Marlex GC Geplaatst 26 mei 2015 Geplaatst 26 mei 2015 (bewerkt) Aangezien ik vaak berichten lees over mensen die moeite hebben met het gebruik van Locus Maps en ik als gebruiker vanaf het begin van de Locus Maps app en NL vertaler best wel wat ervaring met deze App heb, lijkt het mij een goed idee om een Forum Discussie te starten voor hulp bij het gebruik van de App.http://www.locusmap.eu/De App op zich is heel veelzijdig en niet alleen voor ons Cachers gemaakt, maar er zit een zeer sterke Geocaching functionaliteit in, waar ik in het verleden de nodige functionaliteit bij de makers heb aangevraagd. Eventuele verbetering en handige toevoegingen worden vaak snel geimplementeerd.Voor de Nederlandse vertaling ben ik ook opzoek naar feedback van gebruikers.Soms is het lastig te bepalen of een vertaling duidelijk is en ik ben hier dan ook zeer benieuwd naar. 26 mei 2015 bewerkt door Marlex GC
@rend Geplaatst 26 mei 2015 Geplaatst 26 mei 2015 We gaan hier toch geen programma promoten die niet op elke smartphone geïnstalleerd kan worden.
cinq Geplaatst 26 mei 2015 Geplaatst 26 mei 2015 Een Nederlandse handleiding zou handig zijn. Locus staat op mijn smartphone maar ik gebruik het niet, snap er niet veel van.
no-name Geplaatst 26 mei 2015 Geplaatst 26 mei 2015 Hetzelfde bij mij. Maar dat geldt bij mij ook voor GSAK. Ik gebruik waarschijnlijk 5% van wat je ermee kunt. Bij programma's wil ik dat het snel duidelijk is en je moet het meteen handig kunnen gebruiken. Ik heb er geen zin in om er een studie van te maken of er helemaal in te duiken (hoe nuttig het achteraf ook blijkt te zijn). Plug and play dus
Marlex GC Geplaatst 26 mei 2015 Auteur Geplaatst 26 mei 2015 Voor een volledige Nederlandse handleiding ontbreekt het mij aan de tijd. Wel is er een Engelse hulp/uitleg beschikbaar via: http://docs.locusmap.eu/doku.php?id=main Onder basics staat ook specifiek een stukje uitleg over geocaching. Vanuit dat punt hoop ik de geocaching ervaring voor Locus gebruikers te verbeteren/verduidelijken.
cinq Geplaatst 26 mei 2015 Geplaatst 26 mei 2015 De link staat nu bij mijn favorieten. Ga er eens rustig voor zitten. Dank voor de link.
Marlex GC Geplaatst 26 mei 2015 Auteur Geplaatst 26 mei 2015 (bewerkt) De link staat nu bij mijn favorieten. Ga er eens rustig voor zitten. Dank voor de link. Graag gedaan. Mocht je er niet uitkomen dan help ik je graag. 26 mei 2015 bewerkt door Marlex GC
Twentse Mug Geplaatst 26 mei 2015 Geplaatst 26 mei 2015 Ik ben tevreden met locus maps in het engels. Ik zie de nederlandse taal als een overbodige toevoeging.
Marlex GC Geplaatst 26 mei 2015 Auteur Geplaatst 26 mei 2015 Ik ben tevreden met locus maps in het engels. Ik zie de nederlandse taal als een overbodige toevoeging.Blij te horen dat je zo tevreden bent over Locus in het Engels.Ik kan me voorstellen dat ook veel mensen het op prijs stellen als de applicatie die ze gebruiken in hun eigen taal is en hoop van deze mensen wat opbouwende feedback te krijgen. Dit aangezien de applicatie redelijk complex in het gebruik is en een duidelijke uitleg en vertaling van de vele functies helpt om mensen hier beter gebruikt van te laten maken tijdens het geocachen.
Twentse Mug Geplaatst 27 mei 2015 Geplaatst 27 mei 2015 Ik zie niet in waarom een functie makkelijker of moeilijker wordt vanwege de taal. Waarom zou je bijvoorbeeld het woord geocache moeten vertalen in het Nederlands?
