Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

;)

Game is on: Wat is de betekenis van de getallen die niets te maken hebben

met de RD-punt gegevens? (A.u.b. onderbouwd)

En dat rare getal: 1.0 0.4 0.8 op de palen die we tot nu toe gezien hebben: zou dat niet de afstand van paal tot punt kunnen zijn?

Net wat ik dacht ;) .

Maar goed, de paaltjes zijn helaas niet voor mij, in de Achterhoek staan deze paaltjes (nog) niet, maar

ik ben zeer benieuwd!

Bytheway

Geplaatst

Hallo Professor Lupardi,

Voordat de jacht losbarst.......Er wordt gesproken over RD stenen met meetbout, RD meetbouten in gebouwen, GPS refentiepunten, meetspijkers. Maar waar blijven de KAD stenen; de betonnen paaltjes die soms boven en vaak onder de grond zitten en alleen te vinden zijn met veldschetsjes zoals die gemaakt werden/worden door landmeters. Deze paaltjes kunnen ook bestaan uit PVC buisjes, gresbuizen of oude drainage buisjes. Worden deze ook als wilde meetpunten meegenomen? De veldschetsjes en dus buisjes/stenen zijn er bij duizenden gemaakt om een verdichting te krijgen van het RD stelsel. Helaas wordt/is dit langzaam antiek i.v.m......natuurlijk GPS.

Die jacht op al deze punten......mag één punt maar één keer gelogd worden en hoe komen ze op de site te staan? Met WGS84 coordinaten wordt het voor de volgende wel erg makkelijk....of zie je die punten als een soort virtuele cache die met foto zijn te loggen? Het spannendste is om ze te zoeken met alleen officiele lijsten, zodat je het idee hebt dat ze nog NOOIT door een geocacher zijn gelogd. Ook meet spijkers blijven lastig omdat ze vaak voor een project worden gebruikt en tijdelijk van aard zijn.

Ik kon niet alle antwoorden terug vinden in je stuk op Benchmark hunting.

Groeten Professor X

Geplaatst

Ik was even niet bij de les en was de draad kwijt.

Dat krijg je van die Belangrijke Congressen in Warme Streken met goed eten en vrouwen, nietwaar Collega?

Jouw paaltjes vallen onder de 'Wilde Punten' omdat er geen beschrijving van te vinden is. Die is, zoals je zegt, misschien wel ergens, maar waar?

Ik weet uit observatie dat een heleboel losse wilde meetbouten tegenwoordig met GPS gezet worden (Rijkswaterstaat met RTK spul van Leica b.v.). En dat sommige buro's hun oude punten her-ijken en gebruiken.

Onze meetpunten site is momenteel alleen gericht op de officiele lijst.

En wat je met deze wilde punten kan doen? Een eigen webpage maken met een verslag en foto's. Of heel modern een weblog beginnen. Er is een cache om meetpunten te loggen maar ik ben vergeten welke. Die is ik mij niet vergis, van GeoGerard.

Er zij plannen om later wilde punten op te nemen aan de hand van de eerste 3 cyfers van de beide RD-posities als kennummer. Maar dit is toekomstmuziek.

Geplaatst

Quote:"En dat rare getal: 1.0 0.4 0.8 op de palen die we tot nu toe gezien hebben: zou dat niet de afstand van paal tot punt kunnen zijn?"

Bingo! Dat is tot nu toe de meest logische verklaring. Ik ga acuut nameten.

Geplaatst

:(

Zijn er geen voor RD markeerpunten die veel leuker zijn om op te sporen.

Romeins; Middeleeuws; Van voor Napoleon. noem maar op.

Een voorbeeld: mijlpaal.jpg

Is het dan niet leuk om aan de jacht op deze voorwerpen een forum te koppelen.

Ik heb belangstelling in pre RD kaartstelsels in Nederland met name in de randstad.

Geplaatst

Romijns en Middeleeuws? Is er een geocacher onder ons die Middeleeuws Nederlands kan lezen? Of Romijns? (=latijn?) want je zal wel in oude archieven moeten duiken om iets te weten te komen. Google en Babelfish helpen weinig. Ikzelf kom niet verder dan wat potjes-latijn en mij oud-Diets is ook niet om over naar huis te schrijven. (maar dat is nog altijd beter dan mijn Oud-Assyrisch)

Met de tijd van voor-Napoleon hebben ook zoekers naar grensstenen grote moeite. En die zijn nog redelijk terug te vinden in de archieven vanwege (toenderdtijd) groot staatsbelang.

