Spring naar bijdragen

Geocachen met de PDA: Kan dat?


kusje

Aanbevolen berichten

Mijn vriend heeft een Mio 136, heeft nu zijn navigatie dus niet mobiel (moet via de aansteker van auto) nu wilt hij graag iets daarvoor kopen zodat het wel mogelijk is om te kunnen cachen, weet iemand wat hij nodig heeft? :blush:

 

Daarbij wil ook nog vragen wat de ervaringen zijn om te cachen met een pda? Mijn vriend gebruikt als software Alturion GPS Standard heeft iemand daar ervaring mee? Hopelijk gaat het lukken want cachen is verslavend! :rolleyes:

 

Groetjes,

 

Kusje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

hi er zijn wel mobiele oplossingen om zonder auto toch je pda te kunnen gebruiken zogenaamde sleeves

 

kijk eens op www.pdashop.nl

 

het is niet zoeen goedkope oplossing :blush: ik heb zelf pda ipaq 3950 maar ik heb overwogen van...zal ik sdcard kopen met gps of zal ik losstaande garmin kopen? dat laaste heb ik dus gedaan omdat het relatief net zo duur is tip...kijk een op www.ebay.nl trefwoord gps... de mijne komt uit USA is echt goed te doen

 

ik heb zelf tomtom3 als nav software op pda ik ben er dik tevreden mee en zorg dat ik hiermee zo dicht mogelijk in de buurt kom van startpunt

:rolleyes:

suc6 ermee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn begonnen met geocachen met een PDA met een navigatiesysteem (Medion van de Aldi) die we al hadden.

Voor het invoeren van coördinaten heb je nog wel een add-on nodig. Ik gebruik daarvoor het programma'tje "Glopus".

Voeding van 12V is niet nodig. De GPS-muis werkt namelijk op een veel lagere spanning. Ik heb een set van 4x1,5V NiMH penlight batterijtjes met een plug eraan waar de sigarettenaanstekerplug in past.

Het enige nadeel is dat je met een warboel van snoeren loopt. In de winter zit dat onder je jas, maar in de zomer ziet het er niet uit.

Daarom later toch maar een Garmin gekocht. De simpelste want voor navigatie over de kaart heb ik altijd de PDA nog.

 

Tandem Team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijna iedereen die met een PDA en een aanhangend of draadloos GPSr gaat cachen, gaat over op een standalone GPSr.

Dan kun je beter diect overgaan en niet nog meer geld uitgeven.

 

Cachen met een ppc is aardig en meer ook niet. Zeker niet zo trefzeker als met een standalone en zeker niet zo robuust als een standalone.

Je loopt overal te ploeteren en te klauteren en soms pleur je op je muil. Dat doe ik liever met een Garmin of een Magellan in de hand dan met een ppc.

100 euro heb je al een perfecte Garmin met alle kabels die nodig bent en andere accessoires op marktplaats of ebay.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :o Portugal 2004 T-shirt: "I stand behind my Dick!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skansen heeft PDA voor werk. Het lijkt me inderdaad erg kwetsbaar om hiermee het veld in te gaan. De otterbox, welke ook in bezit is gebruik ik meer voor extra bescherming. Zie het als een speciale tas voor je laptop.

De nauwkeurigheid heb ik eens waar kunnen nemen op het Watch it Event. Een 1900 serie Ipaq meen ik. Met losse GPS antenne in CF ? Slot. Zeer gedetailleerde kaarten :o met puntmutsjes welke natuurlijk echt mooi zijn.

Tot op de meter gelijk met Vista ... van Skansen..

 

Het regende niet. De IPaq zou niet werken in de BoxOtter. Voor mooi weer. Goed terrein. Speciale mogelijkheden.

Voor Skansen te gevaarlijk :( . Zou snel stuk gaan.

 

Maar Skansen kan wel de cache filetjes in PDA proppen. Da's fijn ;) Misschien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Skansen kan wel de cache filetjes in PDA proppen. Da's fijn  ;) Misschien?

Oh, zeer zeker. Geen betere opslag dan de PDA. Ik denk dat ik zeker een paar 100 caches up to date bij me heb, met logs, hint en velen ook de foto's. Ook foto's van de loggers.

Otterbox heb ik hier ook, en een leren draaggeval en een mooie tas gevuld met schuimrubber.

 

Gebruik de PPC ook altijd om naar de cache toe te rijden. De coördinaten die op een cachepagina staan heb ik ook in de TomTom staan. Miep van TomTom brengt me wel naar de parkeerplaats of zo dicht mogelijk bij de cache.

 

Ik heb niet eens alles op de PPC, maar ook nog alles gegevens, gelijk als op de ppc, in mijn mobieltje staan, inclusief zoomfunctie op foto's

 

GRTZ

 

Kruimeldief :oNa Reagan komt zonneschijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Kruimel. e.a.

Hoe heb jij coords in Tommy gekregen.

.ov2 POI Edit gebruikt.

Tommy laat goede OV2 niet zien.

Tommy 3.1 ongeveer.

Moest POI enable zetten. Lijkt me goed anders kan ik gedownloade poi's niet zien. (Via internet.)

\My Documents\Nederland Navigator Map ov2 geplaatst. Staat in map met Poi.dat

 

Wat doet Skansen fout?

