Spring naar bijdragen

Oregon 450 Voor Dummies. Help.

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Goedenavond,

Sinds kort zijn wij ook helemaal enthousiast geraakt over het geocachen. Ik vind het heerlijk om buiten te zijn, mooie dingen te zien, te leren over dingen die ik nog niet wist en natuurlijk ook de spanning en kick bij een found.

Ik heb al verschillende soorten caches gezien en gevonden. Allemaal met gebruik van mijn Galaxy sIII. Eigenlijk is het een super ding want hij brengt me keer op keer naar het juiste nulpunt. Maar ik wil uiteraard meer, handiger etc. Ik wil mooie tochten in bijv. het bos gaan maken. Dus ik moest ook aan een GPS dacht ik. Zo heb ik via amazon.de een mooie deal gevonden voor een Oregon 450. Onderzoek op het net had mij geleerd dat deze erg fijn moet zijn. Maar nu komt het...ik vind het een onding, ik snap er geen hout van hihi. Dus vandaar dat ik hoop dat hier ervaringsdeskundigen zijn die mij misschien kunnen helpen.

Ik heb op een sd kaart de openstreetsmap gezet, deze werkt. Ik heb op geocaching een query aangemaakt en deze caches in de gps gezet. Die zie ik op de kaart en kan ik openen, dat klopt ook. Dan kies ik een cache en zeg ga, open de kaart en ga lopen. Soms blijft de locatie bij een oude bestemming hangen, dan pikt hij de actuele locatie niet eens. Vb, zondag was ik in de stad, maandag in het park. Zegt de kaart maandags met de blauwe pijl dat ik in de stad sta... Na teruggaan,,kruisjes, opnieuw en ander gepruts ben ik ineens wel weer in het park.

Ok, ik kies de cache nogmaals, volg het pad etc. Dan piept de GPS al op zo'n 12 meter afstand. Ook dat begrijp ik niet. Waarom piept hij dan al, en niet bij 0?

Soms ben ik in de buurt van de 0 en ligt de cache daar ook, maar zie ik op de kaart nog een stuk roze route van de blauwe pijl naar de cache. Moet de blauwe pijl dan niet bij de cache aangekomen zijn. Op mijn telefoon overlapt deze elkaar dan mooi.

Dan is er ook zoiets raars... de gps zegt 36 mtr naar rechts, terwijl mijn telefoon 12 mtr links zegt, en daar lag de cache ook. Het doel was wel de juiste cache, de naam was goed in de gps. Doordat ik op mijn telefoon vertrouw, gingen we links, toen herstelde de gps zich op een gegeven moment, maar nog met een verschil van 6 mtr oid. Hoe kan dit nou toch, want dit werkt niet, helemaal niet in een bos. Het kompas heb ik gekalibreerd toen de batterijen vervangen werden overigens.

Dan is er die rottige rode pin. Geen idee waar die voor dient, maar die irriteert mij. Googlen leerde mij dat ik hem met kruisje weg kan halen...ik heb geen kruisje. :-s Ik heb versie 6.0, .

Het is een lang verhaal geworden. Hopelijk ben ik duidelijk in mijn beschrijving,anders hoor ik het graag. De halve wereld cachet met een oregon en is daar blij mee. Ik hoop zo dat ik ook blij met dit apparaat kan zijn, dan kan ik eindelijk leuke multi's gaan doen.

Bedankt alvast voor de hulp. Groetjes, Carfixers

bewerkt door Carfixers
Geplaatst

Voor de 450 is er veel te vinden op het net, maar meelopen met een 450 gebruiker kan je een heleboel gezoek schelen.

Misschien moet je even aangeven in welke regio/provincie je woont misschien dat je dan met een "ervaren" 450 bezitter een dagje mee kan.

MMJJT

Geplaatst

Hmmmm... op enige afstand piepen is normaal (al hoor ik dat niet maar zie het wel in beeld verschijnen). Hij houdt rekening met de remweg. Probeer maar eens op hogere snelheid in de auto.... dan waarschuwt ie eerder.

Verder... als de lokatie niet juist is heb je hem waarschijnlijk net gestart op een andere lokatie dan waar je hem uitgedaan hebt. Dan moet eerst de nieuwe lokatie gevonden worden, kan even duren zelfs in de open ruimte. Je telefoon stond waarschijnlijk al aan en had dus een voorsprong.

