Spring naar bijdragen
Het nieuwe forum is online! Lees meer... ×
  • 0
Linkalovers

Andere Basiskaart Op 64S

Vraag

Hallo, weet iemand of ik de originele basis kaart ( ‘gmapbmap.img’ ) van de 64s kan vervangen door een andere?

Omdat de knoppen van mij oude 60Cx behoorlijk zijn versleten, heb ik begin dit jaar maar een 64s gekocht. Het is in het begin soms even zoeken hoe je .e.e.a. moet instellen, maar zodra je dat voor elkaar hebt, werkt de Gps prima. Wat mij o.a. erg bevalt, is het kompas, het werken met de profielen ( met auto- en wandelkaart ) en dat je er gewoon een hele PQ ( of meer ) op kunt zetten. Daardoor heb je altijd de juiste cache gegevens in je Gps, zonder dat je daarvoor allemaal andere tools moet gebruiken of dat je steeds een cache ( stuk voor stuk ) op de Gps moet zetten.

Het enige wat nog niet naar m’n zin is en waarvan ik de oplossing nog niet heb kunnen vinden is, als je een stad op naam zoekt ( Find, Cities, Menu, Spell Search en dan de letters invoeren) je eerst de halve wereld ‘voorbij’ moet, voordat je een plaats in Nederland ‘vindt’. Standaard begint de Gps namelijk met 'abid As Sadda, IRQ' op 3812Km. Daarna moet je minimaal 4 letters intypen, voordat de eerste Nederlandse plaatsen verschijnen. Natuurlijk is dat niet zo erg, maar.....

Ik heb de basis kaart al wel vervangen door een andere, maar dan werkt de hele Cities-zoekfunctie niet meer, omdat je dan steeds gelijk de melding “No Results Found” krijgt.

Weet iemand of de basiskaart vervangen kan worden door een betere? En zo ja, door welke kaart?

Groet en alvast bedankt !

bewerkt door Linkalovers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0

Ik heb de basis kaart al wel vervangen door een andere, maar dan werkt de hele Cities-zoekfunctie niet meer, omdat je dan steeds gelijk de melding “No Results Found” krijgt.

Is de vervangende kaart een routeerbare kaart? Want ik kan me voorstellen dat je dan niet in alle gevallen kunt zoeken op naam. Ik stel me voor dat je dat bij een routeerbare kaart wel moet kunnen. Denk bv. aan de OSM-fietskaart die je hier kunt downloaden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Is de vervangende kaart een routeerbare kaart?

Hallo Peetee, allereerst bedankt voor je antwoord.

Ik heb de basiskaart geprobeerd te vervangen door een City Nav Europe kaart, die ik ook voor het auto profiel gebruik en welke natuurlijk wel routeerbaar is. Ik heb de kaart/file hiervoor wel hernoemd naar ‘gmapbmap.img’.

Persoonlijk denk ik niet dat het daaraan ( wel/niet routeerbaar ) ligt. Nadat de kaart is vervangen en je de eerste (zoek-) letter intypt, verschijnt er gelijk “No Results Found”. Het lijkt alsof de gps ( = het systeem) geheel geen plaats informatie kan inlezen.

Helaas kan ik de file ’OpenFietsMap.zip’ niet downloaden ( site error ), maar zodra dat weer werkt zal ik het natuurlijk toch nog even proberen en zal het resultaat melden.

bewerkt door Linkalovers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Oké, je maakte dus al gebruik van een routeerbare kaart. Ik vroeg er naar omdat het van de kaartsoort afhangt welke mogelijkheden je hebt. Je zult vast wel eens gezien dat als je een andere kaart selecteert, dat je dan zo nu en dan ook net wat andere menuopties hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

.....Je zult vast wel eens gezien dat als je een andere kaart selecteert, dat je dan zo nu en dan ook net wat andere menuopties hebt.

Dat heb ik nog niet gezien, maar je hebt soms ook zoveel opties, dat je ( vooral in het begin ) soms echt de weg kwijt raakt.

Ik heb het idee, dat de standaard basiskaart ( World Auroroute DEM Basemap NR v5.01 ) echt anders werkt dan een auto/wandel kaart.

bewerkt door Linkalovers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

De wereldwijde basiskaart (GMAPBMAP.IMG) is inderdaad iets heel anders dan een kaart die je zelf op een toestel zet. Als je de basiskaart per ongeluk verwijderd hebt dan kun je iemand met hetzelfde toestel vragen om die kaart naar jou op te sturen (een teefoontje naar Garmin kan ook uitkomst bieden).

Kaarten die je zelf op een in dit geval GPSMAP-apparaat zet krijgen standaard de naam GMAPSUPP.IMG. Hoewel je wel de naam van een dergelijke kaart kunt veranderen (bijvoorbeeld in "benelux fietskaart.img" oid) kan die nooit de basiskaart vervangen en dat moet je dan dus ook niet proberen. Waarschijnlijk zit daar jouw probleem in: Het toestel verwacht te moeten zoeken in de basiskaart maar in plaats daarvan krijgt'ie een andere - al dan niet routeerbare - kaart te verwerken.

​Mijn idee: Kopieer de juiste basiskaart (GMAPBMAP.IMG) weer naar het toestel en zet er een andere kaart (GMAPSUPP.IMG) naast. Zorg er vervolgens voor dat de andere kaart de enige actieve kaart is en waarschijnlijk gaat het zoeken dan een stuk prettiger.

bewerkt door Triskelle

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

De wereldwijde basiskaart (GMAPBMAP.IMG) is inderdaad iets heel anders dan een kaart die je zelf op een toestel zet.....

Natuurlijk :yes: moet je eerst een backup maken voordat je gaat ......

Ach, standaard werkt het wel, maar ik vind het zo irritant. Als je naar steden zoekt ( m.b.v. Find, Cities, Menu en Spell Search ) is de eerste plaatsnaam die tevoorschijn komt 'abid As Sadda, IRQ' in Irak op 3812Km!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
2 uur geleden zei windekind:

Er wordt ook altijd aangeraden om een backup te maken.

Ik heb m'n Garmin backups gelukkig nog nooit nodig gehad ( gelijk ff afkloppen :hammer: ). Misschien word ik gehinderd door enig technische kennis :wistling: of heb ik gewoon dom geluk :D

Maar het hebben van een backup is wel belangrijk. Uit ervaring kan ik zeggen: als je 'm niet hebt, dan heb je 'm zeker een keer nodig. En heb je 'm, dan ligt 'ie jaren nutteloos te verstoffen. De wet van Murphy is soms genadeloos.

bewerkt door Linkalovers

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op 18-2-2018 om 10:58 AM zei Linkalovers:

Ik heb m'n Garmin backups gelukkig nog nooit nodig gehad ( gelijk ff afkloppen :hammer: ). Misschien word ik gehinderd door enig technische kennis :wistling: of heb ik gewoon dom geluk :D

Maar het hebben van een backup is wel belangrijk. Uit ervaring kan ik zeggen: als je 'm niet hebt, dan heb je 'm zeker een keer nodig. En heb je 'm, dan ligt 'ie jaren nutteloos te verstoffen. De wet van Murphy is soms genadeloos.

Ja inderdaad  als het je ooit eens overkomen is dan  gebeurd het je niet meer.

Waar is het blanke hout om af t e kloppen.

Gelukkig nooit nodig gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden