locatie. Dat is iets wat ik totaal niet heb ingesteld.

 

Ik vraag mezelf af waarom alles zo omslachtig moet in mijn ogen. Als GPX bestand aangepaste coordinaten heeft ( Zichtbaar als waypoint locaties in GSAK ) van opgeloste puzzels dan moet het toch met '1-klik' mogelijk zijn om deze naar Geocaching.com over te zetten??? Via meerdere macro's is voor mij heel omslachtig en heb ik geen verstand van.

Naamloos.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voelt omslachtig omdat dit de eerste keer is dat je GSAK gebruikt.

Je kunt snel een fiter instellen als je rechtsonder klikt op de 51 in het witte vakje. Dan wordt het filter 'ongevonden caches' ingesteld. Dat dat in dit geval alle caches in de database zijn, is daarbij niet van belang.

Stuur mij anders het originele GPX bestand, dan pas ik dat in GSAK aan, en exporteer het weer. Als je het dan in GSAK op nieuw importeer staan de gecorrigeerde coordinaten op hun plekje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan je screenshot te zien dat de cache die wordt weergegeven geen gecorrigeerde coördinaten heeft. Ik ga er van uit dat de rest dat dan ook niet heeft.

Klik met de rechter muisknop op een cache (in het bovenste deel) en kies Gecorrigeerde Coördinaten... . Pas daar de coördinaten aan. Doe hetzelfde met de rest.

Je kan zien dat de cache gecorrigeerde coördinaten heeft als je in het onderste scherm (Gecorrigeerd) in rode letters achter de coördinaten ziet staan.

Voor de macro hoef je geen filter in te stellen: de macro filtert zelf de caches die gecorrigeerde coördinaten heeft en verstuurt ze dan naar geocaching.com.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Richard en Monja:

...Als GPX bestand aangepaste coordinaten heeft ( Zichtbaar als waypoint locaties in GSAK ) van opgeloste puzzels dan moet het toch met '1-klik' mogelijk zijn om deze naar Geocaching.com over te zetten??? ...


Misschien ( natuurlijk ! ) vindt GroundSpeak ( =  GeoCaching.com ) het gebruik van externe programma's helemaal niet fijn. Met deze programma's ( zoals GSAK, C:Geo e.d. ) is het niet meer noodzakelijk ( nadat men op GC e.e.a. heeft ingesteld ) om daarna nog naar de GC website te gaan. Tevens kan men met deze programma's veel meer bulk actie's uitvoeren, dan mogelijk is vanaf de GC website en kan dat ook veel meer geautomatiseerd ( macro's/scripts ) worden afgehandeld.

GC beschermt natuurlijk haar 'schatkist' ( die vol zit met andermans caches ) en wil daarover zoveel mogelijk controle houden. Met de bovenstaande programma's verliest GC een stukje macht, over wat wel en/of wat niet met die data gedaan kan worden en waar die data staat.

Ook zorgen al die geautomatiseerde macro's en scripts voor een veel grote belasting van de GC systemen, t.o.v. van handmatige acties. En misschien als laatste : door het mindere bezoek van de GC website, ook voor minder inkomsten.

Was GC misschien vroeger nog blij met dit soort programma's, nu bouwt GC steeds meer externe mogelijkheden af, door in de benodigde api ( het uitwisselings-programma tussen GC en de externe programma's ) steeds minder mogelijkheden vrij te geven én die mogelijkheden ook nog eens qua bulk-aantal te beperken, wat o.a. bij uploads ( naar GC's database ) te merken is.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@StefandD;

1 uur geleden zei StefandD:

Aan je screenshot te zien dat de cache die wordt weergegeven geen gecorrigeerde coördinaten heeft. Ik ga er van uit dat de rest dat dan ook niet heeft.

Op screenshot staat Helikopter #3 waypoint reeds weergegeven met gecorrigeerde waypoint, want "ballonmarker" staat op juiste aangepaste coördinaten van daadwerkelijke GZ en niet de fictieve puzzel coördinaten zoals ze bovenaan de cachepagina staan. Voor de overige waypoints in de lijst geldt hetzelfde.

Vandaar dat ik niet snap dat de coördinaten alsnog handmatig moeten worden aangepast. Daarnaast snap ik in dit opzichte jammer genoeg nog steeds niet waarom de oplossingen niet worden overgenomen op de Geocaching.com website met de macro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standaard gaat GSAK er van uit dat de coordinaten die bij een Mysterie/Multi in het coordinaat staan, NIET de lokatie is waar de cache ligt. Normaal staan hier namelijk de coordinaten zoals die ook op de website van gc worden getoond. Om aan GSAK aan te geven dat je de puzzel hebt opgelost moet je daarvoor de coordinaten opgeven in een speciaal veld in GSAK, de 'gecorrigeerde coordinaten'. Dit heeft als voordeel dat wanneer je opnieuw een GPX inleest van de website, jouw oplossingcoordinaten niet worden overschreven met informatie vanaf de website.

Zoalng er geen 'gecorrigeerde coordinaten' zijn ingevuld bij een cache, gaat GSAK (en de macros) er van uit dat er in het coordinaten veld nog steeds de (fake) coordinaten van de cachepagina staan. Dan is het dus zinloos om deze te uploaden naar de website als aangepaste cooridnaten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

😎

Eindelijk gelukt!! Nogmaals gekeken naar de 'Gecorrigeerde Coördinaten'. Zie bijlage. Onderin was de juiste macro nog niet ingevoerd...... Pffff.... Daarna proberen en wat denk je "Et voila" ofwel "Eureka"...... Nou, ja. Is gelukt 👍😁.

Bedankt allen voor de hulp in deze.

Naamloos.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ben het ook aan het proberen, echter krijg het alleen maar voor elkaar om cache voor cache op deze manier in gc.com te krijgen.

Moet toch een manier zijn om alle 180 stuks in een keer in gc.com als corrected coordinates te krijgen.

Heb de macro geïnstalleerd en met cache voor cache te selecteren en dan op de macro (uitvoeren/beheren) te klikken kan ik deze macro selecteren. Maar ja, dan pakt tie er maar eentje ipv de hele reeks.

Heb ze allemaal geselecteerd dmv een vinkje, maar helaas.

Wie kan mij in Jip en Janneke  taal uitleggen hoe het wel kan allemaal tegelijk.

dank vast.

Gr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...