Maar enfin. Ik woon in de buurt (Bollenstreek) en zou best wel eens mee willen lopen om te kijken wat je doet en eventueel tips te geven. Maar ik kan de eerste paar weken niet. Een vraag nog... welk dashboard heb je ingesteld (Geocaches dichtbij is niet handig!)? En welke "routering" (over de weg niet doen, want dan stuurt hij je naar de dichtsbijzijnde weg)?

Geplaatst

Ha Carfixers,

Je GPSr werkt het beste als je eerst al je persoonlijke instelling heb ingevoerd en dat zijn er flink wat. Hier een paar tips:

Als je de handleiding niet heb, download deze dan hier : http://http://www.gebruikershandleiding.com/Garmin-Oregon-450/preview-handleiding-249413.html

Pagina 3: Zorg ervoor dat je gps satelliersignalen heeft. Anders sta je inderdaad nog in de stad als je in het park staat (onthoud de lokatie waar je voor het laatst je gos heb uitgezet).

Pagina 10: Zorg dat je GPSr is gekalibeert.

Pagina 23: Hoe open je een geocache

Pagina 26: Verlichtingsduur, die van mijn heb ik op onberkt aanstaan (met verlichting uit). kaart instellingen. Als je Koers boven kies, dan draait je kaart op je scherm mee (dus rechtsaf op kaart is rechtsaf inwerkelijkheid) met Noord boven, blijft je kaart staan en kan je "op zijn kop lopen"

Pagina 27: Track instelling. Bij track wordt er een dunnen lijn op je gps kaart getoond waar je gelopen heb (je laat een spoor na op de kaart) Persoonlijk vind ik dit een fijne instelling.

Pagina 28: Volgorde van opties hoofdmenu aanpassen.

Pagina 30: Eenheden instellen. Geef je persoonlijk voorkeur op.

Als je in je GPS de optie Kompas kies kan je rechtsonder van profiel wisselen. (grijs blokje uit me hoofd) kies bijvooorbeeld geocaching nabij (dan zie je de dichtsbijzijnde geocache in je scherm). Nadeel je kan geen aangemaakt waypoint selecteren. Hiervoor ander profiel kiezen (even mee spelen).

Als je nog vragen heb, mail je maar. Wij wonen in Zoetermeer, dus zouden je eens op weg kunnen helpen.

Geplaatst
Ha Carfixers,

Je GPSr werkt het beste als je eerst al je persoonlijke instelling heb ingevoerd en dat zijn er flink wat. Hier een paar tips:

Als je de handleiding niet heb, download deze dan hier : http://www.gebruikershandleiding.com/Garmin-Oregon-450/preview-handleiding-249413.html

Pagina 3: Zorg ervoor dat je gps satelliersignalen heeft. Anders sta je inderdaad nog in de stad als je in het park staat (onthoud de lokatie waar je voor het laatst je gos heb uitgezet).

Pagina 10: Zorg dat je GPSr is gekalibeert.

Pagina 23: Hoe open je een geocache

Pagina 26: Verlichtingsduur, die van mijn heb ik op onberkt aanstaan (met verlichting uit). kaart instellingen. Als je Koers boven kies, dan draait je kaart op je scherm mee (dus rechtsaf op kaart is rechtsaf inwerkelijkheid) met Noord boven, blijft je kaart staan en kan je "op zijn kop lopen"

Pagina 27: Track instelling. Bij track wordt er een dunnen lijn op je gps kaart getoond waar je gelopen heb (je laat een spoor na op de kaart) Persoonlijk vind ik dit een fijne instelling.

Pagina 28: Volgorde van opties hoofdmenu aanpassen.

Pagina 30: Eenheden instellen. Geef je persoonlijk voorkeur op.

Als je in je GPS de optie Kompas kies kan je rechtsonder van profiel wisselen. (grijs blokje uit me hoofd) kies bijvooorbeeld geocaching nabij (dan zie je de dichtsbijzijnde geocache in je scherm). Nadeel je kan geen aangemaakt waypoint selecteren. Hiervoor ander profiel kiezen (even mee spelen).

Als je nog vragen heb, mail je maar. Wij wonen in Zoetermeer, dus zouden je eens op weg kunnen helpen.

