Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo allemaal, 

Ik overweeg een Oregon 700 aan te schaffen voor geocachen en hiken, wat is jullie ervaring met dit apparaat? Ik las ergens dat je via de Geocaching Live geen waypoints kunt downloaden, dat lijkt me heel onhandig bij multicaches of mystery caches, klopt het dat dit echt niet kan? Moet dit dan via de pc overgezet worden naar de gps? 

Alvast bedankt, 

Ris

Geplaatst

Ik heb sinds afgelopen zondag een Oregon 700, dus heb ik er eigenlijk nog geen ervaring mee. Voornamelijk aangeschaft vanwege de connectiviteit. Het GCLive verhaal (downloaden van basic cachegegevens) lijkt allemaal goed te werken, maar het klopt dat de additionele waypoints niet mee gedownload worden. Tenminste niet als losse waypoints; wel zijn ze in de beschrijving opgenomen.

Dat kan inderdaad lastig zijn in het geval van multi's en mysteries. Maar daar heb ik hem eigenlijk niet voor gekocht, maar meer om incidenteel te kunnen cachen in een gebied waar ik de caches niet heb ingeladen. Ik cache het liefst met een gps, en dan hoef ik niet alles in te kloppen.
Maar het klopt, je zult dan mogelijk niet alle caches in de buurt kunnen doen omdat mogelijk bepaalde informatie ontbreekt.

Geplaatst

Ik heb nu een jaar de oregon 700 en ben er nog steeds enorm blij mee. Eigenlijk heb ik GClive nog niet veel gebruikt.
Het neemt inderdaad geen waypoints mee, maar ook hier geldt dat het meer is als je een keer ergens stopt en wilt zien of er caches zijn.
Ik was ruim een week geleden bij Waypoint en in het boek 'GPS-wijzer' is nu heel veel aandacht besteed aan de 700. Ik heb hem meegenomen, want het is een apparaat met zoveel mogelijkheden en dan vind ik een boek altijd fijner werken dan iets op de laptop. Je zoekt het ook gemakkelijker na.
Peetee, veel plezier met je nieuwe oregon. Het is beslist wennen, maar ik hoop dat je er geen spijt van zult hebben.

• Top! 1
Geplaatst

Dankjewel Lighthouse777, dat gaat vast lukken. ;)

Zoals gezegd: ervaring heb ik nog niet echt met het apparaat, maar ik heb al genoeg gezien om te weten dat ik er goed mee uit de voeten zal kunnen. Zo op het eerste gezicht vind ik het een heel mooi apparaat. Met inderdaad een heleboel instellingen, maar dat zal vast snel wennen.

Geplaatst

wat mij opvalt aan deze 700 is dat het soms best lang duurt voordat hij een fix heeft. Ook heb ik best wat afwijking van vaak tot 10mtr. Heb ik dan een maandagochtend exemplaar?

Geplaatst
58 minuten geleden zei langzaam:

wat mij opvalt aan deze 700 is dat het soms best lang duurt voordat hij een fix heeft. Ook heb ik best wat afwijking van vaak tot 10mtr. Heb ik dan een maandagochtend exemplaar?

Ik zal er eens op letten, langzaam. En dan zal ik mijn bevindingen hier kenbaar maken.

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb vanmiddag een kort rondje tradi's gelopen met de nieuwe Oregon 700 en dat ging eigenlijk best goed. De satelliet ontvangst was goed en de caches werden zo vlot gevonden. Er was wel eens wat een grotere afwijking t.o.v. de uiteindelijke cacheplek, maar dat kan natuurlijk ook aan het inmeten van de cacheplek hebben gelegen.

Ik had expres geen caches ingeladen en was daarom voor het laden ervan afhankelijk van de GCLive (bluetooth) verbinding van mijn gps met de servers van .com. Ook dat werkte goed; al ben je daarvoor natuurlijk afhankelijk van de smartphone-ontvangst ter plaatse.

Het werken met de menu's vind ik niet altijd logisch en overzichtelijk. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Zo vond ik wel hoe ik een punt op de kaart te markeren, maar niet hoe daar dan vervolgens naar toe te navigeren. Het zal er ongetwijfeld op zitten, maar ik kon het zo gauw niet vinden (*) ... :mellow:

(*) Heb ik inmiddels gevonden ;)

bewerkt door Peetee
Geplaatst
16 uur geleden zei Peetee:

..... Zo vond ik wel hoe ik een punt op de kaart te markeren, maar niet hoe daar dan vervolgens naar toe te navigeren. Het zal er ongetwijfeld op zitten, maar.....

Toch wel een belangrijke functie, als je meer dan alleen tradi's wilt doen ( en natuurlijk wil je dat ).

Apparatuur wordt alleen maar technischer en ingewikkelder. Om dat allemaal te kunnen 'beheren' heb je dus veel instellingen nodig en dus een uitgebreid menu.

De Garmin menu's zijn inderdaad soms een zoekplaatje. Maar het maken van een, voor iedereen logisch menu is haast onmogelijk. Kijk maar eens naar Windows of Apple, die hebben al dik 20 jaar ervaring in het maken van menu's en toch.....soms.....arch ( of ligt dit misschien :clown: aan mijn eigen hersenkronkel :wistling:? )

Geplaatst

Ik kwam vandaag nog een leuke pagina tegen met een handig overzicht van de instellingen op de Oregons in de 700 serie:

https://www.navigation-professionell.de/en/settings-how-to-garmin-oregon-700-750-750t/

Je ziet in de linker kolom de instellingen die je in de tweede kolom kunt aanklikken. Zo worden praktisch alle instellingen stuk voor stuk nader uitgelegd.

Geplaatst

Dank je wel, best handig. Had inmiddels het meeste wel ontdekt. Wat mij opvalt is dat ze bij gps als eerste instelling gps + Glosnass geven voor de 700 dat heb ik niet. Heb wel de keuze om Waas/Egnos erbij aan te zetten. Ik heb alleen GPS aanstaan en misschien onzichtbaar Glosnass. Ben benieuwd of jij dat ook hebt.

Geplaatst

Ik heb beide aan staan:  "GPS+Glonass". Is bij mij gewoon een keuze onder "Stel in- Systeem-Satelliet"

80.bmp

Als jij die niet hebt, heb je dan wel de laatste firmware geladen? Versie 3.90?

Geplaatst

heb versie 3.90 maar ook dikke vingers want heb nog een keertje gekeken en opnieuw op de knop gedrukt en nu wel een laagje dieper kunnen gaan en gps met glonass aan kunnen zetten. Wel benieuwd wat het doet met de levensduur van je batterijen. Nog meer benieuwd wat het aan nauwkeurigheid gaat opleveren. Zo zie je maar weer soms . . . . . . . . :-)

• Leuk 1
Geplaatst

Ja, daar ben ik in dit geval ook benieuwd naar. Wel weet ik dat WAAS/EGNOS aanzetten in Nederland niet veel oplevert.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...