 

Dank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik ook naar alle tevredenheid een PPC voor het cachen. Een Ipaq 5450 icm. een Emtac BT GPS. Ik heb al meerdere malen gehad dat andere teams toch zo'n 25-30 mtr. naast de stashplek zaten omdat hun GPS dit zo aangaf. Over nauwkeurigheid heb ik niet te klagen, de GPS ontvanger kan ook met WAAS/EGNOS overweg, zeker de puntmuts kaarten in Ozi CE zijn perfect!

soms pleur je op je muil. Dat doe ik liever met een Garmin of een Magellan in de hand
(kruimel)

 

Liever pleur ik helemaal niet op m'n muil, of dan toch zeker met lege handen om de val te breken.

Maar hiervoor heb ik de volgende oplossing (is ook spatwaterdicht IP54):

ruggedcase12.jpgruggedcase11.jpg

Kortom, als je reeds een PPC bezit is er wel goed mee te cachen, met de juiste (idd. vaak niet goedkoopste) accessoires. Maar op het PPC Club forum http://www.pocketpc-club.nl/forum/forumdis...p?s=&forumid=31 is ook veel gebruikt spul te koop, wat in prijs aanzienlijk scheelt.

 

PS. voor een Ipaq 3xxx, 5xxx heb ik nog een Emtac GPS sleeve te koop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Behalve Tom Tom, Ozi CE enz. is er ook nog andere software bruikbaar voor deze machientjes. Of het voor geocaching bruikbaar is: ik weet het niet. Ik kan zelf niet testen

Kijk bij GPSTuner

Enige kenmerken:

 

Map

Custom map from JPG, GIF, PNG and BMP files

Easy map calibration (2 points needed)

Zoom in and Zoom out

Show direction, waypoints and track

Moving map function

Add waypoint on map

Set target on map

Locate waypoint on map to find easy

2nd generation distance calculator (draw on map)

Auto averaging (if you are standing avergaing is on)

Auto map loading

Blank Map support

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skansen met vierkante oogjes heeft ook caches in TomTommy gezet. Het is gelukt.  :dribble:

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.  :wub:

Groeten.

Skansen.

Heeft Skansen het nu allemaal wel voor elkaar dan? Ook met icoontjes? Ikzelf gebruik icoontjes van .com voor een gewone cache, een klein bugje voor travelbugs, NEW icoontje van .com voor nieuwe caches en een zodiac teken van Maagd voor.... juist maagdelijke caches.

Allemaal een ander icoontje en een ander file. Allemaal met geluidjes. Dus als ik in de buurt van een cache rijd dan gaan er koeien loeien :D

Bij een maagd krijg ik kreun en steun geluiden hahaha, sorry

 

GRTZ

 

Kruimelbah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft Skansen het nu allemaal wel voor elkaar dan? Ook met icoontjes? Ikzelf gebruik icoontjes van .com voor een gewone cache, een klein bugje voor travelbugs, NEW icoontje van .com voor nieuwe caches en een zodiac teken van Maagd voor.... juist maagdelijke caches.

Allemaal een ander icoontje en een ander file. Allemaal met geluidjes. Dus als ik in de buurt van een cache rijd dan gaan er koeien loeien

Bij een maagd krijg ik kreun en steun geluiden hahaha, sorry

 

:beerchug: Nee.

 

Geen geluidjes. Geen speciale icoontjes. Ik heb in PDA de extra caches aangezet. Maar dat is niet veel anders dan een bezinepomp of een overnachtingsplaats. POI's dus. Kunnen Poi's ook praten. En cache icoontjes krijgen :thumbup:

Kruimel vertel :beerchug:

Heb jij ook een geluid voor een eland die een cache ..... :beerchug:

 

Bij de weg. Binnenkort valt er een eland te spotten tijdens cachen in Drnte. Het is maar een dagje. Maar voorzichtig begeinnen.

 

Dank.

Skansen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga deze week ff Cachedragon uittesten. Tot dusver lijkt het allemaal prima. Het kan op een kaartje meerdere caches laten zijn, en kan loc en gpx-files importeren in een database. Je kan ook meerdere databases gebruiken.

 

Er schijnen nogal wat bugs in te zitten, maar de eerste indruk is positief.

 

Verder is GPS-en met een PDA niet altijd handig. Meestal hebben die dingen een batterijtijd van nog geen 2 uur, dus lange wandelingen kun je er niet mee maken.

 

Voordelen heeft het echter ook, want alle info over je cache kun je makkelijk en leesbaar meenemen.

Mocht je webcam-caches hebben die een internet-aansluiting vereisen, dan heb je dat ook meteen bijdehand.

 

GPS Tuner is ook wel aardig, maar ik vindt hem nogal traag positiebepalen. bij de start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga deze week ff Cachedragon uittesten. Tot dusver lijkt het allemaal prima.

Ja had hem van mij voor niets kunnen krijgen. Het is verschrikkelijk buggy en eigenlijk niet af.

De maker reageert niet op mail en er zou een jaar geleden al een upgrade komen. Niets van dat alles. En buggy buggy buggy.

 

Er zijn inmiddels wel betere programma's

 

Suc6 ermee B)

 

GRTZ

 

Kruimel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...