barny Geplaatst 11 november 2015 Geplaatst 11 november 2015 Mooi hen laten doen, denk ik dan. denk ik ook vaak, maar op het moment je het hun vraagt waarom ze het doen zoals ze het doen komt er een lange stilte gevolgd met allemaal exussen een Not-found is geen optie, die keuze is er niet Barny
Team Tabak Geplaatst 11 november 2015 Geplaatst 11 november 2015 Wij zullen (als gepensioneerden) op werkdagen nooit iemand op het werk lastig vallen met zo iets onbenulligs als de vraag om een hint teneinde een action doosje te kunnen vinden..... Wel zullen we bij thuiskomst de legger een mailtje sturen met de vraag wat er is mis gegaan. Helaas hebben we met enige regelmaat vervolgens nooit meer iets vernomen..... Cacheleggers zijn net mensen.... Dan halen we de schouders op en blijkt het leven gewoon door te gaan.... Het is allemaal zo betrekkelijk. Wie de moeite neemt om óns te benaderen voor een hint (en dat gebeurt nogal eens) krijgt volledige uitleg. Om zo'n vraag te beantwoorden met de zin " dan moet je de legger maar benaderen " vinden we onbehoorlijk en not done ten opzichte van je medecacher. Ik zou van zo'n antwoord behoorlijk pissig kunnen worden.... :-)
PnavE_81 Geplaatst 11 november 2015 Geplaatst 11 november 2015 Wij zullen (als gepensioneerden) op werkdagen nooit iemand op het werk lastig vallen met zo iets onbenulligs als de vraag om een hint teneinde een action doosje te kunnen vinden..... Wel zullen we bij thuiskomst de legger een mailtje sturen met de vraag wat er is mis gegaan. Helaas hebben we met enige regelmaat vervolgens nooit meer iets vernomen..... Cacheleggers zijn net mensen.... Dan halen we de schouders op en blijkt het leven gewoon door te gaan.... Het is allemaal zo betrekkelijk. Wie de moeite neemt om óns te benaderen voor een hint (en dat gebeurt nogal eens) krijgt volledige uitleg. Om zo'n vraag te beantwoorden met de zin " dan moet je de legger maar benaderen " vinden we onbehoorlijk en not done ten opzichte van je medecacher. Ik zou van zo'n antwoord behoorlijk pissig kunnen worden.... :-) tja, op werkdagen iemand lastig vallen? lang niet iedereen werkt van maandag t/m vrijdag van 9 tot 5, dus hoe weet je of je iemand onder werktijd stoort? Als je iemand op zaterdagavond om 21:00 een mail stuurt zou dat net zo goed voor die persoon onder werktijd kunnen zijn. Wel grappig dat je het doorsturen naar de CO not done vindt. Ik vind het eigenlijk juist andersom not done. Ik zie het namelijk zo, de legger plaatst de cache voor jou als persoon (en voor alle andere personen) en op het moment dat jij de cache gaat zoeken ga jij de uitdaging van de legger met de legger aan. Je zit dan eigenlijk samen in het spel waarbij hij de spelleider is en jij de speler. Als speler kun je vragen aan de spelleider om wat meer prijs te geven over het spel waarin je inzit, en de spelleider kan daarin zelf aangeven hoever hij daarin wil meegaan. Hulp vragen aan een 3e persoon die niet in het "spel" zit, voelt voor mij juist als valsspelen. Daarom verwijs ik juist WEL door naar de CO.
regenboog2 Geplaatst 11 november 2015 Geplaatst 11 november 2015 Ik ben toevallig een keer gevraagd voor de oplossing van een mysterie en ik heb ook geholpen. Natuurlijk kun je doorverwijzen naar de cachelegger, ik kan de redenering van PnavE_81 wat dat betreft wel snappen. Maar ik vind het vriendelijker om een vraag van een medecacher gewoon te beantwoorden. De vraag die mij gesteld werd, werd overigens begeleid door alle oplossingen die al door het betreffende team gevonden waren, ik heb aangegeven wat er fout was en hoe de oplossing gevonden kon worden. Moet kunnen, vind ik. Dat de cachelegger niet altijd een oplossing wil geven, kan ik ook nog wel snappen. Dat is zeker niet verplicht. Ik zou het wel waarderen als er dat dan gewoon geantwoord wordt op je vraag. 1
