Spring naar bijdragen

help!


abumelle

Aanbevolen berichten

hallo,

ik ben journalist en vetrek zaterdag naar syrie.

in mijn sportrakpro wil ik een kaart (jpg) laden maar ik weet niet hoe het moet en heb de tijd niet om het uit te vinden.

is er iemand met oziexplorer plus ervaring in de buurt van driebergen die me kan helpen, voor zaterdag?

zoja, mail me snel!

groet,

abumelle@xs4all.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

in mijn sportrakpro wil ik een kaart (jpg) laden maar ik weet niet hoe het moet en heb de tijd niet om het uit te vinden.

Helaas, je kan geen .jpg laden in je GPS :crybaby: . Voor (vector) kaarten zit je vast aan de software van de fabrikant van je GPS (MapSource of, in jouw geval, MapSend). Ik weet niet hoe de dekking m.b.t. Syrie is.

 

Je bent dus snel klaar :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe de dekking m.b.t. Syrie is.

geen dekking, bijna geen kaarten te krijgen. dat is nu juist het probleem.

maar ik heb wel die jpg en die kan ik omzetten in bmp en dan mbv oziexplorer naar mijn gps sturen (inderdaad met kabel) daar was ik al mee begonnen maar ik ben vastgelopen en heb daarom rap hulp nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben vastgelopen

Je bent dus al een heel eind.

 

Kan het zijn, omdat je het formaat omzet naar bmp dat je slechts een try-out versie van Ozie hebt?

 

 

Als je nou even beschrijft wat je al gedaan hebt, op welk moment je vastliep en wat de eventuele foutmeldingen waren dan kunnen we je misschien wat sneller helpen. Er is ervaring genoeg hier op het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeggen MapSend WorldWide Basemap.

 

Volgens de Magellan site:

Each basemap region you define contains the essential basic map features such as cities, highways, waterways, railroads, national boundaries and shorelines. WorldWide Basemap also includes basic topography contours, which can help you stay oriented to your environment and find Points of Interest.

 

Wat betreft je eigen kaart materiaal:

 

Ik heb wel een gehoord over een programmaatje dat vector kaarten om kan zetten naar Mapsend materiaal.

Maar dat was nog erg premature, en ik heb geen idee meer waar dat was (ik heb een Garmin).

 

Dan moet je al wel beschikken over een Vector kaart, aan een bmp of jpg heb je dus niets.

 

En vergeet niet dat je deze kaart dan ook nog moet ijken.

 

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het zijn, omdat je het formaat omzet naar bmp dat je slechts een try-out versie van Ozie hebt?

 

 

Als je nou even beschrijft wat je al gedaan hebt, op welk moment je vastliep en wat de eventuele foutmeldingen waren dan kunnen we je misschien wat sneller helpen. Er is ervaring genoeg hier op het forum.

dank voor je reactie rovel.

het is een demoversie. kan ik dan geen kaarten uploaden?

 

verder uhhm..... ik kan mijn kaart (http://sunsite.berkeley.edu:8085/syria/100k/09-37-002.jpg) omzetten en in Ozi laden daarna heb ik keurig de coordinaten ingevuld en het spul bewaard maar daarna weet ik niet hoe ik verder moet. met de optie waypoint opladen gebeurt er niets en een ootie kaart opladen heb ik niet. dus help!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is een demoversie. kan ik dan geen kaarten uploaden?

Ozi kan zowiezo geen kaarten uploaden naar een GPS.

Of je nu een demo hebt of niet dat maakt niets uit.

 

Dat wordt dan een laptop of een PocketPC meenemen.

 

PS. Mooi kaartje heb je gevonden.

Zo te zien iets Russisch, als je hulp nodig hebt bij het ijken van de kaart.

Vraag dan hulp aan Prof. Y. Lupardi, die heeft veel kaas gegeten van kaart datums enzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is een demoversie

Dat zal om te beginnen wel het probleem zijn. In de demoversie kun je alleen zien wat er zoal mogelijk is en hoe het eruit ziet. Om kaarten in te laden, te kalibreren en over te zetten naar een GPS heb je echte, geregistreerde versie nodig. Die kun je wel heel simpel kopen en installeren, maar of je dat vóór zaterdag haalt is de vraag.

 

Een kaart op het scherm met Ozie ziet er natuurlijk leuk uit. Maar het heeft voor Ozie geen betekenis, zolang jij niet aangeeft welk punt op het scherm correspondeert met welk punt op aarde. Daarom moet je die kaart kalibreren. Aan Ozie moet je vertellen welke (4) punten op de kaart zich waar op aarde bevinden, oftwel aan die punten moet je coördinaten toekennen. Die coördinaten moet je van de kaart halen. Je hebt nodig de datum van de kaart (niet in tijd uitgedrukt) maar hoe de kaart is opgemaakt. En in welk formaat de coördinaten van de kaart zijn uitgedrukt.

 

De Berkeley kaart heeft een Russische legenda (denk ik). Ik kan zo gauw daar geen datum en coördinaten formaat uithalen, want mijn Russsich is niet meer je van hèt. Wellicht dat anderen daar ook even naar kunnen kijken en je van tips kunnen voorzien.

 

Kijk eerst eens op de site van Ozie om te zien hoe je het snelst een geregistreerde versie kunt kopen.

 

 

 

 

 

Ozie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te zien iets Russisch, als je hulp nodig hebt bij het ijken van de kaart.

Vraag dan hulp aan Prof. Y. Lupardi, die heeft veel kaas gegeten van kaart datums enzo.

dank geachte geocachers

ik ben er inmiddels in geslaagd waypoints naar mijn gps gestuurd te krijgen, dus al heel blij.

de professor heb ik gemaild of ik er toch nog een kaart onder zou kunnen krijgen.

als dat lukt ben ik nog blijer.

nu nog hopen dat de geheime politie me daar niet voor spion aan gaat zien.

het resultaat kunnen jullie waarschijnlijk lezen in het blad phileas (www.phileas-magazine.nl) tenmisnte als zich genoeg abonnees aandienen, anders wordt het een ander blad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Russische kaarten zijn meestal gemaakt met een Gauss-Krasovskii (GK?)projectie.

Als dat net zoiets is als de Duitse Gauss-Krueger (GK) dan komt dat zo goed als overeen met een Transverse Mercator ™.

De mapdatum die gebruikt wordt door de Russen is Pulkovo 1942 maar gek genoeg zie ik rechts in de onderhoek van de kaart staan 1943.

De ellips die gebruikt wordt is de Krasovsky 1940 ellips.

 

"Sovetskii geodezist F.M.Krasovskii poluchil parametry ellipsoida dlya Sovetskogo Soyuza s nachalom otscheta vysot po Kronshtadskomu futshtoku. "

 

Mij staat bij dat Pulkovo tov. WGS84 zo'n 60 meter NNW uitkomt.

Linkje gevonden daarover: Where on Earth is it? waar in een plaatje heel veel verschillende mapdatums staan.

 

Maar ik kan geen verdere gegevens zo opduikelen.

Maar wonder boven wonder: Ozi kent Pulkovo zelfs in 2 uitvoeringen. Dan geeft veel keus! :-(

 

Het is de vraag wat die mooie regelmatige rasterlijnen zijn. Misschien met een juiste offset wel UTM maar in ieder geval lijkt mij TM een goede keus.

Ozi kent geen raster dat overeenkomt met de namen. Een user grid maken is niet zo simpel als je de getallen niet hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...