anharu Geplaatst 28 mei 2015 Geplaatst 28 mei 2015 Ik ben tevreden met locus maps in het engels. Ik zie de nederlandse taal als een overbodige toevoeging. Niet iedereen is even goed in de Engelse taal zodat een nederlandse vertaling voor velen zeer welkom is. Na een uurtje spelen met de app kom ik tot de conclusie dat het een product is waar de geocaching functionaliteit (nog?) niet kan tippen aan die van de officiele App. Eigenlijk is er maar één pré en dat zijn de topo kaarten. Gedetailleerder dan die van de Geocaching App. Om offline bezig te zijn is het voor ons een welkome aanvulling
Marlex GC Geplaatst 28 mei 2015 Auteur Geplaatst 28 mei 2015 Na een uurtje spelen met de app kom ik tot de conclusie dat het een product is waar de geocaching functionaliteit (nog?) niet kan tippen aan die van de officiele App. Eigenlijk is er maar één pré en dat zijn de topo kaarten. Gedetailleerder dan die van de Geocaching App. Nadelen: - Alleen voor Android beschikbaar. - Wil je alle functies gebruiken (Pro versie + in App aankopen) dan kunnen de kosten tot liefst 40 oplopen. - Steile leercurve. - Bediening niet intuïtief Dat de App, net als zovelen, slechts beschikbaar zijn voor één platform vind ik niet een nadeel. Voor andere platformen zijn andere apps. GSAK is voor mij bijvoorbeeld lastig aangezien ik Linux gebruiker ben. Wat betreft de kosten kan ik dat niet onderbouwen. in mijn ogen is Locus Maps Free goed te gebruiken voor geocaching. Zeker als je het gebruikt met de noodzakelijke Geocaching4Locus app/plugin en de Locus FieldNotes app, kun je alle basis functionaliteit gebruiken. Dat je moet betalen voor het downloaden van kaarten uit de shop klopt, maar deze zijn ook gratis beschikbaar via https://www.locusvectormaps.com/ Je moet deze dan wel handmatig in de Vectormaps folder in de Locus Map op je telefoon zetten. Ook kun je als nieuwe gebruiker de een aantal kaarten downloaden met de voucher die je hiervoor krijgt. Voor de leercurve heb ik inmiddels een beknopte handleiding klaar. Deze moet wel eerst even door een aantal gebruikers bekeken worden, alvorens ik hem online zet. Mocht iemand hier interesse in hebben, laat het dan even weten.
Twentse Mug Geplaatst 28 mei 2015 Geplaatst 28 mei 2015 Na een uurtje spelen met de app kom ik tot de conclusie dat het een product is waar de geocaching functionaliteit (nog?) niet kan tippen aan die van de officiele App. Compliment dat je na 1 uur al die conclusie kunt trekken.
Don.geo Geplaatst 28 mei 2015 Geplaatst 28 mei 2015 Ik gebruik locus maps naast c:geo. Beide werken uitstekend. Locus is vooral handig bij tekenen van allerlei lijnen, cirkels, snijpunten, etc op de kaart. Verder kan je ongeveer alle coordinaat-notaties direct invoeren bij bv waypoints. Geen gedoe meer met converteren. Wat ik 'mis' in locus (de reden dat ik ook nog c:geo gebruik): - Ik kan geen lijst kan bekijken van caches met bv afstanden, favo's of attributen. Je kunt ze alleen op de kaart zien. - Ik download in principe niets in locus, omdat ik geen idee wat en hoeveel ik dan op mijn telefoon heb binnengehaald. Dat wordt al snel te veel en dan wordt het allemaal wel traag... Daarom download ik momenteel alleen in c:geo, en gebruik ik locus vanuit c:geo. - Sorteren en filteren (bv op favo's, attributen, of D/T) is niet mogelijk voor zover ik weet. In de geocaching4locus add-on zit verborgen achter 'voorkeuren' een optie die 'filter' heet, maar die doet bij mij niets? Ik ben het met Geoman eens dat sommige functies en icoontjes niet zo intuitief zijn. Toch vind ik het handiger dan Oruxmaps dat ik hiervoor gebruikte. Het is even wennen, maar dan heb je ook wat. Toch haal ik waarschijnlijk maar een fractie van de mogelijkheden uit het programma. @Marlex: Ik zou best jouw handleiding door willen lezen om te checken en om er iets van te leren...
Twentse Mug Geplaatst 28 mei 2015 Geplaatst 28 mei 2015 Sorteren en filteren kan niet op een online kaart. Goed punt. Wel kun je mappen in je library sorteren en filteren op elke manier wat je maar wil. Dat zijn dan mappen in libraries die je met gpx-en hebt aangemaakt. Je kunt die ook sorteren/filteren op favourites, d/t rating enzovoorts. Ook kun je filteren op basis van found/not found enz. Dat is vooral handig om aan het eind van de dag de gevonden multies eruit te vissen omdat je daar waypoints hebt aangemaakt. Thuis die multies in gsak laden. Ik gebruik de addon fieldnotes om in het veld fieldnotes te maken, maar aan het eind van de dag kan het sowieso handig zijn alle founds naar een gpx weg te schrijven voor gsak zodat je daarmee je gsak bijwerkt. Overigens kan locus pro ook werken met een gsak database als optie. Icoontjes kun je uit allerlei libraries laden. Locus heeft een eigen library, maar je kunt bijvoorbeeld ook alle garmin-icoontjes gebruiken. Bij het downloaden kun je een lijst bepalen met een filter. Tevens kun je instellen het maximum aantal caches en tot welke afstand. De soorten caches, soorten containers, enzvoorts. Maar ook het aantal logs dat je erbij wil hebben. Dat kun je vooraf bepalen zodat je vooraf weet wat je op je telefoon binnenhaalt.
Aanbevolen berichten