Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik probeer al weken een Geko 201 aan te sluiten op de serieële poort van mijn notebook.

Volgens de ene gebruiker is dit onmogelijk (want hij heeft maar 2 aders ipv 8), volgens de ander kan dit wel (leverancier van de eTrex connector).

Op mijn datakabeltje heb ik een DB25-connector aangesloten zoals het dus hoort: TXD op pin2, RXD op pin 3 en GND op pin 7, (kabelzijde).

Als gps prog dacht ik TrackMaker te gaan gebruiken.

Wanneer ik nu TrackMaker heb opgestart, en de gps is aangesloten, dan kan ik bij de configuratie in dit prog alleen kiezen uit COM 1 t/m 4, en géén serieël.

Ik begin te vermoeden dat er iets in mijn xp-machine anders moet worden ingesteld.

Wie heeft er dus ervaring met het aansluiten via de serieële?

Help mij ajb, ik kom er niet uit. :lol1:

Geplaatst

Een COM poort is een SERIËLE poort! Je hebt het over een 25 polige poort, dit is een PARALLELE poort. Volgens mij kun je beter even een ander stekkertje monteren. :wine:

Als je op Notter kijkt onder GEKO en daar weer onder GEKO accessoires, dan zie je daar de PC interfacekabel GEKO, en die heeft negenpolige stekker.

Concluderend: kan de beste overkomen :lol1:

Groeten

Bob

Team Bob en Wendy

Geplaatst

Wanneer ik het prog de gps laat detecteren, komt hij vervolgens met de melding dat hij niets kan vinden: Autodetect Port: Not connected. Unable to find a Garmin device

Geplaatst

Heb je je interface-instelling in je gps ook op 'Garmin' staan?

Geplaatst

Com1-Com4 is serieel. De Geko moet op Garmin staan, en 3 of 4 kabels aangesloten hebben.

Protocol voor uipoaden van waypoints etc is stand 'Garmin'. Bij uitlezen van huidieg positie is stand 'NMEA' noodzakelijk.

Daarnaast speelt baudrate en aantal start/stopbits en pariteit nog een rol, maar meestal regelt dit het aanvragende programma wel.

Ik zal vannavond wel kijken naar de instellingen. Alternatief is aansluiten op Ozi Explorer (stand Garmin), en kijken of Ozi de Geko vindt.

Geplaatst

Hoi, eventjes ging het goed en had ik contact met mijn kleine groene vriendje. (ik had in TrackMaker de autodetect aanstaan, deze uitgeschakeld en handmatig poort 3 geslecteerd).

COM3 blijkt idd de serieële te zijn, maar nu detecteert hij weer helemaal niets!

Ik heb geprobeerd: opnieuw opstarten TrackMaker, daarna inschakelen gps opnieuw poort selecteren, opnieuw detecteren.... Hmm.

Bobenwendy, bedankt voor je uitleg. Ik heb idd een 25 polige poort waar je normaal gesproken je printer op aansluit; daarnaast heb ik een vga poort alsmede 2 usb poorten. Dat de 25-polige parallel blijkt te heten.... betekend dit dat ik de gps daar niet op aan kan sluiten?

Peetee, je vraagt of ik mijn gps op Garmin heb staan; bij Instellingen heb ik mijn Interface staan op Garmin.

Bij uitlezen van je huidige pos heb ik volgens Thex standje NMEA nodig, die in hetzelfde rijtje voor komt.

Thex, begrijp ik goed dat ik alleen naar standje Garmin overschakel wanneer ik aan het 'interfacen' ben?

Geplaatst
Bobenwendy, bedankt voor je uitleg. Ik heb idd een 25 polige poort waar je normaal gesproken je printer op aansluit; daarnaast heb ik een vga poort alsmede 2 usb poorten. Dat de 25-polige parallel blijkt te heten.... betekend dit dat ik de gps daar niet op aan kan sluiten?

Houdini geen dank. De 25 polige poort is inderdaad voor de printer. Je kunt daar de GPS inderdaad NIET op aansluiten. De 9 polige poort was heel erg veel in gebruik voor de muis. Maar tegenwoordig kun je bijna geen seriële muis meer kopen, en ook worden veel PC's niet meer met seriële poorten geleverd.

Notter levert (ook op dezelfde pagina als daarnet omschreven) een USB naar serieel convertor. Deze kost 30 euro. (Wordt het toch nog een iets duurder kabeltje)

Om je GPS echt ideaal uit te kunnen lezen kun je het beste gebruik maken van MapSource van Garmin.

Laat es weten of het allemaal gelukt is.

Groeten

Team Bob en Wendy

Geplaatst
Bij uitlezen van je huidige pos heb ik volgens Thex standje NMEA nodig, die in hetzelfde rijtje voor komt.

Thex, begrijp ik goed dat ik alleen naar standje Garmin overschakel wanneer ik aan het 'interfacen' ben?

Je kunt het best stand Garmin gebruiken, dat werkt bijna overal heel erg goed in, het is zeg maar standaard geworden.

Bob, Bob en Wendy

Geplaatst

Tja, ik denk dat ik er idd wijs aan doe om dan toch maar een converter aan te schaffen.

Ik hoorde van Jan de Behanger ook al dat MapSource een goed prog is, ik zal dat onthouden. Maar aan dat prog schijnt moeilijk te komen te zijn.

Zoals ik al zei, ik ga eerst eens een converter zoeken. Kan ik iedere willekeurige converter van 25-pins naar usb kopen?

Geplaatst
Kan ik iedere willekeurige converter van 25-pins naar usb kopen?

Nee, je moet aan het kabeltje dat je al hebt een 9 polige seriele stekker hangen, en dan een converter er aan koppelen.

Volgens mijn bescheiden mening zijn er geen converters van 25 polig naar usb, en als ze er al zijn zullen ze waarschijnlijk ontstellend duur zijn.

Wederom groeten van Bob en Wendy

Geplaatst

Klopt

Garmin is het protocol voor eenmalig up en downloaden van data naar de GPS. Hieronder vallen waypoints en zelfs hele mapsource kaarten.

NMEA is het standaard protocol voor continue uitlezen van GPS posities uit welke GPSr dan ook.

Vervelend, want je moet steeds switchen.

Geplaatst

Hoi,

Klopt niet helemaal. Er zijn ook 25 polige seriele connectoren. Deze werden echter vooral vroeger gebruikt, je ziet ze steeds minder. Het verschil tussen serieel en paralle zie je vooral aan de soort stekker.

Serieel is altijd 'mannetje' op de PC en parallel is altijd 'vrouwtje' op de PC.

En afhankelijk van je connector kun je inderdaad met 2 draadje vooruit. Je zult alleen bepaalde pinnen moeten doorverbinden om de PC te laten weten dat er inderdaad iets aan 'hangt' . Als je hier niet in thuis bent kun je mi het beste een kabeltje kopen. Echter, zie ook op internet.

Succes,

Jan

Geplaatst
Klopt

Garmin is het protocol voor eenmalig up en downloaden van data naar de GPS. Hieronder vallen waypoints en zelfs hele mapsource kaarten.

NMEA is het standaard protocol voor continue uitlezen van GPS posities uit welke GPSr dan ook.

Vervelend, want je moet steeds switchen.

Ook als je zoals ik de Garmin aansluit op de PPC tbv TTN (hehehehe) dan moet ik overschalkelen op het NMEA 4800 protocol omdat anders TTN de Garmin niet ziet.

Als ik nu de Garmin aansluit op mijn desktop PC en ik wil gegevens overjodelen van Ozi, Mapsource, Garttrix, ExpertGPS, EasyGPS enz enz, dan moet ik steeds weer kiezen voor de GARMIN protocol. Is zoals al gezegd behoorlijk omslachtig en vervelend. Omdat ik in de auto vergeten ben over te gaan naar de NMEA protocol en in huis net weer andersom en dus steeds foutmeldingen.

Was er trouwens voor die Geko geen standaard kabeltje te krijgen? Heb net een seriele kabel voor een Etrex venture weggedaan.

GRTZ

Kruimeldief :thumbdown:Een luie straatmuzikant: "La la la... GELD!"

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...