Team Tabak Geplaatst 11 november 2015 Geplaatst 11 november 2015 (bewerkt) @PnavE_81... Geocaching is maar een spelletje en als ik een medespeler daarmee kan helpen, dan doe ik dat ook. En wat betreft die werktijden. Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik wil zelfs het risico niet nemen.... Ook daar is geocaching te onbelangrijk voor. Ik verbaas me al jaren, hoe sommigen (gelukkig zijn het er niet heel veel) het geocachinggebeuren zoveel groter maken als dat het is. Speel het relaxed en daar hoort het hulp geven aan medespelers ook bij. Hulpvrager blij, ik blij, iedereen blij. Zeker als de legger toch al niet reageert of met onzinnige extra hints komt, waar niemand verder mee kan..... En dan nog één opmerking... Jij zegt: "De legger plaatst de cache voor jou als persoon. etc. etc......" Mag ik daar tegenover de stelling poneren, dat de cachelegger in eerste instantie een cache voor zichzélf legt? Hij (of zij natuurlijk) vindt het leuk om een doosje te plaatsen. Sommigen doen dat af met een kokertje achter een lantaarnpaal en sommigen leggen daar hart en ziel in, door een fraaie multi te plaatsen, maar in eerste instantie doen zij dat omdat zij het zélf leuk vinden om het te doen en omdat zij het nog leuker vinden om reacties op hun werk te krijgen in de vorm van plezierige logjes. (en als ze hun best gedaan hebben, dan kríjgen ze die ook van mij). Ik ben blij dat zij het een fijne bezigheid vinden en dat ze het doen, want anders viel er voor mij niets te zoeken, maar laten we het allemaal niet overdrijven. Zonder leggers geen zoekers, zonder zoekers geen leggers.... Het is een samenspel waarin we het plezier (in welke vorm dan ook) met elkaar kunnen delen! Laten we dat dan ook doen! 11 november 2015 bewerkt door Team Tabak 1
MarcoDomi Geplaatst 11 november 2015 Auteur Geplaatst 11 november 2015 Mooi verwoord TT! Fijn je weer hier te zien. Soms weet ik van een owner dat 'ie vragen het liefst zelf beantwoordt, soms juist dat hij/zij er wel eens moe van wordt en het juist fijn vindt als ik help. Ik heb meerdere malen voor hulplijn bij Jumanji mogen spelen en ik geniet dan weer helemaal mee! Ik probeer zo min mogelijk prijs te geven, maar mijn medecachers net weer dat duwtje te geven om zelf verder te kunnen. Wat ik ook weleens meemaak en waar ik een hekel aan heb, is wanneer iemand mij bv mailt of belt omdat 'ie een bepaalde cache niet kan vinden die ik wel vond, en die persoon dan in zo'n log schrijft (nadat er bv diverse DNf's gelogd zijn) "makkelijk gevonden". Niet dat ik me in mijn eer aangetast voel, maar ik denk dan "je hebt 'm helemaal niet makkelijk gevonden!"
Djoekster Geplaatst 12 november 2015 Geplaatst 12 november 2015 Ik heb geen probleem met het gebruik van een hulplijn, doe ikzelf ook wel en als iemand mij contact voor een hint krijg ie dat ook. Meestal vraag ik of hij/zij een kleine hint, wil of meer
Eftelaar Geplaatst 12 november 2015 Geplaatst 12 november 2015 Een hint af en toe vind ik wel prettig. Wat ik minder leuk vind is als ik dan meteen alle info van A tot Z voorgeschoteld krijg. Ik heb geen lijst met cachers die ik kan contacten, dus meestal moet ik het gewoon lekker zelf uitzoeken. Gelukkig hoef ik met de GPSr in de hand hoe dan ook niet bang te zijn om te verdwalen
TeamCaleus Geplaatst 15 november 2015 Geplaatst 15 november 2015 (bewerkt) Ik probeer geen hint te vragen, ik heb het nu twee keer gedaan. En dan doe ik het knarsend tandend, het voelt als ik de wedstrijd niet gewonnen heb Maar ik heb wel vaak op het punt gestaan om hulp te vragen, want het is inderdaad niet leuk om een lange tocht te lopen er bijna te zijn en dan niet weten hoe het afloopt. Ik krijg ook regelmatig vragen van mensen die een hint vragen. Ik probeer dan niet het antwoord in de mond te leggen, maar een extra hint te geven aarmee je kunt puzzelen. Twee keer werd dat niet geapprecieerd, dan wil men toch graag een concreet eindpunt of een antwoord op de vraag. Ik ben niet tegen hulplijnen, het is vooral mijn eigen ding dat ok het zoveel kogelijk zelf wil oplossen. Dat er databases zij met antwoorden en waypoints, dat verraste me. Ik zou daar zelf niet graag gebruik van maken. Ik had als kind vroeger zo'n raadsel boekje, en keek ook regelmatig achterin als ik geen antwoord kon bedenken. Wellicht moet ik deze database op die manier zien. Toch, voor mij maar even niet, ik geloof in 'de kracht van het niet vinden' (zonder een purist te zijn). 15 november 2015 bewerkt door TeamCaleus 1
Odlaniger Geplaatst 15 november 2015 Geplaatst 15 november 2015 Mee eens Caleus, niet vinden is geen ramp. Als ik er zin in heb doe ik een nieuwe poging. Zelden gebruik ik een hulplijn, maar dat is dan de cache-eigenaar. Af en toe word ik benaderd door een cacher die vastloopt bij een cache van mij en die help ik verder zonder al teveel prijs te geven. Eigenlijk moet een cache voldoende duidelijk zijn om zelf op te lossen, maar er kan altijd iets misgaan. Een geript WP bijvoorbeeld.
Aanbevolen berichten