Geplaatst

Ach voor het vertalen van Latijns en oud-Nederlands zijn er vast wel enkele cachers te vinden onder de circa 3000 die er in Nederland rondlopen. (De overlap met genealogie zal zeker voorkomen.) Maar waar begin je.

Geplaatst
Er is een cache om meetpunten te loggen maar ik ben vergeten welke. Die is ik mij niet vergis, van GeoGerard.

Dat is GC509A Dutch - RD Benchmarks by GeoGerard

Je had je dus niet vergist, Prof!

Daar had ik die steen van de Asserwijk al een tijdje geleden gelogd! :huh:

Oeps... Dubbel dus. :lol:

Aan de foto te zien is het paaltje later bijgeplaatst. :wistling:

• 2 months later...
Geplaatst
Gaat er nog iemand op vakantie naar Schiermonnikoog? Of leeft er een geocacher op dat eilend die dit leest?

Ik heb een vraag:

wil iemand dan kijken op RD-punt 206462 / 610400 ?

want daar is een:

'boddeplaat op een aluminium paal'.

Ik wil weten wat dat is en hoe het eruit ziet.

Help!

Ondertussen is het mysterie van de boddeplaat opgelost. Sta je voor een raadsel, doe dan eens een zoek in dit forum op 'boddeplaat'.

Ondertussen is wel dit punt op Schiermonnikoog vervallen verklaard en blijkens foto's niet te bereiken. Dus nog steeds geen foto van een boddeplaat.

Maar er is hoop. Ik kwam in de lijst van NAP-bouten hetvolgende tegen:

Nr.= 021D0286

RD-pos. = 191.50 507.24

Naam= GPS-STATION OR18 KAMPEN BOVENKANT BODDEPLAAT GROBESNR:02140573 BOVENHAVEN, KAMPEN

Plek in muur: 0 0

Type bout: X

Gemeten: 1997

Orde = 1

hoogte = 5.999

Dat rare type van bout 'X' heb ik opgezocht en die wordt beschreven als "GPS-punt (AGI). Hoogte is de bovenkant van de boddeplaat die bevestigd is aan de muur".

Wat ook opvalt is dat het hier een eerste-orde punt betreft, dus van groot belang en met extra precisie.

Ik denk dat dat GPS station OR18 iets is van Rijkswaterstaat want in de RD-puntenlijst vind ik niets.

Wie maak de eerste foto van een boddeplaat voor me?

• 7 months later...
Geplaatst
Ik heb gisteren een paar meetpunten uit de RD lijst in Tiel bezocht en ik vond het erg leuk om te doen.

Voor een punt langs de A15 heb ik speciaal een fel oranje veiligheidsvest aangetrokken om geen onnodig argwaan van passerende voorbijgangers te wekken. Ik was bang dat anders mensen met de politie zouden gaan bellen dat er een gek met het een of ander apparaat verdacht langs de snelweg loopt.

Omdat het punt onlangs veel gebruikt moet zijn wegens de aanleg van de betuwe lijn was het punt ook niet zo moeilijk te vinden, want er waren twee oranje paaltjes aan weerskanten van het meetpunt geplaatst.

399342-11-overzicht.jpg

Tot nu toe vind ik het wel een leuke sport om de meetpunten te vinden.

André

Over die oranje hesjes kan ik meepraten ;)

RD-punt "De Punt" (zo heet die landtong nu eenmaal) nabij Ouddorp bijvoorbeeld, eerst de loactie maar verkend, en voor het opnieuw de N57 oprijden om op de vluchthaven te stoppen, maar alsvast een oranje hesje aangetrokken. Mede ook om ongelukken door mijn redelijk abrubte stoppen op de vluchthaven te voorkomen.

Al viel me ook wel op dat mensen bij het zien van mijn oranje hesje toch flink gas terugnamen en 70 gingen rijden ter hoogte van hectometerpaal 36,5.

Maar goed, er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd :beerchug:

Binnenkort zal ik nog een aantal van dit soort expedieties moeten ondernemen, het Hellegatsplein bezit ook een aantal moeilijk bereikbare RD-punten. Hoogspanningsmast nr.5 bijvoorbeeld.... Voor die moet ik nog eens goed nadenken hoe ik daar in vredesnaam enigzins verantwoord bij kan komen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...