Bedankt. Dit had ik inderdaad allemaal al doorlopen.

Dat hij rechtsaf wilde ipv links had wellicht te maken met de instelling dashboard geocache nabij. Dit heb ik aangepast.

Maar ik vind niet waarom ik niet bij het 0 punt in de buurt kom. Moet ik bij de OSM de positieweergave veranderen, heeft dit er mee te maken misschien? Hij stond op nl grid en heb hem nu veranderd naar hddd mm.mmm.

Bedankt. Ik ga proberen eea aan te passen en kijken of dit de nauwkeurigheid helpt, anders maak ik graag gebruik van je hulp. :-)

Groetjes,

Danielle

Geplaatst

36 meter de andere kant op is inderdaad wel erg veel, maar het is niet altijd zo dat je de cache precies op het nulpunt vindt. Dit kan te maken hebben met minder goede satellietontvangst door omstandigheden als bijvoorbeeld hoge gebouwen of een dicht bladerdak. Dan sta je bijvoorbeeld op 2 meter van de cache en zonder dat je beweegt sta je een paar tellen later op 10 meter van de cache. Het is dan ook zaak om op de cachelocatie goed rond te kijken en de zoekcirkel steeds wat groter te maken. Wij zijn vaak met verschillende GPSsen op pad en de ene keer geeft de ene GPS het nulpunt beter aan, de andere keer is het juist weer het andere toestel.

Het kan ook nog zo zijn dat de cachelegger de cache niet precies genoeg ingemeten heeft.

• 5 months later...
Geplaatst

Ik wil ook even inbreken op in dit draadje als ik mag.

Sinds deze week hebben wij ook een Oregon 45 en hebben de openstreetmaps gedownload en geïnstalleerd met Bas Camp en deze zijn ook naar de Oregon gedownload. Tenminste dat meldt Base Camp mij en ik zie de bestanden ook op het SD kaartje, maar kan niet in het menu een andere kaart selecteren. De Oregon ziet deze blijkbaar niet staan.

Googlen bracht mij ook geen oplossing.

Iemand enig idee?

Geplaatst

Dank voor het snelle antwoord.

Ik ben nu op mijn werk, maar volgens mij staan deze in een map "Garmin".

Ik kijk het voor alle zekerheid vanavond nog wel even na.

Iemand een ander idee?

Geplaatst (bewerkt)

Iemand enig idee?

Probeer eens hetvolgende: i.p.v. de kaart te installeren via BaseCamp naar je GPS, download de img en kopieer deze rechtstreeks naar de GPS

Hoe:

• Download (link) en unzip de install image van de Freizeitkarte map
  • Rename het bestand "gmapsupp.img" naar b.v. "nederland.img"
  • Kopieer het bestand "nederland.img" in de folder "/garmin" op je SD kaartje
  • Disable AL je kaarten in je GPS
  • Enable de Freizeitkarte_NLD kaart in je GPS

Meer info: hier

Andere kaarten: hier

bewerkt door DanPan
Geplaatst

Dank DanPan voor de tips, maar helaas dit werkt dus ook niet.

Ik heb op het sdkaartje in de map "Garmin" inderdaad wel de kaarten staan. Maar de 450 herkent deze dus blijkbaar niet.

Nog ideeën?

Geplaatst

Het lijkt er dus op dat de Garmin GPS niet met het sdkaartje kan communiceren, ik heb de gedownloade kaart uit de tip van DanPan rechtstreeks in de GPS gezet en zie: nu herkent de Oregon de kaart wel.

Fout kaartje? Of fout geformateerd?

Groeten uit Graauw.

Geplaatst

Hallo,

ook ik ben een "Dummie" met een 450 en heb een vraagje over de kaarten die hierboven besproken zijn.

Ik zoek een kaart van Finland om deze (tijdelijk) op mijn gps te zetten en nu zie ik die in het rijtje staan (via de link van DanPan). En de methode om hem op de sd kaart te zetten spreekt me wel aan...... maar;

• kun je meerdere kaarten op deze manier in de gps zetten? Bijv. van meerdere landen.
  • waarom disable je ALLE kaarten op de gps? Overlap?
  • wat is het verschil met OSM?

graag hoor ik van jullie,

Cootje

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...