Spring naar bijdragen

Lengte wandelroutes


mgr

Aanbevolen berichten

Hai,

 

Ik heb het gevoel dat GPS de neiging heeft om de lengte van gewandelde routes langer te laten lijken dan ze werkelijk zijn.

Misschien doordat een GPS in de hand de hele tijd heen en weer wordt geslingerd en zo toch continu wat extra metertjes pakt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit bijvoorbeeld in tracks te zien?

 

Gr.M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

E.e.a. is sterk afhankelijk van de GPS en de instellingen voor het opslaan van de track.

 

Meestal is het zo dat de track gefilterd wordt om een langere track te kunnen op slaan.

Gevolg kan dan zijn dat bochten en hoeken enigzins worden afgesneden waardoor uiteindelijk de track juist een iets kortere afstand weergeeft dan de afgelegde afstand. Dit verschijnsel is goed in tracks te zien als die in de topografische kaart worden geplot.

 

Het zwaaien van de arm als verklaring voor een langere track dan de werkelijk afstand is niet onmogelijk maar wel onwaarschijnlijk. Immers je zou een GPS moeten hebben met een nauwkeurigheid < 60cm ivm de lengte van de zwaai en daarnaast moet de track in intervallen van <1sec worden vastgelegd ivm de duur van de zwaai. Als het al mogelijk zou zijn dan zou je een dergelijk verschijnsel in de track moeten zien door een ritmische verandering van de snelheid met een frequentie van ca 1 seconde

 

Het door jou beschreven verschijnsel kan ook worden verklaart door grotere afwijkingen (meer dan het zwaaien met de arm) Deze afwijkingen zijn in een trackplot uitstekend te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aha ... wat is een veelvoorkomende tijdsinterval bij tracks?

 

Als de nauwkeurigheid groot is (bijv 50cm), kan het ook een voordeel zijn. Want als bij zwaaien van de arm echter telkens 5 meter onnauwkeurigheid optreedt kan het immers grote zigzags opleveren. Maar inderdaad, als er niet teveel wordt gesampled valt dat weg.

 

Groetjes,

M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk eens of je de instellingen van je tracklog kunt aanpassen?

meestal kun je daar wel het een en ander in aanpassen, minder loggen zodat je langere tracks kunt opslaan bijvoorbeeld...

 

groets,

 

gimli :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ons opvalt (mijn zoon en ik) dat we een afwijkende afstand hebben van dezelfde samengelopen wandeling (cache).

Op een afstand van 10 km zit er soms een verschil van 1 tot 2 km verschil in.

Mijn zoon een Garmin GPS V

Ik een GPSMAP60CS.

 

De GPS V geeft altijd meer meters aan dan de 60CS. En het is niet zo dat hij als een jonge hond de afstand meerdere malen loopt of meer heen en weer loopt.

 

Iemand hier een verklaring voor? Zijn er misschien instellingen, die we over het hoofd zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedere GPS interpoleert naast meten. Niet ieder sateliet is altijd zichtbaar. Onder de bomen resulteert dat in een slingerende aanwijzing met hoge epe. Dit betekent: meer slingeren - meer afstand (althans dat denkt de GPS).

 

Wat je ziet is het verschil tussen beide computerprogramma's (firmware) in de GPS. Overoigens wel een zorgwekkend groot verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... je tracklog ...

Haha, helaas. Ik heb zelf geen apparaatje natuurlijk :beerchug:

Maar ik ben wel altijd benieuwd naar de prestaties en mogelijkheden ervan.

 

Bij onze eigen cache is inderdaad enkele malen een afwijking geconstateerd van 4 km op 21 km. De 21km heb ik gemeten in OZI. Dat ligt dan wel in dezelfde orde als 2km op de tien km, zoals hienboven opgemerkt. In OZI heb ik natuurlijk elk bochtje meegenomen, en dus niet telkens stukjes afgesneden. Dan kan er met geen mogelijkheid 4km verdoezeld worden. Hetzelfde is volgens mij opgetreden bij Enkeltje Den Dolder, waar ook telkens gerept werd over een langere afstand dan door de cache-makers was opgegeven. Dit fenomeen lijkt niet te worden veroorzaakt door omlopen oid, dus ik vraag me dan af hoe de vork dan wel in de steel zit. Er is vast en zeker een logische verklaring voor.

 

Groetjes,

M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De toename in totale afstand is te verklaren door de uitschieters in de tracklog die optreden tijdens momenten van wegvallende sats. Vanaf de doorgaande route komt het tijdens het wegglijden van de EPE naar boven de 25 meter voor dat er in de track een punt geplot wordt dat 50 meter verderop ligt. Dat is dus 100 meter extra, afgelegd in 2 seconden, en da's wandelend best knap :beerchug:

Verbazingwekkend dat deze punten er niet worden uitgefilterd door de software van je GPSr, want je zou denken dat ze nogal herkenbaar zijn (overschrijden sterk de gemiddelde snelheid van de tocht, in combinatie met een laag aantal sats). Het wegediten van die uitschieters doe ik dus achteraf met de hand in Ozi. De afstand klopt dan meestal aardig met wat opgegeven is.

Ik heb al stadscaches gelopen waarbij de totale afstand over de 150% van de ware afstand heenkwam. De tracklog ziet er in Ozi dan ook sterk zigzaggend uit, en barst van de verplaatsingen dwars door huizenblokken heen. Sinds die ogenopener, sla ik ook nooit meer de track op met de GPSr zelf, want die gooit 90% van de tracklog overboord tijdens de save. De tracklog staat nu aan van vertrek thuis tot terugkomst thuis, en zo houd ik per cache veel meer punten over aan de tracklog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...