Spring naar bijdragen

Garmin Etrex 30 Versus Dakota 20


Roelwin

Aanbevolen berichten

Uiteraard. Maar een smartphone die standaard een mindere nauwkeurigheid vertoont zal die tendens versterken. Ik heb de laatste tijd relatief meer afwijking bij het eindpunt van caches. Geen onoverkomelijke dingen uiteraard, maar wel een constatering. Ik verdenk inderdaad dat meer mensen smartphones gebruiken bij het inmeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In het begin deed ik alles met een iPhone 4S. Aanzich ging dat wel, maar wat ik het vervelendste vond was dat mijn batterij vrij snel leeg was. Ik kon er geen multi mee doen zegmaar. En de nauwkeurigheid van mijn telefoon liet toch wel te wensen over. Zeker als er wat bomen bij stonden.

 

Ik heb nog een tijdje een "Etrex Legend nogwat" geprobeerd (2e handsje voor €50,-) maar daar kon ik echt niet mee overweg. Ik snapte dat ding ook gewoon niet. Dus voor dezelfde prijs weer verkocht ;)

 

Nu heb ik een Dakota 20 en die bevalt mij echt super goed! Goed nauwkeurig, lange batterijduur en best wat mogelijkheden. Deze gebruik ik als ik gepland ga geocachen. M'n telefoon heb ik wel altijd nog bij voor als ik even wat moet omrekenen of opzoeken ofzo.

En verder gebruik ik mn telefoon als ik impulsief ga cachen.

 

Maar zoals eerder al gezegd. Er zijn voor beide GPS-en veel voorstanders. Dus het ligt er heel erg aan wat je zelf fijn vind. Ik vond het geld het wel waard in ieder geval.

Oh, ik gebruik overigens gewoon de gratis OSM kaarten, werken echt prima!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Ik ben het niet helemaal eens dat de GPS van de smartphones van tegenwoordig niet nauwkeurig genoeg zouden zijn. De ervaring heb ik zelf niet (gebruik wisselend een iPhone 5S of een Samsnung Galaxy S4 mini). Zelf heb ik ook ooit een Etrex 30 aangeschaft en achteraf heb ik daar wel een beetje spijt van omdat ik hem naar mijn gevoel te weinig gebruik. Alleen in beboste gebieden schakel ik wel eens over op de Etrex, maar dan meestal nog in combinatie met de smartphone. En de chirp functionaliteit is wel een plus (hoewel er niet echt veel chirp caches zijn), ook daarvoor had ik hem aangeschaft. Ander klein nadeel van de Etrex30 vind ik ook dat het schermpje erg krasgevoelig is.

 

In mijn ogen kun je als serieuze cacher niet alleen op een GPS leunen. Meer en meer zaken vereisen ook het bij je hebben van een smartphone. Even snel iets nazoeken, NFC, QR-codes, flashmob achtige caches, wherigo's (vele (goedkopere?) GPS'en ondersteunen dat niet) en dan vergeet ik vast nog wel een x-aantal zaken.

 

Oplossing voor het batterijgebruik is inderdaad simpelweg een powerbank of extra batterij (of zelfs 2) aanschaffen. Oplossing voor internetgebruik is de boel downloaden (zowel caches als kaarten) voor offline gebruik. Op die manier (zelf gebruik ik dan de iPhone met de geocaching app) kan ik met gemak zonder datagebruik in het buitenland cachen. Hoewel ik eigenlijk altijd wel, voor noodgevallen, een kleine databundel EU aanschaf voor 5 Euro. Daar red ik het dan meestal wel een week mee.

 

Al met al zijn er dus opties genoeg en het is maar net wat je zelf het prettigste vindt.

 

Binnenkort ga ik, een startende geocacher, naar Alanya en wil daar (waarschijnlijk) twee caches zoeken. Ik heb een iPhone met de geocaching apps. De caches heb ik in de app in 'Bewaard' opgeslagen als offline lijst met 'Cacheplaatjes, OpenStreetMap en OpenCycleMap' aangevinkt.

 

Nu heb ik echt géén idee wat er nog aan data wordt gebruikt. Kan iemand mij dat uitleggen?

 

Ik heb een bundel van 35MB (per dag) voor internet, e-mail etc. Dit is volgens mij niet erg veel, maar misschien zeggen jullie dat dit genoeg is om te zoeken. Het lijkt mij ontzettend gaaf om de cache te vinden, echter als het mij een hele hoop geld gaat kosten omdat ik te veel data gebruik in Turkije vind ik het geloof ik minder leuk ;-)

 

Alvast bedankt voor het antwoord

Ingeping1960

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan volledig internetloos cachen als je dat goed voorbereid. Zoals je zelf al zegt door de caches en eventueel kaarten vooraf te downloaden.

Als je niet weet wat er nou wel en niet opgeslagen wordt kan je altijd een cache in de buurt downloaden en vervolgens die cache gaan zoeken nadat je het internet op je telefoon uitgeschakeld hebt. Dan zie je precies wat er op vakantie ook zal gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...